Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Takk Rodswinger! Jeg kommer med en hel haug og så kan vi fiska i renna di ;D

Er på jobben så jeg löper litt fram og tilbake.

Litt is i ringa i dag  :) töft men gutta liker det ;D

Fin rapport og fin beskrivning, Så det er best med litt stivere stang når man fisker micro nymfer? Er det for att det er mye oppströms fiske så att man kroker fisken lettere + kjenner?

Har fler stenger fra 9.6 opp til 11` noen er tsjekk myke mens dem andre er hva vi sa för halv aktion funker det med halv eller skal det väre toppaktion for at det skal bli best.

Venter i spenning på fler rapporter fra dere 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallrapporter igjen,gutter.

Og,måtte nikke litt når det var snakk om vibber(småbevegelser).Dette er jo lettest med minst mulig snøre på vannet,syns nå jeg.

Hadde jo fisket av bakkanten av kulpen uten resultat,med den flua jeg fikk fisk på høyere opp,litt dypere rigg,fri drift til stanga var nesten rett opp og bare indikatoren og spissen var i vannet,lett vibrering med stangtuppen,og fisken tar.

Virket nesten som fisken fulgte etter flua og tok da de begynte å bevege seg.

Enig,jonny,magisk!

Men,Stig,kunne ikke se vimeon din,var privat,sto det.

Men elva ser fin ut,er det noen som har mulighet til helga.?

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallrapporter igjen,gutter.

Og,måtte nikke litt når det var snakk om vibber(småbevegelser).Dette er jo lettest med minst mulig snøre på vannet,syns nå jeg.

Hadde jo fisket av bakkanten av kulpen uten resultat,med den flua jeg fikk fisk på høyere opp,litt dypere rigg,fri drift til stanga var nesten rett opp og bare indikatoren og spissen var i vannet,lett vibrering med stangtuppen,og fisken tar.

Virket nesten som fisken fulgte etter flua og tok da de begynte å bevege seg.

Enig,jonny,magisk!

Men,Stig,kunne ikke se vimeon din,var privat,sto det.

Men elva ser fin ut,er det noen som har mulighet til helga.?

Willy

Pokker også...derfor så lite kommentarer på den ;D

Jeg ventet meg en slags Oscar nå for beste produskjon eller noe slikt....og jonny beste statist..fisken beste hovedrolle...

Sjekk nå;

Legger den her også i tilfelle....takk for at du sa ifra...gutter da? dere må varsle om slikt tidligere ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallrapporter igjen,gutter.

Og,måtte nikke litt når det var snakk om vibber(småbevegelser).Dette er jo lettest med minst mulig snøre på vannet,syns nå jeg.

Hadde jo fisket av bakkanten av kulpen uten resultat,med den flua jeg fikk fisk på høyere opp,litt dypere rigg,fri drift til stanga var nesten rett opp og bare indikatoren og spissen var i vannet,lett vibrering med stangtuppen,og fisken tar.

Virket nesten som fisken fulgte etter flua og tok da de begynte å bevege seg.

Enig,jonny,magisk!

Men,Stig,kunne ikke se vimeon din,var privat,sto det.

Men elva ser fin ut,er det noen som har mulighet til helga.?

Willy

Pokker også...derfor så lite kommentarer på den ;D

Jeg ventet meg en slags Oscar nå for beste produskjon eller noe slikt....og jonny beste statist..fisken beste hovedrolle...

Sjekk nå;

Legger den her også i tilfelle....takk for at du sa ifra...gutter da? dere må varsle om slikt tidligere ;D

Verdt en Oscar(er ikke det navnet på en ansjos ?)  ;D  den ,Stig.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart oscar!

Ikke minst bra kamera vinkel, bra statister og en fin liten film stjerne som kom rett ut ingensteds fra, hva mer kan man önske ;D uten om kansje 2 timer til da, men det blir nok ingen problem i framtiden skulle jeg tro 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart oscar!

Ikke minst bra kamera vinkel, bra statister og en fin liten film stjerne som kom rett ut ingensteds fra, hva mer kan man önske ;D uten om kansje 2 timer til da, men det blir nok ingen problem i framtiden skulle jeg tro 8)

Dere ser "poenget"...bra...spesielt velegnet metode i dypere, nesten stillestående kulper, bakevjer etc, hvor deaddrift er mindre produktivt. Genialt også under fiske med stigende pupper etc...det våre gode venn fra lågen var inne på med lafontain pupa..; tore som helt klart er på sporet ;)

Ja, B.R, "raske" stenger med ikke for mye vekt i toppen, men samtidig "flat" nok til å overføre energi til klingen er å foretrekke, selv til tsjekkisk...men dette er fryktelig vanskelig å få til tydeligvis, men det forsøkes stadig å få "den ultimate" stangen til dette fiske.

Kvalitet på materialet MÅ være førsteklasses, samtidig nytter det ikke bare strekke en god 9' i #3 f.eks.

Det blir oppbygging fra grunn av...men dete kan ikke jeg mer om, vet bare hva jeg ønsker :)

Franskmenn har i mange år brukt gode gamle Loomis GLX #4 10' 2-delt til sitt fiske, ikke uten grunn.

Rask og presis, samtidig en blanding mellom styrke og flex i toppen som gjør stangen presis, og fortomsbeskyttende på samme tid.

Blir stengene for dype, er det mindre bra å flikke ut fortom med små presise bevegelser, derfor bruker jeg oftere en "rask" 9' enn en slaskete 10'...men jeg har et par som er i grenseland til å være dugelige til slikt bruk vi nå er inne på.

Var dette til å bli klok på?

Vet Baetrix er flink på slikt, hvis han vil kan han jo kanskje si noen ord...

tmags kan ihvertfall mye om slikt, men han leser jo ikke denne tråden dessverre :(...(håper....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart oscar!

Ikke minst bra kamera vinkel, bra statister og en fin liten film stjerne som kom rett ut ingensteds fra, hva mer kan man önske ;D uten om kansje 2 timer til da, men det blir nok ingen problem i framtiden skulle jeg tro 8)

Dere ser "poenget"...bra...spesielt velegnet netode i dypere nesten stillestående vann, bakevjer etc, hvor deaddrift er mindre produktivt. Genialt også under fiske med stigende pupper etc...det våre gode venn fra lågen var inne på med lafontain pupa..; tore som helt klart er på sporet ;)

Ja,hvor ble det av spørsmålene til Tore?

Er ikke kar om å finne dem igjen.  Slettet?

I så fall må vi skjerpe oss!

Still dem igjen du Tore,de er ikke OT !

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallrapporter igjen,gutter.

Og,måtte nikke litt når det var snakk om vibber(småbevegelser).Dette er jo lettest med minst mulig snøre på vannet,syns nå jeg.

Hadde jo fisket av bakkanten av kulpen uten resultat,med den flua jeg fikk fisk på høyere opp,litt dypere rigg,fri drift til stanga var nesten rett opp og bare indikatoren og spissen var i vannet,lett vibrering med stangtuppen,og fisken tar.

Virket nesten som fisken fulgte etter flua og tok da de begynte å bevege seg.

Enig,jonny,magisk!

Men,Stig,kunne ikke se vimeon din,var privat,sto det.

Men elva ser fin ut,er det noen som har mulighet til helga.?

Willy

Pokker også...derfor så lite kommentarer på den ;D

Jeg ventet meg en slags Oscar nå for beste produskjon eller noe slikt....og jonny beste statist..fisken beste hovedrolle...

Sjekk nå;

Legger den her også i tilfelle....takk for at du sa ifra...gutter da? dere må varsle om slikt tidligere ;D

Sorry Stig, hadde tenkt og sende melding ang Vimeo, men eg glømte da :-\ Uansett så syns eg fisken var ein fin hovedrolle karakter ;D

Knallrapporter igjen,gutter.

Og,måtte nikke litt når det var snakk om vibber(småbevegelser).Dette er jo lettest med minst mulig snøre på vannet,syns nå jeg.

Hadde jo fisket av bakkanten av kulpen uten resultat,med den flua jeg fikk fisk på høyere opp,litt dypere rigg,fri drift til stanga var nesten rett opp og bare indikatoren og spissen var i vannet,lett vibrering med stangtuppen,og fisken tar.

Virket nesten som fisken fulgte etter flua og tok da de begynte å bevege seg.

Enig,jonny,magisk!

Men,Stig,kunne ikke se vimeon din,var privat,sto det.

Men elva ser fin ut,er det noen som har mulighet til helga.?

Willy

Eg har mulighet til helga Willy :D Håpe eg :-\ Har inngått ein avtale med Konemor om at Lørdagane e hennas dager ;D Då e da ingen binding, fiske snakk " Uten om på forumet ;D " Eller stang testing. Men den regelen klare eg innimellom og bryte ;D Me snakkast når da nærme seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår Stig, får vel prate med min venn aldo silva om hva han kan skaffe når jeg treffer han til sommer´n igjen.

begyner å bli litt for mange stenger nå, men for meg er det helt umulig å kvitte seg med stenger :-\

Skjønner hva du mener, stenger hoper seg opp :-X

Hils Aldo fra meg, han har "sponset" meg tidligere...etter VM i Spania 2003 fikk jeg god kontakt med ham, har et par slike saker også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodswinger: Det var i den andre nymfetråden jeg snakket om stigende "pupper"...puppefiksert som jeg er ;)

Trodde det var flere her inne som hadde erfaring og fisket med pupper og hvordan de fisker disse, spesielt denne sparkling pupa...men var dårlig respons, mulig de ikke liker pupper eller fisker dem tørt  ;D

Men jeg har troa, og Stig forsterket troen min på stigende pupper  :D

Er mye stress om dagen på meg...kommer sterkere tilbake med spørsmål og binding når jeg får gjort unna noe her  ;)

(har begynt og knaske ginseng nå for og få påfyll av energi, knallharde saker,har ikke erfaring med nark men tror en ginseng tablett eller to for mye gjør "nesten" samme nytten) 

Men jeg følger med i ny og ne, stå på guttas  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelig fremme i statene. Rodswinger: været er nesten som hjemme, regn, vind og 8-10 grader så ikke noe "syden temperatur" her.

flotte rapporter dere kommer med nå, skal følge spent med utover og skal nok legge inn litt nymfer på tråden, har med meg bindeutstyr så jeg ikke blir helt uten fiskerelaterte ting her nede ;)

stå på videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelig fremme i statene. Rodswinger: været er nesten som hjemme, regn, vind og 8-10 grader så ikke noe "syden temperatur" her.

flotte rapporter dere kommer med nå, skal følge spent med utover og skal nok legge inn litt nymfer på tråden, har med meg bindeutstyr så jeg ikke blir helt uten fiskerelaterte ting her nede ;)

stå på videre!!

Hei,Arild,kjekt å se at du er på.

8-10 grader er vel nesten 20 grader varmere enn her akurat nå :-X;D

...så,fluebindervær her nå.Også jeg som har mast om tur til helga,på lørdag er det spådd 50 cm.snø.....så da blir det vel hvite fluer da. ;D

Det får bli bussen og svært høye støvler.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodswinger: Det var i den andre nymfetråden jeg snakket om stigende "pupper"...puppefiksert som jeg er ;)

Trodde det var flere her inne som hadde erfaring og fisket med pupper og hvordan de fisker disse, spesielt denne sparkling pupa...men var dårlig respons, mulig de ikke liker pupper eller fisker dem tørt  ;D

Men jeg har troa, og Stig forsterket troen min på stigende pupper  :D

Er mye stress om dagen på meg...kommer sterkere tilbake med spørsmål og binding når jeg får gjort unna noe her  ;)

(har begynt og knaske ginseng nå for og få påfyll av energi, knallharde saker,har ikke erfaring med nark men tror en ginseng tablett eller to for mye gjør "nesten" samme nytten)  

Men jeg følger med i ny og ne, stå på guttas  :D

Puppefiksert kan jo fisken være og,ikke sant,grisen. ;D

Fra spøk til...eh.. pupper... :-\

Original Deep Sparkle Pupae er blyet,endel også,for å synke godt og etterligne forbildet og stige når du drar den opp.Antron-hylstret rundt kroppen(hvis det er riktig antron)lyser nesten som en luftboble nede i vannet,fordi antronet er trekantet og reflekterer lyset,noe de har funnet ut ved dykking,her holdt det ikke med et glass vann! ;) Så om det hjelper med tungstenhode i feks. sølv har jeg vondt for å tro,men hvorfor ikke prøve?!

Når det gjelder klekkemetode,tror jeg nok de fleste vårfluer stiger på den måten,med gassblåse,relativt rett opp,og ofte med stor fart,fisk som tilsynelatende uten videre kommer kommer skytende ut av vannet i høye luftsprang er ofte i ferd med å ta igjen en sånn puppe,og feilberegner gjerne fart og avstand til overflaten fordi puppa stiger så raskt.

Også kommer den flua du hadde bilde av:Sparkle Pupae Emerger,en fantastisk klekker som er bergnet for vårfluer som klekker i overflaten.Tusten bak skal gi inntrykk av puppeskallet som den ferdigutviklede prøver å komme seg ut av,det merkelige med den flua,er når den er litt impregnert,så produserer antronet bittesmå luftbobler som omkranser flua mens den ligger i vannet,(fri flyt),og LaFontaine mente dette gjorde flua ekstra atraktiv.

I allefall fisker flua veldig godt når du har rett størrelse,tror det er viktigst. I Rena i sommer ble den ikke refusert av noen av de som tok klekkere,selv om den refuserte andre,det sto desverre kort på,og ved de andre klekkingene var det svømmepupper som gjaldt,og da brukte vi andre mønstre.

Nå ble jo dette en del OT likevel,men dette er så bra fluer at de fortjener litt gjennomgang syns jeg.

Og du må være forsiktig med for mye ginseng,kjekt med litt extra energi,men for mye av det gode osv........ ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om streamstix (har aldri prövd eller holdt i en), men lurer på comptition serien (10`3"), funker den til micro fisket eller er det mer en ren tsjekk stang :rolleyes:

Nå blir det endel OT her,B.R. ;)

Men Streamstix har utviklet en ny stangserie: Stealth,som også inneholder en 10'#3,det er nok en stang du burde prøvd.

Den jeg bruker er en Stealth 9,6'#4 med en GL Presentasion #3 ,herlig kombo som presenterer nydelig,men skulle jeg fisket mye kortline hadde jeg kanskje gått for 10 foter'n. :D

Edit:Link: http://www.fiskeogfriluft.net/102-streamstix-stealth.html

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om streamstix (har aldri prövd eller holdt i en), men lurer på comptition serien (10`3"), funker den til micro fisket eller er det mer en ren tsjekk stang :rolleyes:

Nå blir det endel OT her,B.R. ;)

Men Streamstix har utviklet en ny stangserie: Stealth,som også inneholder en 10'#3,det er nok en stang du burde prøvd.

Den jeg bruker er en Stealth 9,6'#4 med en GL Presentasion #3 ,herlig kombo som presenterer nydelig,men skulle jeg fisket mye kortline hadde jeg kanskje gått for 10 foter'n. :D

Edit:Link: http://www.fiskeogfriluft.net/102-streamstix-stealth.html

Willy

Stealth 10' #3 er en knakende flott tsjekkerstang også.....stealth #4 9'6 har kanskje enda mer feel i Willy, du har noe av det beste som er laget til nå av allsidige nymfestenger som ikke blir for dype og upresise ;), og lengden er passe  for mange bruksområder.

Dere høret ønsket mitt til julenissen igår, ikke sant? :)

Kanskje kan samme feel fremskaffes i enda lengre #3 og #4?

Med lav vekt og høy spenstfaktor

Hvem vet...lov å håpe.

men til nå; Stealth #4 9'6 = digg sak, meget digg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i den andre nymfetråden jeg snakket om stigende "pupper"...puppefiksert som jeg er ;)

Trodde det var flere her inne som hadde erfaring og fisket med pupper og hvordan de fisker disse, spesielt denne sparkling pupa...men var dårlig respons, mulig de ikke liker pupper eller fisker dem tørt  ;D

Hvis det var DSP/ESP du lurte på så har du kulehodevarianten her. Et gammelt bilde jeg hadde i bladet Jakt & Fiske for mange år siden, da jeg skrev om "Kulehode Deep Pupa"  :)

Det er på en måte en modernisert versjon av Deep Sparkle Pupa. Modernisert i den forstand at vekten er lagt foran, slik at man unngår for tykk underkropp under bakkroppsløret ved å blye ned der. Jeg har også bundet disse mye med svart kulehode, for å få en "dus" versjon av flua.

Dette er på en måte ei helt annen flue enn Emergent Sparkle Pupa, men bakkropp- konstruksjonen er lik. Begge er eminente fluer, men altså både fiskes forskjellig og imiterer litt ulike deler av klekkingsfasen  :)

Her bundet med lys oliven antron overkropp og oliven underull/antron touch- dubbet underkropp.

Mange hevder å ha "prøvd" disse fluene, men så viser de dem fram med hvit grov antron, og da tenker jeg at de kanskje ikke har prøvd disse fluene allikevel?  ;)

[attachimg=1]

post-3159-13949870954641_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med litt historie Rodswinger  :D

Prøvde og lete opp og finne den fortyngede utgaven på nett, ett bilde...men det fant egentlig bare den klekkervarianten :rolleyes:

Sjelden fisket med denne selv om jeg har noen eksemplarer av dem i boksen  :)

man må jo beholde flua sånn den er,antronet som du sier er jo hele pointet med den flua...den fisker jo perfekt...men tenkte bare den kunne duge til kortline fiske...iallefall den måten man får imitert den mest riktig på ,ser jeg for meg :)

Men så spørs det da om man må treffe på en slik klekking eller om den funker like fint alikevel,tipper den kan  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om streamstix (har aldri prövd eller holdt i en), men lurer på comptition serien (10`3"), funker den til micro fisket eller er det mer en ren tsjekk stang :rolleyes:

Nå blir det endel OT her,B.R. ;)

Men Streamstix har utviklet en ny stangserie: Stealth,som også inneholder en 10'#3,det er nok en stang du burde prøvd.

Den jeg bruker er en Stealth 9,6'#4 med en GL Presentasion #3 ,herlig kombo som presenterer nydelig,men skulle jeg fisket mye kortline hadde jeg kanskje gått for 10 foter'n. :D

Edit:Link: http://www.fiskeogfriluft.net/102-streamstix-stealth.html

Willy

Ja kremt host takk Rodswinger skal pröve og ikke väre OT men B.R.a ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om streamstix (har aldri prövd eller holdt i en), men lurer på comptition serien (10`3"), funker den til micro fisket eller er det mer en ren tsjekk stang :rolleyes:

Nå blir det endel OT her,B.R. ;)

Men Streamstix har utviklet en ny stangserie: Stealth,som også inneholder en 10'#3,det er nok en stang du burde prøvd.

Den jeg bruker er en Stealth 9,6'#4 med en GL Presentasion #3 ,herlig kombo som presenterer nydelig,men skulle jeg fisket mye kortline hadde jeg kanskje gått for 10 foter'n. :D

Edit:Link: http://www.fiskeogfriluft.net/102-streamstix-stealth.html

Willy

Ja kremt host takk Rodswinger skal pröve og ikke väre OT men B.R.a

Gutter; kroker, stenger, liner etc er ikke O.T men derimot O.T ;D (on topic)

Vi skal bare være forsiktige med å ikke ekskludere noen, men vi kan jo selvsagt bare tale om det vi har erfaring fra...men oppsummeringsmessig kan man si at medium raske/raske lengre stenger med lav vekt er bra.

det bør bøye seg noe når fisken tar. Altså #2-#4 å foretrekke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...