Gå til innhold

Fortom ,- Lage selv eller kjøpe?


R.Glamsland

Anbefalte innlegg

Har frem til må bare brukt ferdigtaperet fortom.

Leser her på forumet og andre steder at det er mange meninger om dette med å knyte selv eller kjøpe.

De som knyter selv, mener oftest at kjøpefortommene ikke er gode nok, -ikke tykk nok bunndel.. For kort bunndel... For dårlig spiss.. osv. mener at de selvlagede slår over bedre..

Har noen av dere "knytere" prøvd en kjøpefortom som som var skikkelig bra? kanskje bare en liten justering, så ble den som dere ville ha knyttet den? Da til tørrflue i stille vann...?

Vurderer å begynne å lage dem selv, men er litt skeptisk til alle knutene og striping og at flua lett kan henge seg opp..

-Runar-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en knyter.

Ahhh. Føltes godt å få det ut :D

Har prøvd ferdigfortommer som er kjempebra, men jeg synes mine selvknytte slår bedre over på lange kast (25 m, kanskje), særlig hvis kastet ikke er helt perfekt utført. Med ekstra lang buttdel synes jeg det er lettere å få skikkelig overslag.

Synes også det er litt artig å lage fortommene selv - lett å modifisere dem under fiske osv.

Men jeg har ikke prøvd alt av kjøpings som finns på markedet - langt i fra. Vet der er mange dyktige fiskere (sikkert de aller fleste) som foretrekker div. kjøpings, så det funker garantert knallbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer.

Kjører gjerne en kombo noen ganger, hvor jeg modder ferdigtaperte fortommer.

Men jeg liker fletta ala Staffan med varierende lengde på buttdelen oppimot den fletta og varierende lengde på spissen.

Tykkelser og lengder varieres etter tid på døgnet, f. eks i mørke med vårfluefisk så kjører jeg ikke like lange spisser som på dagtid.

Jeg tror mye av greia er å prøve seg litt frem, kjøre forskjellige rigger til man finner den komboen som passer for deg.

Mye kos i dette også, vel å merke til man ryker en pudding pga dårlig grunnarbeide  :'(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Har begynt og knute mine fortommer selv og liker det selvsagt best ;D

Fra før av har jeg prøvd flere forskjellige ferdige merker og likte Rio Trout 12' knotless best, med Akron Heavy Butt som klar nr 2. Metoden jeg brukte, var å kjøpe 3x, kappe 40-50cm av spissen og skjøte på ca 35cm 0.20 knytedel og så sette på en 5x spiss på den igjen. Fungerte meget bra, men personlig føler jeg at de selvlagde er bedre. Slår som sagt bedre over og merker lite til at flua henger seg opp i knutene :)

Skal du lage de selv, er det kjekt med en dråpe lynlim på skjøtene i tilfelle du skulle møte på ei purke. Har merket at uten lynlim, kan de ha en tendens til å gli opp etter en liten stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har frem til må bare brukt ferdigtaperet fortom.

Leser her på forumet og andre steder at det er mange meninger om dette med å knyte selv eller kjøpe.

De som knyter selv, mener oftest at kjøpefortommene ikke er gode nok, -ikke tykk nok bunndel.. For kort bunndel... For dårlig spiss.. osv. mener at de selvlagede slår over bedre..

Har noen av dere "knytere" prøvd en kjøpefortom som som var skikkelig bra? kanskje bare en liten justering, så ble den som dere ville ha knyttet den? Da til tørrflue i stille vann...?

Vurderer å begynne å lage dem selv, men er litt skeptisk til alle knutene og striping og at flua lett kan henge seg opp..

-Runar-

Hei. Dette er nok smak og behag, men i hvert fall min historie går slik:

Jeg knytet fortommene selv i mange år - for mange år siden. Jeg hadde gjerne 8-9 ulike tykkelser som jeg knytet sammen i ulike petimeter-lengder ettersom hva jeg ville oppnå. Vi snakker centimeter-mål, og etter hvilken fluetype® som skulle brukes.

I dag knyter jeg aldri buttdelen selv, men alltid spissdelen - og der tror jeg de fleste ender etterhvert. Og det er mange grunner til det.

Kjenner man mange ulike fortommer og deres fordeler på ulike ting, så kan man lett, med en veloppbygd spiss av ulike deler understreke inntrykket av fortommen og det man vil oppnå.

Så for min del bruker jeg i praksis gjennom en sesong alt fra Camou French'n i 4,5 m til Hends 60 cm Braided. Der jeg forventer å kaste mest vannkast bruker jeg Loop Multi Light (alltid i Renaelva :-), og på stille vann bruker jeg som oftest Akron og Rio sin 9' i litt for tykk utgave, som jeg skjøter på lang spiss. Og av og til også Airflo Poly, spesielt i interm eller hoover. Aldri i Float da.

Jeg synes sjelden det er noe stort problem at fortommen ikke slår over, så det er ikke der min fortomsvurdering ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdigfortom. Typisk til elv: Akron Heavy But 10 fot 3X , knytedel på 3 fot 4X, så en mikroring. Deretter spiss i 5X eller 6X fra 3 til 6 fot. Korteste/lengste fortom er dermed 16/19 fot. Kanskje i overkant langt noen ganger, men så lenge det slår over synes jeg det bare er en fin tilvenning. Da er man klar når de lange fortommene er nødvendig. For noen år siden gikk jeg stort sett med 12 fot frem til høsten og hoppet deretter over på 18-20 fot. Det ble fort veldig uvant og med marginal selvtillitt kommer man ofte til kort. Jeg er ikke god til å kaste langt. Kaster ut et snøre i ny og ne, men aldri når jeg fisker i ferskvann. Da er 20 meter snøre + fortom maks, men overslaget sitter som oftest.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg tror du kan få til en din fortom selvom dimensjonene ikke er egnet til å kknyte sammen dem...... jeg har bendslet sammen mange fortommer, det vil si at jeg med fluebindetråd legger en bendsling og etterlimer bendslingene med superlim!

Dette blir veldig bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for og kapre tråden men, Jeg har kun tre fortomspoler- Maxima 0.50, 0.35, og 0,25. Klarer jeg å knyte brukbare fortomer av dette?

ja du kan det, men vil anbefale deg og kjøpe litt flere tykkelser, litt vell langt sprang fra 0,50 til 0,35 syns jeg, og kanskje en litt tynnere spiss, 0,17-0,18 ville jeg hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for og kapre tråden men, Jeg har kun tre fortomspoler- Maxima 0.50, 0.35, og 0,25. Klarer jeg å knyte brukbare fortomer av dette?

Jepp. Knyt de med omtrent 60 / 20 /20 % lengder hvor butt er 60%. Noen hevder at det blir for stor forskjell på dimmensjonene. Det synes ikke jeg. Jeg bruker stort sett 0,50 - 0,30, -0,16 o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for og kapre tråden men, Jeg har kun tre fortomspoler- Maxima 0.50, 0.35, og 0,25. Klarer jeg å knyte brukbare fortomer av dette?

Jepp. Knyt de med omtrent 60 / 20 /20 % lengder hvor butt er 60%. Noen hevder at det blir for stor forskjell på dimmensjonene. Det synes ikke jeg. Jeg bruker stort sett 0,50 - 0,30, -0,16 o.l.

Enig med Dem ang. butten, flyalf. 60% er nais.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdigfortom. Typisk til elv: Akron Heavy But 10 fot 3X , knytedel på 3 fot 4X, så en mikroring. Deretter spiss i 5X eller 6X fra 3 til 6 fot. Korteste/lengste fortom er dermed 16/19 fot. Kanskje i overkant langt noen ganger, men så lenge det slår over synes jeg det bare er en fin tilvenning. Da er man klar når de lange fortommene er nødvendig. For noen år siden gikk jeg stort sett med 12 fot frem til høsten og hoppet deretter over på 18-20 fot. Det ble fort veldig uvant og med marginal selvtillitt kommer man ofte til kort. Jeg er ikke god til å kaste langt. Kaster ut et snøre i ny og ne, men aldri når jeg fisker i ferskvann. Da er 20 meter snøre + fortom maks, men overslaget sitter som oftest.  

Hei JB , hvor får du tak i microringer feks i kobber ?( fargen spiller neppe noen rolle) men hadde slike på Lennart bergquist fortommene mine før i tiden , veldig ok mht innskjøting av spiss , det går jo aldri noe av midtdelen ved skjøting heller , forlenger livet til fortomen betraktelig , ( hvis man ikke fisker på steinete steder og kjører mye fisk der ) da går den jo dukken okke som.

;vh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode erfaringer med Akron Heavy butt, men etter at jeg prøvde Staffans twisted leader så er det ingen vei tilbake for min del. Greit at det kun koster 50-100 for en fortom, men i lengden blir det kroner ut av det. Lager man dem selv så er det både bedre og billigere, twisted eller straighte  ;) Her er en link til twisted:

Mer info om den her: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=12151.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JB , hvor får du tak i microringer feks i kobber ?( fargen spiller neppe noen rolle) men hadde slike på Lennart bergquist fortommene mine før i tiden , veldig ok mht innskjøting av spiss , det går jo aldri noe av midtdelen ved skjøting heller , forlenger livet til fortomen betraktelig , ( hvis man ikke fisker på steinete steder og kjører mye fisk der ) da går den jo dukken okke som.

;vh Espen

Ringene er av titanium. Disse: http://www.eikre-fly.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=43&Itemid=78〈=no

Kjøper mine på Nordisk Fiskeutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepsipepsi klumpen  :-*

Edit: Og det er genialt! Kjøpte for første gang nå i høst. Og de er suverene. Ser for meg at den taperte fortommen vil vare uendelig mye lengre nå. Merket ikke noe på kastingen/presentasjonen heller  :)

Ja, suverent og øker holdbarheten på fortommen og skifte av spiss og oppsett er en enkel manøver. Ikke minst  en fordel om man fisker både tørt og vått. Fisker jeg med fortynget nymfe og må litt ned kan jeg feste en ankerflue med kort tamp i mikroringen. Deretter følger fiskenymfa i spissenden. Bruker limputeindikator på langlinenymfing. Når det klekker og vakene kommer er det bare å klippe av ankeret, fjerne indikatoren og skifte endeflua. Så er det tørrigg.

 

PS! Tips: La sikkerhetsnålen være lukket når mikroringene skal festes, og stram til før du åpner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

PS! Tips: La sikkerhetsnålen være lukket når mikroringene skal festes, og stram til før du åpner.

Ett veldig godt tips  :) Tok ett par forsøk før jeg skjønte denne selv. Utrolig knotete å holde en mikroring mens man prøver å tre igjennom lina..  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...