Gå til innhold

Fisken vaker på flua di men tar den ikke?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Dette har de fleste opplevd fra tid til annen. Du kaster i et vak, fisken tar men flua ligger igjen på "ytan".

Hva gjør dere? Jeg klarer jo selvfølgelig ikke stoppe den refleksbevegelsen som ligger inngrodd i spinalen og gjør tilslag og skremmer fisken opp tre gjytebekker >:( Hvorfor gjør den slik? Kansje for å gjøre narr av meg? Utrolig irriterende!! Den fisken var stor....

Ble foressten rævfisket av han derre dusten doggnobbler i kveld :'(

Til og med en fisk på 1,2 dro han i land på en maur mens jeg satt der som et nek med en 5-6 hundre grammer. :P

Var jaggu verd den kjøreturen i dag Trond ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har de fleste opplevd fra tid til annen. Du kaster i et vak, fisken tar men flua ligger igjen på "ytan".

Hva gjør dere? Jeg klarer jo selvfølgelig ikke stoppe den refleksbevegelsen som ligger inngrodd i spinalen og gjør tilslag og skremmer fisken opp tre gjytebekker >:( Hvorfor gjør den slik? Kansje for å gjøre narr av meg? Utrolig irriterende!! Den fisken var stor....

Ble foressten rævfisket av han derre dusten doggnobbler i kveld :'(

Til og med en fisk på 1,2 dro han i land på en maur mens jeg satt der som et nek med en 5-6 hundre grammer. :P

Var jaggu verd den kjøreturen i dag Trond ;)

Ja skal ikke klage på utellingen i dag nei Frode :) men morro og se at det endelig var litt liv på kvelden igjen, ikke ofte at det har vært så mye aktivitet i det siste. tar gjerne den kjøreturen igjen!

Men syns ofte som du skriver, at fisken gjerne slår på flua, mens den fortsatt blir liggende der.

har akkurat det samme problemet som deg deg, tilslag alla en uperkutter! 

vist jeg ikke husker helt feil, så stod det repotasje om dette i det siste alt om fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt. Lær deg å binde bedre fluer.

Fisken er på vei opp for å spise. Åpner kjeften, men OBS... "hva er det for noe rusk??". Fisken lukker munnen, men klarer ikke stoppe bevegelsen opp mot flua like fort, og skaller dermed i flua di før den snur og går ned igjen.

Der nede forteller den de andre at den var såååååå nære på å spise noe søppel som lå og fløt på overflata  ;D

Så sett deg ved bindestikka igjen du ruffen. Og bind noe som kan lure storfisk også  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst så kan dette bero på flere ting. Har lest en del om dette i forskjellige artikler og undersøkelser viser at fisken bommer og bommer oftere enn man tror. Alle rovdyr har en stor miss prosent i forhold til treff prosent. Mange ganger er det rett og slett ikke du som gjør for tidlig tilslag, men fisken som vurderer feil. Dette skjer oftere i rennende vann enn i stille vann da objektet beveger seg. En annen ting er at en del fiskere tar på for mye impregnering og tar det på feil. Sier ikke at dere gjør det, men flere får det på kroken feks slik at flua ligger oppå filmen. Da bommes det enda oftere. Hvis det er for mye på hacklet også, så vil flua "skyves" fra fisken når hodet bryter overflatehinna. Har testet dette selv med vilje etter at jeg leste det og jeg mistet da mange fisker som burde vært "bænkers". Noe å tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra momenter som Tony nevner her.

I tillegg så inntreffer det faktum under visse situasjoner at fisken går opp og "senker" flua før den kommer opp gang nummer to for å faktisk ta flua. Spesielt med større insekter og små/medium fisker. Da gjelder det å ha is i magen  :)

Så hvis du kommer opp i en situasjon der ørreten tar flua di gang på gang uten å sitte, prøv følgende:

Ikke gjør tilslag, og bare vent å se om den kommer tilbake 2 sekunder senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante teorier fra fishking1. Dette har jeg også lurt på. Enkelte ganger har jeg stått på 5-6 meters avstand og sett ørret komme opp 3 mm fra flua, uten at flua har gått under. Det kan selvfølgelig tenkes at fisken bommer en gang i blant, men ikke når det samme skjer gang etter gang på forholdsvis stilleflytende partier. Derfor synes jeg impregneringsteorien er spennende :)

Når det gjelder "druknings"-teorien til Andrè, så opplever jeg dette hver sommer. Særlig har det (for meg) vært vanlig når kombinasjonen har vært klekkinger av store vårfluer - mellomstor/stor ørret - stille vann. I starten "bommet" jeg med utrolig mange tilslag. Nå gjør jeg ikke tilslag lenger, men bare strammer opp når jeg ser at flua er druknet og fortommen beveger seg. Ofte kan det være 5-6 sekunder etter at ørreten "tok" flua... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at fisken kan ha en betydelig "bom-prosent", men jeg tror at flyteevnen til flua i forhold til et virkelig insekt kan utgjøre en betydelig forskjell. På enkelte fluer, da særlig små flyvemaur hvor fisken super i seg flua (som jeg ofte binder med bakkropp av foam og CDC-vinge) opplever jeg at etter et Dypp i "Tiemco Dry Dip Super" blir flua ofte ikke trukket ned tilstrekkelig pga motstanden flua gir. For et par uker siden hadde jeg 8 "sup" på samme flua på blikk stille vann, hver gang ble flua liggende i filmen

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du et veldig godt bevis på teorien hmm.. De studiene jeg leste om var også foretatt i tank på land med glassvegger. Da kunne de filme vaksekvensen nøye. Ved for mye eller feil impregnering, så ble flua skjøvet bort fra fisken da den rett og slett lå for høyt i filmen. Da de brukte en lettere impregnert eller en som ikke var impregnert i det hele tatt, så ble den tatt med en gang. Altså veldig synd å miste en del 100% fisker pga slike ting. Ble ofte sittende igjen etterpå og fundere over hvor i tilslaget en gjorde feil, men det var ikke der feilen lå. Fisket på forsiktig myggvakende ørret i vår sammen med en kompis. Kompisen brukte uimpregnerte CDC mygg som han tørket med shaker. Jeg brukte gel som impregnering. Han fikk nesten dobbelt så mange vellykkede "takes" enn det jeg gjorde. Min mygg lå ofte igjen på filmen etter vaket, eller ble trukket ut av vaket i tilslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et slik tilfelle i vår jeg også, da jeg satt på bredden og så en fluefiskekompis gjorde tilslag hele 6-7 ganger på samme fisk - uten at den tok. En erfaren og flink fluefisker, så det var ikke hans skyld.

Så foreslo jeg fra bredden at han skulle sette på en dun som lå litt dypt i vannfilmen. Og da tok han fisken på første forsøk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt som nevnes her, og har opplevd alt sammen  ;D.

Det er regel mer enn unntak at fisken drukner store landinsekter, f.eks. cicader her nede. Og har sett det samme i Norge. Trikset, hvis man kan kalle det det, er aa foelge med paa tuppen paa snoeret. Har fisken tatt flua saa vil den bevege seg kontinuerlig. Is i magen sier seg selv  ;D.

Har ogsaa hatt problemer med stive materialer i fluer. Spesielt noen Vulgata imitasjoner. I tillegg til det som nevnes her ang impregnering. Hackle fluer spesielt. Men jeg har ofte staatt og sett fisk bomme paa naturlige insekter ogsaa. Kanskje det har noe med lyset aa gjoere, eller lysbrytning. For i andre situasjoner saa er det jo urtolig hva de faktisk klarer aa faa med seg. Str 18 nymfer i rask stroem osv.

Interessant eksperiment du nevner der Tony, og det hoeres veldig fornuftig ut. Skjoent jeg lurer paa om det ikke kan ha noe med viljen til fisken aa gjoere ogsaa. De suger jo til seg insektene fra overflaten, og jeg lurer paa om de ikke "suger" litt mer bestemt naar de er 100% sikre.

Interessant emne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant med slike tråder hvor man kan diskutere seg fram til noe som faktisk kan gi oss fiskere en større treff prosent og bedre uttelling på turene våre. Med dette i bakhodet, så kan man "forske" seg fram når man sitter i en fiskesituasjon hvor man opplever problemer. Utrolig gøy og givende hvis man "knekker" nøtten og fanger fisken. :) Håper flere har erfaringer å dele rundt dette emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis fortalte meg at når han fisker med vulgataklekkere tar nesten fisken alltid to ganger. Min erfaring med vulgata er dessverre meget beskjeden. Hadde mange bom for å si det slik... Problemene med for raskt/feil timet tilslag forverrer seg veldig når ting blir meget visuelt. Når du ser fisken stige og henge bittelitt under flua før den tar så er jeg som en spent bue.

Det blir mer refleks en tankegang.

Litt det samme i går kveld. Jeg fant en ryddegutt inne i lita vik. Helt etter oppskriften på hvordan fluefiske i stille vann skal være på deene tiden. ;) En fin fisk vaket rolig på maur(tror jeg) og annet snadder pluss at den anngrep noen vårfluer for full guffe.

Hadde på en vårflue så jeg gadd ikke bytte siden den tok noen av de og. Sto klar og ventet og kastet rett i et vak.

Jeg "visste" at fisken kom til å ta og visste den var pen. Det var slike vak med v-8,er lyd som en kompis sier ;)

Fisken tar jo den med et jævla boff. Ikke plaskevak men omtrent som om du legger en spade på vannspeilet og kjører den ned i full fres. Da klarte jo ikke jeg å holde meg. Når det skjer 10 meter forann meg og du er spent som fiolinstreng så kommer tilslaget om jeg vil eller ikke. Jeg er helt sikker på at den fisken hadde tatt flua mi en gang til hvis jeg hadde klart å holde meg.

Det er spessielt under vårfluefiske jeg opplever slikt.

Når vi snakker om maur har jeg ofte blitt lurt av hvor kraftig fisken kan ta de. I alle fall her. Er sikker på fisken tar vårfluer men så viser det seg at det er maur på menyen. Tenker da på vingemaur og ikke ei tilfeldig maur som har landet på vannet.

Så en fisk i går som rotet så og si helt inne i kjerret i vannkanten. Virket nesten som den plukket noe  i fra vegetasjonen ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod forøvig å bivånet at en ørret dyttet bort de ekte innsektene på denne måten. Var under en heftig danica klekking i tørt og varmt vær. Dunsa stod veldig kort tid på vannet og det bittelille puffet de fikk når ørreten kom opp med kjeften under dem var nok til at de fløy avsted. Dette gjorde ørreten mer og mer selektiv på duns som ikke klarte å trekke halen ut av vannet (etter min spede erfaring nokså vanlig på danica).

index.php?action=dlattach;topic=13292.0;attach=46618;image

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå fiska i nordtrøndelag i 10 dager lite knot men etter vert begyner ørreten å vake, :)i blast og regn,største 1,4, tll nå burde, veid 2. har hatt mange fisker som har brøvd å ta flua mi, men har nektet den dette, da flua er mi ??? blei veldig sina når ørret nr 10 tokk flua og ikke satt. tror noe av broblemet var at jeg hadde null slakk til flua, den fikk ikke anledning til å ta flua under, når jeg slo til etter 2 til 3 sekunder kjente jeg ingen ting,gi slakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...