Gå til innhold

En Hunderørrets bekjennelser


Hunderørret

Anbefalte innlegg

Vært en lang dag i vadebukser. Det hele startet med en tur til en liten lureelv hvor Rhodaniene så smått har kommet igang. Herlig å se døgnfluer igjen etter en lang vinter og vår. :) Ble ikke noe fisk her men det kommer nok straks. Derimot fikk jeg litt undervisning i Snake Roll av Magnus her på forumet og skjønte straks litt mer. Takk igjen Magnus!

På veien hjem stoppet jeg innom på Fåberg for å titte litt på Lågen. Har begynt å stige nå, og vannet fra Gausa har farget den ganske brun. I tillegg var det et jevnt driv av stabburpinner, isflak og annet.

Traff på en bekjent og vi tok turen litt videre oppover lågen. Fortsatt ganske farget vann, men i skumringen begynte det så smått å vake litt. Så ikke noe innsekter så vi tror det dreide seg om steinfluenymfer. Og så, etter mye om og men, fluebytter og utrolig dårlig sikt klarte man da tilslutt å lure en litenmenutroligflottogfinogetterlengtet ørret!!!! :D :D :D Herlig!!!!!!!!!! Endelig igang!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da var det tid for en oppdatering igjen. Desverre ikke en av de triveligste.

Var ferdig på jobb, fått satt meg i bilen og kommet litt over halvveis da en rådyrkalv kom løpende ut av intet. Nødbremsing var forgjeves og jeg traff den med høyre hjørnet av bilen. Ringte politiet som igjen varslet rette instans. De lurte på om jeg kunne vente og det gjorde jeg. Hadde ikke med meg noen lykt i bilen så fikk ikke søkt selv. Foresten ikke så altfor giret på det heller. Kunne høre den kravle rundt inne i et skogholt, så konsentrerte meg om hvor lydene kom fra.

Så kom mannen fra viltnemda med et par lykter og hagle. Søkte igjenom skogholtet. Fant pelsdotter og kunne etterhvert høre den. Tilslutt fant vi det og det ble kjapt avlivet. En liten en som ikke hadde klart seg mye lengre da han var så godt som tom for blod.

Veldig leit, vakre som de er, men jeg er glad det var et ungdyr og ikke en mor. Mulig de er avvist av mødrene nå, men litt lettere for en dyrevenn å leve med.

Ble tilbudt å ta med kalven om jeg ville lage noe mat ut av den, men takket nei til det. Derimot tok jeg med litt av vinterpelsen som den drev å felte. Resultatet ble omtrent så her. En flue jeg ikke har tenkt å fiske med. Desverre måtte jeg klippe litt på den da det var litt vanskelig å kun få med spissene i haugen av hår, og en var en smule skjelven. :)

PS: Kjør pent alle sammen, det kunne fort gått værre hadde jeg kommet i mitt vanlige tempo på denne strekningen.

post-322-13949878604142_thumb.jpg

post-322-13949878604627_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi, Tore og meg, hatt årets første bellytur. Et lite vann i Lillehammer området. Det er 1,5 uke siden isen gikk men allerede er vanntempen oppe i 18 grader. Med stekende sol fra skyfri himmel og så godt som vindstille ble det ikke det helt store gitt. Noe mygg som tilltok utover kvelden, en døgnflue og store mengder av noe vi tror må ha vært Bibio var det vi så av innsekter. Jeg mistet den ene fisken jeg hadde på. Tok på en haleløs svart parachute i str. 22.

Men, vi har da fått dobbeltsjekket at en fortsatt kan bli solbrent. Hehe. Solkrem blir med neste turen, eller hva Tore? ;)

post-322-13949878686278_thumb.jpg

post-322-13949878686708_thumb.jpg

post-322-13949878687199_thumb.jpg

post-322-13949878723247_thumb.jpg

post-322-1394987872369_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...ja solkrem er en fin ting  ;D

Fin tur detta amund, selv om det ikke ble no fisk og lite vak og se så var det godt og komme seg ut og sole seg i bellyen og liksom være igang med fiske i vann  :D merkelig og varmt det var i det vannet...trodde det var noe galt med termometeret mitt jeg, men ditt også viste det samme  :)

var litt redd hvilke bilder du valgte og legge ut, men ser bra ut  ;);D

nå ere og vente til isen går på rundt 600moh nå...det blir knallhardt, der kan vi lukte vespertina  8)

takk for turen amund og hyggelig og møte en annen forumsmedlem også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg vært ute på tur igjen, og fortsatt kribler det i magen når en drar avsted. Er det regnskyer? Blåser det for mye? Hvordan var værmeldingen, har jeg husket alt? Kommer det til å vake eller blir det en ny dag med en "tom" elv? Og om det først vaker, vil den ha fluene mine? Ikke greit gitt. Men, ut på tur, aldri sur! :D

Det startet som de foregående turene til denne elva. Dødt, dødt og enda mere dødt. Eller det vil si, Baetisene var som vanlig i stor form. Beste klekkingen jeg har sett her hittil i år. Vårflommen var så godt som borte, og vannet holdt 8 grader. Jeg fikk trua som bare f... Hehe. Så bar det løs igjen. Først et par timer på en god standplass. Nada. Så en ny godplass. Nei, ikke her heller gitt. Så tilslutt etter et par timer til på 3. god plassen. Niks. Nå har jeg over 20 timer i denne elva uten å ha sett et eneste vak til tross for masser av døgnfluer. Jaja, da er det vel bare å pakke sammen å innse at tørrfluefisket ikke bestandig er like enkelt som det virker i TFL 1, 2 og 3.

Men, så kom jeg på et tips jeg hadde fått om et annet strekke i elva. Avsted bar det og jommen. Trodde det nesten ikke når jeg så det. Her vaket det :D 3 kast senere, et herlig flyt og et enda bedre take var jeg igang. I omtrent 3 sekunder. Så datt den av. Ahhhhhh, skuffelsen!!! Men men. Har en ventet så mange timer så tar en seg en røyk, og håper på det beste. Og jammen vaket det ikke en ny en. :) Etter et litt så som så flyt tok den på første kastet, og ble med helt inn. :) Ikke største gutten, men latterlig godt var det uansett. :D Begge tok forøvrig på en spinner i #17.

post-322-13949878826758_thumb.jpg

post-322-13949878827362_thumb.jpg

post-322-13949878827973_thumb.jpg

post-322-1394987885796_thumb.jpg

post-322-13949878858522_thumb.jpg

post-322-13949878859011_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute en tur igjen. Pleier å besøke dette stedet på denne tiden hvert år, ihvertfall så lenge vannstanden er lav. Treffer man da så er det ihvertfall nok fisk å ta der :) Gjør godt for en som hittil i år ikke har den beste uttellingen.

Var ute et par timer og landet i underkant av 10 stykker. Mye smått men et par litt større var det jo. :) Kun 1 ørret som ble med inn i dag og den var pitteliten stakkar. Blir nok et par turer til når det er litt mindre vind for å lure storebrødrene hans og til de andre jeg tok. Tatt harr over kiloen her flere ganger.

Slenger med et par bilder også.

post-322-13949879045374_thumb.jpg

post-322-13949879045847_thumb.jpg

post-322-13949879046298_thumb.jpg

post-322-13949879046787_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hehe...ja solkrem er en fin ting  ;D

Fin tur detta amund, selv om det ikke ble no fisk og lite vak og se så var det godt og komme seg ut og sole seg i bellyen og liksom være igang med fiske i vann  :D merkelig og varmt det var i det vannet...trodde det var noe galt med termometeret mitt jeg, men ditt også viste det samme  :)

var litt redd hvilke bilder du valgte og legge ut, men ser bra ut  ;);D

nå ere og vente til isen går på rundt 600moh nå...det blir knallhardt, der kan vi lukte vespertina  8)

takk for turen amund og hyggelig og møte en annen forumsmedlem også :)

Var trivelig og møte på dere ;) Synd det ble dårlig med fisk men dere kunne hvertfall ikke klage på været ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Startet ferien den 18. juni med en tur til en liten dal med et par fiiiine elver. Glassklart vann, akkurat passe store og visstnok med veldig bra fiske. Planen var bomseliv i telt, ørret på tørt og en knall start på ferien. Desverre ble denne helgen plaget av forferdelig mye sterk vind. Droppet teltplanene, leide campinghytte, traff på et hyggelig forumsmedlemm, Per Morten, som etterhvert ble hyttenabo og hadde det slettes ikke så værst. Takker for tips om riktig Cognac ;)

Som nevnt mye vind hele helga. Tørrfluefisket blåste litt bort, men imellom vindkastene sprutet Baetisene opp. Kameraten min fikk opp den største i reserve elven. Den veide 650 g. og for han ny pers! :D :D :D Var uansett godt å komme seg opp hit en tur igjen, og det blir ikke siste besøket. Ihvertfall ikke etter at været klarnet litt opp og vi spottet et par skikkelig kubber! :D

post-322-13949879724305_thumb.jpg

post-322-13949879724541_thumb.jpg

post-322-1394987972475_thumb.jpg

post-322-1394987972512_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gikk turen videre. Ryktes om mye fin fisk i elva vi skulle til, og med sju dager til rådighet var det mye blide folk å treffe da vi samlet guttegjengen på 4 i hytta søndagskvelden. En kveld som forsvant i fluebinding, voksenbrus, fluefilmer og alt som hører med. :)

[attach=1]

Dag 1 hadde såvidt startet, og morgentrøtte og en smule slitne var vi på plass tidlig ved elva. Første fisken vi så stod rett nedenfor en bru. Den ble bedømt som liten og vi hadde tenkt oss videre, men heldigvis bestemte jeg meg for ihvertfall å prøve å skremme den. :) 2 kast senere kjørte jeg på noe som helt klart fremstod som til da mitt livs ørret. Heldigvis kom både nohackle Aurivillien og øretten inn. 1,3 kg!!! :D Da er det lov å smile. Tok utrolig nok 6 år med fluestanga å komme dit og skudrene falt på plass rundt livet! ;)

[attach=2]

[attach=3]

Så ble det en fiskeløs dag på oss alle sammen før det braket løs igjen onsdag.

post-322-13949879725312_thumb.jpg

post-322-1394987972574_thumb.jpg

post-322-1394987972595_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha spottet noen fine fisk som stod litt kilent til klarte man da tilslutt å få presentert flua si. En Aurvilli parachute ble løsningen og så bar det løs igjen.

[attach=1]

[attach=2]

[attach=3]

Noen syke utras og spente minutter senere ble nok en skikkelig ørret landet. 1,2 kg. Herrrrlig!!!!!!!!! :D Satte meg til med en kaffe, en Marlboro light eller gold eller hva det nå visstnok må hete og livet var herlig. Men, mens jeg satt med kaffen vaket det på samme stedet igjen. Ikke så vanskelig å be jeg så tuslet bort og tok noen få kast til. Resultat en ørret på 1,5 kg. Rart hvor enkelt ting plutselig kan bli. :D

[attach=4]

Alle fiskene svømmer fortsatt. Håper de kan gjøre en annen fisker like fornøyd og lykkelig som meg!

[attach=6]

Dessuten ble jeg umåtelig populær og fikk til og med min egen groupie. ;)

[attach=5]

Eller hva Tore ;) Hehe!!

Uansett en herlig ferie til nå!!! Og i morgen braker det forhåpentligvis løs igjen! :D

post-322-13949879726311_thumb.jpg

post-322-1394987972652_thumb.jpg

post-322-1394987972671_thumb.jpg

post-322-13949879726836_thumb.jpg

post-322-1394987972708_thumb.jpg

post-322-13949879727341_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppet teltplanene, leide campinghytte, traff på et hyggelig forumsmedlemm, Per Morten, som etterhvert ble hyttenabo og hadde det slettes ikke så værst. Takker for tips om riktig Cognac ;)

I tilfelle du har glemt cognactypen :o Her er'n ;)

post-1010-13949879763807_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i går. Skulle visstnok være veldig bra Aurvilli klekkinger med dertil stor fisk i Purkehølen i Purkebekken. Desverre hadde regnværet som nok ga de gode klekkingene dagen før farget elva noe brun og vannet hadde steget mye. At sola kom fra skyfri himmel og tempen var skyhøy gjorde at fisken gjemte seg på skyggesiden, og ikke stod på grunnen jeg hadde håpet.

[attach=1]

Ble mye trening på oppstrømspresentasjoner og et par spreke 250 grammer gikk fem på.

Imens gjør jeg som vi Tørrfluepurister gjør. Koser meg med en kaffe og nyter livet. Noe eget ved bare å sitte ved en elv. Vente på at noe skal skje.

[attach=2]

Det gjorde det da også tilslutt. En finere fisk var oppe på oversiden av grunnen. Helt inntil land imellom to busker.

[attach=3]

Tok gjorde den, men med bare en kort 3`r grunnet manglende tyngre utstyr var det bare å gi opp. Rett ned gikk det før den satte seg fast. Fikk den løs en gang, men da den for 2. gang fikk stangen min til å se ut som en hestesko satte den seg fast. Fikk etter litt styr opp igjen flua med en haug bunnvegetasjon. Lur fisk! Win some, loose some! :) Fin tur ihvertfall selv om skyene var noe lave på slutten ;)

post-322-13949879770936_thumb.jpg

post-322-13949879771662_thumb.jpg

post-322-13949879772163_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...