Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Glimmings Arild ;D No skjønne eg ka du meinte med "Plassen mellom dei to steinane :D" Ka str brukte du på nympha?? Ser veldigt lita ut på bilde :)

Og til Jon Iversen!! Har du mulighet so ville eg berre tatt turen ut og prøva. Kan nesten garantere deg morsome timer :D

Rodswinger. Takk da samma!! Da va ein flott kveld, Og all skryt til Aktiven og Stig som gjorde dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist,gutter,artig med "loppemarked". ;D

Flott rapport,Arild,jammen godt gjort å ta den fisken en gang til,ikke alltid så lett det. ;)

Fin idè Stig som bifalles,alltid artig å se om folk henger med.

Også B.R. ,håper ikke han fisker for det svenske landslaget,makan,kjemperapporter!

Willy :)

Ingen fare Rodswinger kunne aldri falle meg inn,er Norsk av hele mitt hjerte samma hvor jeg bor ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig "nymfetreff" over disken igår folkens...artig å plutselig møtes slik, etter skriverier på sidene.

Jeg beklager at jeg var til og fra, men slik pleier det bli når stenger skal testes..... :) Har vanskelig for å bli stående med kaffekoppen i hånda.

tipper vi skal møtes et par vakre steder til vår/sommer, og vi går ikke å suller rundt hver vår sving da...vi kommer til å ha det riktig så sosialt og morsomt.

Det er faktisk en ting ved nymfefiske vi ikke har snakket så mye om, men det er ekstremt sosialt fiske.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett stort takk til deg Stig som har dratt/holdt i gang denne utrolig inspirerende tråden må den lenge leve.

Er nemlig ganske alene her med å drive med kort line nymfer.

Desverre er vanligvis vinter´n hard her, men det kommer en vår :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad det fenger, og man ser jo at dess fortere man kommer igang med "rett teknikk" (hva nå enn det er) så faller fluer/tyngder mer på plass etterhvert.

Man må faktisk ut å "øve" av og til....og etter stunds fisking kommer man i modus...plutselig er alle sanser skjerpet. Da er det gøy...alt virker så lett.

Så begynner man nesten på nytt igjen neste gang...om å gjøre at det ikke går for lang tid imellom :)

Men det er vel som å sykle...man må bare få det i fingrene :)

Og derfor hjelper vi hverandre...se på alle idèene vi genererer bare ved å være såvidt igang ;)

Men vi trenger ikke finne opp kruttet på nytt...i så måte virker nymfefiskere lite opptatt av å måtte "finne opp ditt og datt".

Og det er kult at vi bare øser på til hverandre....og det jeg liker aller best; vi fortelle hva/hvordan vi skrider frem...for det er der hele sakens kjerne ligger. :)

Altså teknikk og taktikk :)

Christian? Hvis du leser idag, fortell om din tur da vel......nytter ikke sende sms til meg...del det her da vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist,gutter,artig med "loppemarked". ;D

Flott rapport,Arild,jammen godt gjort å ta den fisken en gang til,ikke alltid så lett det. ;)

Fin idè Stig som bifalles,alltid artig å se om folk henger med.

Også B.R. ,håper ikke han fisker for det svenske landslaget,makan,kjemperapporter!

Willy :)

Ingen fare Rodswinger kunne aldri falle meg inn,er Norsk av hele mitt hjerte samma hvor jeg bor ;).

;D Det var betryggende.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra Beatrix.

Jeg har lärt veldig mye av mr Eikre,pål og nå Stig opp i gjennom årene ved å spörre en masse "dumme" spörsmål.

Selv om de er heste lengder före meg så har dem altid gitt meg svar, så er det bare ut å pröve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart et poeng Baetrix...vi må stille spørsmål.

og vi skal svare ærlig og oppriktig uansett hvem som spør ;)

Altså ikke se an spørsmålsstiller før vi svarer.

Tilbake til spørsmålet ditt Baetrix:

Klart avstand/tyngde har noe å si.

Og antall fluer vil jeg anta...ikke bare i forhold til å fange fisk, men også i forhold til å skremme fisk :)

Mer nøyaktig kan jeg ikke svare akkurat nå, seint lørdagskveld etter et par deilige kalde...

For dere nymfere som var p kasting ikveld; utrolig kjekt :)

Og takk Willy for å ha lånt (gitt meg :)) kanskje den vakreste flua jeg nå har i boksen.

Skal legge den ut når fisk har tatt den...tipper de liker den godt.

Og vi venter spent på din lille rapport fra dagens nymfetur i ukjent farvann. :)

Hørtes gøy ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart et poeng Baetrix...vi må stille spørsmål.

og vi skal svare ærlig og oppriktig uansett hvem som spør ;)

Altså ikke se an spørsmålsstiller før vi svarer.

Tilbake til spørsmålet ditt Baetrix:

Klart avstand/tyngde har noe å si.

Og antall fluer vil jeg anta...ikke bare i forhold til å fange fisk, men også i forhold til å skremme fisk :)

Mer nøyaktig kan jeg ikke svare akkurat nå, seint lørdagskveld etter et par deilige kalde...

For dere nymfere som var p kasting ikveld; utrolig kjekt :)

Og takk Willy for å ha lånt (gitt meg :)) kanskje den vakreste flua jeg nå har i boksen.

Skal legge den ut når fisk har tatt den...tipper de liker den godt.

Og vi venter spent på din lille rapport fra dagens nymfetur i ukjent farvann. :)

Hørtes gøy ut.

w00t...ble det ingen after-casting nymfesession i kveld!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par kalde hørtes godt ut! ;)

Men det rakk jeg ikke idag!

Satt i går med Hends-boka og dvd,en som jeg syns var veldig bra,så jeg endte ved stikka og bandt opp noen kreasjoner innspirert av nevnte medier.

Mens jeg satt der,fikk jeg idèen om å besøke en gammel kjenning i en dal jeg bodde da jeg flyttet til vestlandet.

Denne åa,vill jeg kalle den,har jeg fisket endel på høsten,og den har vist seg å inneholde mye fisk,kun ørret,da den er stengt for sjø-ørreten lenger ned.

Det var -4 da jeg sto opp idag,så starten ble utsatt litt lenger enn planlagt,men etterhvert ble det linnere,og jeg kom meg avgårde.

Framme var det bare å konstatere at vannet nok hadde for det meste rent i havet.

Og selv om jeg skremte en fin fisk(som stod umulig til)var det så lavt at gresset som vokser på bunnen lå over vann det meste av veien.[attach=1]

Kom til å tenke på en plass som kanskje kunne være fiskbar lenger opp,så jeg la ivei,delvis i åa,for å sjekke ut.

[attach=2]

Der var det også for lite vann,bare en liten renne som var åpen i alt gresset.

Akurat da jeg tenkte:Jeg drar å handler,også hjem!,kom jeg til å tenke på enda en mulighet.På vei dit krysset jeg åa,vannet rakk meg midt på leggen ;D ,men jeg så fisk der!

Joda,husket ikke feil,kulpen hadde fin dybde og to riflestrømmer som gikk inn på hver sin side.

Fortommen var bedre tilpasset enn forrige gang,litt kortere og en nappindikator av polygarn fikk oppgaven med å holde fluene over bunnen.Spissen var heller ikke så lang,40-50 cm.fra indikator.

Fisker av bakre del,før jeg kaster et overslagskast opp i innløpet,noen sekunder drift,før indikatoren stopper opp,og fast(liten)fisk. :)

[attach=3]

[attach=4]

Får fler på den flua der jeg står å fisker med kameraet på magen. ;D8)

[attach=5]

Rigger så dobbelrigg,for å komme lenger ned,øker lengden med 20 cm.Da,etter å ha vibbet med stangtoppen i bakkant av kulpen:Doublè !

[attach=6]

Mister riggen etter en til.

[attach=7]

Det ble 9 stk,3-4 som jeg mistet,fisken stod konsentrert,små men morsomt.

At metoden virker var jeg ikke i tvil om,men har ikke fisket på denne tiden før,og det virket for meg som Pål og Stig har rett når de fokuserer på dybde,like mye som på fluene,for det var når fluene hadde sunket lenge nok,at fisken tok.

Og "lenge nok" avhenger av strøm og/eller presentasjon+lengde/tykkelse på fortomspiss og type flue.

Willy ;)

post-3549-13949870771478_thumb.jpg

post-3549-13949870771892_thumb.jpg

post-3549-13949870772383_thumb.jpg

post-3549-13949870772812_thumb.jpg

post-3549-13949870773223_thumb.jpg

post-3549-13949870773472_thumb.jpg

post-3549-1394987077384_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilken rapport!!! for ikke å snakke om bildene!!!

Göy å lese at örreten er mulig å ta selv om det var drit vanskelig, skikkelig bra gjort Rodswinger du er  8).

Nå må nok jeg også ut å fryse på meg kattunger og dritt, for det her blev bare for mye for en notorisk fluefisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilken rapport!!! for ikke å snakke om bildene!!!

Göy å lese at örreten er mulig å ta selv om det var drit vanskelig, skikkelig bra gjort Rodswinger du er  8).

Nå må nok jeg også ut å fryse på meg kattunger og dritt, for det her blev bare for mye for en notorisk fluefisker.

Takk;B.R:

Fisket bare etpar timer,så ble ikke så kald,men endel ising i ringene ble det,og da får man litt feil fokus i perioder. ;D

Men, god tur,vet ikke om det blir noen tur på meg i dag,det blir i såfall en annen plass! ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Nydelig lagt for våre øyne Willy.

Dette var saker det...fikk ikke mindre lyst å fiske akkurat nå....men dagen har gått med til familie saker, ikke verre enn at jeg fikk prøvd fluen din i "kunstig" tilsig rundt et lite parkområde da jeg og lille Anna sendte vetle og mor på Ulriken for å hilse på nissen.

Fant ikke ut om det var fisk i denne "parken", men flott var det likevel å se indikator leke seg i rennende vann.

Best liker jeg fluen som jeg fikk av Willy igår...den øverste på bildet...denne tar garantert fisk fremover selv om jeg og Anna konkluderte etter 20 minutter at hun heller ville sove trillende i vogn fremfor å se meg gjøre rare ting i vannet :D

post-1338-13949870779769_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,Stig.

Ble ikke no tur på meg idag heller,litt sport og rolig fluebinding,kommer sikkert til å angre til uka,når dagene blir for korte. :-\

Håper nå virkelig du får noe på den flua,sånn som du hauser den opp.Ingenting ville glede meg mer forresten. ;)

Får håpe på en mild vinter,med litt regn,så vi får vann å fiske i utover.

Kom akurat nå(helt sant)på en anne liten å som jeg tror må undersøkes,litt seint idag,men noe skal man jo ha til gode..... ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beatrix ang. avstand mellom fluene, du kansje mente att noen skulle spörre om det, men tenkte alikevel gi ett exempel som jeg har opplevd.

Bruker å fiske ved ett sted som i slutten av juni begynelsen av juli som värt år har en kjempe klekkning av vårfluer, da slipper det ned seg mye fisk fra sjöen og ned til på nakken sent på kvelden.

Det gjorde vi i år også.

Kom dit i 10 på morran og jeg begynte med 2 ikke altfor tunge nymfer og begynte å få fisk, fisken stod da dypt men titta opp og var villig til å ta nymfer som ikke gikk altfor höyt.

Hadde da ca 40 cm mellom fluene, dette er en ganske dyp elv med mange höl så jeg hadde ca en stang lengde (10´)  fikk en del fisk både på nederste men mest på opphengern som var helt like i farge og str.

Fikk väre i fred helt til fiske bonkera som stod og sloss om den beste plassen överst på nakken kom å regelrett jaga meg bort ved å kaste fluene sine närmere og närmere, dem jaga meg rundt en stund ;D men klarte til slutt å vade fra dem og i sikkerhet på land.

Satte meg med kompisene og drakk kaffe å tok en brödskive mens vi titta på sirkuset.

Etter en time så gav dem opp og gikk tilbake til nakken for å sloss videre der.

Vel tilbake (ca kl:16) så prövde jeg med samme opplegg men nå så tok dem bare opphenger så jeg satte på 2 lettere fluer og fikk da fler på begge

Måtte hele kvelden bytte fluer for å komme höyere opp så ved 22 tiden så hadde jeg en lett nymfe i enden og en klekker (vårfluer) på.

Til slutt så kom den store klekkningen i gang og det var slutt på nymfe fiske og törrflue fisket kom i gang, gikk selfölgelig over til tört men det er en annen historie som passer i en annen tråd :)

Min lärdom den her dagen var att man måtte hele tiden passe på hvor i vannlaget fisken ville ta, ellers ved kallere og ingen aktivitet så må man fiske dypere for att fisken står og muttrer på bånn og jo kallere vann jo saktere må man pröve å fiske fluene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke dy meg etter å ha lest Rodswingers rapport ;D men måtte i vei.

våkna til 14- så jeg venta helt til kl 13 og det var da 9- så jeg dro i vei.

vel framme så så det ganske så håplöst ut men akk den som gir seg, så det var bare å kaste ut i is sörpa og selvfölgelig etter bare noen minuter så var det bare å ta bort is.

Fikk meg en lärdom i dag som jeg ikke har opplevd og det er att is/sörpe flyter  :o for det gjorde nemlig fortommen konstant ;D.

Så kanskje ganske sikkert att jeg missa både det ene og det andre.

Etter 30 min så klarte jeg å få en harr på anker flua (bilde 1), bort med is og på´n igjen.

Etter yttligere 30-40 min så fikk jeg en til (bilde 2) men da var det bare en stor isklump av hele greia ;D(bilde 3) så da måtte jag kappe en masse og sette på nytt, satte nå på en stor tung ankerflue med med masse bly og en 5mm tungsten flue og som opphenger så hadde jeg en egentelig ankerflue med 4 mm tungstenhue men på krok 14, da syntes jeg att jeg kom fort nok igjennom is sörpa og kunne komme ned til det dypet som jeg ville :)

Etter 15 min så hadde jeg fått nok og gikk glad men med tunge skritt hjem (sikkert for att vadeskoa bare var 2 store is klumper) for til uka så har dem spådd opp mot 30-35 grader kallt.

Siste bilde er på den flua jeg fikk på i dag.

post-1102-13949870786522_thumb.jpg

post-1102-13949870787134_thumb.jpg

post-1102-13949870787493_thumb.jpg

post-1102-13949870787973_thumb.jpg

post-1102-13949870788454_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rapporten di nå B.R; ha-ha...du er gal ;D Isfiske får ny betydning...knallbra. Du er jammen seig...synest du nevner relativt lang tid ved vannet. Godt at du er i live ennå...kunne fort skjedd skumle saker med kroppstempen din :)

Denne var nok den siste fra deg på en stund...tatt værprognoser i betraktning.  :(

Takk :)

B.R; den erfaringen kommer du til å gjøre deg igjen, ofte.

helt riktig konkludert, fisk vil under aktivt innsektsliv selvsagt reagere sterkere på fluer høyt i vannet.

Og dessverre til slutt tørre innsketer :D (bare tøyser...vi er da alle glade i det fenomenet)

Bare vi underholder oss i alle de 100% tilfellene hvor fisk faktisk spiser nymfer UNDER VANNFLATEN.

Noen ganger nær bunn, andre ganger like under overflaten.

I dypt vann, og gjerne sterk strøm er det å anbefale å fiske 3 fluer...med ulik størrelse/vekt/farge...nettopp for å finne ut hvor i vannlaget fisken liker å spise best.

Når fisk er fanget på den midtre flua...gjerne et par stykker, så kan man jo for artighetens skyld eksprimentere litt med fluevalg på akkurat den plassen på det tidspunkt.

For å sjekke om det er stedet i vannet den liker, eller om det faktisk også kan være flua den liker spesielt godt.

Det skal ikke være enkelt :)

TAkk for god observasjon B.R og ikke minst å dele den med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en innsats,B.R.

9-? :-X

Jævlig bra å få noe som helst under rådende forhold,den fortommen kunne du ha hengt på juletreet. ;D

Under det siste fisket,brukte jeg pvc vadere,blir ikke så mye is,men de er glatte.

Har plass til 3 par ullsokker og det holdt meg varm på beina mens jeg stod i kaldvannet(is i elvekantene på rolige partier),men det er litt bingo når det er kaldt og glatt,må nok vurderes av hensyn til valg av fiskeplass.

Dette var en skikkelig "viking"-rapport,ordentlig tøft,håper du har ungått kattunger. ;D

Hva skjer med elva i -30?fryser til hele veien,eller er det mulig å fiske hvis tempem stiger igjen?

Fine fluer forresten,men syns det virker j...ig tungt,men kanskje nødvendig!?

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en innsats,B.R.

9-? :-X

Jævlig bra å få noe som helst under rådende forhold,den fortommen kunne du ha hengt på juletreet. ;D

Under det siste fisket,brukte jeg pvc vadere,blir ikke så mye is,men de er glatte.

Har plass til 3 par ullsokker og det holdt meg varm på beina mens jeg stod i kaldvannet(is i elvekantene på rolige partier),men det er litt bingo når det er kaldt og glatt,må nok vurderes av hensyn til valg av fiskeplass.

Dette var en skikkelig "viking"-rapport,ordentlig tøft,håper du har ungått kattunger. ;D

Hva skjer med elva i -30?fryser til hele veien,eller er det mulig å fiske hvis tempem stiger igjen?

Fine fluer forresten,men syns det virker j...ig tungt,men kanskje nødvendig!?

Willy

Får jeg noen jävla kattunger nå så har jeg deg å takke for det ;D Neida håper bare du holder meg varm med rapporter framover ;D

ps. må ha så tunge fluer for det er så dypt der, og om det fryser igjen tror jeg ikke men bakevja som jeg fisker i fryser nok sikkert igjen, kanskje man kan fiske der for harren er en harding som ikke gir seg i förste taget

Ett tips hvis du synes det blir glatt så kan du köpe skruer og skiver fra biltema art.nr 87-115 på skruene og art.nr 87-0057 på skivene, du kan selvfölgelig kjöpe dyre tungsten pigger men skruene koster 30 kr for 250 stk så det er ikke så farlig om du må skifte i blandt ;D

post-1102-13949870828498_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siste tur på 2 mnd unnagjort (skal på jobb i USA) for min del,  med Jonnysage i dag.

jonny fiska med spiral-indikator og jeg med vanlig backing på fortom indikator.

lite og skittent vann. ny plass i kjent elv/bekk.  :)

begge fiska med røde nymfer, prøvde svarte uten hell. avstand mellom indikator varierte mellom 30-45 cm anhengig av strømhastighet og dybde. ble ikke den store fangsten, men den delen av elva huser mange fine lureplass med skikkelig smygfiske så med litt tid blir det nok bedre ;)

da var det bare å pakke ned utstyret for 2 mnd og sette seg på fly houston i morgen, skal følge spent med utover nyåret :)

ps; nissen bor ikke på nordpolen med i en elv ;)

post-2709-13949870836169_thumb.jpg

post-2709-13949870836634_thumb.jpg

post-2709-13949870837123_thumb.jpg

post-2709-13949870837604_thumb.jpg

post-2709-13949870838094_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt B.R. Trur nesten eg må gjøra nåke sånt med mine egne Simms sko ??? Da e reine morderskoa på svaberg og stein :-\ Eller so kjøpe eg berre sånne bråddar som dei gammle bruke på skoa når dei skal ut glatta ;D

Også eit spørsmål :)

Idag va Arild og eg ute og nympha og prøvd ved den annledningen Spiral Indicator. " Visst på bilde "

Men eg må sei, eg vart ikkje direkte imponert!! Den sank fort,sjølv med Flytefett, visst du hang fast eller fekk fisk, så strekte den seg veldigt. " Bilde av strekt indikator blir visst på bilde " Og den forblei strekt :-\  Så til spørsmålet :) E da sånn den skal vere eller har eg brukt den på feil måte/område, eller e ikkje denne særlig vettig og bruke??

Me fiska på veldigt grunnt vatn, og kastene ikkje sørligt lange.

Her kjem også eit par bilder frå meg etter denne turen :D    

post-1116-13949870839957_thumb.jpg

post-1116-13949870840114_thumb.jpg

post-1116-13949870840352_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...