Gå til innhold

Island - Istidørretens rike!


fishking1

Anbefalte innlegg

Da skjønner jeg valget ditt André! Å bomse rundt er ofte den beste måten å reise på. Da har man max frihet! Selv om man klart finner glede i å lage film og skrive artikler også...to forskjellige måter å tenke når man fisker, men veldig gøy begge deler!

Urutt å ikke ha skikkelig vekt med når dere fisker i områder med troféfisker... ;D Til vanlig er det ikke så nøye, da man har tatt noen fisker mellom 1,5 og 2kg opp igjennom. Når man derimot fisker på plasser med 4-7kilos fisker...DA har man med riktig vekt..hehe ;) Min er justert på grammet og er dønn nøyaktig før årets Islandstur. Birgir tar noen store slugger ja, det er sikkert! Selv hadde jeg i noen få sekunder på en rundt 5kg...den tok en myggpuppe str.18 og forsvant :'( I år er det payback time..

Fjellfiskar: Takk for hyggelig tilbakemelding til André og meg! Slikt varmer i vintermørket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Urutt å ikke ha skikkelig vekt med når dere fisker i områder med troféfisker... ;D

;D Det har du helt rett i, Tony  ;D Urutt  ;D Men hadde ikke regnet med at noe skulle "bånne" 5 kilos McLeanen min på Island, nei  ;D Har aldri gjort det i Finnmark, så naiv som jeg var, trodde jeg ikke det skulle gjøre det noe annet sted heller. Og jeg vil gjerne fortsette livet igjennom å være urutt opp mot 5 kilo  ;D Til Ørretboms 4- filmen vår i Argentina derimot, hadde jeg med en 20 lb (10 kilos) McLeanhåv  ;D Spesialkommandert til turen. Og det var jo klokt  ;D For her var det regelen, og ikke unntaket at vi tok fisk på 5 kilo. Sykt. Men sant. Men fortsatt helt sykt. Helt sykt ;D

7kg+

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-3159-13949873738495_thumb.jpg

post-3159-13949873739344_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urutt å ikke ha skikkelig vekt med når dere fisker i områder med troféfisker... ;D

;D Det har du helt rett i, Tony  ;D Urutt  ;D Men hadde ikke regnet med at noe skulle "bånne" 5 kilos McLeanen min på Island, nei  ;D Har aldri gjort det i Finnmark, så naiv som jeg var, trodde jeg ikke det skulle gjøre det noe annet sted heller. Og jeg vil gjerne fortsette livet igjennom å være urutt opp mot 5 kilo  ;D Til Ørretboms 4- filmen vår i Argentina derimot, hadde jeg med en 20 lb (10 kilos) McLeanhåv  ;D Spesialkommandert til turen. Og det var jo klokt  ;D For her var det regelen, og ikke unntaket at vi tok fisk på 5 kilo. Sykt. Men sant. Men fortsatt helt sykt. Helt sykt ;D

7kg+

Helt perverst!  ;D

Med den k-faktoren er det jo en bragt at fisken ikke tok kvelden med hjerteinfarkt i utrasene  ;D

Litt kontrast til disse vinternettene selv om det endelig begynner å dryppe litt fra istappene ;) Dette varmet og kan knapt vente til våren!

Takk André :) Flere bilder mottas med glede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Following pictures are some good info on what size landing net you could use and how , enjoy !

111.jpg

222.jpg

333.jpg

Those 3 pic´s were taken in "burst shooting mode" , this fish was not ready yet  ;D

Then I´m thinking size wise, maybe this landing net was toooo small  :rolleyes: ::)

s1.jpg

s2.jpg

s3.jpg

This old "Monster" was the biggest my clients got in 2009 5,5 kg cought by Rolf Magne Karlsen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, priceless photos, my friend, and a priceless fish aswell  ;D

Birgir, are that monster trout from that secret-Herman-Lake?  :)

EDIT: When I look closer at the photos they can't be from that lake. And not the largest lake aswell, or?

Would be great to join you at Veidivatn again sometime in the future, Birgir. You know that place so well, that everyone should have had the pleasure of fishing there with you.

Speak later, Birgir!

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport!

Virker veldig kjente de hølene der, og de huste stor fiske når vi var der og ;).

Forøvrig; "hvitfisken", ørret med med no hvite rariteter på ryggen er praktisk når man spotter fisk i den lille, dype elva :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

misunner dere en tidlig tur til Island. makan til ørret fiske skal en lete lenge etter. var en gjeng der med Birgir i fjor og tankene går stadig tilbake til den rå naturen og eventyrlige fiske vi hadde.

er noe spesielt når en står med vann til lårene og ser en plog komme, som ut fra intet, fra land og svømme rett forbi beina dine og mot flua som synker sakte ned 6 meter fra deg. halv-sekundet etter står stanga i full flex med en råsprek ørret på 2,7 Kg ;D

gleder meg som en unge til årets tur opp igjen :)

[attachimg=1]

ps: forøvrig ikke største fisken som ble tatt på turen, den stod Espen for og veide hele 3.9 kg!!

post-2709-13949873990184_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge Arild!

Det er akkurat slik du beskriver det... røff natur og store fisker! Bildet ditt her viser nettopp det... nydelig fisk med "månelandskap" i bakgrunnen. Nå er det bare 7 uker til avreise og det har nesten kun vært plussgrader i området i det siste. Ser bra ut enn så lenge. Dere skal tilbake ja? Hvor mage drar denne gangen og når / hvor går turen?

Ps: 2,7 og  3,9kg er vakker fisk uansett hvor i verden man måtte ta ørret... Grattis til dere!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

månelandskapet er meget forlokkende og magisk. spesielt på kvelden når solen kaster sine siste gyllene stråler på toppene, men pass på liner og fortom!! er sylskarpt så lappesaker og UV-lim er et must til vaderene. :)

høres ut som dere får en super tur ;)

vi skal tilbake på samme plass: kaldakvisli og veiditvatn fordelt på ei uke:) reiser en gjeng på foreløpig 5 stk i uke 28, så med mer kunskap fra i fjor og litt mer viten om standplasser og vann kan det bli en knall tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir helt sikkert en knall tur gutta! :)

Dette bli min andre tur, så jeg er bedre forberedt i år enn i fjor selv også. Andreas får sin tredje tur, så han er jo som "veteran" å regne..hehe. Det vi slet mest med, var masse piggtråd >:( Islandske bønder er veldig glad i piggtråd og vi måtte krysse mer en ett gjerde for å si det sånn. Ble nesten noen høl her og der, men gikk heldigvis ikke helt igjennom. Fortom derimot gikk det noen av... satans spiss lavastein som man ikke er vant med fra Norge. Vel, det hører jo med til landskapet så man vender seg til det også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o :o :o jøss!!

Dette må jo være så nært paradis man kan komme for en med våre lyster..

Men som jeg har lært av min bestefar "Når noe virker for godt til å være sant, er det ofte det".

Ikke for å trekke ned godstemmningen i tråden, men hva er bakdelene med en slik tur?

Pris? Mygg? Mye folk? Evt noe annet?

Uansett svar blir det nok planlagt tur i løpet av de neste åra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

månelandskapet er meget forlokkende og magisk. spesielt på kvelden når solen kaster sine siste gyllene stråler på toppene, men pass på liner og fortom!! er sylskarpt så lappesaker og UV-lim er et must til vaderene. :)

høres ut som dere får en super tur ;)

vi skal tilbake på samme plass: kaldakvisli og veiditvatn fordelt på ei uke:) reiser en gjeng på foreløpig 5 stk i uke 28, så med mer kunskap fra i fjor og litt mer viten om standplasser og vann kan det bli en knall tur :)

Hei Arild, og gratulerer med flott fisk! Et par spørsmål:

1. Er dette en slags "pakketur" - altså via en arrangør? Isåfall, hvilken?

2. Hvor mye koster en sånn tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

månelandskapet er meget forlokkende og magisk. spesielt på kvelden når solen kaster sine siste gyllene stråler på toppene, men pass på liner og fortom!! er sylskarpt så lappesaker og UV-lim er et must til vaderene. :)

høres ut som dere får en super tur ;)

vi skal tilbake på samme plass: kaldakvisli og veiditvatn fordelt på ei uke:) reiser en gjeng på foreløpig 5 stk i uke 28, så med mer kunskap fra i fjor og litt mer viten om standplasser og vann kan det bli en knall tur :)

Nyt godt av Kaldakvisl, Arild for dette er siste året det er oppe der tror jeg.

Det må være verdens råeste røyeelv  ;D Den plassen vi har vært på er i hvert fall helt sinnsyk, og "juvet" er jo også kongemorsomt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for hyggelig respons fra alle! :)

Eppaen: Det er faktisk ingen bakdel med Island slik vi ser det. Mygg? Vi hadde bare fjærmygg! Mye folk? Vi traff én mann ved elva på én hel uke! Pris? Islandsk valuta og landet generelt er jo i en krise dessverre, så nå er det ikke veldig dyrt å reise dit. Som sagt: Island kan anbefales 100%! ;D

Håvard: Vi reiser ikke på "pakketur", men ordner alt selv. I fjor lå vi mest i telt og noen få døgn på lodge. I år skal vi ha lodge hele oppholdet, så det blir jo luksus! :P Det eneste man må ha hjelp til, er å skaffe fiskekort og eventuelt guide for de som ønsker det. Ellers kan du gjøre som oss, leie bil på Keflavik og handle mat på benser'n langs vegen. Pga lav kurs på Islands krone, klarte vi bare å bruke ca 11-1200kr hver inkludert bensin. Da kjøpte vi også all mat vi spiste, samt på gatekjøkken og kafeteria. Leiebil kostet ca 6000kr delt på to fiskere og flybillett ca 3000kr hver for direktefly. Hva du betaler for fisket varierer fra sted til sted og hvilken art du skal fiske på. Sjekk opp på nett. (Jeg har lagt inn 2 linker til dette tidligere i denne tråden). Hvordan Arild gjorde det, vet jeg ikke.

Thomas a: God tur hvis du skal dit i sommer! :)

\Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for hyggelig respons fra alle! :)

Håvard: Vi reiser ikke på "pakketur", men ordner alt selv. I fjor lå vi mest i telt og noen få døgn på lodge. I år skal vi ha lodge hele oppholdet, så det blir jo luksus! :P Det eneste man må ha hjelp til, er å skaffe fiskekort og eventuelt guide for de som ønsker det. Ellers kan du gjøre som oss, leie bil på Keflavik og handle mat på benser'n langs vegen. Pga lav kurs på Islands krone, klarte vi bare å bruke ca 11-1200kr hver inkludert bensin. Da kjøpte vi også all mat vi spiste, samt på gatekjøkken og kafeteria. Leiebil kostet ca 6000kr delt på to fiskere og flybillett ca 3000kr hver for direktefly. Hva du betaler for fisket varierer fra sted til sted og hvilken art du skal fiske på. Sjekk opp på nett. (Jeg har lagt inn 2 linker til dette tidligere i denne tråden). Hvordan Arild gjorde det, vet jeg ikke.

\Tony

Takk for godt svar!

Har et spørsmål til, hvis det er ok:

Hvor mye koster fisket per døgn i Galta og Minni (det er vel der dere fisker?). Og ev. andre steder? Sånn sirkus? Driver og planlegger litt for 2011, skjønner du, og trenger noen ca tall. På de nettstedene står det mye sånn "ta kontakt for pris".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en ca pris er ikke enkelt å lande på da det endrer seg grunnet ulike årsaker. Det beste er faktisk å ta kontakt for et prisforslag og det får du som regel i Euro. Send dem en mail. Det er ofte regler i elvene på antall timer i elva og antall stenger per døgn. Der vi fisker i år, er det max 4 stenger på 7 herlige kilometer! Vi reiser 5 stk, så to må bytte på å fiske. Det blir ikke meg for å si det sånn..hehe ;D;) Vi skal fiske mandag til fredag så vi ankommer søndag og reiser lørdag. Overtar lodgen klokka 12.00 på mandag. Blir DIGG! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...