Gå til innhold
  • 0

Lite bitevillig fisk - eller er det bare jeg som er udugelig?


Anders WS

Spørsmål

Hei

Har de par siste ukene flyttet fokus over på ørretfiske igjen, og trives utrolig godt med skogen rundt meg og stille vann. Det er bare et lite problem - jeg får ikke fisk. Har vært flere steder jeg veit at det er masse fisk, også smått, men jeg har fortsatt til gode å få no særlig. Har hatt noen slag, og fått opp et par fisk, men det går uhorvelig lang tid mellom hver gang det skjer noe med flua mi. Jeg kunne sikkert vært mye bedre på entomologi og den slags, men jeg knyter nå på de fluene jeg synes ligner som jeg har i boksen.

Jeg har ikke opplevd noen skikkelig vakfest enda, men det er sporadiske vak, og det har vært såpass at det burde gå ann å lure en stakkar eller to. Har stort sett fisket i vann til nå, kanskje vannet er for varmt til at fisken er i modus? Eller det bare feil tid på året? Iallefall, jeg begynner å bli frustrert, og dermed lurer jeg på om dere eksperter kan komme med noen unnskyldninger jeg kan skylde på. Har også vært en tur i elv, men da blåste det så mye, og jeg hadde et par slag på flua, så den turen regner jeg ikke med.

Bruker 5X spiss, så det burde ikke være det som er problemet heller. Ser ut til å presentere flua greit gjør jeg også, og det er ikke mye plask og bråk når jeg legger ned snøret. Kanskje fisken er redd for bellybåten min? Hehe.. Har forsøkt alt som er av tørrfluer, i tillegg til et par våtfluer, men ingenting hjelper..

Sist men ikke minst.. Er det noen som har tips om et fiskevann/en elv i vestfold der det finnes MYE småfisk? Selvtilliten min kunne trengt en skikkelig boost nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Sist men ikke minst.. Er det noen som har tips om et fiskevann/en elv i vestfold der det finnes MYE småfisk? Selvtilliten min kunne trengt en skikkelig boost nå.

Du har ingen elver med brukbar bestand av harr i nærheten, da ?

Selv tyr jeg alltid til harr-fiske når selvtillitten har fått seg en knekk  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har er mine 5 grunner til at jeg ikke får fisk i stillevann:

1) Feil vindretning (spesielt god i nordavind, men bruker den uansett vindretning)

2) Vannet er for varmt (veldig bra nå om dagen)

3) Vannet er for kaldt (Best tidlig på våren og sent på høsten)

4) Feil tidspunkt (veldig bra - kan brukes når som helst på døgnet)

5) Glemte buzzerne og myggklekkerne hjemme (da er det bare å gå hjem)

ellers anbefaler jeg deg bare å stå på... jeg hadde en slik tidligsesong i år... fisket på meg tennisalbue og fikk bare abbor under 150 g...  så løsnet det - tok 25 ørret på to dager... det vil det for deg og...

skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Stillevannsfiske på denne tiden av året er vanskelig Anders! Jeg travet i marka en fem-seks sommere i juli, før jeg mer eller mindre gav opp for et par år siden. Selv om det vaket, fikk jeg ikke tak på hva ørreten tok. Fisket mye med vårfluer og gjerne av den stripende sorten, men det som skulle være så grufullt effektivt ifølge ekspertene - funket ikke for meg. Er man god på myggfiske, gjerne med buzzere, vannsnegler, tålmodighet med maur og veps på myrkanten o.l. så får man helt sikkert fisk. Men stillevannsfiske i marka midt på sommeren er en kjempeutfordring - og særlig på dagtid (også markfiskerne sliter på dagen...)! Man må ha en rikholdig flueboks, variere oppsett for ulike dybder og jobbe som rakker'n. I ettertid har jeg hatt noen bra opplevelser på vårfluer midt på sommeren (gjerne sent på kvelden kl. 23-01). Men ettersom jeg er så glad i vin og sommerkvelder på verandaen (og er litt mørkredd) så gidder/tørr jeg ikke så ofte. Min erfaring: Marka er som enklest på tidlig myggfiske, i overgangen mellom marginata og vespertina-klekkingene (begynnelsen av juni), rundt St. Hans på vulgata og de første vårflueklekkingene fra St. Hans til første uke i juli. Resten av juli og august med badetemperatur og spredte vak er for den som vil ha rikelige utfordringer. Ingenting galt med det, men å "blanke" er ikke et nederlag, fast fisk er en stor seier! I slutten av september og begynnelsen av oktober kan myggfiske igjen være en overkommelig oppgave.  

PS! Lett bris er alltid enklere en blankt vann på stillevannsfiske. Fisken blir utrolig lett skremt av utlegg på alle markavannene jeg fisker. De virker  rett og slett veldig smarte, tross beskjeden størrelse.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Min erfaring er den samme som JB's. Men, jeg liker å ut i skumringen og fisker gjerne om natta. Nattfiske i juni er topp, men også dette bettet avtar ut i juli. Virker som bettet ofte flytter seg til litt utover morgenkvisten på denne tiden. Vær tidlig ute, fra kl. 03:30 til 05:30. Kl. 06 er ofte for seint. Hvis du ikke fisker vått så ta med en Daddy longleg og veeeeeeeeeeent. Fisken tar så fort du har mistet konsentrasjonen og snur deg etter en eller annen lyd. :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg ville prøvd en liten vårflue puppe selv om noe fisk vaker. http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=120:standard-varfluepuppe&catid=35:varfluer&Itemid=60.

Evt en emerging - http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=85:super-emerging-caddis&catid=35:varfluer&Itemid=60ville  Og mygg så klart.... Fisken blir mer selektiv når vårflue klekkingen har vart en stund.(som nå) Og slapp i det varne vannet. Så fisk med fortynget vårfluepupper du så skal du se..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for mange bra tips til mer effektivt fiske, men også for å gi meg gode unnskyldninger. Da føler jeg meg liksom ikke så udugelig lenger. Det er faktisk akkurat slik som dere beskriver, og med sporadiske vak, så tar fisken så fort jeg mister konsentrasjonen, om den i det hele tatt tar da. Har vel hatt ca 10 slag på flua på de siste 4 turene, men kun 1 fast fisk. Allikevel synes jeg jo det er koselig å fiske ved stillevann. Skal test tipsene dine Tom, og se hva jeg kan få til. Hittil har jeg kun fisket med tørrfluer og vatfluer som ligger nesten helt i vannfilmen. Kanskje nymfer og pupper er tingen. Hvordan fisker man egentlig disse, og hvordan får man best "kontakt" med flua? Handtwisting og små og korte trekk, eller bør jeg ha med en tørrflue som nappindikator og ekstra mulighet til å få fisk?

Det du sier Jørn, om at en lett bris er enklere en blankt vann. Jeg sitter vanligvis i belly når jeg fisker i vann, og når det blåser litt må jeg da jobbe litt med beina for å holde meg i posisjon. Er det riktig, eller lønner det seg å sitte så stille som mulig å vente på at noe skal ta flua mens den flyter sakte etter meg?

Kort oppsummering blir da følgende (?).. Fisk i stillevann fra Mai og frem til første uka i Juli er omme, og deretter fokusere på elvefiske i juli og august, før igjen vannene blir aktuelle? Den eneste bakdelen jeg ser med det er at det ikke er noe som slår en dag i bellyen når det er vindstille og sola skinner. Gud hvor deilig det er å leve da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det du sier Jørn, om at en lett bris er enklere en blankt vann. Jeg sitter vanligvis i belly når jeg fisker i vann, og når det blåser litt må jeg da jobbe litt med beina for å holde meg i posisjon. Er det riktig, eller lønner det seg å sitte så stille som mulig å vente på at noe skal ta flua mens den flyter sakte etter meg?

Da jeg kjøpte belly så leste jeg historier om at man kan padle/svømme veldig nær fisken uten at den blir skremt. Det er vås. Fisken blir skremt av padling. Prøv å holde deg i ro. En liten solid nylonpose og 10-15 meter tynt tau og du har et fint anker. Fyll posen med stein før du går ombord. Slipp ut "ankeret" bak deg - dvs i bauen på skuta - og fisk nedstrøms (ps! ofte kan vannet og innsektene drive den andre veien enn vinden blåser - stillevann ligger ikke mye stille...). Ankeret er også fint å bruke til å lodde grunner og gjøre seg kjent med vannet. Finner du et grundt parti midt ute på så er du garantert på en plass hvor det vaker når mygg og annet klekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Høres ut som en god plan :) Dette må prøves. Har selv merket at fisken har vaket som rakkern ett sted, og når jeg har padlet så rolig jeg bare kan bort dit, så har det sluttet å vake skikkelig, og gått over til kun sporadiske vak stort sett utenfor kastelengde. En annen idé er kanskje å holde meg så mye på land som det er mulig, der det er mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er du usikker hvor fisken står kan du også "dorge" litt med belly. Bruk en intermediate line og fest på en liten streamer, Wolly bugger eller Montana. Ha ute en 15-20 meter line og padle langsmed kanter\marbakke. Gi flua bevegelse underveis. Varier mellom små og lengre rykk. Dette er faktisk veldig effektivt og hjelper deg å finne ut hvor fisken står. Noen vil ikke kalle det fluefiske, men jeg synes det også er artig. Der hvor du får fisk finner du gjerne flere. At fisken blir skremt når du padler er like feil som at du ikke skremmer den. Hvordan fisken reagerer varierer veldig. Noen ganger er den var, andre ganger så virker det som om den ikke bryr seg. (forutsatt at du ikke padler som en halvfull sjømann da...). Dette varierer og er noe du må observere underveis. Belly "dorging" fungerer nesten bestandig. Ved slikt fiske kan du også fiske med flere fluer samtidig. Da kan du sammenligne fluer og finne ut hva som fungerer best.

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Høres ut som en plan det også, og jeg er litt enig med deg. Det er jo morsommere å dorge med belly å få fisk enn det er å fiske med tørt uten å merke fisk. En wolly-bugger og ei nymfe vil kanskje være en killer. Evt våtflue av march brown eller lignene ovenfor wollybuggern. Jeg får teste litt forskjellig. En ting er iallefall sikkert, Jeg kommer ikke til å gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Noe av det mest morsomme med fluefiske er at det gir så mange variasjonsmuligheter. I starten kan det være ganske frustrerende, vi har alle vært der. Det gjelder å ikke gi opp. Etterhvert blir det litt enklere, men det finnes ingen facit. Gutta som har holdt på noen år kan være veldig effektive. De får fisk under forhold du ikke tror er mulig. Jeg opplevde dette sist for noen dager siden. Forholdene var krystallklart fjellvann, vindstille og stekende sol, med enkelte spredte sipvak. En slukfisker ville ha dengt en sildesluk midtfjords. En markfisker ville lagt seg i soveposen og ventet på kvelden. En uerfaren fluefisker ville prøvd tørrfluefiske. Fiskene tok på 1 meters dyp 10 meter fra land. Den ble lurt av en av landslagsgutta.

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Unnskyldniger man kan bruke:

*Jeg er helt udugelig. - Denne bruker jeg til stadighet og det blir aldri stilt noen spørsmål.

* Alt det de andre sier.

Selv gidder jeg ikke å fiske hvis det ikke er noe som skjer. At jeg ikke klarer å spotte fisken på en eller annen måte (vaking, ser fisken eller at det skjer noe annet interressant langs bredden).

Da sitter jeg og slapper av, koker kaffe, leser avisa (hvis det ikke regner) eller gjør andre nyttige ting. Du er da på tur for svingende!

Er det skikkelig dritt, ligger jeg i teltet og leser ei bok mens de andre taperne jogger rundt og denger streamer.

Da føler jeg meg fryktelig dugelig.

[attachimg=1]

post-3215-13949880840587_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis man gidder å sette seg litt inn i sakene, så er det faktisk skrevet mange Bachelor-oppgaver om fiskebett. I en av de som jeg har liggende her fra 2008 (se også link- fant den på nettet, men det sikreste er å abonnere direkte fra høyskoler og universitet), så kan man lese følgende: "Hvis man summerer opp alle regler og tegn ender man opp med høyst to dager med godt fiske i løpet av ett år." Det stemmer veldig bra med mine erfaringer. To dager altså - og da gjelder det å stå klar i vaderne. De andre dagene kan man gjøre andre ting. Lese seg opp på fiskevitenskap, gå over utstyret enda en gang, skrive på FFS eller stikke ut en tur og samle på bilnummer.  

http://www.storfiskarn.com/downloads.php?cat_id=1&download_id=6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis det er i Vestfoldtraktene, og ikke alt for høyt, så er det nok litt for varmt i vannet.

Jeg merker stor forskjell på antall ørret tatt i vann rett etter isen går og da de påfølgende leptoklekkingene, til antall ørret tatt i vann utover sommeren. I noen av vanna jeg fisker blir ørreten vanskelig å lure etter at froskene tar over bredden og trytene våkner til liv.

Ville prøvd elv jeg. Mange fine steder i Vestfold hvor det er lett å lure småfallen ørret i elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Denne tråden ble vel egentlig til deg jeg håpet på, og jeg visste at det ikke bare var meg det var noe feil med. Jeg har mest tro på lav aktivitet pga vanntemperatur osv, så det blir elvene som står i fokus fra nå og ut august, tenker jeg. Skal ha to uker med lite jobbing nå, så da bør det være mulig å få testet både forskjellige områder, samt forskjellige tider på døgnet.

Takk for hjelpa.

Edit: Jeg fant forresten ei bok liggende her hjemme, som heter Fluer for ørret, og er skrevet av Gary A. Borger. Noen som har lest den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mitt råd til stille vann med lav aktivitet er å stripe en vårflue (ikke for stor) - gjerne langs breddene.  Hverken mer eller mindre.  Det holder deg i litt aktivitet, du får øvd på kasteteknikken - og før eller siden slår det på.  Garantert.  Det er kun snakk om tålmodighet. Bruk gjerne en CDC-Caddi som du fetter skikkelig opp.  Den flyter evig, også i krusninger/småbølger.  Det å blindfiske på stille vann uten aktivitet - med stilleflytende flue - er drit kjedelig.  Dersom du likevel velger dette ville jeg valgt en liten-medium stor klinkhammer.  Den etterligner mye snadder som fisken stort sett er godt kjent med. Noen små rykk i snøret for å gi flua litt liv en gang i blant.

Ved resignasjon - på med synk 3 og teppesild!  Slik som du gjør etter SØ.  Forutsetter dog at det er stor fisk i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Denne tråden ble vel egentlig til deg jeg håpet på, og jeg visste at det ikke bare var meg det var noe feil med. Jeg har mest tro på lav aktivitet pga vanntemperatur osv, så det blir elvene som står i fokus fra nå og ut august, tenker jeg. Skal ha to uker med lite jobbing nå, så da bør det være mulig å få testet både forskjellige områder, samt forskjellige tider på døgnet.

Takk for hjelpa.

Edit: Jeg fant forresten ei bok liggende her hjemme, som heter Fluer for ørret, og er skrevet av Gary A. Borger. Noen som har lest den?

Har den i bokhylla.

Magne Fjellstad,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Var ute i går efta/kveld på et vann hjemme hvor det stort sett er grei fisk 300-800g

og fisker vanligvis brukbart hele sommeren,men det ble årets første uten fisk.Klekte døgniser og vårfluer,

men fisken var HELT uten interesse ,prøvde klekkere stripende o.s.v men helt svart

Fisker ofte helt inntil land da det pleier og være aktivitet der,no fish.Så noen ganger er helt mørkt på dass med stillevanns

fiske Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for mange bra tips til mer effektivt fiske, men også for å gi meg gode unnskyldninger. Da føler jeg meg liksom ikke så udugelig lenger. Det er faktisk akkurat slik som dere beskriver, og med sporadiske vak, så tar fisken så fort jeg mister konsentrasjonen, om den i det hele tatt tar da. Har vel hatt ca 10 slag på flua på de siste 4 turene, men kun 1 fast fisk. Allikevel synes jeg jo det er koselig å fiske ved stillevann. Skal test tipsene dine Tom, og se hva jeg kan få til. Hittil har jeg kun fisket med tørrfluer og vatfluer som ligger nesten helt i vannfilmen. Kanskje nymfer og pupper er tingen. Hvordan fisker man egentlig disse, og hvordan får man best "kontakt" med flua? Handtwisting og små og korte trekk, eller bør jeg ha med en tørrflue som nappindikator og ekstra mulighet til å få fisk?

Det du sier Jørn, om at en lett bris er enklere en blankt vann. Jeg sitter vanligvis i belly når jeg fisker i vann, og når det blåser litt må jeg da jobbe litt med beina for å holde meg i posisjon. Er det riktig, eller lønner det seg å sitte så stille som mulig å vente på at noe skal ta flua mens den flyter sakte etter meg?

Kort oppsummering blir da følgende (?).. Fisk i stillevann fra Mai og frem til første uka i Juli er omme, og deretter fokusere på elvefiske i juli og august, før igjen vannene blir aktuelle? Den eneste bakdelen jeg ser med det er at det ikke er noe som slår en dag i bellyen når det er vindstille og sola skinner. Gud hvor deilig det er å leve da!

Fisken vaker aggressivt på vokse vårfluer og det vil si at fisken bommer mange ganger på fluene, men den kommer tilbake. Hvis du fisker i vann så patruljerer fisken i samme området vanligvis i en stor sirkel og plukker insekter. Så prøv å les på vakene hvor fisken svømmer og presenter fluen forann, kaster du mitt i et vak på vann er du som regel for sen. Med Vårfluepupper så fisker jeg dem som stigende pupper, to inntrekk og la den synke igjen så to inntrekk osv..Men som en sa her ang dorging med belly kan fungere veldig bra. Fikk en kilos på den måten i fjord med en grønn #14 vårfluepuppe. Skogsvann kan også gi masse bra maurfiske i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I dag var jeg forresten i ei elv på østlandet og dro ca 1000 småfisk. Noen på tørt, noen på vått og noen på nymfe. Uansett, det var jævla moro, og selvtilitten er tilbake. Mye vind, og veldig liten fisk gjorde at opplevelsen kunne vært bedre, men når jeg får fem ganger så mange ørret på en tur som jeg har fått resten av året, så kan jeg vel ikke klage :) Største var vel på 300g tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...