Gå til innhold

Sage SP fra 15 år tilbake.


Gjest fredrik hoffmann

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Dette krever en egen tråd. 

Jeg er rimelig oppdatert på hva som er av nyheter fra de store (og små) leverandørene for tiden.

Nyvinningene står i kø å sittrer etter å bli utprøvd...

Så kommer jeg ovver en brukt Sage SP 490-2 fra midten av 90-tallet, og blir lamslått av nytelse. Og da mener jeg i m p o n e r t !

Kasta en del med SP 590-2 i 94-95  da etpar kamerater hadde de. (Selv hadde jeg Sage RPL..)

Husker at jeg likte RPL'en best den gangen.  Men jeg var ikke den kasteren da, som jeg etterhvert har blitt.

Altså  Sage ZXL  Guideline  Fario, R.L. Winston  BIIx,  Scott G2... 

Alt sammen er sirlig utprøvet i år med tanke på kjøp, Så kommer jeg over denne raja fra -95  og blir feid av banen, (Og jeg er tung å imponere stangmessig...)

Kort og godt den er fullt på høyde med det beste av i dag..  DEnne stangen var mange år forut for sin tid !

Synspunkter fra SP kjennere mottas.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har en SP 590-3 som jeg har byggd selv som jeg blåste støvet av i vår, og maken til deilig stang! Hadde den vært 4delt hadde jeg ikke brukt noe annet i dag heller. Det morsomme er at det er den første skikkelige stanga jeg hadde, og at jeg byggde den selv gjorde meg ikke mindre stolt av å eie en Sage. Brukte alle dagpengene mine i militæret på å kjøpe blanks... Mange gode minner. Er det virkelig så mange år siden denne stanga var på topp... Det er en klassiker. Ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har en SP 590-3 som jeg har byggd selv som jeg blåste støvet av i vår, og maken til deilig stang! Hadde den vært 4delt hadde jeg ikke brukt noe annet i dag heller. Det morsomme er at det er den første skikkelige stanga jeg hadde, og at jeg byggde den selv gjorde meg ikke mindre stolt av å eie en Sage. Brukte alle dagpengene mine i militæret på å kjøpe blanks... Mange gode minner. Er det virkelig så mange år siden denne stanga var på topp... Det er en klassiker. Ingen tvil om det.

Introdusert -94 vel.. kanskje -95....   Smøraksjon med masse kraft i bånndelen, akkurat som det skrytes av enda...  Prøvde å kline til med 25-30 meters kast, ingenting som gav seg, og det på en skikkelig dyp stang.

Jeg sier det igjen, Scott G2,  ZXL eller Winston BIIx.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte min 590-3 for noen år siden, men fikk som sagt tak i en på nettet for litt siden. Beskrivelsen på nett stemte lite med virkeligheten, så jeg måtte "renovere" mesteparten. Nå er den nesten som ny. Førstereaksjon da jeg kastet med den igjen var "oj, var den sååå dyp og myk da...?" Etter 3-4 kast var jeg hektet igjen. Jeg følte som deg Fredrik, at dette fortjente en egen tråd  ;D. Så jeg skrev noen ord på et utenlandsk forum.

Den er dyp men gir høy hastighet. Karbonet er visstnok av ganske høy modulus. RPL ligger på 55msi, så da ligger nok SP på rundt 60. Jeg tror frykten for stangbrudd betyr at den såkalte Durascrim'en er ganske så "solid", og at den er med på å gi stanga den spesielle følelsen. Så bare hvordan de har forsterket holkene.

CCS data på min stange er som følger:

ERN: 5,3

AA: 63

Vekt: 100 gram

Jeg har funnet en stang som faktisk ligner mye, men som har "nymotens" teknoligi med karbon kjerne osv. Det er en eldre CTS, før de oppgraderte kolleksjonen sin med raskere taperinger. Den ligner mye på SP i aksjonen, men er lettere. Dataene på den er som følger:

ERN: 5.05

AA: 63

Vekt: 93 gram

Og det er egentlig noe slikt jeg skulle ønske Sage ville begi seg innpå neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg intet forhold til Sage(i grunnen rart,for det var vel gutta fra Fenwick,de som lagde de gode stengene,som startet Sage,og jeg var Fenwick-mann i mange år,men de stengene fra Sage jeg prøvde før,har jeg ikke likt !). :rolleyes:

Men,etter å ha vært litt "hekta av" i mange år,har jeg igjen begynt å fiske ørret sammen med mange gode fiskere,og her kommer poenget.

Disse gutta,som er godt forspent med utstyr,snakker stadig (og med varme) om Sage SP,og de fisker med dem og,og jeg,har etterhvert fått et inntrykk av at her er det designet,utviklet og produsert en klassiker.

Få disse gutta på banen.... ;)

(Er forøvrig veldig godt fornøyd med min BIIx)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Selv har jeg intet forhold til Sage(i grunnen rart,for det var vel gutta fra Fenwick,de som lagde de gode stengene,som startet Sage,og jeg var Fenwick-mann i mange år,men de stengene fra Sage jeg prøvde før,har jeg ikke likt !). :rolleyes:

Men,etter å ha vært litt "hekta av" i mange år,har jeg igjen begynt å fiske ørret sammen med mange gode fiskere,og her kommer poenget.

Disse gutta,som er godt forspent med utstyr,snakker stadig (og med varme) om Sage SP,og de fisker med dem og,og jeg,har etterhvert fått et inntrykk av at her er det designet,utviklet og produsert en klassiker.

Få disse gutta på banen.... ;)

(Er forøvrig veldig godt fornøyd med min BIIx)

Willy

Sage har alltid hatt en "smøraksjon" serie i sortimentet. LL, SP, VPS light, SLT, ZXL...  Mistenker at du ikke har vært innom de Willy, for de går BIIx i næringa alle sammen. 

Vi som kjenne Sage siden mange år tilbake vet at det de leverer er safe. Alltid "best" eller helt i tet.

Når det er sagt kan det godt hende at jeg hadde tatt en BIIx foran disse, ikke for at den er bedre, men for at jeg liker Winston best av merkene..

SP'en er et merkelig fenomen. Og et testament over hvordan utviklingen har gått.  Den viktigste forandringen på disse årene er flerdelingen på et funksjonelt bra vis.  Og dempingen av "avspennig".

Men det er marginalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

For å si det enkelt.

Om du trøtner av din SP 490, så er det bare å sende den nordover.

Har kastet SP fra #3 til #6 og dæven dundre!

Er også RPL mann på min hals.

Jepp Torbjørn, det er ikke mye jeg har savnet så mye som min GFL490RPL.... solgt i -94  Et sorgens år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage har alltid hatt en "smøraksjon" serie i sortimentet. LL, SP, VPS light, SLT, ZXL...  Mistenker at du ikke har vært innom de Willy, for de går BIIx i næringa alle sammen.  

Vi som kjenne Sage siden mange år tilbake vet at det de leverer er safe. Alltid "best" eller helt i tet.

Når det er sagt kan det godt hende at jeg hadde tatt en BIIx foran disse, ikke for at den er bedre, men for at jeg liker Winston best av merkene..

SP'en er et merkelig fenomen. Og et testament over hvordan utviklingen har gått.  Den viktigste forandringen på disse årene er flerdelingen på et funksjonelt bra vis.   Og dempingen av "avspennig".

Men det er marginalt...

Nå skal det vel bemerkes,at da glass ble til kull,jaktet vi på "døde" stenger,dvs.,mindre slask og vibrasjoner under/etter nedlegg,og vi måtte på en måte begynne pånytt da carbon ble lansert.

Kort fortalt,omtrent på den tiden Sage ble lansert,endte jeg opp med en Daiwa-stang 8'#5 som var både død(kort,litt stiv,lett)og kroket meget godt,og ble min for den voldsomme sum av 400,- !(en Sage-stang kostet vel det ti-dobbelte..ihverfall),så hvorfor skulle jeg bruke sånne summer på stenger jeg ikke likte,og la vel av den grunn Sage på hylla som stangprodusent.

Og du har helt rett Mr.HeptageniusHoffmann  ;) jeg har ikke vært innom disse stengen(SP,RPL,noe som heter ZXL?, Osv.) ,det eneste jeg husker var at gutta fikk litt hengeleppe da jeg etter prøvekasting av de tidlige modellene,erklærte at;sånne stenger kunne de bare ha for meg. ;D

Jeg var litt guru for disse gutta,og de syns nok det var litt leit. :)

Vel,gikk mine egne veier og levde godt med det,og gjør vel det enda.

I det store og hele jakter jeg selv på gode "fiskestenger",kastinga pleier jeg gjerne å justere etter noen sleng.

Men,jeg har tilgode å høre så mye positivt om èn stangmodell som jeg har hørt om SP.

Sp suger!!

Vel....utenom ruffen,da! ;D ;D ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heptagenius.

Om vi treffes ved den store elva, så skal vi bygge et Don Green alter for en dag. Bestående av SP og RPL stenger flueliner, fluebokser, stearinlys og et bilde av mannen.

"The Sage Story

It all began almost 30 years ago on a little island nestled in the shadow of the Olympic Mountains...

Founded in 1980 by legendary rod designer Don Green, Sage was created with one idea in mind - to build the world's finest performance fly rods. Using world-class materials and years of experience gained while working with Fenwick and Grizzly rod companies, Don revolutionized the fly fishing world."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Heptagenius.

Om vi treffes ved den store elva, så skal vi bygge et Don Green alter for en dag. Bestående av SP og RPL stenger flueliner, fluebokser, stearinlys og et bilde av mannen.

"The Sage Story

It all began almost 30 years ago on a little island nestled in the shadow of the Olympic Mountains...

Founded in 1980 by legendary rod designer Don Green, Sage was created with one idea in mind - to build the world's finest performance fly rods. Using world-class materials and years of experience gained while working with Fenwick and Grizzly rod companies, Don revolutionized the fly fishing world."

Riktig, og rundt alteret skal det strøs Salvie... (eller "sage" på engelsk) der skal fortæres betydelige mengder XO og fuglene skal kvittre og musikken fra "The Godfather" gjaller (DON Green, tog du han ?). DA, og bare da skal SP'en og RPL'en sirlig prøvefiskes, direkte på de kubbene som vi vet hvor er i "den store elva"

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Min SAGE SP 590-2 er helt fantastisk. Kjøper stadig nye stenger; denne har jeg fisket med siden 1996, mer allround stang skal du lete lenge etter......

Hvis SAGE reintroduserer denne serien.....................................

Er'n ikke nydelig !

Men SP er faktisk overgått av SLT og ZXL,  å si noe annet, da overdriver vi   ;D

Poenget mitt er at Sage med SP satte en standard som mange stangprodusenter har brukt mange år på

å nå opp til...   Seriøst...

I den tiden var det mest kjappe stenger som dominerte. Drevet fram av gærningen Gary....  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min SAGE SP 590-2 er helt fantastisk. Kjøper stadig nye stenger; denne har jeg fisket med siden 1996, mer allround stang skal du lete lenge etter......

Hvis SAGE reintroduserer denne serien.....................................

Men SP er faktisk overgått av SLT og ZXL,  å si noe annet, da overdriver vi   ;D

Mener du virkelig det? Vet ikke om jeg er enig. Har aldri eid en ZXL....... Vurdere å starte en facebookgruppe for å få SP tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Min SAGE SP 590-2 er helt fantastisk. Kjøper stadig nye stenger; denne har jeg fisket med siden 1996, mer allround stang skal du lete lenge etter......

Hvis SAGE reintroduserer denne serien.....................................

Men SP er faktisk overgått av SLT og ZXL,  å si noe annet, da overdriver vi   ;D

Mener du virkelig det? Vet ikke om jeg er enig. Har aldri eid en ZXL....... Vurdere å starte en facebookgruppe for å få SP tilbake..

Ja men som jeg skriver lengere framme, Det er nyanser de har klart å få til. siden -94...  Det viktigste er flerdeling som virkelig fungerer...

Tredelt med topoverholk var ikke like bra som todelt, og firedelt med topover var slett ikke bra nok...

I dag lages det 7 delte stenger som fungerer nermest like bra som todelte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Sp er fortsatt den nydeligste stanga med Sage logo da, og skal man fange vakker fisk er det avgjørende at stanga er vakker også  :D

Utover det . . . Joda, zxl er nok enda smoothere . . . slt vil jeg nok rangere etter Sp  ;)

Det er jeg enig i Lars'ern  Men sånn som jeg husker SLT 389-2, så var den hakket mere dempet enn SP... (Litt mindre flaggring i toppen ved kasting)

Og ZXL, ja det er den beste Sage'n som er laget noen gang tror jeg...  (Dempingen føles litt som at kastet er "pakket i bomull")

Ja ja jeg vet iallefall selv hva jeg mener !  :D 

Tore hjelp meg litt her da !

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...