Gå til innhold

Tørrflue fiske sjøørret


Anbefalte innlegg

Har fisket en del sjøørret på tørrflue, særlig sommer og lavt vann..

Vært gøy å høre om andre sine erfaringer og hvilke fluer som har fungert som dere!

De fluene som har vært best for meg er

Variant fluene, de med veldig overdimensjonert hackle.

Streaking Caddis selvfølgelig ;D

En egen celleplast Muddler.

Fallskjerm Black Gnat.

Disse har vært best!

Men er ute etter noen nye mønstre, man blir lei det samme hele tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

er det under insektperioden så vil sjøørreten ta for seg av det insektet som er. har vært i vesleelva i sogn på ettersommeren hvor sjøørreten beita på disse og jeg var uten imitasjoner.......huff for en kløne :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det under insektperioden så vil sjøørreten ta for seg av det insektet som er. har vært i vesleelva i sogn på ettersommeren hvor sjøørreten beita på disse og jeg var uten imitasjoner.......huff for en kløne :(

Klart vaker det, så imiterer man jo :)

Men du har ikke noen tips om generelle søkefluer Staffan? Tørre selvfølgelig!

Takler ikke det tradisjonelle 45 grader fiske, lite givende for men del :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor dere fisker men der jeg har fisket sø i elv så er det ikke virkelig fres på det før høstflommene kommer.

Har fisket mest sjøørret i nordnorge, Troms..

Har brukt mye tørrflue på dagtid, i klare små elver, fisker meg oppover elven..

Med ganske korte kast, bak steiner ol..

Særlig i stryk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er olaf olsen som hadde disse......sjefsguiden i lærdal, død for tredve år siden eller noe sånnt, søkerfluer har jeg aldri brukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

er det under insektperioden så vil sjøørreten ta for seg av det insektet som er. har vært i vesleelva i sogn på ettersommeren hvor sjøørreten beita på disse og jeg var uten imitasjoner.......huff for en kløne :(

Klart vaker det, så imiterer man jo :)

Men du har ikke noen tips om generelle søkefluer Staffan? Tørre selvfølgelig!

Takler ikke det tradisjonelle 45 grader fiske, lite givende for men del :P

Fiska endel tørt i Jølstra og Aurland. Gule fallskjermfluer, streaking caddis og stankelbein :) SPESIEL sistnevnte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det under insektperioden så vil sjøørreten ta for seg av det insektet som er. har vært i vesleelva i sogn på ettersommeren hvor sjøørreten beita på disse og jeg var uten imitasjoner.......huff for en kløne :(

Klart vaker det, så imiterer man jo :)

Men du har ikke noen tips om generelle søkefluer Staffan? Tørre selvfølgelig!

Takler ikke det tradisjonelle 45 grader fiske, lite givende for men del :P

Fiska endel tørt i Jølstra og Aurland. Gule fallskjermfluer, streaking caddis og stankelbein :) SPESIEL sistnevnte

Samme erfaring som deg Pål. Lærdalelva og Gudvangen funker som f..... med de fluene der, er man heldig og får en vårlueklekking i slutten av juli kan du ha en hyggelig stund med tørrflua. bare så synd det ikke er noe aure igjen i Sognefjorden :'( :'(

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker mye med tørrflu etter sjøørreten hvert år. Veldig spennende og utfordrende. Jeg bruker imitasjoner av det som enten klekker eller er i lufta når jeg er ved elva. Fått veldig mye på stankelbein og cdc-vårfluer. Sist sommer tok jeg flest på små F-fly-varianter. Sjøørret på over 3 på F-fly str 19 var dritkult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Bare vil si det Tony, har gisket kjempemye tørrflue etter sjøørret i en bekklignende elv i hjemkommunen og det er ikke vanskliger enn at du bruker mye av det samme som du gjør etter brunørret, det som fisken spiser der og da. Sjøørretfiske i elv er egentlig utviklet av laksefiskeren, det ser vi på fluene, de har bare blitt litt mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vil si det Tony, har gisket kjempemye tørrflue etter sjøørret i en bekklignende elv i hjemkommunen og det er ikke vanskliger enn at du bruker mye av det samme som du gjør etter brunørret, det som fisken spiser der og da. Sjøørretfiske i elv er egentlig utviklet av laksefiskeren, det ser vi på fluene, de har bare blitt litt mindre!

Joda Staffan! Er klar over det, og fisker ofte sånn :)

Men jeg syns fiske med attraksjons tørrfluer er veldig gøy, og svært ofte vaker jo ikke sjøørreten!

Da er det fint å sette på en stor tørrflue :)

Det tradisjonelle lakse\sjøørretfiske har aldri funket for meg, det er også det mest kjedelige fisket jeg vet :P

På dagtid, står jo ofte fisken i harde stryk, sånn har det vært der jeg har fisket. Grunne småelver.

Da drukner mindre fluer lett, og når man blindfisker og gjør mange kast så er det greit med litt innebygget flyte evne :)

Så det jeg er ute etter her i hovedsak, er store tørrfluer, attraksjon og hva som har funket for andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det er stor forskjell på å fiske liten sjøørret som ennå ikke har blitt kjønnsmoden i mindre elver/bekker og større individer som kommer fra sjøen og opp elva for å gyte.. Selvom sistnevnte spiser som bare det de å :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...