Gå til innhold

Den store BRØDBAKER-TRÅDEN! (for oss harde GUTTA). Kaker er ikke LOV!


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Yes, da var første deigen satt etter relativt klare instrukser fra SkogMannen.

Kan forestille meg hvordan spillerne på Molde har det etter første trening med Uwe Rösler: "Verdammt karer, Sie haben alles vollkommen verkehrt macht! Jetzt mussen sie an die arbeitsoppgaven fokuzieren! Skjerpings in alle ledd! Scheisse!" Men kjemper man med ryggen mot veggen for å unngå nedrykk, så må man være i stand til å ta imot klare ordre.

Spent på hva som venter på kjøkkenet i morra tidlig  ;D ;D

RuneW

Morro...:-)

Ved første øyekast synes jeg deigen din ser noe, litt for fast ut, men det kan være helt feil.

Dette merker du selv i mårra. Vis meg et bilde av bolla da deigen er heva.... ;D

Detta går sikkert dritbra! Skal du steke den i gryta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er mer klebrig enn den ser ut til, litt mel uttapå bare, for å få den til å slippe.

Har ikke kjøpt jerngryta, så det blir former denne gangen.

Bilde av Brød fase 2 kommer i morra!

Kuuult!

Men husk at det er greit at den er kleblig i bolla. Ikke gjør den feilen

å strø for mye tørt mel i bolla der den skal heve....

Da den er ferdig skal den være veldig elastisk og litt klebrig. Når du stikker fingeren litt nedi deigen

og trekker den ut skal deigen slippe fingeren selv om den strekker seg etter fingeren din. Altså elastisk.

Den skal ha tydelige luftbobler og ha en fin struktur da du heller på bolla. Har den ikke det lar du den stå lenger.

Dette går så jævelig bra, vent og se.... ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har Cøliaki har jeg bakt mitt eget brød de siste 15 årene. Bruker ikke vanlig mel, men en hvetestivelsesblanding som all gluten er tatt ut av. Dette gjør at deigen blir umulig å kna, får en litt tjukk rørelignende konsistens, og resultatet blir et brød som bare varer noen dager før det blir tørt og smuldrer i fra hverandre.

Spennende med den lange heveprossesen og det lave gjærinnholdet på oppskriften til skogsmannen her, har uansett testet ut litt, og har akkurat tatt et forsøksbrød ut av ovnen. Spennende og se om dette holder litt lengre på saftigheten enn ordinære glutenfrie brød.

Mitt resultat, neste gang blir det et forsøk i jerngryta fra Ikea.

[attachimg=1]

post-514-13949881772501_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser'n ut etter 12 timer på benken. Det har virkelig skjedd noe her, men det har vært ganske kaldt på kjøkkenet i natt (må jaggu sette på varmeovnene!) så jeg setter den et lunere sted og gir den et par timer til - det kan vel ikke skade?

Hei, dette ser VEEEELDIG lovende ut! Jada, la den gjerne stå litt til.

Nå må jeg jobbe.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har Cøliaki har jeg bakt mitt eget brød de siste 15 årene. Bruker ikke vanlig mel, men en hvetestivelsesblanding som all gluten er tatt ut av. Dette gjør at deigen blir umulig å kna, får en litt tjukk rørelignende konsistens, og resultatet blir et brød som bare varer noen dager før det blir tørt og smuldrer i fra hverandre.

Spennende med den lange heveprossesen og det lave gjærinnholdet på oppskriften til skogsmannen her, har uansett testet ut litt, og har akkurat tatt et forsøksbrød ut av ovnen. Spennende og se om dette holder litt lengre på saftigheten enn ordinære glutenfrie brød.

Mitt resultat, neste gang blir det et forsøk i jerngryta fra Ikea.

Det ser flott ut! Ja, prøv lite gjær og lang hevetid. Gjerngryta er helt RÅÅÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser'n ut etter 12 timer på benken. Det har virkelig skjedd noe her, men det har vært ganske kaldt på kjøkkenet i natt (må jaggu sette på varmeovnene!) så jeg setter den et lunere sted og gir den et par timer til - det kan vel ikke skade?

Hei, dette ser VEEEELDIG lovende ut! Jada, la den gjerne stå litt til.

Nå må jeg jobbe.... ;D

Må nesten ha hjemmekontor for å få tid til all denne bakinga  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser'n ut etter 12 timer på benken. Det har virkelig skjedd noe her, men det har vært ganske kaldt på kjøkkenet i natt (må jaggu sette på varmeovnene!) så jeg setter den et lunere sted og gir den et par timer til - det kan vel ikke skade?

Hei, dette ser VEEEELDIG lovende ut! Jada, la den gjerne stå litt til.

Nå må jeg jobbe.... ;D

Må nesten ha hjemmekontor for å få tid til all denne bakinga  ;D

Jepp  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er deigen ferdigheva, og dette ser fortsatt veldig lovende ut!

Ble litt plunder å få den fordelt i brødformene (den er IKKE tørr!) så jeg lurer på om det ikke er like lurt ha den i formene helt fra starten?

Ok, da du bruker former så heller du deigen rett oppi de ;Dr fra bolla og lar de heve ferdig 1-1,5 time der.

Det er når du bruker jærngryte at du skal la den ligge på hånkle på en benk å heve.

På bildet ser deigen litt rar ut, ikke som min når jeg driver. Men det er kanskje synsbedrag.

Detta går nok bra.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du Uwe, her trengs det nok mer motivasjon.

Alt så så bra ut så lenge, og så kollapsa det i siste ledd.

Deigen ligger på benken med undersiden opp, derfor ser den litt merkelig ut. Satt godt fast i bollen.

Hadde den over i 3 former og lot den etterheve i et lunt rom ihvertfall i 3 timer, men lite skjedde. Tilslutt sendte jeg dem i ovnen, og der skjedde det heller ikke noe. Resultat: flate brød  :(

På bildet ser du dagens brød nederst, den øverste skiva er fra brødet jeg bakte forleden - med eksakt samme melmix, men myyyye mer gjær. I helsike! å skal det tilføyes at skorpa på brødet var eksepsjonell og smaken var også god, men det ble altså flatbrød.

O store bakegud, hva gjør jeg feil?

post-53-13949881778804_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du Uwe, her trengs det nok mer motivasjon.

Alt så så bra ut så lenge, og så kollapsa det i siste ledd.

Deigen ligger på benken med undersiden opp, derfor ser den litt merkelig ut. Satt godt fast i bollen.

Hadde den over i 3 former og lot den etterheve i et lunt rom ihvertfall i 3 timer, men lite skjedde. Tilslutt sendte jeg dem i ovnen, og der skjedde det heller ikke noe. Resultat: flate brød  :(

På bildet ser du dagens brød nederst, den øverste skiva er fra brødet jeg bakte forleden - med eksakt samme melmix, men myyyye mer gjær. I helsike! å skal det tilføyes at skorpa på brødet var eksepsjonell og smaken var også god, men det ble altså flatbrød.

O store bakegud, hva gjør jeg feil?

Dette har også skjedd meg. Ok, skal vi se...

Du må fortelle meg hvilken melblanding du hadde. og hvor mye av hver sort.

Hvor mange timer heva deigen?

Hvor varmt vann? Hvor mye vann?

Lå den til heving i romstemp?

Detta fikser vi. Neste gang blir det suksee... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan anbefaler du å oppevare det ferdig stekte brødet?

Helt valgfritt. Det jeg gjør nå brø'a tas ut av ovna er å pakke dem

direkte inn i myke håndklær helt til de er avkjølt.

Så inn i brødposer.

Skal du fryse dem så husk å skjær de over på midten før fryseren.

Dette fordi skorpa ikke skal løsne. Gjelder alle brød som fryses.

Du kan med fordel fryse brødet mens det ennå er litt lunka.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har også skjedd meg. Ok, skal vi se...

Du må fortelle meg hvilken melblanding du hadde. og hvor mye av hver sort.

Hvor mange timer heva deigen?

Hvor varmt vann? Hvor mye vann?

Lå den til heving i romstemp?

Detta fikser vi. Neste gang blir det suksee... ;D

Melblandingen er ganske fin, drøyt 60% hvetemel, 10% fin rug, 10% byggmel, ca 15% sammalt hvete grov. Og en neve lettkokte havregryn... (det er kanskje ikke lov)? Lunkent vann til pass bløt deig, var såpass klebrig at det ikke var mulig å elte den. Heva på kjøkkenbenken i 12 t, der var det ganske kjølig så den fikk et par timer ekstra i et lunere rom (ca 25 grader). Synes den kom seg veldig fint i bollen, men falt mer eller mindre sammen da jeg hadde den over i brødformer. Kan ikke se for meg at den kan behandles mer forsiktig enn jeg gjorde. Derettet stod formene ihvertfall i tre timer uten at noe særlig mer skjedde. Da ble jeg lei og satte dem i ovnen.

Ikke første gang dette skjer, førstegangshevinga går kjempefint, men etterhevinga i brødformene skjer bare ikke. Lurer derfor på om jeg skal fordele deigen rett i formene neste gang, og la dem gå direkte i ovnen etter 12-15 timer. Blir jo enda mindre jobb på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har også skjedd meg. Ok, skal vi se...

Du må fortelle meg hvilken melblanding du hadde. og hvor mye av hver sort.

Hvor mange timer heva deigen?

Hvor varmt vann? Hvor mye vann?

Lå den til heving i romstemp?

Detta fikser vi. Neste gang blir det suksee... ;D

Melblandingen er ganske fin, drøyt 60% hvetemel, 10% fin rug, 10% byggmel, ca 15% sammalt hvete grov. Og en neve lettkokte havregryn... (det er kanskje ikke lov)? Lunkent vann til pass bløt deig, var såpass klebrig at det ikke var mulig å elte den. Heva på kjøkkenbenken i 12 t, der var det ganske kjølig så den fikk et par timer ekstra i et lunere rom (ca 25 grader). Synes den kom seg veldig fint i bollen, men falt mer eller mindre sammen da jeg hadde den over i brødformer. Kan ikke se for meg at den kan behandles mer forsiktig enn jeg gjorde. Derettet stod formene ihvertfall i tre timer uten at noe særlig mer skjedde. Da ble jeg lei og satte dem i ovnen.

Ikke første gang dette skjer, førstegangshevinga går kjempefint, men etterhevinga i brødformene skjer bare ikke. Lurer derfor på om jeg skal fordele deigen rett i formene neste gang, og la dem gå direkte i ovnen etter 12-15 timer. Blir jo enda mindre jobb på den måten.

Feil 1: For mange melsorter. Du tar LIVET av deigen med så mange melsorter! HØYST 3 melsorter i hver deig.

Du KAN eventuelt supplere med linfrød som 4'de ingrediens.

Feil 2: Du bruker både BYGGMEL og HAVREGRYN i en og samme deig, FORBUDT!

Begge disse sortene stjeler mye fukt fra deigen, og den har lett for å falle sammen fort!

I en vanlig deig skal du bruke MAKS 20% av disse sortene, og ALDRI SAMMEN!

Feil 3: Du heva deigen utafor bolla 2 ganger. Hvorfor gjorde du det?

Da den har stått tida si i bolla heller du den rett over i smurte, halvfulle former

og lar de heve 1-2 timer der relativt varmt (25-30C).

I dag legger jeg ut en posting og bilder med nybaka brød ferdige i kveld.

Dette er 60% grovt, altså ganske så grovt. Dette steiker jeg i gryta mi.

Bilder med skikkelige detaljer under hele prosessen kommer i kveld.... ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil 1 og 2: Ok, de tar jeg. Hvete, sam.hvete og havregryn neste gang.

Feil 3: Nei, jeg heva ikke deigen på benken, jeg bare velta den ut for å få delt den i tre og så over i brødformer. Ingen knaing eller elting. Så ikke helt for meg hvordan jeg skulle klare å 'helle' den direkte i brødformene. Det er jo ikke akkurat suppe, det her!

Men men, kombinasjonen av feil 1 og 2 gjorde nok sitt til at deigen kollapset, tviler på at den hadde blitt bedre om jeg hadde hatt den direkte i formene. Det er bare å prøve igjen!

En liten kommentar til steketiden, som synes noe lang (1 time), ihvertfall for brød i form. Tok ut mine etter ca 40 min i går, da var de gjennomstekte. Men så var de jo også bare 5 cm høye, da  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...