Gå til innhold

Lekk vader


Barflea

Anbefalte innlegg

Guide Line vaderne mine har begynt å lekke og jeg lurte på om noen av dere har noen tips om hvordan jeg skal finne ut hvor lekkasjen er og hva som er best å lappe med. Har hatt disse vaderne ihvertfall i fire år, og de er veldig godt brukt, men siden jeg trives så godt i dem ønsker jeg å prøve å lappe dem. Alle tips tas i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror sprittrikset funker kun på membraner av Bore tex. I Guidelines vadere er det vel Guidelines egen membran?

Kanskje vår alles Rune Stokkebekk har svaret her? :) Altså, på hvilken måte som er best å repparere vaderne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er flere måter å finne hull på, du kan bruke sprit/rødsprit. Men det beste er nok å vrenge buksene og fylle de med vann da ser du raskt hvor det kommer igjennom. Sømmer er verst, lekkasjen trenger ikke å være der vannet kommer ut. Hullene tetter du permanent med aquasure.

Henning: Vi har ingen egenutviklet membran, det er det ingen som har i denne bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at smøre med salovann og pumpe opp, det samme en gjør for å lappe dekk, er å anbefale.

Hvis man skal fylle buksa med vann bør den helst henges opp. Tåler buksa/feste til bukseselene dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at smøre med salovann og pumpe opp, det samme en gjør for å lappe dekk, er å anbefale.

Hvis man skal fylle buksa med vann bør den helst henges opp. Tåler buksa/feste til bukseselene dette?

Man har gjerne en viss formening om hvor det lekker. Jeg pleier å snurpe igjen eks. beina hvis det lekker på låret.

Og nei, ikke heng buksa i selene full med vann, det blir sykt mye belastning. Fyll den opp liggende og fest selene i noe som gjør at du hever buksa litt i ryggen slik at vannet ikke renner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at smøre med salovann og pumpe opp, det samme en gjør for å lappe dekk, er å anbefale.

Hvis man skal fylle buksa med vann bør den helst henges opp. Tåler buksa/feste til bukseselene dette?

Man har gjerne en viss formening om hvor det lekker. Jeg pleier å snurpe igjen eks. beina hvis det lekker på låret.

Og nei, ikke heng buksa i selene full med vann, det blir sykt mye belastning. Fyll den opp liggende og fest selene i noe som gjør at du hever buksa litt i ryggen slik at vannet ikke renner ut.

Jeg la buksene på plenen i sommer og fylte med hageslangen. Holdt opp vaderne for å unngå at det rant vann ut. Dette fungerte bra, fant hullet.

Hvorfor vrenger du vaderen Rune ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

1. spray hele innersiden av buksa med Jegermeiser fra Just i København, vreng buksa tilbake til normal, slikk hele framsia til du blir passe brisen. Da kommer du kanskje til å gi faen og kjøpe nye.......beste tipset mitt,  ;)

går mer enn gjerne god for tipset med å spraye med teknisk sprit......funker på alle membraner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at smøre med salovann og pumpe opp, det samme en gjør for å lappe dekk, er å anbefale.

Hvis man skal fylle buksa med vann bør den helst henges opp. Tåler buksa/feste til bukseselene dette?

Man har gjerne en viss formening om hvor det lekker. Jeg pleier å snurpe igjen eks. beina hvis det lekker på låret.

Og nei, ikke heng buksa i selene full med vann, det blir sykt mye belastning. Fyll den opp liggende og fest selene i noe som gjør at du hever buksa litt i ryggen slik at vannet ikke renner ut.

Jeg la buksene på plenen i sommer og fylte med hageslangen. Holdt opp vaderne for å unngå at det rant vann ut. Dette fungerte bra, fant hullet.

Hvorfor vrenger du vaderen Rune ?

Fordi jeg lager tusjmerker på innsiden og legger på aquasure der..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Aquasure (ol.) vil få brekkanter. Ofte følger det med biter når man kjøper vadere. Bruk disse over hull(ene), med lim under selvfølgelig. Legg press på stoffbiten minst et døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er som en lappet og velbrukt vadebukse. En bulkete SIG flaske med noe godt, eller en velholdt fluesnelle med noen striper og sår etter års hardkjør.

Gratulerer!

Tror gjevnt over at å fylle buksa med vann kan gi unødvendig med stress, og er vanskelig å handtere.

Luft og såpevann er effektivt.

Selv bruker jeg kun bukser men GORE TEX, da jeg kan bruke sprit på pumpeflaske for å finne hullene. Enkelt.

Neoprenesokkene har jeg brukt såpe og lufttrixet på.

Mine velbrukte SIMMS GUIDE bukser synger nå på siste verset etter 10 års tro tjeneste.

Solbleiket, flekkete, arrete og fine. Og så lukter de helt jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at smøre med salovann og pumpe opp, det samme en gjør for å lappe dekk, er å anbefale.

Hvis man skal fylle buksa med vann bør den helst henges opp. Tåler buksa/feste til bukseselene dette?

Man har gjerne en viss formening om hvor det lekker. Jeg pleier å snurpe igjen eks. beina hvis det lekker på låret.

Og nei, ikke heng buksa i selene full med vann, det blir sykt mye belastning. Fyll den opp liggende og fest selene i noe som gjør at du hever buksa litt i ryggen slik at vannet ikke renner ut.

Jeg la buksene på plenen i sommer og fylte med hageslangen. Holdt opp vaderne for å unngå at det rant vann ut. Dette fungerte bra, fant hullet.

Hvorfor vrenger du vaderen Rune ?

Fordi jeg lager tusjmerker på innsiden og legger på aquasure der..

Skjønner. Du legger bare på innsiden ? Jeg la på begge sider men har ikke brukt de siden. Vet ikke hvordan dette blir når det kommer i kontakt med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Stemmer, kun innsiden. Og jeg har da ikke hatt noen problemer med at dette "brekker" opp membranen... Er ikke snakk om store mengder som skal has på små uskyldige "pinholes".

Selvfølgelig har størrelsen på skaden stor betydning.. Enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...