Gå til innhold
  • 0

Fantastiske Fluefiskesiden, fantastiske medlemmer!


Ørjan Pettersen

Spørsmål

Jeg må bare få komme med en real dose skryt til dette forumet, og denne siden.

Jeg er fersk fluekaster og ørretboms. I år har jeg min første sesong, og hvilken debut det har vært. Første turen var jeg med en kompis til et lite vassdrag. Jeg stilte med nypolerte stangringer, selvbunde fluer (har bundet siden mai), nye vadere, nye fluebokser, ny fortom, nye polaroidbriller.... Hadde jeg troen....vel, jeg hadde håp.

Første kastet gikk som det måtte gå. Et dusin vak i kombinasjon med høye skuldre og ren iver ga en heller adrenalinfylt kastearm alt det den ikke trengte dette øyeblikk....alt som kan kalles snøre, line, fortom....ja det landet med en plaskeffekt som kun kan assosieres med en lett alkoholpreget markfiskers nervøse baksing med et dupp på 20 kg...

De neste 20 minuttene gikk med til kaffedrikking, vakobservering, og tafatte forsøk på å redde fortomsmaterialet.....desverre måtte det bøte med livet denne gangen...det så ikke ut...

Andre kastet gikk bedre, jeg slengte på en selvbundet once and away størrelse 14 - å si at jeg siktet er kanskje å ta litt i, men flua landet på mirakuløst vis ved vaket jeg hadde sett meg ut. Et millisekund etterpå hadde jeg fisk på....fin fisk, en salmo trutta på 1,5 kilo (!)...jeg var ute av meg, jeg hoppet, jeg danset, jo lo, jeg gråt - slik fisk har jeg kun sett på film :D

Siden da har det gått så det suser. I går landet jeg en ørret på 1,2 på tørt. Det var kilosfisk nummer 12 denne sesongen.

Men til det jeg skulle frem til. Uten denne siden, dette forumet, og alle medlemmers vilje til å dele "triksene" med omverdenen, så hadde jeg kanskje funnet ut av det, men kanskje ikke før om 3 år..hvem vet. Så jeg vil bare rette en takk til alles innsats her - uten muligheten til å kunne lese om fluer, fluevalg, kasteteknikk osv, hadde det jeg lurte på stått ubesvart. Ikke minst hadde nok fluene sett ut som hårballer fra katter med bostedsadress i det ytre rom ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Synd det ikke fantes et sånt forum i 1986.

Gratulerer med en pangstart det ikke er mange forunt!

Er på en måte litt glad for at det ikke fantes et slik forum når jeg hadde min spede debut med fluestanga for mange år siden.

Er glad for at jeg fikk prøve og feile tiden, prøvde ut nedstrøms fiske med tradisjonelle våtfluer, streamerfiske i småelver, rodde fluer. Vi fisket også med langbambus og tunge nymfer, ble jo litt en form for dagens tjekkisk.

Synes desverre at læringskurva har blitt litt for bratt med all info man får på nett nå.

Det er nå mine tanker om saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Er på en måte litt glad for at det ikke fantes et slik forum når jeg hadde min spede debut med fluestanga for mange år siden.

Er glad for at jeg fikk prøve og feile tiden, prøvde ut nedstrøms fiske med tradisjonelle våtfluer, streamerfiske i småelver, rodde fluer. Vi fisket også med langbambus og tunge nymfer, ble jo litt en form for dagens tjekkisk.

Synes desverre at læringskurva har blitt litt for bratt med all info man får på nett nå.

Det er nå mine tanker om saken

Kan nesten ikke fått sagt meg mer enig Svein Erik!

Jeg for min del føler at jeg har fått voldsomt mye mer ballast enn mange "fluefiskebroilere" av å prøve og feil i mange år før nettverdenen kom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er på en måte litt glad for at det ikke fantes et slik forum når jeg hadde min spede debut med fluestanga for mange år siden.

Er glad for at jeg fikk prøve og feile tiden, prøvde ut nedstrøms fiske med tradisjonelle våtfluer, streamerfiske i småelver, rodde fluer. Vi fisket også med langbambus og tunge nymfer, ble jo litt en form for dagens tjekkisk.

Synes desverre at læringskurva har blitt litt for bratt med all info man får på nett nå.

Det er nå mine tanker om saken

Kan nesten ikke fått sagt meg mer enig Svein Erik!

Jeg for min del føler at jeg har fått voldsomt mye mer ballast enn mange "fluefiskebroilere" av å prøve og feil i mange år før nettverdenen kom ;)

Hmmm.... men selv om lykken har truffet, og mange fine fangster har vært oppdrevet, så er det maaange elementer man må finne ut av underveis. Hvert vassdrag og hvert vann byr på egne utfordringer, og mange av turene jeg er på byr på egne frustrasjoner og tomme håver. Dette innebærer at man må prøve å feile - til og med utfordre tålmodigheten mang en gang.

Også tror jeg det er en forskjell på teori og praksis. En ting er å lese om fluekasting og kasteteknikker, en annen ting er å øve inn motoriske ferdigheter. Og det er mange av buskene og trærne som har fått ny dekor i de områdene jeg har herjet.

Men det jeg synes er spesielt fint med fluefiske uansett, er det å møte folk med felles interesse ved vannet eller elvebredden - å utveksle fiskehistorier, utveksle erfaringer, kike i hverandres fluebokser, og kanskje ta en kopp kaffe (eller whisky) sammen. En annen ting jeg lærer vel så mye av, om ikke mer, er å møte andre fluefiskere om sommeren, og observere fluekastingen deres i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er på en måte litt glad for at det ikke fantes et slik forum når jeg hadde min spede debut med fluestanga for mange år siden.

Er glad for at jeg fikk prøve og feile tiden, prøvde ut nedstrøms fiske med tradisjonelle våtfluer, streamerfiske i småelver, rodde fluer. Vi fisket også med langbambus og tunge nymfer, ble jo litt en form for dagens tjekkisk.

Synes desverre at læringskurva har blitt litt for bratt med all info man får på nett nå.

Det er nå mine tanker om saken

Kan nesten ikke fått sagt meg mer enig Svein Erik!

Jeg for min del føler at jeg har fått voldsomt mye mer ballast enn mange "fluefiskebroilere" av å prøve og feil i mange år før nettverdenen kom ;)

Sier meg nok litt enig jeg også, selv i en forholdsvis lav alder av 28.

Første fluefiskeopplevelsen fikk jeg i en alder av 11-12 år gammel, i ett latterlig forsøk på å kaste ut ei flue, ved hjelp av en gammal lett-spinn stang med hyssing som flueline. gikk heller dårlig for å si det slik.

Nå er jo all verdens informasjon tilgjengelig for gud og en hver.... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da jeg var tolv år pleide min far å dra meg med til ei elv her i strøket. Elva er lita og nær vei med påfølgende hardt fiskertrykk. Denne augustdagen møtte vi tre eldre menn av rasen "mafioso" (hvilket innebærer 80-tallsstilen på fiskerne: pilotpolaroid, ikke vadere, men slike hotte hip-waders-støvler, et snedig utvalg hatter med fjær og fluer i, gjerne 3-4 stenger av ymse slag, og en del annet dekor dandert over kroppen som et middels juletre pyntet i sval chablisrus).

Disse herrene var ofte i overtall i elven, de satt som regel på post med sitt utvalg av stenger. Utover elva og vannet kunne man, hvis man ville, balansere tørrskodd på kryss og tvers over 5 m lange teleskopstenger anglet opp med mark og blykuler. Sjelden så man stenger i bevegelse her. Kanskje var det en slags zen-aktig ånd over fiskerne - mulig de rett og slett ikke trivdes hjemme, mulig var den kvinnelige regjeringsrepresentatoren i hjemmet for diktator å regne... - eller kanskje de bare satt der og nøt tilværelsen i den svale varmen...

De tre herrene hadde sittet våken i tre døgn og observert markanglet sitt uten å få noe - sa de. De pratet vel og lenge om hvor dårlig fisket hadde vært og hvor dårlig elva var blitt.

Jeg på min side ankom stedet med den visshet at om jeg ble med på tur så vanket det sjokolade og kjeks - i mengder. Stanga jeg hadde var sikkert fra 1965, og anglet opp med mark den også.

I og med at sjokoladen og snopen var det som lokket mest var prioriteringen som følger:

1: finn egnet sted å sitte,

2: sett deg ned,

3: drikke brus

4: spørre om lov til å åpne sjokis

5: spis sjokis i smug om punkt 4 ikke medfører positivt resultat

6: gjør klar stanga

7: fisk som faen når energien har bygget seg opp

8: poser som en Jedi-ridder med stanga under kast.

Etter at sjekklisten var gjennomført kastet jeg meg i fiskingen. I motsetning til de andre fiskemetodene som ble benyttet av nevnte klientell (inkludert min far) bestemte jeg meg for å gå motsatt vei: kast ut skrått nedstrøms og sveiv inn. Andre kastet resulterte i en laks på 7 kilo.

Jeg lærte noe den dagen. Hva du enn gjør ikke hør for mye på andre. Prøv ut ting selv.

Det må nevnes at min egen karakterisering av fiskerne over nå også er relativt godt dekkende på meg selv: jeg har alt for mye utstyr, jeg liker å ha stash dandert i et delikat system. Jeg har belly-boat.... Jeg er nok....blitt....helt hekta på alle elementene som ligger i fluefisket.....og er stemplet som mafioso av venner.....jeg har også walkie-talkie med når jeg og venner er på tur....sånn at vi slipper å rope over større avstander.... men jeg fisker aktivt  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...