Gå til innhold
  • 0

Hva skal jeg kjøpe og hvor finner jeg beste dealen?


Fiskeren73

Spørsmål

Jeg har tenkt å kjøpe min første fluestang. Bor 100 meter fra flott sjø-ørret område.

Har fisket med haspelsnelle i årevis, nå vil jeg prøve noe nytt.

Har ikke lyst å bruke all verden med penger og ser at det er en del tilbud der ute. Brukt utstyr kan også være aktuelt.

Noen som kan hjelpe meg litt på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

om du skal benytte denne i sjøen , med noe vindforhold osv,.....og skal gå fro atack-settet , så bør du velge klasse 8#

ellers har som nevnt prima gode tilbud , har du ingenting fra før er det jo greit å kjøpe sett , men skal du ha glede av dette nå utover , bør du gå for en synk1 line , så du kommer litt ned , alternativt bruke polyleader-fortom i faks slowsynk på medfølgende flutesnøre( på visionsettet)

Alternativt prøve å få med en god deal på ett slikt snøre , problemet er at snørene koster halvparten av settet.

om du kan , kan du ringe til prima villmark på Holmen , så ett coastal fra guideline der i dag i klasse 8# til halv pris , dette er noe av det bedre du får til sjøfiske.( men da må du vite at du velger klasse 8# somsagt...

skal stanga benyttes også til noe innenlandsfiske , vil nok klasse 7# være ett bedre valg...

men du skal begynne , og det er greit å begynne med noe som ikke koster flesk , da taper du langt mindre om du ikke fortsetter , blir du hekta klarer du deg ikke med ei stang til alt uansett , dermed kan klasse 8# være tingen.....

husk at klasse 8# er relativt tungt å kaste med , og velg stqang på 9fot lengde første gang du kjøper fluestang....

Bare noen råd , somkan være en retningslinje , men selvsagt kan du få innspill av folk somer uenige med mine lineklasse-valg....

Jeg prøver her å ta hansyn til at du ikke har gjort dette før .

Lykke til , sjøørret plass 100m fra hjemmet , fordrer selvsagt , teppesild , clouser minnow og reciver, og wolly-bugger i boksen , samt ei brukbar fluestang....

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det kommer fort mange råd inn på løpende bånd som er vanskelig å skille fra hverandre (hva passer deg etc.).

Mitt beste råd er at du leser første del av Sjøørret tråden (finner den her: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=5706.0) og besøker en butikk nær deg som har fluefiskeutstyr. Skriver du hvor du bor så kan sikkert noen komme kjapt tilbake til deg ang. nærmeste forhandler du bør besøke. Bruk tid på å prøve stenger og snøre før du kjøper fremfor å handle over nett siden dette er din første stang. Meld deg gjerne på en fluekastekurs med mindre du allerede har blitt en grei kaster, men igjen; Nevn gjerne hvor du bor så får du nok straks noen gode råd. Sannsynligvis er det noen her på forumet som bor i nærheten og tar deg med på tur så du kan teste både utstyr og bli kjent med SØ fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Faren for at det blir feil uansett er høyst tilstede.

Etter noe prøving og feiling vil du nok sitte igjen med en 4- 5 fluestenger uansett.

Den lokale sjappa kan finne på å prakke på deg noe de vil ha bort snarest, den lokale helten er helt blokkert i egne vrangforestillinger og bruker #3 uansett. Osv osv.

Hør på BjørnarSJ og få hjelp av en du kjenner og som fisker en del.

Ellers så blir en # 6 sjelden helt feil uansett hva du fisker etter.

Tenk på fluestørrelse, vindforhold og kastelengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Dette er noe  komplisering av en enkel sak.

Kjøp en relativt dyp nybegynnerstang i klasse 7.   Anbefaler Slate h2o fra Prima villmark. Da den er billig og kanongod.

Å fortelle en nybegynner som trenger å lære seg grunnleggende kasteteknikk at han må prøve ut my forskjellig er unødvendig. Det er for viderekommede.

Be om et Scientific Angler "Aircel"  eller tilsvarende nybegynnersnøre, og en grei passende snelle.

Alternativt guideline presentation som er et utmerket snøre for å lære kasting.

Få butikken til å montere snøre med backing på snella.  

SÅ ENKELT ER DET, OG SÅ ENKELT HAR DET ALLTID VÆRT  :)

EDIT

Ser av mailadressen din at du trolig bor i Rogaland. Gå til en spesialforretning der, ikke en vanlig sportsbutikk,  og få den hjelpen du skal ha.   Sørg bare for å få en stang med relativt dyp aksjon, dette for å behjelpe timing i fluekastet.

En rask stang gir vesentlig mere timing-problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

6er eller 7er kjenner liten forskjell på ei myk ei!

Hva om mannen tenker å ta den en tur på fjellet da?

6er.....!

Er trådstarter kun ute etter en SØ stang så ville jeg gått for en #7 (men ingen regel uten unntak. Uansett generell veiledning), men dersom det er tenkelig at man skal bruke den i ferskvann også så er det et meget godt poeng :) (selv om man helst bør ha et separat sjøsett og et for innland i mine øyne)

Syver er for laks. Allround sjøørretstang er femmer. Og ja jeg bor på sørvestlandet og det blåser stikker og strå alltid.

Antar det ble nevnt med glimt i øyet  ;) Å sende en stakkar ut i sjøen med en #5 som første fluestang etter SØ er som å sende en nybegynner til Rena for å fiske harr med 2-hånds  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Etter mitt syn er 7# det beste alternativet til fiske i sjøen. For ferskvann er 4# den klassen som er mest anvendelig.

Til vanlig sjøørretfiske i sjøen bruker jeg ei 6#stang. Blåser det for mye går jeg opp til #7 eller #8 stang. Blåser det mer enn dette går jeg hjem  ;D

Men - du trenger ikke mange stenger! Prioriter heller kvalitet fremfor kvantitet, og husk at ei stang har mange bruksområder avhengig av hva slags snøre du lar den jobbe med.

Lykke til......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Blir fiske konsentrert rundt saltvann ( dvs du skjelden fisker i ferskvann pr i dag med annen redskap) , ville jeg kjøpt 7# stang...

hvis du fisker myue i ferskvann etter feks Ørret med anne redskap pr i dag , ville jeg vurdert kl6# , dette fordi begge klasser kan brukes fint i sjøen , og hvor du bikker hen , kan ligge i bruksomeråde 2 for hva so lønner seg -.

klasse 7# er bedre i vind enn kl 6# .

Skal du utelukkende starte i sjøen , og holde på der en tid , kan det være lurt å gå for en intermidate eller synk 1 line med det samme , og heller kjøpe til en fluteline til våren igjen , dette for å komme litt ned , og ha bedre sjanser på fisk nå på høsten.

Når det gjelder merke vet jeg ikke hva du vil velge , men jeg ville utelukkende satset på en stang , med medium eller medium-fast aksjon , og ikke de aller raskeste / stiveste stengene , da blir det lettere å kaste for deg ( stanga er mer tilgivelig for små kastefeil som akserlasjon , rett stopp og i det heletatt.

Slate er nevnt , settet fra GL kjenner jeg ikke ,men sikkert brukbart det .

Ønsker....vil du legge i litt mer i stangen , så har sage noen gode sett der alt sitter sammen , m tube og snelletrekk i ett.....

Ellers finnes det rabattering på sages vt2 modell m ca 30% om dagen på det som er igjen , pga utgående modell , kjøpte en 7# er nå nylig , og den er meget lettkastet og bra.

Lykke til , har veldig forståelse for at du ikke ønsker å sylte ned en hel masse , men tenker du feks på en slik utgående sage-modell og får bra rabatt , så holder disse stengene seg godt i pris , sånn sett vil du kunne tape minimalt , v videresalg , og du får noe som virkelig er godt å kaste med ( og enkelt å få til)

dermed blir det en avveiing om du ønker å legge ned litt mer penger , men samtidig skaffe deg noe som både gir deg kasteglede , og kan selges for en bra pris dersom det ikke er noe moro.

noe å tenke på kanskje ? jeg har selv kjøpt mye billig  stenger , når jeg har funnet ut at de ikke holder mål , har jeg parkert de , kjøpt nytt og bedre , og varen som jeg selv ikke er fornøyd med , er heller slett ikke attraktiv for andre , selv for gi-bort pris , dermed er det overhengende fare forå brenne inne med varen , og aldri få noe igjen i det heletatt.

Lykke til , Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...