Gå til innhold

Lurer på om noen vet klumpvekten på Guideline highwater og/eller 4cast i WF5 ?


Daniel Løvheim

Anbefalte innlegg

Er veldig takknemlig hvis noen kan hjelpe med dette  :)

Er det til femmercupen du tenkte på?

Kan veie begge snørene i morgen om du ikke har fått svar til da..

Velkommen til forumet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Nei var ikkje derfor eg lurte. er på jakt etter ett forholdsvis lett snøre til min scierra flylite #5 som har en abefalt klupvekt på 11g. liker best helline, så var derfor eg lurte, pluss har hørt mye bra om begge snørene :)

Sier tusen takk for hjelpen på forhånd hvertfall :) !

Vil du ha en lett line, så bør du se på Wulff Triangle Taper, Airflo Ridgeline Presentation og Carron. Er sikkert flere, men disse 3 har jeg erfaring som lette liner iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Spenolsen. den forventet jeg faktisk komme ;)

Og til alle som bidrar til synsinger om alle andre liner enn det trådstarter spør om: Hvorfor?

Guideline Highwater er ikke tung, ikke lett, akkurat passe. Som Carron....kan ikke påstå at Carron er veldig lett ihvertfall...oooops..nå gjorde jeg deg også, sorry :-X

Highwateren passer godt...eller rettere sagt mer enn godt til det meste.

Jeg bruker den til og med på en "kraftig #4" Winston BIIMX #4 9'....selv om den stangen absolutt liker GPX type ting.

Og Highwateren brukes med silkefølelse på mine dype mindre kraftige stenger i samme vektklasse.

F.eks Moses staven 8'6 #4....BIIMX og BIIt modellene er HELT forskjellige og fremstår nærmest som to klasser forskjellige. Men Highwater er digg på begge. :)

Ja, det er en line som er lett å kaste kort og langt med...lett å like mao :)

Men sorry, vekt vet jeg ikke.

kanskje vi skal invitere Mr Stokkebekk inn med produkt info?

Hører du oss Stokkebekk? Svar da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Jo Spenolsen. den forventet jeg faktisk komme ;)

Og til alle som bidrar til synsinger om alle andre liner enn det trådstarter spør om: Hvorfor?

Guideline Highwater er ikke tung, ikke lett, akkurat passe. Som Carron....kan ikke påstå at Carron er veldig lett ihvertfall...oooops..nå gjorde jeg deg også, sorry :-X

Jeg prøvde Carron på Winston BIIx 9' 4 og jeg opplevde den som veldig lett, mye lettere enn f.eks Airflo Tactical eller SA Ultra4. Mulig jeg fikk et mandagseksemplar som var underklassifisert, fikk høre av Stener Skogmo at dette var normalt. Kan variere noen tidels gram mellom 2 liner av samme merke. Han mente også at lina var for lett til stanga, men hva vet vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Spenolsen. den forventet jeg faktisk komme ;)

Og til alle som bidrar til synsinger om alle andre liner enn det trådstarter spør om: Hvorfor?

Guideline Highwater er ikke tung, ikke lett, akkurat passe. Som Carron....kan ikke påstå at Carron er veldig lett ihvertfall...oooops..nå gjorde jeg deg også, sorry :-X

Jeg prøvde Carron på Winston BIIx 9' 4 og jeg opplevde den som veldig lett, mye lettere enn f.eks Airflo Tactical eller SA Ultra4. Mulig jeg fikk et mandagseksemplar som var underklassifisert, fikk høre av Stener Skogmo at dette var normalt. Kan variere noen tidels gram mellom 2 liner av samme merke. Han mente også at lina var for lett til stanga, men hva vet vi :)

tror dere vet en del også ;)

BIIX #4 9' kan fint kaste #3 liner, ja da har dere nok fått prøvd en #2 line hvis den var lett for den stangen :(

CArron lader mine Winston stenger MYE i lik lineklasse/stangklasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Teeny GF-linen omtales som lett, en line jeg opplever som relativt tung. Tror GL Highwater er lettere og SA Ultra 4 enda litt lettere. Alle 3 veldig gode liner. Understreker at jeg sier tror for jeg har ikke vekt og det er poenget;

Hvorfor ikke ha en fast tråd (som for ERN/AA-målinger) eller aller helst en tabell for klumpvekt for ulike liner? Hadde i hvertfall vært utrolig nyttig med en slik oversikt etter hvert som den ble mer og mer komplett. Men det er kanskje for store produksjonsujevnheter både på liner og vekter til at dette har noen verdi?

Beklager trådstarter for avsporingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Spenolsen. den forventet jeg faktisk komme ;)

Og til alle som bidrar til synsinger om alle andre liner enn det trådstarter spør om: Hvorfor?

Guideline Highwater er ikke tung, ikke lett, akkurat passe. Som Carron....kan ikke påstå at Carron er veldig lett ihvertfall...oooops..nå gjorde jeg deg også, sorry :-X

Highwateren passer godt...eller rettere sagt mer enn godt til det meste.

Jeg bruker den til og med på en "kraftig #4" Winston BIIMX #4 9'....selv om den stangen absolutt liker GPX type ting.

Og Highwateren brukes med silkefølelse på mine dype mindre kraftige stenger i samme vektklasse.

F.eks Moses staven 8'6 #4....BIIMX og BIIt modellene er HELT forskjellige og fremstår nærmest som to klasser forskjellige. Men Highwater er digg på begge. :)

Ja, det er en line som er lett å kaste kort og langt med...lett å like mao :)

Men sorry, vekt vet jeg ikke.

kanskje vi skal invitere Mr Stokkebekk inn med produkt info?

Hører du oss Stokkebekk? Svar da! :D

Hei, jeg sjekker opp High Water og 4cast. Kommer tilbake med info når jeg har det. Skal gå rimelig kjappt. Ser også nytten av at det bør finnes på hjemmesiden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker meg at flere skryter av highwater i forhold til 4cast, kanskje pga 4cast er rimlig ny...

eller kanskje highwater er en bedre alround line?

uansett, takk for mange gode svar ang linene :)

Jeg skal av etiske grunner ikke svare på guidelinesnører på forumet her.

Vil bare en gang til få kommentere at når noen skryter av det ene snøret kontra det andre, bør de kunne begrunne det ut fra bruksområder og kastetekniske årsaker. Dette er for eksempel to ulike snører med ulike egenskaper. Det vil aldri være slik at det ene dunker ut det andre på alle områder. Et snøre vil aldri være så bra på alle områder at fysikkens lover brytes!

Beklager at jeg vlandet meg off topic om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott "innblanding" Bjørnar :)

Jeg opplever 4 cast som et rimelig "trøkk i" snøre...jeg kaster jevn over bedre og jevnere med den lengre klumpen i Highwater linen, men likevel må 4cast tas i betraktning spesielt under trange forhold og ikke minst hvis stående utvadet, og ikke klarer holde 14 meter i luften og har lyst på "skudd effekten" i kastet.

Likevel er for meg en Highwater line en bedre allround for en so meg, Med masse rare stenger og forksjellige situasjoner.

Synest også gjennomgående at Highwater er god uanset klasse.

4casten opplevde jeg litt forskjellig av en eller annen grunn.

God og mer enn nok tung for mine #5 stenger (samme som jeg bruker Highwater linen på...silkemjukt og godt grunnet lang klump).

4cast føltes lettere enn min Highwater #4 line....altså et lite sprik i mine opplevelser.

Hignwater er spot on fra #3-#6 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vill gjerne takke igjen for flotte innspill ;) , mye gode erfaringer ute å går. Jeg for min del er rimelig ny i gamet, fikk bare med meg halve sesongen ifjor. vill gjerne kaste å øve en del i vinter sånn at jeg erklar til å fange stor ørreten når sesongen starter igjen :) !

derfor er jeg også på jakt etter et godt snøre med en klumpvekt hvertfall i nærheten av 11g ( som er idealvekten til stangen ), slik at det blir lettere å kaste å øve.

Har hørt mye bra å lite dårlig om disse to snørene, derav mitt spm ang klumpvekten på de to :) . Til Mr Stokkebekk, tusen takk på forhånd for at du tar deg tid til å sjekke opp i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 4 cast er litt lett i samme klasse til 7er. Men man må bli vant til den.

Tror vel highwater føles litt tyngre og er det. Har brukt begge linene over lang tid, men tallene har jeg ikke i hue.

Syntes 4 cast var overraskende god, en line som vil bli en allrounder også til markafiske.

Så får highwatern bli den "andre" lina til presentasjon på lengre kast.

For å få trykt skikkelig til med 4 cast har jeg et solid overheng, da går det langt.

Til "kosekasting". Ja, si opp mot 15-18 meter er den meget lettkastet.

Og, til og med i sjøen "kosekaster" jeg. ;) Synes begge linene er veldig ok, og vil glede mange fiskere i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett så "lager" jeg klumpene mine selv - og jeg liker at stangen spennes med få meter snøre ut.

Hvorfor jeg bruker WF snører på lave klasser - lurer jeg faktisk på selv - da jeg ikke synes at presentasjonen blir noe annerledes.

Men det er vel som med alt annet :-\:  Man prøver noe nytt hele tiden - og tror at man har kommet til Mekka - men etter noen turer  ???, er Mekka ikke der, og man må prøve atter noe nytt/"følge opp tråder"/reklamer etc.

Også er det moro å handle - hvis det ikke er for dyrt  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss 4cast linen er lettere en highwater blir det vell kanskje den jeg går for, men venter i spenning på klumpvekten på de to. Får ta en avgjørelse etter det :) , eller kanskje jeg rett og slett skal kjøpe begge :D ! Som Toggi sier så egner gjerne highwater seg bedre til presisjonskast på lengre avstander, mens 4cast gjerne er en bedre allrounder. som sagt er spent på klumpvekten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...