Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Må bare nevne at dere kanskje kan få prøve slikt, eller ordinær fluestang i lang lengde ved slik sammenkomst...dere som leser/bidrar på denne tråden ser nok potensiale til lange, lette flue"fiske" stenger ;)

Se og nyt med åpent sinn, også tørrflueentusiastene har noe å vurdere her til sitt kortline fiske :)

Jeg kan fortelle så mye at dette er mye nærmere det franskmenn driver med enn noen er klar over.

Se også på flueutvalget....jeg fikk litt hakaslepp når jeg oppdaget disse sakene for en tid tilbake.

Enkelt men dugelig.

http://www.tenkarausa.com/video.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teleskop, ingen snelle med snøre/bakline??!! Da skal det bli snøballkrig i hælvete før jeg hadde vurdert dette :)

he-he....kan fort bli kaldt nok for at jeg ryker uti snøballkrig en viss plass ;D

Vi får vel stole på at våre allerede lange stanger gjør mye bra jobb til kortlinefiske.

Tror absolutt likevel at jeg skal få glede av sakene under gitt tilfeller.

men det vil tiden vise ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Uansett passe pessimistisk å ikke ha snøre til kjøring av større fisk hvis man skulle være så uheldig. Kan få en bit level silkesnøre og ei toppknutestang ALA de som NJFF delte ut ifb. skolestangprosjektet. Samma greia.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett passe pessimistisk å ikke ha snøre til kjøring av større fisk hvis man skulle være så uheldig. Kan få en bit level silkesnøre og ei toppknutestang ALA de som NJFF delte ut ifb. skolestangprosjektet. Samma greia.... :)

Ikke "pessimistisk", tvert om; optimist :).

Som andre flotte folk innpå sidene har sagt; "ryker man ikke fisk av og til, så......"

Skal jeg ryke fisk er det best å gjøre det med en gang, komme seg videre til neste mann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at vi kommer oss videre med nymfestoff som er opplest og vedtatt som effektivt :)

Ingen vært ute i helgen?

Skal hilse fra en ikke ukjent gammel bruker av sidene her, Mr Eikre, at han synest nymfetreff høres mer enn moro ut, garanterer nærmest sin tilstedeværelse. :)

blir en tur ut imorgen. det er litt kalde her oppe, men håper å teste teknikken og kanskje finne ut noen saker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at vi kommer oss videre med nymfestoff som er opplest og vedtatt som effektivt :)

Ingen vært ute i helgen?

Skal hilse fra en ikke ukjent gammel bruker av sidene her, Mr Eikre, at han synest nymfetreff høres mer enn moro ut, garanterer nærmest sin tilstedeværelse. :)

blir en tur ut imorgen. det er litt kalde her oppe, men håper å teste teknikken og kanskje finne ut noen saker :)

Spennende...god tur, og dette fikser du; husk variasjon (forlenge/korte ned på, lett/tyngre flue)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker at du tar tråden videre inn på det som er viktig. Men må si att den elva skulle jeg gjerne fiska i (men med en stang med snelle ;))

Jeg tror att jeg snart må ut å fiske, selv om det er snö, isete snörer og fingre for det her blir for mye for en som er notorisk flue fisker får bare håpe på noe mildvär.

Ser fram i mot eventulle treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at vi kommer oss videre med nymfestoff som er opplest og vedtatt som effektivt :)

Ingen vært ute i helgen?

Skal hilse fra en ikke ukjent gammel bruker av sidene her, Mr Eikre, at han synest nymfetreff høres mer enn moro ut, garanterer nærmest sin tilstedeværelse. :)

blir en tur ut imorgen. det er litt kalde her oppe, men håper å teste teknikken og kanskje finne ut noen saker :)

Spennende...god tur, og dette fikser du; husk variasjon (forlenge/korte ned på, lett/tyngre flue)

prøve så godt jeg kan :) binde noen saker nå og gjøre klar fortom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.R; stang å snelle er nok å foretrekke i det store og det hele :)

Andrè; hyggelig...men kluet er at det er så ufattelig mange flinke fiskere i vårt utsrakte land, og om flere oppdager finessene i nymfefiske på relativt kort avstand i elvestykker man ellers bare lunter unna, så mener jeg bestemt at fiskelidenskapen bare utvides. tenk hvor mye artig vi alle kan lære av hverandre i tiden fremover :)

Kanskje vi skulle tipse Tv2 om å lage et "Skal vi nymfe?" program i beste sendetid på lørdgaskveld.

Eller "nymfe med x-faktor" ;D

Pål; harrelve har jeg drømt om på vestlandet siden jeg flrste gang lærte den å kjenne via dere gutta boys på landslagssamlinger der dere inviterte alle som ville lære, inkludert nykommere som meg selv.

Uten dere hadde jeg fremdeles ikke visst hvem harren er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Husker godt første gangen jeg var på Koppang for å fiske harr i -87 :) Ironisk nok var mitt første møte med harren i snøvær og jeg brukte korte oppstrøms kast med nappindikator og fortynga spidere under.. Hyggelig at disse teknikkene deles med andre fiskere. Jeg lærte dette av å se filmer av Jim & Kelly Watt, flyfishers magazine, fra New Zealand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh nostalgi mitt förste möte med harr var når jeg bodde på röros i 96 og hadde fått ett gammalt glassfiber stang av en kompis og hadde värt på sportsbutikken der dem sa att klinkhammer var en bra flue.

klarte å vippe den ut i elva på en måte som jeg ikke kunne gjort i dag.

Den flöt bra helt til svingen inn i bakevja da drukna (dritten) så smalt det og en harr i ½ kg klassen kom opp.

Etter det var jeg solgt ;D

sorry ofpic men kunne ikke dy meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harren er er en morsom fisk og fiske på....gleder meg til og prøve ut kortline nymfing....jeg så 6 franskmenn nedi elva her i sommer....de dro no sinnsykt med fisk på denne måten  :D

Et par kamerater så to franskmenn fiska på den her måten og dem hadde dratt en masse fisk.

Men det värste var åssen dem hadde vada ubehindra rundt med ett stort glis mens dem plukka fisk.

Ett par dager senere når jeg kom så sendte dem meg ut på plassene som dem hadde fiska på for kompisene törte ikke, javel tenkte jeg jeg er jo ikke redd for vann og viss dem hadde gått ubehindra rundt så kan vel jeg åsså klare det.

oj oj kunne ikke ha mere feil, for verre stunt vading har ikke jeg opplevd 5-6 ganger stod jeg fast og kunne nesten ikke komme meg derifra, bade holdt jeg utallige ganger å gjöre og fick jeg på fisk så hadde jeg mer enn nok med å holde igjen for strömmen.

Etter 1-1½ time så hadde jeg fått nok å la meg på land med en kall öl og funderte på åssen i granskauen dem fiksa det :)

tenkte att dem bare hadde lurt meg, men jeg mötte fler der som like sjokkerte sa att dem hadde sett to franskmenn stunt vade.

Tenk om man kunne läre seg vading av dem da kunne man fiske kortline på mange steder som er utillgjenglig, hverfall for meg som er en vanlig dödlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...