Gå til innhold

Sigves Hagedam!! - En samletråd for tips og triks og hjelp på veien.


Sigve

Anbefalte innlegg

Dette er vel så offtopic så det går ann å få det men siden det handler om vann og eventuelle dyr oppi der tenkte jeg at det kanskje kunne skli igjennom nåløyet over ting som ikke hører hjemme her.

Uansett! Jeg gravde dam i hagen i vår og nå noen måndere seinere vil jeg gjøre ting litt anderledes. Jeg finner lite bøker og det som jeg finner i det store WWW er så som så. Jeg orker ikke å delta i et forum til, da jeg ser de finnes. Så derfor.....

Er det flere her inne som har hagedam og vil gi seg til kjenne?? Gjerne med bilder :)

Imens kan jeg legge ut et fra dammens spe'e barndom

post-969-13949881515742_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var utrolig kult, glenn og sigve... har alltid hatt lyst på en hagedam og kommer til å følge tråden her...

lurer også på hva du gør med fisken på vinteren, glenn... og fisker du på dem?

her er  noen flere morsomme dam-fisk ;D

[attachimg=1]

Fisker ikke på dem nei.. :) det er jo blitt kompiser når du har hatt flere an de

i mange år.Om vinteren tar jeg de inn i isolert bod.Der går de i ett 500 liter akvarium.ca 8-9 grader vann.

Forer de en 10-15 ganger bare i løpet av vinteren.

Hadde planer om og bygge større i år,men blir nok ikke noe før neste år.

Ved vann i hagen reglementet er det ikke lov og ha mer en 20 cm vann dybde hvis dammen ikke er sikret,ved inngjerdet tomt

og porter som er forsvarlig lukket er det lov med dypere damm.Tror gjerde høyden må være på 1500mm.

Eller at dammen er beskyttet med over trekk som kan tåle en voksen person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var utrolig kult, glenn og sigve... har alltid hatt lyst på en hagedam og kommer til å følge tråden her...

lurer også på hva du gør med fisken på vinteren, glenn... og fisker du på dem?

her er  noen flere morsomme dam-fisk ;D

[attachimg=1]

Fisker ikke på dem nei.. :) det er jo blitt kompiser når du har hatt flere an de

i mange år.Om vinteren tar jeg de inn i isolert bod.Der går de i ett 500 liter akvarium.ca 8-9 grader vann.

Forer de en 10-15 ganger bare i løpet av vinteren.

Hadde planer om og bygge større i år,men blir nok ikke noe før neste år.

Ved vann i hagen reglementet er det ikke lov og ha mer en 20 cm vann dybde hvis dammen ikke er sikret,ved inngjerdet tomt

og porter som er forsvarlig lukket er det lov med dypere damm.Tror gjerde høyden må være på 1500mm.

Eller at dammen er beskyttet med over trekk som kan tåle en voksen person.

Å faen :rolleyes: Har ikke gjærde rundt hagen nei men den er ikke "tilgjengelig" i så måte. Dammen min er 90 cm på det dypeste. Jeg har planer om å lage et nett over av noe slag. Ser for meg firkantnetting, sånn for armering. Det er derfor jeg planlegger å endre litt.

Dammen din var tøff Glenn. Likte godt sivet. Har du plantet det i potter eller er det plantet i dammen?? Jeg har selv plantet alle mine planter i potter. Da kan jeg legge de på frostfitt vann om vinteren. Jeg har ikke Koi i min men 13 gullfisk. Forsto det slik at koi trenger mer pleie enn gullfisk og at Koi spiser planter???

Legger ved noen bilder av dammen nå :)

post-969-13949881554406_thumb.jpg

post-969-13949881554908_thumb.jpg

post-969-13949881555519_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, nå ble jeg imponert! Synes selv jeg hadde utrettet en bragd ved å klippe 50 kvm plen i går, raket og gått en finishrunde med kantklipper, men skjønner at jeg har mer å gå på, men jeg har heldigvis ikke plass  :P Tøft er det uansett å ha noen fisker i hagen man kan studere. Har vært i saltvannsakvariet i Drøbak i dag. Finnes ikke noe mer avslappende enn å se fisk svømme rolig rundt med tomme blikk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere en form for bunnduk i dammen?

Jeg driver å skal bygge hus, og har i den forbindelse en liten "pytt" på ett par hundre kvm på tomten, som meg og fruen har en plan om å bygge om til en litt stor hagedam.  bør all massen i bunnen byttes ut? og så legge en form for duk i bunnen?

hvordan har dere gjort dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...
Gjest nicolaj brekke

Bare det ikke skjer det som skjedde på en fest her nettop. En som hadde 4 store ørreter i en dam i flere år ble litt skuffet da en festdeltaker stekte dem i panna på nachspiel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...