Gå til innhold

Snøre til Sage ZXL?


André A

Anbefalte innlegg

Først av alt: gratulerer! Morsomt å se at du endelig landet etter "ørten-og-fjørti" sider med Sage-info.  ;D

Har samme stanga selv og der har jeg ikke brukt annet enn SA Trout, noe jeg mener funker bra! Har hørt mye godt om GL Highwater, mulig det ville passet også?

Dette er en typisk tråd hvor du helt sikkert får like mange meninger som det finnes varianter av snører......... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på zxl her så tror jeg du vil finne tråder hvor nettopp snører til denne i #5 er tema.

Har den selv, og mitt inntrykk er at den ikke er kresen på snører i det hele tatt.

Har prøvd mange 5'er snører på den, og ingen har skilt seg spesielt ut.

Fikk nylig noen Vision Extreme Distance snører til spottpris, og gleder meg til å prøve det på den  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på zxl her så tror jeg du vil finne tråder hvor nettopp snører til denne i #5 er tema.

Har den selv, og mitt inntrykk er at den ikke er kresen på snører i det hele tatt.

Har prøvd mange 5'er snører på den, og ingen har skilt seg spesielt ut.

Fikk nylig noen Vision Extreme Distance snører til spottpris, og gleder meg til å prøve det på den  :)

Prøvde et søk, men fant ingenting. Uansett flere gode tips her, så jeg finner nok et som passer  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at en stang krever et bestemt snøre, er ikke det bare en ytterst seiglivet myte?  ;)

Man kan få gode råd om hvilken snørevekt (snøreklasse, lange klumper gjerne litt tyngre selv om AFTMA-klassen er riktig etc.) som passer best for en stang, men ideell profil er kun snakk om fluefiskerens preferanser på bakgrunn av stil/teknikk/erfaring/bruksområde og har ingenting med at stangen "krever" et bestemt snøre.

Da er det kanskje bedre å spørre:

Hvilket bruksområde ser du for deg at ZXL'en hovedsakelig skal brukes til (fiskested, kastelengde, vindforhold, fluestørrelse)?

Hvilke fluesnører har du god erfaring med fra før?

Just my 0.02 $  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på bruk det.. Er det slik at du tar med deg andre stenger på tur så denne stanga fyller et bestemt bruksområde, eller er det en all-round stang som skal klare alt? og har du ekstra spoler til snella isåfall, for ett snøre klarer ikke alt... Hadde den stanga vert min ville jeg nok ha sikla etter å prøve et GL Highwater på den, faktisk designet av et forummedlem! Men det er et long-belly snøre, ikke så kult til nærfiske.. Har du ei lettere stang (#3/#4) med på tur som evt dekker nærfisket? Hvis ikke, og hvis du bare skal ha ett snøre, ville jeg kansje valgt en litt kortere klump, noe i gata av GL 4Cast..

Og send meg PM hvis du og stanga ikke blir venner  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at en stang krever et bestemt snøre, er ikke det bare en ytterst seiglivet myte?  ;)

Man kan få gode råd om hvilken snørevekt (snøreklasse, lange klumper gjerne litt tyngre selv om AFTMA-klassen er riktig etc.) som passer best for en stang, men ideell profil er kun snakk om fluefiskerens preferanser på bakgrunn av stil/teknikk/erfaring/bruksområde og har ingenting med at stangen "krever" et bestemt snøre.

Da er det kanskje bedre å spørre:

Hvilket bruksområde ser du for deg at ZXL'en hovedsakelig skal brukes til (fiskested, kastelengde, vindforhold, fluestørrelse)?

Hvilke fluesnører har du god erfaring med fra før?

Just my 0.02 $  :)

Jeg fisker 90% av tiden i små skogsvann/fjellvann, og fisker utelukkende tørt. Er vel ute etter et snøre som gir en god presentasjon og kan oppnå fine lengder om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på bruk det.. Er det slik at du tar med deg andre stenger på tur så denne stanga fyller et bestemt bruksområde, eller er det en all-round stang som skal klare alt? og har du ekstra spoler til snella isåfall, for ett snøre klarer ikke alt... Hadde den stanga vert min ville jeg nok ha sikla etter å prøve et GL Highwater på den, faktisk designet av et forummedlem! Men det er et long-belly snøre, ikke så kult til nærfiske.. Har du ei lettere stang (#3/#4) med på tur som evt dekker nærfisket? Hvis ikke, og hvis du bare skal ha ett snøre, ville jeg kansje valgt en litt kortere klump, noe i gata av GL 4Cast..

Og send meg PM hvis du og stanga ikke blir venner  :rolleyes:

Jepp, jeg har en Scott G2 #4 til å dekke nærfisket, og kjøpte derfor ZXL for å dekke behov som vil oppstå når det blåser litt eller fisken vaker for langt ut. Et snøre som dekker dette behovet er det jeg jakter etter. Men det må jo samtidig være mulig å få gode presentasjoner på kortere kast. Er ikke sikkert jeg kommer til å drasse rundt på to stenger til en hver tid. Som mange her har spådd er det godt mulig ZXL'en kommer til å være mest i bruk og da må den være så allround som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du trenger et long-belly snøre men har lyst på et kortere belly snøre i tillegg for å utvide bruksområdet til stanga  :) Se om du får prøvekastet et High Water snøre et eller annet sted. Nordisk på Lysaker har jo ei lang bryggekant utafor, spør du dem pent så kansje du får slynge litt snor der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det at en stang krever et bestemt snøre, er ikke det bare en ytterst seiglivet myte?  ;)

Man kan få gode råd om hvilken snørevekt (snøreklasse, lange klumper gjerne litt tyngre selv om AFTMA-klassen er riktig etc.) som passer best for en stang, men ideell profil er kun snakk om fluefiskerens preferanser på bakgrunn av stil/teknikk/erfaring/bruksområde og har ingenting med at stangen "krever" et bestemt snøre.

Da er det kanskje bedre å spørre:

Hvilket bruksområde ser du for deg at ZXL'en hovedsakelig skal brukes til (fiskested, kastelengde, vindforhold, fluestørrelse)?

Hvilke fluesnører har du god erfaring med fra før?

Just my 0.02 $  :)

Jeg synes det kan bli noe overdrevet søk etter liner til en bestemt stang.

Men samtidig, jeg fikk ikke ultra 3 til å funke noe særlig på Scott 905-4.   Det ble veldig lett griserumpe i framkastet. Bytte av snøre løste det problemet relativt greit.

Og nei, det var ikke grunnet mangelfull teknikk.

Bortsett fra det synes jeg forskjellige snører har styrker og svakheter på en stang avhengig av hva du ønsker å utføre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samtidig, jeg fikk ikke ultra 3 til å funke noe særlig på Scott 905-4.   Det ble veldig lett griserumpe i framkastet. Bytte av snøre løste det problemet relativt greit.

Og nei, det var ikke grunnet mangelfull teknikk.

Mener du at det var utstyrskombinasjonen i seg selv som ga griserumpene?

Og at kasteren ikke hadde noe med saken å gjøre?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to av disse stengene og jeg liker de veldig godt. Six-sence er et snøre som passer meget godt både til denne stanga og til den type fiske du beskriver :) Tror denne kominasjonen zxl og six-sence er noe av det deiligste jeg har eid. Kjøper du dette snøret kan jeg garantere at det ikke er feil i alle fall. Da kan du selge det til meg  :D

Jeg har og hørt mye posetivt om highwater. Har aldri prøvd det men har tenkt å kjøpe et.

Ps: ser noen kansje heller bør vurdere å trene litt i stedet for å si at det ikke finnes snører til denne stanga ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for Ruffens kommentar her...Highwater er bra, meget bra på den stangen også :D

Sixth sense kaster godt, det er jeg enig i.....

Og at folk på finne rett line istedet for å klage på stangen, evt trene på kasting er også godt poeng.

Det gjelder de fleste stenger egentlig...lønner seg å "prøve med positiv innstilling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to av disse stengene og jeg liker de veldig godt. Six-sence er et snøre som passer meget godt både til denne stanga og til den type fiske du beskriver :) Tror denne kominasjonen zxl og six-sence er noe av det deiligste jeg har eid. Kjøper du dette snøret kan jeg garantere at det ikke er feil i alle fall. Da kan du selge det til meg  :D

Jeg har og hørt mye posetivt om highwater. Har aldri prøvd det men har tenkt å kjøpe et.

Ps: ser noen kansje heller bør vurdere å trene litt i stedet for å si at det ikke finnes snører til denne stanga ;D ;D

Hvor får jeg kjøpt six sence-snører, og hvilken type dreier det seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to av disse stengene og jeg liker de veldig godt. Six-sence er et snøre som passer meget godt både til denne stanga og til den type fiske du beskriver :) Tror denne kominasjonen zxl og six-sence er noe av det deiligste jeg har eid. Kjøper du dette snøret kan jeg garantere at det ikke er feil i alle fall. Da kan du selge det til meg  :D

Jeg har og hørt mye posetivt om highwater. Har aldri prøvd det men har tenkt å kjøpe et.

Ps: ser noen kansje heller bør vurdere å trene litt i stedet for å si at det ikke finnes snører til denne stanga ;D ;D

Hvor får jeg kjøpt six sence-snører, og hvilken type dreier det seg om?

Hvis du snakker med han her så for du det :) Ring eller bestill. Meget dyktig og flink mann. http://www.gronbergsport.no/storefront.php

Huff jeg er ikke noe flink til å beskrive snører. Stig hjelp meg!!

Det er et ganske "dødt" snøre. Lang klump og ganske lang spiss, lett å presentere pent med. Veldig lite minne. Føles veldig stabilt underkasting synes jeg (hva en det kan bety) Kort fortalt et meget godt snøre til den stangen og til finfiske.

Skal ikke hype dette opp i himmelen. Det finnes mye bra. Det er bare min simple mening. Tror nok det er det beste snøret jeg har prøvd til slike stenger og slikt fiske.

Jeg er i alle fall ikke redd for å annbefale det for jeg vet det er bra. Såpass mye har jeg kastet opp i gjennom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Men samtidig, jeg fikk ikke ultra 3 til å funke noe særlig på Scott 905-4.   Det ble veldig lett griserumpe i framkastet. Bytte av snøre løste det problemet relativt greit.

Og nei, det var ikke grunnet mangelfull teknikk.

Mener du at det var utstyrskombinasjonen i seg selv som ga griserumpene?

Og at kasteren ikke hadde noe med saken å gjøre?  ;D

He he..

Skulle tro det, men det var Jarle på jarle & Bjørnar AS  som gjrde meg oppmerksom på dette for flere år siden.

Kanskje litt upresist å kalle det griserumper, det var snarere en tendens til at bukta tenderte til å ville lukke seg når den nådde fronttaperingen i framkastet. Det var veldig marginalt.

Bytta snøre til SA Mastery, og problemet opphørte !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to av disse stengene og jeg liker de veldig godt. Six-sence er et snøre som passer meget godt både til denne stanga og til den type fiske du beskriver :) Tror denne kominasjonen zxl og six-sence er noe av det deiligste jeg har eid. Kjøper du dette snøret kan jeg garantere at det ikke er feil i alle fall. Da kan du selge det til meg  :D

Jeg har og hørt mye posetivt om highwater. Har aldri prøvd det men har tenkt å kjøpe et.

Ps: ser noen kansje heller bør vurdere å trene litt i stedet for å si at det ikke finnes snører til denne stanga ;D ;D

Hvor får jeg kjøpt six sence-snører, og hvilken type dreier det seg om?

Hvis du snakker med han her så for du det :) Ring eller bestill. Meget dyktig og flink mann. http://www.gronbergsport.no/storefront.php

Huff jeg er ikke noe flink til å beskrive snører. Stig hjelp meg!!

Det er et ganske "dødt" snøre. Lang klump og ganske lang spiss, lett å presentere pent med. Veldig lite minne. Føles veldig stabilt underkasting synes jeg (hva en det kan bety) Kort fortalt et meget godt snøre til den stangen og til finfiske.

Skal ikke hype dette opp i himmelen. Det finnes mye bra. Det er bare min simple mening. Tror nok det er det beste snøret jeg har prøvd til slike stenger og slikt fiske.

Jeg er i alle fall ikke redd for å annbefale det for jeg vet det er bra. Såpass mye har jeg kastet opp i gjennom :)

He-he, jeg skal hjelpe Ruffen:

andris; ligg unna sixth sense...ufattelig med minne på min helt riktige "døde" line..umulig å strekke bort telefonledning teknologien brukt i mine to liner ihvertfall :(

Men Ruffen har rett, den kaster godt.

Andris; du skal kjøpe Highwater til Guideline på den stangen, og alle dine andre stenger...det er min safeste line...blir referanse linen jeg måler alt annet opp mot om dagen.

Ruffen; hjalp det?

Sorry for å ikke like mine sixth sense like mye som din, du har vært heldig, for mange skjemmes av sine liner når de ligger i slagebukter bortetter helt blikk vår vann, umulig å fiske buzzere med. Men tørt er sikker ok....og i noe vind merker man ikke minnet så mye.

Og jeg kan si; zxl kaster meget godt med Highwater linen, akkurat som mine grønne stenger.

Også SA XXD kaster langt og stabilt på disse stengene...jeg liker rett og slett long belly liner...spesielt noen av dem. :)

Sorry ruffen, men vi møttes da hyggelig på halvveien ;)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser du. Hehehe Måkke høre på Ruffen vet du ;)

Jeg er ikke enig med Stig. Jeg har kjøpt tre slike liner. Og det var ikke på en gang........

Da virker det som highwater er den sikreste og en god line. Skal teste denne selv så får vi se andris. Vi kan jo legge ut en "mening" begge to.

Ps: Egentlig er stig en dust men ikke si det til noen. Tenk å være så frekk rett før jul ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...