Gå til innhold

Tidenes beste ørretstang


Børge

Anbefalte innlegg

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest fredrik hoffmann

Flagrende du liksom >:(

Mitt inntrykk er at SP'en med alle sine fantastiske kvaliteter krever at du er presis i kastingen for å oppnå helt steady bukter.

ZXL'en etter mitt syn stopper opp umiddelbart ! ALtså mere "stum" etter stoppen. Her er nyere Sage helt rå.

Innspill ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av kvalitetene med de moderne materialene. Stanga dempes mye raskere. Pga nye metoder for aa binde og forsterke karbonet saa kan man ogsaa bruke hoeyere modulus selv paa dypere stenger.  Saa du faar dermed dype stenger med forholdsvis raske slag. Pluss at klingene blir tynnere og mer foelsomme.

En annen markant forbedring er kraftoverfoeringen i holkene. Se paa holkene paa SP'en og sammenligne med en moderne stang av ymse merke i toppsjiktet. Saa flerdelte stenger er naa mest vanlig, bl.a. pga denne forbedringen. Og en annen fordel det foerer med seg er at produsentene naa kan skreddersy stenger ved aa bruke forskjellig karbon i de forskjellige delene. Saa man har flere muligheter til aa paavirke stangas egenskaper enn man har med en 2-delt stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stanga jeg har fisket mest med er en Daimaru SP 902. Vet ikke om den ble levert som ferdig stang. Jeg kjøpte blanks ant. 1982. Siden den erstattet en Hardy jet og en liten slaskete Kunnan kompositt stang så var forskjellen som natt og dag. Er ganske lik SAGE sin G II som kom på samme tid.

Var en følgesvenn i 15 år. Tok den fram i går, snellefestet er like vakkert som de som benyttes på Cane stenger. Har et Cortland 444 SL DT 5 snøre til stanga. Ja  :) får prøve den litt en ettermiddag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er'e bare Staffan og jeg som husker Vangen 603,riktignok en sjuer,men det var normalen den gangen.Og Wonderod var slaskesraier,riktig det.

Jeg brakk min,den øverste kvarte foten(stanga var 8 3/4 fot)dro til Vangen for å få ny tupp,Kjell(eller var det faren hans)satte bare på en toppring på den brukne tuppen og sa at det ville funke bedre,og at de helst ville lagd stengen "8 og enhalv",men de fleste ville ha 9 fot og derfor et kompromiss.

Jeg bestilte likevel ny tupp,men kunne bruke stanga som den var frem til jeg fikk ny.Den kom,ble satt på,og ble tatt av igjen,Vangen hadde rett,den var bedre i "8 ogenhalv". :)

Siden sagde jeg av tuppen på stanga(603) til en kompis,utenå spørre,han ble litt rar i maska,men ble veldig blid etterpå ! ;D

Lurer på om det kan være den fluestanga som har fanget mest fisk i Norge,den var i mange år,og flere generasjoner/utgaver(noen var gule,min var brun,Fenwickemne ),den var meget annerkjent,og "nesten" alle hadde den.

Siden vi snakker om klassikere..... ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wonderrod 8 3/4 kan ha vært min andre fluestang: Tjøstheim Wonderrod 1470, AFTM 7-8. Grei stang det, den gang, men man måtte ta seg god tid under kastinga, for denne var sein. Vi er på midten av 70-tallet.

Første stanga var ei Hørgård Splitcane jeg arva som 12-åring, 9,5 fot, 3-delt klasse 8-9. Tung som bly. Veide minst 200 gram, og jeg var ingen kraftkar den gang (heller). Utstyrt med et flytende Level snøre, altså uten avsmalning i noen av endene, og i klasse 4 (!), sier det seg selv at jeg kom ganske skeivt ut i kastinga fra starten av. Men snøret var billig!

Tredje stang var Vangen 603, eller var det 703 (?) og da var vi i gang. Carbon-revolusjonen!

Splitcanestanga mi hadde opprinnelig to tupper. Den ene knekte jeg en dag jeg var ute og sykla, og lærte "the hard way" hvorfor man ikke sykler med tuppen fremover. I hvert fall ikke pekende ned i bakken. Det er søren ikke lett å stoppe på en sykkel i løpet av 9,5 fot.

Første tuppen knekte han jeg arva stanga etter da han prøvde å spidde ei stokkand! Han støkte anda på nært hold under fiske, sendte stanga som et spyd etter anda, bomma, og ...  Sikkert et eller annet jaktinstikt som plutselig klikka inn.

Nå er vi ganske OT og milelangt unna tidenes beste ørretstang! Men morsomt å tenke på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første stang var Vangen 603 som jeg kjøpte i 1969. Før det lånte jeg min fars Høljabu, en 3 delt Cane stang fra Vangen/?. Den henger på veggen i kjellerstua med norsk snelle og silkesnøre.

603 var 7er stanga, men jeg ble anbefalt 602, som var 6er stanga, til Nordmarkfiske. Lorang Andersen sport hadde en egen fiskeforetning nærmere akerselva den gangen.

603en ble i 1977 erstattet med en Hardy jet, også 7er men 8 1/2 fot. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

I 1986 hadde jeg en Vangen grafittstang 8'5'' #7-8  (Som var mest vanlig for lett ørretfiske) 

Husker ikke hva den heter, ga den bort i -92 eller noe. 

Skikkelig slaskestang.

Mener butikkene var full av glassfiberstenger den gangen... Kan det stemme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Carbonstenga var forholdsvis dyre........sett i forhold til lønnsnivå rudt 2000.- var vanlig i -86......det var dyrt for en fluestang

Ja mener den kosta ca 1500.-  fikk den av fatter'n så betalte ikke selv...   Var en skikkelig fin stang iallefall.

Det var mye ABU og Hørgård enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage z-axis 490 er så langt min favoritt. Det eneste jeg kunne ønske meg annerledes måtte være en smule mer følsomhet ved kjøring av fisk samt at det mangler ørlite presisjon i lengre kast. G. Loomis max GLX har tilnærmet perfekt presisjon, men mangler såpass mye som ørretstang at den ikke er i nærhet etter min mening. Er spent på om zxl kan være stangen for meg i.o.m at den visstnok er mer følsom enn z-axis..

Sage SPL 389 er suveren til kjøring av fisk, men er den vanskeligste stanga jeg har kasta med. Mulig det er en feilproduksjon..

Når sant skal sies kom det lengste hakesleppet da jeg kasta Guideline LPXe 7,6' #2 første gang. 5-6 kamerater på ulike kastenivåer testa den og alle blei like lange i maska. #2 blir jo litt spesielt, men skulle gjerne testa #4-5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Carbonstenga var forholdsvis dyre........sett i forhold til lønnsnivå rudt 2000.- var vanlig i -86......det var dyrt for en fluestang

Ja mener den kosta ca 1500.-  fikk den av fatter'n så betalte ikke selv...   Var en skikkelig fin stang iallefall.

Det var mye ABU og Hørgård enda.

Ringte en kompis og forhørte meg med en kompis......i 1977 kostet en hardy graphite 8 ft #6 1398.-.........denne fluestanga fikk Fredrik (bellona) Hauge av meg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carbonstenga var forholdsvis dyre........sett i forhold til lønnsnivå rudt 2000.- var vanlig i -86......det var dyrt for en fluestang

Ja mener den kosta ca 1500.-  fikk den av fatter'n så betalte ikke selv...   Var en skikkelig fin stang iallefall.

Det var mye ABU og Hørgård enda.

Ringte en kompis og forhørte meg med en kompis......i 1977 kostet en hardy graphite 8 ft #6 1398.-.........denne fluestanga fikk Fredrik (bellona) Hauge av meg......

Ja, det tilsvarer vel en toppmodell hos Scott eller Sage i dag.

Fra ssb.

1398 kr. i forhold til årsgjennomsnittet for 1979 tilsvarte 4935.48 kr. i august 2010.

Dette tilsvarer en prisstigning fra årsgjennomsnittet i 1979 til august 2010 på 253.0 prosent.

Merk!

Beregningene viser utviklingen i kroneverdien når en tar utgangspunkt i konsumprisindeksen. Beregningene viser ikke hva enkeltvarer bør eller skal koste når prisen reguleres med konsumprisindeksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...