Gå til innhold

Fremprovosere klekking


Gjest Ulv

Anbefalte innlegg

Var en liten tur i en bekk idag og fant meg ett par insekter. Nærmere bestemt en husbyggende vårflue og en døgnfluenymfe :)

Idèen var å filme klekkeseansen av døgnflua.

Slengte de oppi et vinglass og rigget opp kameraet.

Etter en stund begynner døgnflua å drive oppover mot vannhinnen, etterfulgt av krampetrekninger og random svømming frem og tilbake.

NÅ skjer det tenker jeg.. Stiller inn fokus, peiser på med 50p for anledningen, setter meg ned og venter i spenning.

"Klekkingen" jeg ventet på måtte ha vært en motsatt klekking for nymfen la seg på rygg og sank til bunnen :rolleyes:>:(;)

Det første som slo meg var at kanskje ikke miljøet i vinglasset var helt optimalt.. Glemte å stenge for perisennene så sola hadde varmet opp glasset godt.

Uansett; hvordan bør jeg gå frem om jeg skal filme noe slikt? Nymfen fant jeg jo i en bekk og da burde jeg vel ha sirkulasjon i vannet for at den skal overleve (?)

Temperatur er jo også en ting, men jeg vil jo gjerne fremskynde prosessen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur kanskje første steg måtte bli et akvarium med sirkulasjonspumpe, både kjøle(hvertfall hvis det skal gjøres innendørs) og varmekolbe, riktig PH, bunnsubstrat osv.. Da skulle man vel kanskje ha en sjans til å simulere miljøet og framprovosere en klekking..(som kan ta TID) Ikke veit jeg sikkert altså, men...vinglass i sola?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen avklaringsspørsmål:

Var glasset rent, eller var det vinrester igjen.  Nymfen kan ha blitt full.  Da er det normalt med random svømming før den flater ut og legger seg på rygg.

Har du pustet ned i vannet med sugereør?  Pass på å ikke ha hvitløksånde.  Da er det normalt med random svømming før den flater ut og legger seg på rygg.

Hadde du anstendig bekledning på?  Min erfaring er at hvis jeg viser for mye kropp går nymfene bananas før de flater ut og legger seg på rygg.

Kanskje den var trøtt?  Når jeg er trøtt blir jeg hyperaktiv en kort stund før jeg flater ut og legger meg på rygg.

Var det en blond nymfe?  Min erfaring er at blondiner oppfører seg stort sett merkelig inntil de flater ut og legger seg på rygg.  (Da er de for så vidt all right.)

Her er altså mange uavklarte spørsmål som du må besvare før vi kan hjelpe deg videre.

Filme en klekking i et vinglass. Si meg - har du det helt bra Claus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muuuulig dette var en smule dårlig gjennomtenkt.. Sånn går det når man er litt overivrig og impulsiv ;D

Filme en klekking i et vinglass. Si meg - har du det helt bra Claus?

Denne kan jeg svare på :D

Vinglasset var den klareste beholderen jeg hadde for hånd der og da. Jeg satset på at nymfa var klar til klekking og fylte glasset helt til topps med vann slik at jeg fikk det som skjedde på og under vannflaten på film.

Opptakene ble sylskarpe, men det hjelper jo lite når nymfa flata ut :rolleyes:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

bruke samme vannet som i biotopen, opprettholde samme oksygennivå som der du hentet nymfa.........tror det er de viktigste elementene å ta hensyn til.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Biotop ja.. Utrolig at insekter overlever i enkelte miljøer..

Bekken jeg fant disse ligger 100 meter unna 1/3 smelteverk ???

dette går på oksygeninnhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit nok det, men synes det er bemerkelsesverdig at de overlever alt tungmetallet som slippes ut

He, he.  Nymfene overlever kvikksølv, dioksiner, kobber og arsenikk - men i vinglasset til Claus må de melde pass.

;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen avklaringsspørsmål:

Var glasset rent, eller var det vinrester igjen.  Nymfen kan ha blitt full.  Da er det normalt med random svømming før den flater ut og legger seg på rygg.

Har du pustet ned i vannet med sugereør?  Pass på å ikke ha hvitløksånde.  Da er det normalt med random svømming før den flater ut og legger seg på rygg.

Hadde du anstendig bekledning på?  Min erfaring er at hvis jeg viser for mye kropp går nymfene bananas før de flater ut og legger seg på rygg.

Kanskje den var trøtt?  Når jeg er trøtt blir jeg hyperaktiv en kort stund før jeg flater ut og legger meg på rygg.

Var det en blond nymfe?  Min erfaring er at blondiner oppfører seg stort sett merkelig inntil de flater ut og legger seg på rygg.  (Da er de for så vidt all right.)

Her er altså mange uavklarte spørsmål som du må besvare før vi kan hjelpe deg videre.

Filme en klekking i et vinglass. Si meg - har du det helt bra Claus?

Denne fortjener å gjentas....takk for en god latter Lillevann!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...