Gå til innhold

Du skal ikke sove bort vinternatta...


Russeflua

Anbefalte innlegg

Det er et ordtak som sier at du skal ikke sove bort sommernatta, jeg fant ut av at jeg ikke skulle sove bort vinternatta.

I går natt fikk jeg rett og slett fiskefeber, jeg vrei meg i seng så lenge at jeg til slutt fant ut i 4 tida på morgenkvisten at jeg skulle slenge meg i bilen og feie oppover til et såkalt tailwater i det indre østland. Jeg visste om et sted hvor ørreten på riktig temperatur kunne begynne å stige til overflaten på jakt etter fjærmygg. Stedet fryser sjelden igjen grunnet regulering. Jeg gikk så stille og rolig som mulig inn på rommet til moderen og vekket henne, det var et ordentlig morratryne som dukket opp blant 5 puter og en dyne. ”jeg må låne bilen” mumlet jeg samt noen andre greier om ”ørret”, ”vak” og ”fjærmygg”. Om moderen var bevisst i gjerningsøyeblikket da hun faktisk ga meg klar bane til å låne bilen hennes er uvisst men jeg tok fiskeutstyret, termosen og soveposen fatt og slang meg i bilen.

På veien oppover lurte jeg fert på hva jeg egentlig gjorde da jeg kjørte forbi den ene frossete elva etter den andre og gradestokken viste 16,5 kalde. Jeg måtte bare håpe og tro at gradene steg utover på dagen, i tilegg var det stjerneklart og jeg kunne se månen klart og tydelig når jeg stoppet for å pisse ut 5 liter kaffe. Dette måtte jo bli bra tenkte jeg, blir godvær utover dagen tenkte jeg og kanskje jeg kan smake litt på ”vårsola”.

Da jeg kom frem var det like mørkt som hukommelsen etter ei real fyllekule, det var med andre ord helt svart. Jeg kunne ikke se min egen snusleppe engang og den går for å være ganske solid og hodelykta var glemt hjemme så jeg fant frem soveposen og hoppa nedi, jeg satte på litt varme på klimaanlegget slik at jeg fikk litt godvarme før jeg skulle sove.

Et par timer senere våknet jeg av at nesetippen var kald og fin. Jeg gnei morgengruffet av trynet og speidet utover. Finværet jeg hadde håpet på var ikke her i allefall, det var et jevnt skylag over hele himmelen, men tempen var bare 7 -. Men jaggu var det ikke ÅPENT VANN! Da var iallefall det bankers. Om myggen klekket og fisken vaket var et helt annet kapitel, men deilig å se en helt åpen elv med snø langs bredden og store trekledde åser som tyllet det hele inn. Jeg fikk i meg en kaffekopp og skrudde på radioen, men etter å ha hørt 10 min på Gudleif Knotten fortelle om lut og kaldt vann, samt hakka møkk og varmt hvetebrød fikk jeg nok, jeg kledde på meg og rigget stanga og ruslet ned til elvebredden. Etter 5 min så jeg to rådyr forsvinne oppi lia, Jaha hjorteviltet var jo i allefall på plass. Jeg gikk litt videre langs elva og speidet men ingen tegn til liv, bare en gjeng sangsvaner som lå å tuta utpå elva.

Mye av dagen gikk til å vente, vente, drikke kaffe, spise kjeks, vente og vente litt til.

Men så! Rundt kl 3 så jeg det første vaket, og så et til og så enda et.. Plutselig hadde etteller annet skjedd så vinterstøl ørret fant det for godt å vende snuta til overflaten. Om det var fordi temperaturen hadde sunket betraktelig eller hva det var vet jeg ikke helt. Men enkelte individer av fjærmygg hadde begynt å klekke og ørreten var snar med å forsyne seg av måltidet. Jeg ble så ivrig at jeg løp gjennom skogen for å komme over på andre siden der fiskene stod å supte i seg. Det hele endte med at jeg løp rett på to årskalver av elg noe som ført til at jeg skvatt noe så hinsides, Da i tilegg en sangsvane sang så jeg skvatt såpass at jeg mista kaffekoppen ut av hendene mine fant jeg ut av at jeg måtte få roen tilbake viss jeg i det hele tatt ville få en av fiskene som vaket der ute. Jeg kunne jo ikke være et nervevrak viss jeg skulle kroke en av fiskene.

Jeg satt meg ned igjen for å plukke meg ut en fisk og for å puste litt, tre fisker var ”steady” på myggpupper,i den forstand at de var oppe ca 2 ganger på 3 minutter noe som er rimelig steady i januar, mens det av og til var et mer sporadisk vak sånn typen 1 gang i kvarteret.

Jeg plukket ut en fisk som sto på oversiden av et brekk i utløpet av en stor bakevje. Fisken stod klin inntil en stein som stod ute i elva og viste seg både med hode og hale. Kastet jeg måtte legge var vel ikke verre en 10-12 meter og i enden av en lang fortom satt en myggpuppe strl. 22. Kastet gikk, litt kortere for å måle avstanden, deretter gikk kast nr 2. Fisken rørte ikke flua, noe som kanskje ikke er så rart gje og med at vi er i januar, men den spiste jo så ingenting var umulig akkurat nå. Jeg lot fisken vake på nytt før jeg kastet og etter ca 5 min var den oppe to ganger på rappen, jeg begynte å kaste men akkurat idet jeg skulle skyte ut snøret stoppa det opp, IS i ringene! FAEN! Jeg pelte ut isen og hadde vel 5 flyt før det plutselig kom noe lite og svart opp fra vannhinna og myggpuppa mi forsvant i et lite sukk.

Jeg strammet opp og jaggu svarte det i andre enden. Fisken stod å stanget en liten stund før den slapp seg ned i en dyp høl som lå på nedsiden av der den hadde stått. Jeg tenkte for meg selv at dette var en flott brunørret, men da den etter noen minutter begynte å nærme seg hoven fikk jeg sendt den tanken opp i trynet. Hva? En regnbueørret? Jeg fikk den opp i hoven og jammen meg var det ikke en regnbueørret. Smellfeit og fin 1,3 kgs. Helt fine finner og en skikkelig stutt muskeklump. Den bar ikke preg av såkalte” broilers” i det hele tatt. Jeg var forvirret, visste ikke om jeg skulle le eller gråte, Ikke visste jeg heller om jeg var i Norge eller i Montana eller Alaska for den sakt skyld. Her har jeg fisket mye og fått mang en fin brunørret men aldri regnbueørret. Det eneste jeg kunne konkludere meg frem til var at de måtte ha satt ut regnbueørret her for lenge siden, spesielt siden fisken ikke bar preg av settefisk i det hele tatt.

Moro var det i allefall, og blid og fornøyd satte jeg meg i bilen på vei hjemover. Tailwaterfiske er knallmorro og spesielt viss man har plasser som er brukbare, da blir vinteren kortere en man skulle tro. Regulerte områder er som regel bankers og får man vær som heller på plussiden i januar/februar/mars kan man både få mygg og steinflueklekking viss ikke er jo nymfer og hybridfluer relativt sikre kort. Jeg hadde hvertfal en knall dag og fikk konstatert at man ikke skal sove bort vinternatta!

Ps! Må bare beklage bildekvaliteten da jeg kun hadde med meg mobilkamera.

97991_s.jpg

På vei oppover i høgda

97990_s.jpg

Her sov bomsen

97989_s.jpg

Elva og et stykk rigget ( stivfrossen) fluestang

97987_s.jpg

Puppefanget regnbuefant på 1,3 kg i hoven

97988_s.jpg

Og enda et hektisk foto i halvmørket...

97992_s.jpg

Brei over ryggen denne karen

98083_s.jpg

Slenger med et bilde fra samme område fra i sommer..Ingenting å si på kondisjonen på fiskene i området hvertfal :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk for varm velkomst! Har vært mye her inne men aldri fått meg til å skrive noe særlig, men det er det slutt på nå !

Blir nok ikke kvitt meg så lett gitt  ;)

Ja var en alright start på 2010 sesongen, har vært mye ute siden November og fram til nå, sammen med Tony Warelius fra forumet. Vi har dratt mye på spontanturer og funnet mye bra tailwaters.

Dette tailwateret derimot er veldig spesielt da det så og si ALDRI fryser igjen og både regnbue og brunørret står side om side på fine vinterdager å super i seg fjærmygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...ja du Simen...at vi har vært ute mye i vinter, skal være snickers og twist ;)

Nå har vi fisket oss igjennom november,desember og januar snart. Mye har vi fryst og langt har vi kjørt, men ikke forgjeves ;D Vi har jo tatt de andre fiskene i vinter på nymfe, men fanken å morro det var å se de første myggvakene! Trodde jo ikke først våre egne øyne der vi sto i minus 6 grader og så det ene vaket etter det andre sist lørdag :o Med frosne fingre og mørket som falt på, mistet vi 4 fisker den kvelden og sverget revansj...det fikk du allerede nå midt i uka mens jeg satt og svettet på jobb... din snik ;) Aldri har en fisk vært mer fortjent enn denne kompis, og til søndag er vi der igjen. Da skal faderhakkemeg jeg knipe noen før du slipper til..hehe.

Ps: Synd med det dårlige mobilkameraet...hadde fortjent noen bedre bilder denne hendelsen her. Ny vinterrekord i rennende vann jo. :D

Jeg tar med 7D'n og stavit til søndag.

/Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...vet ikke helt om du er ironisk her eller ikke Sigve, men velger å tro det. :)

Simen og jeg har vært ute med fiskestengene nesten hele november, desember og januar og har nok av frostskader å pleie fram til våren... Vi var der oppe hvor denne fisken ble tatt på lørdag også og da vaket det så mye den halvannen timen før det ble mørkt, at vi kom ut av tellingen. Jeg tok da bilder og noe film av dette. Simen dro opp alene på tirsdag og lurte denne fisken på nøyaktig samme plass vi så vak 3 dager tidligere. Jeg har sett alle bildene, så det finnes ingen tvil om sannheten i historien.

Kan bare bekrefte at det er lite pølsevev, men mye fisk i den elva :)

Ps: Dette er heller ikke den første fisken vi har fanget i vinter, men den største. Vi har da ikke fisket sjøørret, men kun i ferskvann.

/Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...vet ikke helt om du er ironisk her eller ikke Sigve, men velger å tro det. :)

Simen og jeg har vært ute med fiskestengene nesten hele november, desember og januar og har nok av frostskader å pleie fram til våren... Vi var der oppe denne fisken ble tatt på lørdag også og da vaket det så mye den halvannen timen før det ble mørkt, at vi kom ut av tellingen. Jeg tok da bilder og noe film av dette. Simen dro opp alene på tirsdag og lurte denne fisken på nøyaktig samme plass vi så vak 3 dager tidligere. Jeg har sett alle bildene, så det finnes ingen tvil om sannheten i historien.

Kan bare bekrefte at det er lite pølsevev, men mye fisk i den elva :)

Ps: Dette er heller ikke den første fisken vi har fanget i vinter, men den største. Vi har da ikke fisket sjøørret, men kun i ferskvann.

/Tony

Kjempeironisk faktisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kanonhistorie og som flere sier:

For en start på forumet :D

Velkommen Russeflua, det her var solid lektyre i slutten av Januar.

Snakker om å trosse vinteren ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...16 minus? Andre helgen i januar fikk vi 29 minus første dagen og natta...da var det kaldt i soveposen for enkelte gitt ;) (Simens\Russefluas sovepose gikk bare til minus 15..hehe). Heldigvis ble det mildere dagen etter ("kun" 7-15 minus) og vi fikk fisket som planlagt. Går fint å fiske i flere minus hvis du er kledd for det, vet om åpent vann og behandler fisken varsomt. Vi gjør i hvert fall det. Når det blir kaldere enn 10 minus, løfter vi aldri fisken over vann slik at øyne og gjeller kan fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse positive tilbakemeldinger ! Veldig hyggelig mottakelse og da blir det ekstra morro å dele opplevelser med likesinnede.

Som jeg nevnte og som Tony sa så har vi vært ute mye av vinteren og lett etter potensielt gode tailwaters, vi har kjørt nord,sør,øst og vest og har hatt mange fine opplevelser.

Vi har fått litt fisk, både harr og ørret, men regnbuen er den største sålangt i vinter.

Det som er så spesielt med vinterfiske er at det er de små tingene som virkelig betyr noe, f.eks når dagen blir 20 min lengre eller når man skjenner de første varme solstrålene slå gjennom. En annen ting er at man setter utrolig stor pris på fisken man får. Settingen er også spesiel med snøkledde åser og elvebredder osv i tilegg til stillheten i skogen og bålkos ved campen.

Dere blir nok ikke kvitt meg så lett nei, hehe. Så mye som jeg og Tony samt Andreas Lium er ute å fisker blir det mye rapporter fremover !

Og nei historien og settingen er langt fra sludder og pølsevev. Det kan både jeg og Tony skrive under på  ;):D

Og ja dette er vel det man kan kalle genuin fiskeboms haha ;D

Nok en gang tusen takk for all respons og dere kommer til å se mer fra oss.

Skitt fiske i vinter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...