Gå til innhold

Døgnflue vs Vårflue


Kjell Meiningen

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri brukt ordet løgner,og det er en vesentlig forskjell på det og og være totalt uenig.

Det verste jeg vet er er tilleggelse av mening og ord,og det driver du med nå.

Tom.

Jeg feks kunne aldri tenke meg og betvile din info om det du har erfart feks når du står og kaster på brygga. iallfall aldri krevd dokumentasjon fra en "fluekasteforsker" eller begrunnet mine uenigheter med att det finner jeg ikke på google så da er det du sier bare bullshit inntil det ligger ute dokumentasjon på google. :)

Da hadde nok du giddet og lære meg fryktelig mye og fluekasting tenker jeg, eller lære bort eller komme med mye info her inne om hva du har erfart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 362
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kan du ikke bare spare deg for fryktelig mye energi og ringe en forsker eller en professor sjøl hvis du ikke nøyer deg med den infoen du har fått ? :)

Gi meg navnet på en,så skal jeg ringe ham ved første annledning.

Problemet er at du kanskje ikke har noen referanser.Eller kanskje du har? Gi meg en referanse,så ringer jeg ham mer enn gjerne.

Skal vi begynne og betvile eller være uenig så burde man i det minste ha litt mer hold enn det du hittil , alt du begrunner dine argumenter med er att du ikke klarer og finne det på google ? ?

Nei.totalt uenig.

Alt kan betviles.Det verste jeg vet er totalt å stole på såkalte autoriteter......

Fluefiske er en fryktelig ubetydelig hobby i Norge Tom. Ikke mange forskere som er ute etter og finne ut hvorfor det er slik og slik det vi erfarer, de vet hvilke insekter vi imiterer, hvilke fisk vi fisker på :) Mer tror jeg de ikke gidder, men enkelte i NINA på lillehammer vet sikkert veldig mye, men ikke sikkert de har lagt det ut så du kan finne det på google. :)

I så tilfelle,og ikke tror jeg at fluefiske er en ubetydlig hobby her heller,og hvis en forsker ikke er ute etter

hvorfor ting er som de er,så lurer jeg på hva en forsker er? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare spare deg for fryktelig mye energi og ringe en forsker eller en professor sjøl hvis du ikke nøyer deg med den infoen du har fått ? :)

Gi meg navnet på en,så skal jeg ringe ham ved første annledning.

Problemet er at du kanskje ikke har noen referanser.Eller kanskje du har? Gi meg en referanse,så ringer jeg ham mer enn gjerne.

Skal vi begynne og betvile eller være uenig så burde man i det minste ha litt mer hold enn det du hittil , alt du begrunner dine argumenter med er att du ikke klarer og finne det på google ? ?

Nei.totalt uenig.

Alt kan betviles.Det verste jeg vet er totalt å stole på såkalte autoriteter......

Fluefiske er en fryktelig ubetydelig hobby i Norge Tom. Ikke mange forskere som er ute etter og finne ut hvorfor det er slik og slik det vi erfarer, de vet hvilke insekter vi imiterer, hvilke fisk vi fisker på :) Mer tror jeg de ikke gidder, men enkelte i NINA på lillehammer vet sikkert veldig mye, men ikke sikkert de har lagt det ut så du kan finne det på google. :)

I så tilfelle,og ikke tror jeg at fluefiske er en ubetydlig hobby her heller,og hvis en forsker ikke er ute etter

hvorfor ting er som de er,så lurer jeg på hva en forsker er? ;D

Tom.

Du betviler bare på trass da Tom, for og ha det gøy ;)

Ring NINA på lillehammer på mandag :)

Google eller 1881 er din venn , hvem du skal spørre der akkuratt om harr og grus er jeg ikke sikker på men det er da bare og spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke på tide å komme et hakk videre i denne diskusjonen? Dere gjentar dere selv.

Har du kilder? Må du ha det? Har du kilder? Må du ha det? Osv.

Så klart.

For å komme videre i avsporingen trenger vi opplysninger.

Det som tidligere er vist er ikke nevneverdig dekkende.

Tom.

Du skjønner hva jeg mener. Men en annen ting. Noen som vet om det annen fisk som benytter seg noe slikt? I skjøen  skulle dette være veldig aktuelt tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Nå har ikke jeg stappa fiber i tarmen på en harr, men hvis du filmer den mens den spiser vil du se den svelger grus nå og da. Den ser ikke så dårlig. Dessuten har den ting på menyen den må knuse med magemuskelen. Som sagt ørten ganger finnes det litteratur på dette. Er ikke alt på nett som er like oppdatert.

Forøvrig spiller det null rolle for meg hva du tror eller ikke :) ikke betyr det noe for fisket heller...

Bravo.

Jeg er enig i at hva jeg tror eller ikke spiller null rolle. ;D

Men saken er at du snakker om noe du ikke har greie på.

Du bare mener at du har greie på det.

En vesentlig forskjell skulle jeg tro?

Vis meg linken da?

Hvis du finner den så blir jeg glad.

Det du driver med nå er å prate frem og tilbake? ;D

Tom.

Glemt dette innlegget allerede ? Røyk på en smell her gjorde du....  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette egentlig så viktig for alle parter som er innblandet i dette.

Jeg skjønner jo alle parter her.

Som jeg skrev til Pål så synes jeg dette er interessant. Mye fordi jeg har viet mitt liv til hobby nr 2, nemlig akvariefisk.

Det kan sikkert ikke sammenlignes, men dette er fisk som vier halve sitt liv til å flytte bakgrunnen i akvariet til forgrunnen ved flytting av stein.

Av og til så angrer jeg på min noe fleipete tone da alle trur jeg er blid bare pga øl. De fleste trur jeg bare skriver rart pga det samme , men jeg er skikkelig rar.

Når man har hentet viltfanga siklider i sverige og smuglet dem over grensa for ca 50 000 så ja jeg er helt idiot.

Og da forbauser det dere sikkert ikke at når man mister noen av dem i en mistenkelig sykdom så gjør man visse undersøkelser. Jeg har funnet grus  og stein i magen på disse fiskene flere ganger da jeg har gjort den tåpelige jobben med kanskje å identifisere en eller annen sykdom. Noen eksemplarer av disse fiskene var verdt det for å redde andre. Jeg har til og med ødelagt en haug med klær for kona Ingunn da jeg skulle overflatebehandle en agressiv kjøttetende bakterie med kaliumpermanganat(lillastoff)

Disse fiskene spiser kun fôr som de blir gitt. Her finnes ikke husbyggende vårfluer , bare fôr gitt av meg.

Kanskje er restene funnet av meg bare et biprodukt av all steinflyttingen elller kanskje den har en mening med fordøyelse av ikke naturlig føde som akvarister ofte må ty til.

Har bladd meg opp og ned i gamle bøker men finner ikke noe om dette, men som sagt tidligere, ikke noe forbauser meg.

En ting jeg ihvertfall har lært meg i all denne galskapen er: må jeg virkelig vite helt sikkert hvordan ting fungerer eller lese en forskningsrapport for å danne meg mine egne tanker om hvordan ting funker?

Ja ja.... meg og tanker på papir, samme det.

Moralen er at det er noen skikkelige gærne folk der ute og en av dem er meg.

Jeg liker å tenke fritt, uansett hva noen kan bevise eller ikke. I naturen så finnes det ikke så mange konstante sånn er det ferdig med det.

I de 40 åra jeg har levd så har teorier blitt omskapt og omskapt på løpende bånd. Det er ikke så veeeldig lenge siden jorda var flat...

Ok. Dumt å blande seg, fyr løs, gidder ikke svare.

Hilsen gal mann

Kommer en fin låt i hva hører du på nå om en liten stund <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Dumt å blande seg, fyr løs, gidder ikke svare.

Hilsen gal mann

Dette var da ikke ment som et besseviter svar, bare at jeg har ingen svar, bare veldig interesert.

Kona avbrøt meg samtidig da hun plutselig ikke klarte å steke sjampingjong, eller var det for at jeg satt her ;D.

Bevis det dere som kan, jeg har gitt opp, natur eller ikke ;D ;D(det med kona altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker sånne galinger som deg Robban :)

Og du harr jo også fiska mye harr og fisker på mye annet kult også :)

også utrolig kult att du driver med akvarie, kunne tenkt meg to stk akvarier jeg, ett med harryngel og ett til og putte vårfluer oppi.

hva trenger jeg?

til vårfluene trenger jeg vel ei varmekolbe og selvfølgelig pumpe. Her er det bare og guffe opp tempen så klekker de som bare faen :)

Trenger da ikke noen forskere til og finne ut åssen noen skarve husbyggere og frittlevende klekker jeg bare jeg får dem oppi ett akvarie. :)

til harren trenger jeg vel en kjøler?

må selvfølgelig låne litt elvevann og elvemasse fra g.lågen.

mygglarver til harren får jeg kjøpt på dyresjappa:)

send meg en pm gitt med info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt OT ift til tråden, men hvilken art snakker du om Robban, som hadde svelget grus? (akvariefisk) Jeg er nok minst like stor nerd som deg i denne sjangeren serru! ;)

Spør fordi art gir meg en pekepinn på hva du mener i ditt innlegg. Kan unormalt mye om mange rare fiskearter.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt OT ift til tråden, men hvilken art snakker du om Robban, som hadde svelget grus? (akvariefisk) Jeg er nok minst like stor nerd som deg i denne sjangeren serru! ;)

Spør fordi art gir meg en pekepinn på hva du mener i ditt innlegg. Kan unormalt mye om mange rare fiskearter.. ;D

Jeg snakker da om de fleste arter i malawi. De het jo Pseudotropeus den gang , men allerede byttet navn disse da som du vet til noe annet nå. Hva heter de nå da?

De som jeg ofte desikerte var av familien Aulonoacara da disse var bolbyggere og ikke bare revirhevdende i stein og hule. Aulonocara  hadde jeg ofte vellykket avl i de fleste situasjoner, men da ofte med meget fingruset sand, kanskje derfor rester i magesekk. Pluss at jeg fikk tak i noen virkelig eklusive eksemplarer i viltfanget tilstand.   

Bukvannsot var en vanlig sykdom hos disse. Svellet i buken og fikk sprikende skjell, synd. Du vet vel like godt som meg at å artsbestemme alle disse er vanskelig for evulosjon har et annet tempo spesielt i denn innsjøen. Har krysett mange arter sjøl som har vært sterile ufrivillig, men fikk et par av Labidochromis caeruleus til å blande seg med Ps elonggatus .De ble avls individer alle som en, altså kjønnsmodne, rart men kuult. De ble ikke pene og ikke forsket noe videre på , men artig alikavel.

Høydaren for meg var allikavel å avle på OB versjoner , spesielt hanner  av PSeudotropeus Zebra. zebra(kingsesi og gresaki )sikkert feil skrevet men... flotte Ob'r. 

Vi må snakke sammen privat om dette altså, dette er gøy <<l                                                                                                                                                                                                                                                 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robban, hadde en diger avhandling på gang her men klarte og rødvinsfullslette ALT jeg skreiv på ett vis.. >:(  Anyway, sikkert ikke så mange andre enn oss som hadde hatt glede av den infoen likevel... ;D

Poenget var at Aulonocaraene jakter med en elektrisk sensor de har på hodet, og den ser du på hodet deres som en linje over kjevepartiet. I naturen bruker de denne sensoren til å registrere småkryp i sanden og så fort de føler at noe er i gjære stuper de ned i sanden. Man kan oppleve dette i ett akvarie også om forholdene ligger til rette for det. :) Grusen denne familien ved navn Aulonocara får i magen er nok tilfeldig og ikke målrettet iht føde.

Jeg veit om mange vegetarianske arter som for det meste lever av alger, men som likevel spiser krepsdyr i ny og ne fordi skallet på krepsdyrene inneholder fiber som hjelper fordøyelsessprosessen til disse fiskene. En vegetariansk fisk har lengre tarmer enn en carnivorie fisk pga nettopp fordøyelsesessprosessen. Dette er unyttig info ift harr, men kan sikkert likevel gi en tankevekker om at fisk er evolusjonsmessig tilpasset de forhold dem lever i. Om det skulle bevises at noen lokale arter, norske eller ikke, bruker småstein som en faktor i fordøyelsesprosessen så ville ikke det overraske meg.

Har ett par tusen innlegg på akvaforum også, godt de endelig kom til nytte.... ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som setter vårfluen like høyt som døgnfluen må da ha homotendenser av en annen verden!!  >:(

Døgnfluen: en grasiøs, vakker og velproposjonert skapning  hhhart

Vårfluen: en hårete, klumpete skapning med busete fremtoning...

Ringer det noen bjeller??  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robban, hadde en diger avhandling på gang her men klarte og rødvinsfullslette ALT jeg skreiv på ett vis.. >:(  Anyway, sikkert ikke så mange andre enn oss som hadde hatt glede av den infoen likevel... ;D

Poenget var at Aulonocaraene jakter med en elektrisk sensor de har på hodet, og den ser du på hodet deres som en linje over kjevepartiet. I naturen bruker de denne sensoren til å registrere småkryp i sanden og så fort de føler at noe er i gjære stuper de ned i sanden. Man kan oppleve dette i ett akvarie også om forholdene ligger til rette for det. :) Grusen denne familien ved navn Aulonocara får i magen er nok tilfeldig og ikke målrettet iht føde.

Jeg veit om mange vegetarianske arter som for det meste lever av alger, men som likevel spiser krepsdyr i ny og ne fordi skallet på krepsdyrene inneholder fiber som hjelper fordøyelsessprosessen til disse fiskene. En vegetariansk fisk har lengre tarmer enn en carnivorie fisk pga nettopp fordøyelsesessprosessen. Dette er unyttig info ift harr, men kan sikkert likevel gi en tankevekker om at fisk er evolusjonsmessig tilpasset de forhold dem lever i. Om det skulle bevises at noen lokale arter, norske eller ikke, bruker småstein som en faktor i fordøyelsesprosessen så ville ikke det overraske meg.

Har ett par tusen innlegg på akvaforum også, godt de endelig kom til nytte.... ;D ;D ;D

Som sagt vi har mye mere å prate om en hjortehoder og biot Kim ;D

Lenge siden nå, men skilpadda er på vei ut av stua og nye malawi er på vei inn igjen.

Tanganykasiklider har jo åsså en artig side ved seg. synes de kjedelige fargede artene er kulest sånn oppførselmessig, men holder fortsatt en knapp på malawi. De kjenner jeg best  og savner mest.

Var på strømmen istad å småkikka, ingen malawi, bombe ;D ;D sneipen fikk seg 2 x-boxspill da <<l

Får ta en tur på Dag holt, men dyr ;D ;D

har du noen andre tips send meg pm <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til harren trenger jeg vel en kjøler?

Nei, det du trenger er ei hagle ! Eller enda bedre, masse rotenon  ;D

hehe.....:)

Skal rett og slett ta med noen tusen yngel til hundselva ja, jaggu skal jeg ikke det ;)

Sørlandet også skal få noen tusen :)

Så skal dere få noen tusen hagel tilbake....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til harren trenger jeg vel en kjøler?

Nei, det du trenger er ei hagle ! Eller enda bedre, masse rotenon  ;D

hehe.....:)

Skal rett og slett ta med noen tusen yngel til hundselva ja, jaggu skal jeg ikke det ;)

Harren er så råtten at den uansett vil krepere lenge før du passerer lillehammer  :D

Nei, skal det innføres noen nye arter i elva her så faller valget på dorado . . . Det er en fisk jeg virkelig har litt sansen for  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Dere som setter vårfluen like høyt som døgnfluen må da ha homotendenser av en annen verden!!  >:(

Døgnfluen: en grasiøs, vakker og velproposjonert skapning  hhhart

Vårfluen: en hårete, klumpete skapning med busete fremtoning...

Ringer det noen bjeller??  ;D

Døgnflua er jo insektenes svar på Jan Thomas, vårfluer er skikkelig mannfolk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som setter vårfluen like høyt som døgnfluen må da ha homotendenser av en annen verden!!  >:(

Døgnfluen: en grasiøs, vakker og velproposjonert skapning  hhhart

Vårfluen: en hårete, klumpete skapning med busete fremtoning...

Ringer det noen bjeller??  ;D

Døgnflua er jo insektenes svar på Jan Thomas, vårfluer er skikkelig mannfolk

Deg om det... Jeg ser ikke på Jan Thomas som en grasiøs, vakker og velproposjonert skapning. Jeg tenkte mest på kvinnfolk  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...