Gå til innhold

Myggstikk!


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest storfemti

Eurax funker veldig bra, samme med en etterpå-myggstift-sak som du får kjøpt på butikken. Husker ikke merket, men stiften er gul og er ment for å lindre kløe

Bushman er meget bra, men ikke lovlig i Norge pg.a alt for høy DEET innhold. Funker så bra at fisken slutter å vake i rundt deg ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel kansje heldig stillt i forhold til stikk...kansje ;D

Men jeg har et par tips til deg.

Supertrikset er Zyrtec. De værste dagene og på vidda tar jeg en slik for dagen. Da blir stikkene bare en rød flekk etterpå. Funker kjempebra!! Det er jo også da allergimedisin.. virkningen blir derfor på en allergisk reaksjon på stikkene.

Til fjells har jeg også en tåteflaske med aloe vera fuktighetskrem. Tar en runde med denne også. Aloe vera har virkning på mye "slikt". Dessuten forhindrer det uttørkede og sprukne "bålhender" etter ei uke på vidda.

Som jeg nevnte i starten er jeg kansje heldig stillt. Jeg klarer nemlig også å gi faan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm... jeg har begynt å reagere noen sinnykt på myggstikk etter jeg fikk et par hundre stikk på en fisketur i fjor. Får jeg feks. et stikk på hånda så blir hele skiten veskefylt i en uke etterpå (hele hånda blir dobbelt så stor)  :P  Tror jeg skal ta til meg Zyrtec tipset. Takk Bjørnar!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antihistaminer som Zyrtec funker bra. Ellers synes jeg det kan være greit å herde seg tidlig i sesongen. Akkumuler endel stikk - take the pain - så blir det bedre neste tur. Fikk tak i en jævli bra krem i Mexico, men husker ikke hva den heter. Ikke til salgs her i Norge, men mener det var Diclofenac i den(Voltaren). Den funka veldig bra. Sikkert mulig å få tak i utafor landegrensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste innlegg stemmer helt...herding! Den som betviler det bør gjøre et nytt forsøk. Jeg fisker vårfiske på en del stder der det er helt innmari med knott, før myggsesongen starter. MIN PÅSTAND: Des mere stikk du opparbeider deg, des mindre jævlig blir de.. Da har jeg selvfølgelig forståelse for at noen reagerer såpass mye på stikk at dette er en uaktuell måte. Men jeg og kompisen gjør faktisk dette. Tidlige turer med endel åte, bevisst uten middel.

Men at Zürtec virker er helt sikkert. Det må også sies at årsaken at jeg fant ut dette var at jeg fik påvist pollenallergi og fikk utskrevet slik medisin. Da forsvant også myggkulene.

En annen viktig ting er at Zürtec er dyrt. Det finnes et alternativ som har samme virkning, men med en helt annen pris. Den får man utlevert på resept i stedet for... Tror den heter noe som Citizen eller noe. Husker ikke helt skal se etter. Samme virkning, brøkdel av prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den heter noe som Citizen eller noe. Husker ikke helt skal se etter. Samme virkning, brøkdel av prisen.

Citizen Er nesten.C`,)  Cetirizin Og har opplevd den mindre trøttende en Zyrtec.! Funker på fyllesyke og biestikk/myggstikk

Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIN PÅSTAND: Des mere stikk du opparbeider deg, des mindre jævlig blir de..

Betviler ikke at dette fungerer for mange, men jeg har aldri reagert unormalt på myggstikk helt til jeg ble fullstendig oppspist etter en helg i Leirungsdalen. Tuller nok ikke når jeg sier at jeg fikk 200 myggstikk. Og etter det så virker det som om jeg har utviklet allergi. Men er ikke mange ukene til første myggstikket igjen er på plass, så da får vi se om jeg fortsatt hovner opp 10-15 cm. rundt mystikket slik jeg gjorde i høst. I såfall skal allergimedisin medbringes fremover... Hater mygg!  :P Noen andre som har vært borti den reaksjonen jeg fikk i høst?  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIN PÅSTAND: Des mere stikk du opparbeider deg, des mindre jævlig blir de..

Akkurat det opplevde jeg i sommer da jeg var i finnmark. Husker jeg på det meste telte rundt 30 stikk på hver hånd og flere omkring på kroppen. Den første delen av oppholdet klødde det noe intenst, mot slutten så hadde jeg fortsatt mange stikk, men de klødde så si ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man trøtte av zyrtec, kan man prøve Aerius, denne fungerer veldig bra blandt annet på myggstikk og

er ikke trøttende.

Men uansett så er det vel verdt noen stikk å får overvære noen fete ørretvak i norsk hærlig natur og atpåtil være så heldig å få lov å prøve å

overliste den med flua  :) :) (allefall forsøke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Cetrizin er et billigere alternativ til Zyrtec, har de samme virkemidlene

Jeg er allergisk og bruker Zyrtec/Cetrizin ofte, men blir aldri blitt trøtt av det. Er bare en mulig bivirkning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIN PÅSTAND: Des mere stikk du opparbeider deg, des mindre jævlig blir de..

Betviler ikke at dette fungerer for mange, men jeg har aldri reagert unormalt på myggstikk helt til jeg ble fullstendig oppspist etter en helg i Leirungsdalen. Tuller nok ikke når jeg sier at jeg fikk 200 myggstikk. Og etter det så virker det som om jeg har utviklet allergi. Men er ikke mange ukene til første myggstikket igjen er på plass, så da får vi se om jeg fortsatt hovner opp 10-15 cm. rundt mystikket slik jeg gjorde i høst. I såfall skal allergimedisin medbringes fremover... Hater mygg!  :P Noen andre som har vært borti den reaksjonen jeg fikk i høst?  :(

En kompis fikk mange hundre stikk da vi måtte sove ute i Thailand. Han hadde over nitti bare på den ene armen.. Resultatet var feber i et par døgn, ekstrem trøtthet, foruten av å se ut som en middelmådig amerikansk baseballspiller over hele kroppen. Varte et par uker, men stikka han fikk etterpå merket han knapt;) Lå forøvrig ved siden av(dog på eget pledd) og fikk ikke mer enn et tyvetalls stikk. Noen er mer utsatt, heldigvis/dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som klør og klør i dagevis etter tur ved elva.

Har noen gode tips mot kløe, etterbehandlig av stikk?

Eller gode mygg middel :)

Kjærring råd mm..

Bruker selv Autan, og syns den ikke er så værst!

Få høre hva dere gjør og bruker da :D

den anti-mygg greia raymond bruker funker mot alt :)

ellers er det vel beste å ikke klø ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du bushman er ikke dette en problemstilling. Da får ikke noe stikk å snakke om :) At bushman er sterke saker er heller ikke noe å lure på. Merker det veldig godt på øret. Når jeg var en tøff ungdom hadde jeg en feit gullring i øret (den var feit og! Kjegasring ble det kaldt ;)) Her merker jeg det skjer noe.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hva med å utsette seg for en herding, bare la seg bli bitt inntil imunitet dannes. kan være en ubehagelig måte for mange "mannfolkfrøkner". Synes kjemi er helt forkastelig. dersom man har så problemer med myggen så burde man skifte hobby, bli danseløve på lokalet eller noe. http://www.adressa.no/forbruker/article1347737.ece  jeg skjønner ikke all pysenheten jeg ser i forholdet med mygg, det er noe utrolig med vifting og innsmøring og klaging........nei bare innse at dere er noen frøkner hele bundten som rett og slett ikke tåler å være ute i fiskebiotopene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herding er en lur ting, ser at jeg reagerer mye mer på de første stikkene på våren. Ellers har jeg erfaring med at kombinasjonen svette og ferske myggestikk ikke er helt bra. Klødde noe jæ..lig etter en tur en gang og kul i havet om jeg fikk sove. Tok meg et lite bad i elva, fikk vasket av svetten og to Pinex, sovna som en stein. Så skal jeg ut på tur, tar jeg alltid med noen smertestillende. Så pysete er jeg, Staffan :D. Jeg vil la myggen ødelegge turen for meg. Forresten synes jeg at sviknotten er ti ganger verre. Den bryr seg ikke om myggmidler i tillegg til at den kommer til over alt. Så er det noen gode råd mot knott, tas de imot med stor takk.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mener at lukten av fotsvette tiltrekker seg mygg. Er du nydusjet t og har rene klær, vil uansett myggen vie deg mindre interesse. Myggen tiltrekkes nemlig av din kroppslukt.

Her har jeg ikke helt samme erfaring. Synes myggen ofte er relativt innpåsliten rett etter en dusj mens når man har et par dager med bålrøyk og annet godlukt i klær og hår så er den ikke like ille.

Gleder meg uansett til myggen kommer, for da kommer også mange andre innsekter og tilhørende ørretvak  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å utsette seg for en herding, bare la seg bli bitt inntil imunitet dannes. kan være en ubehagelig måte for mange "mannfolkfrøkner". Synes kjemi er helt forkastelig.

Kjemi for myggstikk eller kjemi rent generelt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det snakkes om kjemi i form av piller. vet så inderlig godt at vi snakker om en herdeprosess, selvsagt er dette psykisk betinget. det er få som har myggallergi, nei dette er bare frøkentakter for langt de fleste, beste råd for slike frøkner, slutt å fisk i innlandet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det snakkes om kjemi i form av piller. vet så inderlig godt at vi snakker om en herdeprosess, selvsagt er dette psykisk betinget. det er få som har myggallergi, nei dette er bare frøkentakter for langt de fleste, beste råd for slike frøkner, slutt å fisk i innlandet!!

Hvor lang tid varer denne herdingen?

edit: Snakker selvfølgelig om hvor lenge effekten av herdingen varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...