Gå til innhold

Utvikling de siste 10 år ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Altså, har det vært noen merkbar utvikling på fluefiskeutstyrsfronten fra år 2000 til i dag, syntes dere ?

Nå er det sikkert flere her som ikke hadde begynt med fluefiske enda da, men dere som har holdt på med dette i over 10 år ; Bruker dere mye av det samme utstyret i dag som den gang, og hva mener dere evt har blitt mye bedre iløpet av de siste 10 år ?

Kan ikke si jeg har mye igjen av det utstyret jeg hadde for 10 år siden i dag, men ikke alt er byttet ut med bakgrunn i at det ikke holdt mål.

Ser man på tråder fra 2004 her på forumet var det jo flere som feks brukte  Maxima fortommer, noe jeg tipper ikke så alt for mange bruker i dag.

Det har jo kommet endel nye aktører på markedet med årene, men kanskje uten at noe veldig innovativt er lansert ?

Chestpacks i alle tenkelige varianter har kommet de senere år, vadebukser med glidelås osv, men utover slike "småting" kan jeg ikke komme på noe som har hatt noen stor innvirkning på mitt fluefiske  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har fiska oppi Renaelva i ca. 30 år nå med tørrflue, den største forskjellen fra den gang er vel "gangsynet" mitt ;D.

Men jeg ser jo det at det er en utvikling av alt slags utstyr, spesielt med vadebukser ;D (Det har gitt alle fiskere så voldsomt mye STØRRE fisk enn forventet) ;D ;D

Sett inn sitat

Altså, har det vært noen merkbar utvikling på fluefiskeutstyrsfronten fra år 2000 til i dag, syntes dere ?

For min del har det ikke vært det, jeg fisker like godt med den stanga jeg har nå som er "eldgammal", uten å ta i for hardt så er alle med ei fluestang like gode ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Av viktigere ting må nevnes at stadig bedre utstyr blir utviklet til en mer "konkurransedyktig" pris. Ser at Ponton båter er i skuddet. Jeg fikk min i -92..

De samma laksefiskerne bruker den samma Maxima fortommen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av viktigere ting må nevnes at stadig bedre utstyr blir utviklet til en mer "konkurransedyktig" pris.

Ja, dette er faktisk en ikke uvesentlig ting . . . I dag kan man i stor grad velge hvor mye man vil legge i utstyret man trenger for å fiske ørret med flue selv.

Man får god kvalitet for en rimelig penge, og det er jo bra  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i Lars!!

Men jeg ser at det er mange som tror at det er utstyret som fanger fisk! Det er ikke så vanskelig å se hvem her på fluefiskesiden som har MER tro på utstyret enn seg sjøl!!!!

Mitt råd er å ha troen på seg selv, skjønner at det kan være vanskelig. Jeg ser alt som blir skrevet her, så er det tydeligvis slik at "det er bare er en måte å fiske på" etter noens mening >:(

Det jeg vil si er at du skal ha tro på den fiskingen du driver med, det er ingen andre fra forumet som er med deg der og da!!!

Ikke sant ;D

Det er ikke så vanskelig å fiske med tørrflue som det høres ut som, kan være litt vanskelig å finne rette flua, men det er bare slik det ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men så har du dette elementet med at mange syntes det er moro med utstyr også, da  ;)

Personlig syntes jeg det er langt artigere å kjøpe ei ny snelle enn å feks koste på eksosanlegg på bilen min, eller maling til huset, selv om jeg kanskje har 8 sneller fra før   ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var så mange i Norge som bandt fluer med CDC for ti år siden. Jeg prøvde å få tak i noe midt på nittitallet men for salg i butikk var det ikke.

Der ser du, det dukker opp ting man har glemt . . . Mothaksløse kroker florerte det nok ikke med i norske butikker for 10 år siden heller  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syntes jeg det er langt artigere å kjøpe ei ny snelle enn å feks koste på eksosanlegg på bilen min, eller maling til huset, selv om jeg kanskje har 8 sneller fra før  

Ja det skal jeg være helt enig med deg i Lars;D

Men jeg har ikke kjøpt fluefiskeutstyr, noen gang, før jeg kjøpte stang og snelle i høst!!

Grunnen til det er at jeg har vunnet jævli mye bra fluefiskeutstyr i fiskekonkuranser ;D. (Jeg måtte bare skryte litt da ;D ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg det er mange ting som har utviklet seg. Fluesnører er nevnt. Fluesneller, stangaksjoner, vadesko, fluekroker, fortom og ikke minst kjemi til å impregnere med.

Jeg er så dum at jeg synes fisket har forbedret seg også jeg...men det er vel korttidsminnet som spiller meg et puss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe utstyr har blitt mer spesialisert. Spesielt stenger og snører.

Flere og flere bruker karbon kjerne på stengene. For 10 år siden var det bare CD Rods som hadde det (og Redington - produsert av CD Rods.) SAGE sin G5 er basert på denne teknologien. Det betyr at "toppstengene" i dag er lettere og sterkere enn de var for 10 år siden. De fleste bruker dog fortsatt den gamle glassfiber scrim'er.

Den største "revolusjonen" er Kina-produksjonen. Den har gjort mye bra utstyr tilgjengelig for alle. Ja faktisk 'alle'. Og vi ser kjellerbutikker som plutselig har "eget merke" hvor de har fått en hjemmesnekret logo påklistret. Det sies her med et litt negativt fortegn, men det er utelukkende positivt for de som ikke har lyst til å bruke hele lønna på flueutstyr. Eksakt samme snelle som ble hadde veil. 2200 kroner for 10 (kanskje 12-13) år siden selges i dag til 498,-. Og den har byttet merke to ganger i prosessen.

En annen ting det er STOR forskjell på er antall filmer som kommer ut. I dag er videoutstyr så billig og bra at hvem som helst kan produsere DVD'er fra sin egen stue. For 10 år siden var mine beste filmer fortsatt på VHS. Og mine beste filmer var ganske dårlige. I dag er det meget god teknisk kvalitet på mange av filmene som kommer.

Men hvis man ser teknisk på utstyret så er forskjellene marginale. Det meste er design preferanser. Det er mere å velge iblant. Og mange føler at de for tilpasset utstyret sitt tilnærmet optimalt i forhold til før.

Generelt så har markedet definitivt blitt MYE bedre for nybegynnere og gjerrigknarker ( ;D), mens det har blitt langt flere utfordringer for utstyrsbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

de siste 10 åra er det ferre som tar opp rubb og røti, mitt untrykk flere store fisker-----infostrømmen på nett er det viktigste........linene var på det beste i -86 eller 87 for ikke si 1980, etter da var Lee Wulfs longbellyline ute av markedet i norge :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke skjedd noe revolusjon for innlandsørret fiskeren akkurat.

Min ørret 'gru' består av en 18 år gammel Simms vest, Abel Super Series (som vel er over 10 år gammel teknologi) og en 8 år gammel Loop Greyline... Snørene for 10 år siden synes jeg var like bra som idag, brukte mye 444SL, Lee Wulf Triangle Taper og Teeny.

Mine tørre døgnflueimitasjoner og vårflueimitasjoner jeg bruker idag er akkurat de samme som jeg brukte for 15-20 år siden (bortsett fra mine no hackle fluer som nå har CDC).

Er muligens enig at fortomsmateriale og vadebukser idag er endel bedre, men ikke mye annet synes jeg har utviklet seg noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv driver jeg kun innlandsfiske etter ørret, og det kan sikkert ha kommet nyheter av større betydning for de som bedriver annet fluefiske . . . Disse switch-stengene er jo forholdsvis nye, bla.

Kom til å tenke på noe : Når kom ferdigtaperte fortommer i butikkene ? Selv taperte jeg fortommene mine selv i flere år før jeg kjøpte ferdigtapert, men regner med disse var tilgjengelige lenge før den tid. Dette har sikkert Staffan oversikt over  :)

Ørretene har og blitt mye større og det har blitt langt flere unge damer som fisker toppløse!!

Kansje bare der jeg fisker det?

Neida, det er helt klart ikke bare der du fisker, Frode.

Dvs, de damene som fisker toppløse her er stort sett over 60år  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivind, vadebuksene, de pustende simsvaderene var mye bedre den gangen......de holdt!

Jo, jeg tenkte nok på mine varme trange neopren og mine Hodgeman plastikk bukser... det er jo mer enn 10 år siden det ja...

Men det geniale glidelåsprinsippet fantes ikke for 10 år siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...