Gå til innhold

Tonys bindetips!


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

  • Svar 229
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Flott med sånne tips Igor!!

Bare å kjøre på om du har flere ;D

Noen som har tips for å etterligne den slange lignende måten børstemarken svømmer på?

Har prøvd de fleste varianter, fra Wooly Bugger til Kabbes\Staffans marker og Alive børsteorm..

Syns ikke de svømmer rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med sånne tips Igor!!

Bare å kjøre på om du har flere ;D

Noen som har tips for å etterligne den slange lignende måten børstemarken svømmer på?

Har prøvd de fleste varianter, fra Wooly Bugger til Kabbes\Staffans marker og Alive børsteorm..

Syns ikke de svømmer rett!

jeg har funnet ut at om man tar multifilament og drar den over bordkanten et par ganger for å gjøre den myyyyyk + et ganske tungt kulehode og napper den inn, så får den ganske så fin slangebevegelse. blir da opp og ned, ikke sidelengs. vet ikke om fiaken bryr seg om det.

ellers har jeg tankt litt på å lage et slider (gurgler uten skje) hode på kabbe børstisen, det bør vel gi en sidelengs bevegelse.

en gurgler jeg har laget med gartside grub chenille som hale, laget den sidelengs bevegelsen, halen altså.

om du skjønner hva jeg mener, har nesten litt problem med det selv ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei Tony.

Flueboksene dine har jeg sjelden sett maken til når det gjelder inspirasjon. Kommer til å prøve meg på de fete angelfluene dine i morra. Sett gjennom crappy kompaktbilder nå, men jeg kommer til å poste her for å få førstehånds erfaring fra sjefen sjøl. Mulig jeg har vært gjemt bort i skauen, men utrolig hyggelig å se noen som er så på bølgelengde når det gjelder testing av nye materialer osv osv.

Takk for ffs og takk for Tony :) Veldig hyggelig. Denne flua kommer sikkert som noen andre sin i fluefiske 2017 , har jo skjedd før det  ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen tony.

Faen, man ser fluer og prøver å kopiere dem hjemme, så er man helt blank. Noen detaljer er viktig uten å skrive 300 ord, føler ikke at jeg har truffet akkurat her. Har derfor bare bundet 4 stk.

Jeg har nok brukt litt for mye og litt for langt angel hair, i dette tilfelle Ice wing fiber. Håper du gir en korrekt tilbakemelding , jeg tåler det ;D ;D ;D

sorry for crappy bilde :)

[attachimg=1]

post-982-13949877183997_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje litt for mye Ultra Hair heller, eller at det ikke er så tapert som jeg bruker å ha det :P

Jeg binder jo inn tre små bunker fremover, hvor den i midten er lengst, som en slags hale :)

Ellers så dubber jeg mellom hver vinge og binder inn et kort falskt hackle, som du vrir rundt kroken..

Om du skjønner?? ;D

Men nå var jeg litt kritisk, siden du spurte ;D ;D

De fluene der fisker nok like godt som mine!!

Btw, så er det tatt sjøørret på de i dag, på Fredrikstadtreffet 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje litt for mye Ultra Hair heller, eller at det ikke er så tapert som jeg bruker å ha det :P

Jeg binder jo inn tre små bunker fremover, hvor den i midten er lengst, som en slags hale :)

Ellers så dubber jeg mellom hver vinge og binder inn et kort falskt hackle, som du vrir rundt kroken..

Om du skjønner?? ;D

Men nå var jeg litt kritisk, siden du spurte ;D ;D

De fluene der fisker nok like godt som mine!!

Btw, så er det tatt sjøørret på de i dag, på Fredrikstadtreffet 8)

Takk Tony, er nok ikke for mye ultra hair, ser nå feilen og det er tapperinga. Starter foresten første ultra hairvingen  litt bak krokspissen, håper dette er korrekt. La merke til seksjonene i flua, det likte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristende å binde noen varianter av angel, men Ultra Hair er vel nesten identisk med Slinky Fiber, og etter noen episoder i fjor sommer er jeg mildt sagt skeptisk til å binde fluer med denne typen syntetfiber :-\ Det høres derimot ut som det fungerer knirkefritt for deg, Tony, og materialet har absolutt noen interessante egenskaper, så kanskje jeg skal gi det en sjanse til likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristende å binde noen varianter av angel, men Ultra Hair er vel nesten identisk med Slinky Fiber, og etter noen episoder i fjor sommer er jeg mildt sagt skeptisk til å binde fluer med denne typen syntetfiber :-\ Det høres derimot ut som det fungerer knirkefritt for deg, Tony, og materialet har absolutt noen interessante egenskaper, så kanskje jeg skal gi det en sjanse til likevel...

Nei Slinky er vel en god del tynnere, og filtrer og hekter mye mer, litt det samme med Super Hair men er tykkere :)

Derfor bruker jeg Ultra Hair som er det tykkeste og stiveste av disse tre.

Men angel lages jo bare i store størrelser, så stivheten i Ultraen er det jeg syns er best!

I mindre størrelser for ferskvann og og når man ønsker små fiskeimitasjoner, er Fluoro Fibre det jeg liker best :)

Men hva var det du oppfattet som et problem da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det kan selvsagt bare være snakk om tilfeldigheter, men jeg opplevde ved en rekke anledninger i fjor sommer at fisk som angrep fluer av/med Slinky Fiber rett/skrått bakfra bare skubbet flua foran seg. I motsetning til mykere materialer à la Craft Fur, dannet de stive nylonfibrene nesten et slags skjold bak kroken :-\ En mulig løsning på denne problematikken kan kanskje være å binde fluene på en kort tube med kroken hengende i løkke helt bak i halen på flua. Det at fluene blir veldig statiske og livløse med en gang fortommen når toppøyet på stanga er det derimot verre å få gjort noe med. Dette gjør at man mister den siste sjansen til å trigge følgefisk - eller i hvert fall mye av effekten - ved å vibrere med stangtuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I Crazy Critter bruker jeg Fluoro-Fibre eller Craft Fur i halen, som jeg striper med tusj :)

Grov dubbing i kroppen, samme farge som halen ofte. Hackle i tilnærmet samme farge som stripene på halen.

Sorte gummistrikk på sidene av halen.

Bruker mye SLF saltwater dubbing i mine fluer, liker litt grov og glansfull dubbing!

Til lopper ol. er selull eller erstatning noe av det fineste å bruke..

Men den loppen jeg fisker mest med er av copper farget flash dubbing ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er kanskje litt for mye Ultra Hair heller, eller at det ikke er så tapert som jeg bruker å ha det :P

Jeg binder jo inn tre små bunker fremover, hvor den i midten er lengst, som en slags hale :)

Ellers så dubber jeg mellom hver vinge og binder inn et kort falskt hackle, som du vrir rundt kroken..

Om du skjønner?? ;D

Men nå var jeg litt kritisk, siden du spurte ;D ;D

De fluene der fisker nok like godt som mine!!

Btw, så er det tatt sjøørret på de i dag, på Fredrikstadtreffet 8)

Kanskje vi kan ønske oss en step-by-step av denne mye omtalte engelen?  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ideer til raske store fluer :)

Tonys Craft Fur Bunker.

Gjedde og Havabbor 8)

Ca 12 cm lang..

Da mange syns dette er mest en Teppesild, så er det nok ikke helt riktig å sette mitt eget navn på den :P

Så for å skille de to, da det er forskjell. Både hvordan den bindes og ikke minst hvordan den svømmer i vannet.

Tenker jeg vi kaller den trimmede varianten for Nitro Teppesild ;D

Btw, har aldri sett maken til flue i vannet!!

Noen bilder hører med :)

post-3402-13949879155126_thumb.jpg

post-3402-13949879155506_thumb.jpg

post-3402-13949879155849_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan du si Igor! ;D

Men de som jeg bruker mest har ikke Ultra Hair hale, er bare gjedde og natt variantene som har det..

De uten svømmer utrolig! Vingler hit og dit, skyter ut til sidene, og beveger seg faktisk når den synker også!

Har aldri sett en flue med så mye "innebygget" liv ;)

Skal prøve å få filmet den, å legge ut på Facebook :)

Blir link å finne her da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...