Gå til innhold

Tidenes beste ørretstang


Børge

Anbefalte innlegg

Etter Sage SP tråden og etter å ha kastet og fisket med min gamle kjære SP, tenkte jeg at vi må ha en tråd som omhandler Klassikerne. Hva er den beste/mest uforglemmelige Ørretstanga du har hatt. For å ikke gjøre dette til en "jeg har den nyeste og beste stanga" tråd, må stanga være minst 3 år gammel. Man kan kun ha en favoritt, så derfor er kun en stang per pers lov ;)

Jeg får begynne ettersom jeg lager denne tråden, og selv om jeg har brukt de nyeste seriene fra Sage, Loomis og Thomas&Thomas mm, er den følelsen jeg atter engang fikk når jeg satte sammen den gode gamle 590SP og fisket harr i høst noe ingen annen stang kan matche. Den har ligget nedpakket i 4 år fordi når jeg bygget den for 15 år siden hadde jeg lite peiling og hadde på for lite lakk på surringene mine. Den ser ikke ut etter lang og tro tjeneste. Avgjørelsen er tatt og årets vinterprosjekt er å fjerne lakk og surringer, å surre den opp igjen. Denne fortjener et liv til! Det blir helt klart hovedstanga neste år, så får XP'n være nymfestang hehe. Z-axisen får Aardahl kose seg med...

Blir spennende å se hva andre kommer opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest fredrik hoffmann

Klinkende klar utfordrer...

Scotts legendariske G-serie..    Har vært trofast dyp progressiv siden 1977... (?)  Samme design, samme aksjoner...

Idag langseres (På FFS) mye omtalte stenger og aksjoner som "nyheter". Det er bare det at Scott G-serien har vært slik siden Abba slo gjennom, og er fortsatt "state of the art."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var Powell Feather light(weight), var da jeg begynte å skjønne og forstå ting, men stanga jeg "trur" jeg savner mest var G.loomis glx 1084. Desidert den stanga jeg har hatt mest timer med, den var allsidig til alt.

Lykke til med prosjektet ditt Børge, alltid spennende å bygge om gamle stenger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg syns den er altfor myk, men jeg lagde jo ikke tråden for at folk skal være enige med meg  ;). Kommer vel noen med en Sage LL etterhvert og tenker jeg, men jeg står fast på mitt ;D

Da vil jeg lansere LL, har den selv under navnet "VPS light 490-3"  Hjemmesnekra og velfiskende.  

Min kandidat nr 2   Sage LL 389-2

Dette er stenger som hadde gjort det skarpt mot dagens nyheter ved en blindtest, er min påstand..

Nå hopper jeg glatt over SP merker jeg, det er dumt, for den banker de jeg har nevnt til nå...

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Hepta om G.

Her kommer flere slaskeraier:

Moderne klassiker: Scott G2, Sage SLT?

Sage 490 LL, Orvis Superfine Henrys Fork, T&T Paradigme, Sage RPL, gammal Powell, Diamondback Classic(den grå), Scott STS(som er rimelig kvikk).

Bambus: Leonard 50 Tournament, Dickerson 8013, Payne 100, Garrison 206.

Andre: Porsche 911, Merchdes SL, Corvette Stingray, Dodge Charger, Honda NSX, Nissan Skyline, Alfa Brera, Ferrari Testarossa, Aston Martin DB9 mfl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Dar er endel av oss igang med en meningsutveksling på høyde med den beste gitaristen, den beste bilen, den beste dama.......men slenger meg på DIAMONDBACK fra før den tiden de hette classic, western og ingen var flerdelte, en holk var nok og de ikke hadde valgt annet enn gråfargen så sent 70 tall, tidelig 80 takk og denne modellen  DIAMONDBACK 905-2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dar er endel av oss igang med en meningsutveksling på høyde med den beste gitaristen, den beste bilen, den beste dama.......men slenger meg på DIAMONDBACK fra før den tiden de hette classic, western og ingen var flerdelte, en holk var nok og de ikke hadde valgt annet enn gråfargen så sent 70 tall, tidelig 80 takk og denne modellen  DIAMONDBACK 905-2

Holder på å surre opp en slik for en kompis. 2 delt er helt ok i 2010 også....

[attachimg=1][attachimg=2]

post-3215-13949882602182_thumb.jpg

post-3215-13949882602661_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

RPL er klassiker ja! Var VPS helt lik?

Det sies fra relativt sikre kilder at RPL'en fikk navnet VPS og LL ble VPS light.   Prisene ble også redusert.  Da XP og SLT kom på banen.  

SLT ble forøvrig etterhvert til VT2. (Faen, jeg ønsker meg en VT2...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Støtter Staffan og sier Diamondback, men Classic Trout 8'6 #4 siden jeg ikke har prøvd de eldre modellene. Diamondglass 8' #4 2-delt er også høyt oppe på lista, får en stk slik imorgen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste ørret stang må ha vært en Hardy fibatub 9` 4#  ;) med hardy de luxe line, dette var for ca. mange, mange, år siden.Nei det er ikke lett dette kara har jo blitt noen stenger gjennom årene.Og ikke minst har det jo skjedd noe på snøre fronten også.

De beste ørret stengene er de jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

VPS light har jeg aldri sett... Hadde vært morro å få tak i en av disse...

hvis du har sett en rpl sä har du sett vps light. helt like. den gamle LL'en var dyp burgunder, ahhh... nydelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidenes beste ørretstang er heldigvis ikke lagd ennå :)

Men tidenes ørretstang for meg, er den som har betydd mest for meg. Det er utvilsomt en Hardy deluxe 8 fot klasse 5. Den var utstyrt med en golden prince og et cortland 444 først - etterhvert var det et beige teeny snøre som tok over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidenes beste ørretstang er heldigvis ikke lagd ennå :)

Men tidenes ørretstang for meg, er den som har betydd mest for meg. Det er utvilsomt en Hardy deluxe 8 fot klasse 5. Den var utstyr med en golden prince og et cortland 444 først - etterhvert var det et beige trrny snøre som tok over.

Den første setningen der var fin Bjørnar. Hadde egentlig kludra sammen noe sjøl her, men følte det ble litt dumt, men sånn har det nå engang vært for meg og sånn kommer det vel alltid til å være.(for meg).

Synes nå nesten alt jeg har fiska med opp igjennom har vært bra jeg, for meg har dette ofte vært sidestilt med hva som fantes og hva jeg brukte akkurat der og da.

Hatstenger som berkley lightning rod og phaser var bra den/de sesongen jeg brukte de, da var til og med shimano sportsmann og twinpower helt ok. Ja, jeg kan le av det i dag, men det var det som fantes , eller jeg hadde råd til den gang. Sage rpl,rpl+ sp,sp+ G.loomis imx, glx, gl3, mange nevt mange glemt.  Til og med det jeg lagde sjøl  var bra bare en liten stund. Alltid noe som var bedre enn noe annet, jeg kan nevne i fleng oppover. Idag er det ikke lpxe eller streamdance glx, men Fario. Den kurven der kommer vel egentlig aldri til å forandre seg for meg. Har hatt og prøvd å vende tilbake til flere stenger jeg brukte før, men,,,,,,,

Noen stenger vil jeg seff alltid huske positivt bedre enn andre.

Nå er jo jeg litt smårar, men trur ikke jeg er alene. Men den kan jo hende jeg er helt unik og alene om å føle dette, dette er i hvert fall min ærlige mening.

Den ultimate blindtest på stenger ville vært utrolig kuult hvis gjennomførbart. Jeg hadde ikke turt å stille opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...