Gå til innhold

Impregnering av vadebukse?


Lars_

Anbefalte innlegg

Hei  :)

Har en Simms G4-vadebukse, som begynner å bli noe fuktig på innsiden ved bruk.

Er dette et tegn på hull, eller kan det bare være at det er på tide å impregnere buksa?

Har bare brukt den rundt 10-15 ganger, så synes kanskje det var litt i tidligste laget å skulle impregnere den allerede nå, eller er dette helt vanlig etter ca. 15 "vanlige" fisketurer?  :)

Noen som har noen erfaringer ang. impregnering av Simms vadebukser?

I så fall, er det noen som har tips om gode impregneringsprodukter?

Pfh. takk  :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomull er det værste som kan brukes. For eksempel reningsbukser (eller dongeribukser). Når fukt skal transporteres gjennom disse plaggene, absorberer fibrene fukten og det blir vått i buksa. Da hjelper det ikke å ha longs innom. Bomullfibrene har egenskapen at det trekker opp fukt - derfor er det veldig egnet til fiskeskjorter på flatsen, der de skal stjele varme.

Ull er stikk motsatt. Her trekker ikke fibrene fukt. Dette fungerer derfor godt under. Det samme gjelder kvalitetsfleece - meget bra! Vær oppmerksom på "jalla" fleece. Det finnes mye billig fleece som holder på fukt. Det vises godt hvis du heller vann på materialet. Renner det rett gjennom er det bra. Blir det jgen i stoffet er det elendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er jeg som har et abnormt væskekretsløp, men jeg blir ihvertfall "noe fuktig" uansett hvilke vadere jeg bruker, så det er vel ikke sikkert du har noen lekkasje.

Ull, fleece o.l. hjelper veldig på komforten.

Hvis du skulle ha en lekkasje tviler jeg på at det hjelper å impregnere.

Poenget med impregneringa er vel bare å hindre at ytterstoffet blir vått - tror det er membranet som holder vannet ute.

Pusteevnen til "pustende" vadere er generelt temmelig overvurdert, spør du meg. Eventuell fukttransport skjer vel mest oppover? Hvorfor skulle ellers passformen på den øvre delen av alle vadere på markedet være som på en middels søppelsekk?

Hvis man har et stramt belte i midjen og går en rask tur blir ihvertfall jeg temmelig svett.

Jeg har aldri prøvd en Simms G4-bukse, men stoffet virker veldig stivt, tykt og solid, så jeg gjetter at den lett blir litt klam ved bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode goretex vadere puster GODT og er det mest velsignede produkt siden jeg startet med fluefiske for 20+ aar siden. Men det er STOR forskjell paa pustende vadere. Jeg kan fiske i 28 grader og stekende sol i vadere UTEN aa bli fuktig. Trikset er aa bruke godt pustende materialer UNDER vaderne. Mitt foerstevalg paa varme dager er Brynje eller lignende netting undertoey.

Hvis du blir fuktig under er det noe galt. Enten har du feil undertoey, det er hull (kan sjekkes ved aa vrenge dem aa sprute paa alkohol paa goretex bukser) eller de puster simpelthen for daarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode goretex vadere puster GODT og er det mest velsignede produkt siden jeg startet med fluefiske for 20+ aar siden. Men det er STOR forskjell paa pustende vadere. Jeg kan fiske i 28 grader og stekende sol i vadere UTEN aa bli fuktig. Trikset er aa bruke godt pustende materialer UNDER vaderne. Mitt foerstevalg paa varme dager er Brynje eller lignende netting undertoey.

Hvis du blir fuktig under er det noe galt. Enten har du feil undertoey, det er hull (kan sjekkes ved aa vrenge dem aa sprute paa alkohol paa goretex bukser) eller de puster simpelthen for daarlig.

Vel, her er vi uenige ang. pusteegenskapene. Jeg har eid mange forskjellige produkter med både "ekte" GoreTex-membran og andre lignende membraner, og har alltid syntes de puster dårlig. og jeg har både Brynje og mye annet raffinert undertøy ;D

Min første Gore-tex (Berghaus) jakke fikk jeg i 1991. Men, som sagt, det er mulig væskekretsløpet mitt er abnormt ;)

EDIT:

Ingen tvil om at membranvadere er et velsignet produkt - nærmest en revolusjon innen fluefiskebekledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Håvard. Membraner puster. Men pusteegenskapene er oppskrytt! Selvfølgelig fantastisk at vi kan ha vadebukser som puster. Men full ventilasjon gir ikke dette. Derfor bruker jeg aldri membran på plagg jeg går i fjellet med. Kun ved regn og vind hvis jeg er relativt rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har Simms Gore tex. L2. Første Goretex buksa jeg har hatt. Konklusjon, Aldri uten Goretex igjen !

Blr man svett etter en økt tørker man opp inni uksa på rimelig kort tid når man slapper av !

En dyr vadebukse skal ha Goretex  !

Goretex er ikke oppskrytt etter mitt syn. Finnes det no tester på forskjellige memnraner ?

Hva sier disse evt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare vadebuksene og membraet som er forskjellen her, det er også stor forskjell på folk og hvor mye dem svetter/utveksler varme.

Jeg feks blir klam som f, uansett stoff, tid på året og temperatur.. Bruttern er helt motsatt, kan løpe rundt midt på sommern med bomullslongs uten å bli nevneverdig blaut. Detta er veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da svetter dere mye mer enn meg  ;D.

Jeg er den eneste jeg vet om her nede som bruker vadere naar det er 30 grader. De andre vaat-vader. Jeg synes rett og slett det er mer behagelig aa vaere toerr hele tiden. Pluss at vaderne demper den vaerste "stekinga" fra sola.

Generelt er min erfaring at det er stort sett 3-lags goretex som puster godt naar det er varmt. 5-lags goretex har TO membran (Laerte jeg for litt siden). De har rett og slett limt sammen to-lags og 3-lags membran. Det er stort sett kun memnran fra Goretex og Toray som duger IMO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Simms Gore tex. L2. Første Goretex buksa jeg har hatt. Konklusjon, Aldri uten Goretex igjen !

Blr man svett etter en økt tørker man opp inni uksa på rimelig kort tid når man slapper av !

En dyr vadebukse skal ha Goretex  !

Goretex er ikke oppskrytt etter mitt syn.

En liten presisering: jeg mener ikke at Goretex (og andre, bra membraner) er oppskrytt som sådan - det funker kjempebra.  Mener bare at pusteegenskapene er oppskrytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier bare en ting.

TEENA LADY!

Synes buksa di er litt ny til å krangle, og som Håvard sier. De puster ikke 100%

Som de andre sier så har undertøyet stor betydning for komforten.

- Faktisk så er jeg overbevist om at litt vedlikehold av vadebuksene er viktig. Og ikke minst for pusteegenskapene.

Kjører Simms buksa mi i vaskemaskinen på 40 grader uten snurring. Henger så buksa ut på en tørr rein plass (får ikke lov å holde på i stua). Og tar fram en hårføner og en flaske med Reweivex!

Så rister jeg den og spruter et gjevnt lag utvendig- Gjerne et mindre område av gangen. For så å tørke opp de fuktige impregnerte feltene.

Husker ikke hvor gammel buksa mi er, men at den runder 10 år kan nok stemme.

Limt er den mange gang, solbleika og fin.

Stoffet i ræva er blitt litt hanglete etter all pølsegrillinga, så jeg regner med at den blir byttet ut snart.

Litt trist i grunnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...