Gå til innhold

En Hunderørrets bekjennelser


Hunderørret

Anbefalte innlegg

Da har jeg lurt inn et besøk på hjemmebane. Åsta! :) Her oppe jeg begynte med fluefiske og det er alltid like hyggelig å besøke elva igjen!

Parkerte i grustaket der Lyngåa krysser veien og tuslet ned til der den treffer Åsta. Veldig fint her, bra vannstand og vaket som besatt. :) Ikke akkurat de største krabatene, men med 3`r stang blir det gøy alikevel. Herlig befriende etter mange dager med storørretjakt og bare tusle å plukke litt småkrabater. Palmer mygg i 14 funket som et uvær. :)

[attach=1]

Så tuslet jeg litt videre oppover. La merke til et par digre døgnfluer på stilleflyt partiene. Drev også vanvittige mengder av disse nymfeskinnene. Noen som vil tippe på art? Danica?

[attach=2]

Var også endel andre døgnfluer. Lyse som tydeligvis la egg. Hoppet opp og ned på vannet. Stor størrelse. Fikk ikke tak i noen så ikke peiling på hva det kan ha vært for noe. Klekket også noe jeg tror var Aurvilli og også et par mindre arter. I lufta var det flust med spinnere utover kvelden men de blåste nok bort tror jeg.

På et strekke traff jeg på 3 hyggelige fluefiskere, og en av dem landet en på ca 1/2 kg.

[attach=3]

Samme stedet vaket det greit hele kvelden. Ikke akkurat steady, og det var håpløst å finne ut hva de tok. Kastet på den vi mente var finest i 3 timer før den tok. Da hadde jeg prøvd 10 fluer eller noe sånn. Tok tilslutt på en gul cdc nohackle. :) 400 g.

[attach=4]

Gøy når en knekker koden tilslutt. Fikk en til i samme størrelse på slutten. Tok helt tilfeldig da jeg dro inn flua for å gi meg. Kan stemme med at det dukket opp litt vårfluer på slutten. Uansett en veldig hyggelig tur. :) Herlig med ferie å tid til å fiske! :D

post-322-13949879773253_thumb.jpg

post-322-13949879773782_thumb.jpg

post-322-13949879774191_thumb.jpg

post-322-13949879774682_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Man sitter hjemme. Det er lørdagskveld og man kjeder seg. Hva gjør man? Joda, man saler på seg SIMMs buksa som nå begynner å se jævlig ut, drar med seg stanga og tusler ut en tur :)

Som vanlig når jeg ankommer denne elva skytes det opp fyrverkeri. Sånn er det bare her. ;) Godt å vite at man blir satt pris på.

[attach=1]

Traff også på et par av våre nye landsmenn som har fått en ny start på livet sitt her i Øyer. Makan til fiskeglede. Han ene landet en harr jeg anslår til 100 g, og da hadde de samling med masse skrik og latter. Får en til å tenke litt på utviklingen i eget fiske. 

Tuslet videre. Opp til et sted med litt mer ørret enn harr. For å komme dit må man igjennom skogen. Ikke rart man ikke treffer så mange unge folk her oppe. Hehe. Skal love at en skvetter litt inne her når en vekker opp en fugl eller to.

[attach=2]

Vel fremme på ørret plassen var det veldig stille og rolig. Mørket har kommet og tåkedisen lå lavt. To stykker var oppe nå og da. Etterhvert fikk jeg lurt begge to. Den første var kanskje 200 g men den andre dro vekta til over 400. Med gleden til de to i bakhodet sa jeg meg fornøyd. En pen fisk over snittet i forhold til hva jeg pleier å få her. :) Og nå skal jeg ut å unne meg selv en øl. God kveld!

[attach=3]

post-322-13949879778871_thumb.jpg

post-322-13949879779012_thumb.jpg

post-322-13949879779262_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det ja :) Vanvittig fine strekker der. Synd snittstørrelsen er så dårlig. Med det innsektslivet og de klekkingene som har vært nå kunne det vært en super elv! Men, uansett alltid koselig å ta seg en tur der oppe.

Var forresten en tur i Lågen og tittet i dag. Ved helleristningene, Gausa utoset og en liten tur der Mossåa renner ut. Mye vind, lite innsekter og null vak. Kjett!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig angående Åsta. Lå oppi der hele helga med familie(er) på telttur. Knallbra klekkinger, selv i de hardeste vindkaste fik vi fisk på tørt ;) Et utrolig artig tørrfluefiske. Men sjøl jeg sim ikke er utpreget storfisk-jeger ble litt lei av 15 cm ørret....

Fikk ingen harr i helga, det var nå litt uvant oppi der ;)

Fin tur da. Med teltliv, god mat og godt drikke. Padling med kano og kajakk. Vi så reinsdyr og mye fuggel. Deribalndt en Tretåspett som hadde laget seg et reir i ei gran der :)

VEl vel....skal ikke ruinere tråden helt ;) Takk for seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdagen pakket jeg sekken etter jobb og dro på fjellet. Ei lita fjellelv hvor vårfluene visstnok skulle være igang. Kom frem i skumringen og rigget utstyret.

[attach=1]

Kom jammen kravlende en litt ivrig og greit DIGER kompis mens vi satt der :) Største vårfluen jeg kan huske å ha sett. Dukket opp flere av dem etterhvert også. :)

[attach=2]

Vel, snublet oss videre i mørket ned til elva. Fant noe jeg trodde var en markboks, men den viste seg å inneholde en haug med store vårfluehus. Og når markfiskerene blir vårfluehusfiskere da stiger trua!

[attach=3]

Tuslet rundt et par timer. Litt vanskelig å se vakene i mørket, og ikke var det mange av dem heller. En annen ting som blir vanskelig i mørket er vading. Vadet litt småredde rundt på 20 cm vanndybde og ventet på dyprenna som aldri dukket opp. Hehe.

Fant tilslutt en steady fisk og lurte 150 grammeren trill rundt. ;) Var lite innsekter å se på vannet, men et kjempevak av en diger kubbe holdt da gnisten oppe på slutten. Desverre var den bare oppe den ene gangen tross iherdige forsøk på å lure den opp en gang til. Var ihvertfall en flott elv, og å være på fjellet er alltid fint. :D

[attach=4]

[attach=5]

post-322-13949880102468_thumb.jpg

post-322-13949880102947_thumb.jpg

post-322-139498801034_thumb.jpg

post-322-13949880103879_thumb.jpg

post-322-13949880104338_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Blitt lite fisketid den siste tiden. Står midt imellom to jobber som om ikke en var nok. Men, fikk da lurt inn en liten tur i Åsta for litt siden. Begynte ved øverste brua og jobbet oss nedover. Jobbet altså. For da stien langs elva blir borte begynner et tue helvete uten like. Sleit oss da ned til utløpet av Lyngåa. Mye fisk men ingen over 400 gram. Så derimot en skikkelig steady pudding i en strømkant. Desverre var det håpløst å få den da all småfisken snappet flua før den tok. Absolutt verdt å titte der igjen senere :)

Slenger med noen bilder. Sagt det før, men synd med Åsta. Vanvittig variert innsektsliv og kjempeflott natur, men desverre vanvittige mengder småfisk. Neste sessong kakker jeg alt av harr og småørret. Lovbrudd sikkert men oppfordrer alle til å gjøre det samme. Blir vi mange nok så :P

post-322-13949880759728_thumb.jpg

post-322-13949880760373_thumb.jpg

post-322-13949880760795_thumb.jpg

post-322-13949880761103_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var avgårde en tur igår. Liten glassklar lureelv. Hadde en skikkelig godfølelse hele veien dit. Klarte å komme meg opp tidlig, noe som ikke er bare bare for en bartender, god musikk i bilen bl.a. denne http://www.youtube.com/watch?v=Kwm0CwW_AfY. (Åpne linken og ha den på i bakgrunnen før du leser videre) ;)

Kom da tilslutt frem og fant raskt noen vakende fisk. Herlig!! :) Å lure dem derimot...... Stod og beitet på noe som for meg så ut som bittesmå hvit prikker. Om det var små døgnfluer eller noen enda mindre gule steinfluer er jeg enda ikke sikker på. Rundt krok 20-21. :S Resultatet ble en haug med skremt fisk og en frustrert fisker.

[attach=1]

Jaja. Fint er det her ihvertfall. Og jeg er på fisketur. Ingen dårlig kombinasjon det. :) Tuslet litt videre, så en stor head and tail vakende sak midt i strømmen. Vadet meg ut....... også skremte jeg vettet av den også. Hehe. Gikk i land på motsatt bredd, og da ble jeg satt ut. Måtte rett og slett ringe et par fluekompiser. Aldri sett maken. 10 meter oppstrøms under noen busker stod det en haug med store jævler og vaket. De største veldig sjeldent, men de "mindre" var rimelig steady.

[attach=2]

[attach=3]

Hva de tok ante jeg ikke men fluene mine ville de ikke ha. Først da jeg prøvde en stor bille var en av de etter. Men, når fisken står 10 m fra deg og du ser den kommer opp, da er det vanskelig å holde tilbake tilslaget. :S Fisken 1 - Amund minus 5. :S Ble rimelig stille her etter fadesen så gikk litt videre. Underveis kom åpenbaringen flytende:

[attach=4]

Bibio. Det forklarte en del. :)

post-322-13949880761881_thumb.jpg

post-322-13949880762384_thumb.jpg

post-322-13949880762833_thumb.jpg

post-322-13949880763163_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet over til en Bibio imitasjon og på første kastet satt den en flott fisk. Viste seg å være en harr på 700 gram, men koden var knekt og man var igang! :)

[attach=1]

Tok en harr til på 500 gram før jeg vendte tilbake til det forgie stedet. Sulten på revansj. Kilent da det er glassklart og fisken er oppe sjeldent, og nok en gang bommet jeg på tilslaget. Godt det ikke var mye folk der for da kom det noen saftige gloser. Er jo dølagutt så kan noen! ;) Hehe.

Heldigvis vaket den igjen og på noe sånt som førtiende kastet tok den. Og nå satt den! :) 1,2 kg herlig gul ørret! Finnes ikke vakrere skapninger. Desverre hoppet den ut av håven før jeg fikk ordentlig bilde av den, men det er ikke så nøye!

[attach=2]

14 kroken var forøvrig bøyd helt i filler, men Akron 6X holder som et uvær. Vanvittig fornøyd med den. Husk bare å fukte godt når en drar til knutene, og får du knute på den så bytt. Da tåler den ikkenoe!

post-322-13949880774163_thumb.jpg

1,2.bmp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble med disse på turen, men vanvittig godt å lure litt pen fisk igjen :)

Hjemme sprettet fruen en flaske rødvin til en sliten fisker, en Hell`s Kitchen episode på laptopen og så ble det køya!

[attach=1]

En klage på utstyr må jeg ta med. De forgie SIMMS skoene mine Freestone har holdt i 4 sessonger. På de nye Rivershed røk lissene på under 2 måneder. Stusselige greier gitt. Behandlet helt likt er de også. Men men. En flotters dag for Hunderørreten! :D

[attach=2]

post-322-13949880778853_thumb.jpg

post-322-13949880779944_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Tørrbjørn :)

Gratulerer med kilosfisk! Etter hva jeg har lest så var det din første? Isåfall, enda mer gratulerer, hehe! Hvor finner man forresten slike elver med fisk i? Det kunne jeg godt tenke meg å prøve..

Ikke den første. Fikk noen tidligere i år også :) Og hvor man finner sånne elver hen? Hehe, bare å begynne å lete ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport amund:-) og fotografen møtte presist opp denne gangen også når kilosen satt:-)  tipper du savnet håvmannen din der en stund :-P  bibio ja,det var den ivrig på gitt...;-) legger til att fotografen fikk 1 ørret på 700g på første kastet med bibioimitasjon :-) og mista 2 stk.,alle tok på 1 flytet.,opptrømsfiske driver jeg sjeldent med og fikk svi for det:-\  vi får ta en tur dit igjen snart,utrolig hva man finner bare man gidder og gå litt :-)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en liten tur søndagen. Ikke så mye å rapportere egentlig. Var vindstille nede i Øyer så satset på en fjelltur. Skuffelsen var derfor stor når jeg kom opp og vinden herjet. Hoppet over stillevannsfisket, dro inn til Åsta og håpet at vinden skulle løye.

[attach=1]

Gikk rett ned til "Storfiskhølen". En fin kulp hvor jeg har sett relativt stor fisk. Stod i strømkanten etter steinene sist jeg var her.

[attach=2]

Nå var det derimot rimelig stille her oppe. Lite innsekter, utenom litt vårfluer som holdt seg i lufta ved land, men jeg fikk da lurt opp en 3-4 småharr.

Vinden løyet noe så turen gikk videre inn til et vann jeg vet det bor stor fisk i. La meg til på lesiden, også var det bare å vente da. Hehe.

[attach=3]

Dårlig på det der, spesielt når timene går uten et eneste vak. Pleier å stå noen skikkelig kubber i briskanten utenfor sivet her. Så derimot ingen av de. En liten tass vaket en gang, og da jeg la mauren min i hodet på ham tok den. Krokingen var det så som så med så den slapp med skrekken.

[attach=4]

En annet lite vesen jeg har sett mye av i sommer er Lemmen. :) Morsomme krabater, desverre ikke så glade i å bli fotografert.

[attach=5]

Men, dukker nok opp med en festligere rapport etter helgen. Fri i 4 dager og om ikke været er altfor ille blir det fisketur for alle penga! :D

post-322-13949880957863_thumb.jpg

post-322-13949880958228_thumb.jpg

post-322-13949880958476_thumb.jpg

post-322-13949880958837_thumb.jpg

post-322-13949880959076_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...