Gå til innhold

Hjelp til valg av speilrefleks...


Norumen

Anbefalte innlegg

vurderer å kjøpe meg et speilreflekskamera, og siden det er tonnevis med kompetanse her inne på akkurat dette tenkte jeg å fiske etter litt råd.

siden jeg er heelt nybegynner og student, er det ikke så viktig for meg at kameraet koster sjorta! heller ikke så viktig at kameraet er sinnsykt avansert, og har morgendagens teknologi. Men synes nå det er greit at det kan filme i HD-kvalitet (noen som har erfaring med detta på speilrefleksene? blir det bra opptak? )

har sett litt på detta: http://www.elkjop.no/product/foto-video/systemkamera/EOS500D1855IS/canon-eos-500d

noen som har det? evt har erfaring med det?

-mats-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å snoke litt i bruktmarkedet.

Her er en med 3 batterier, 8 Gb minnekort og 3 års supersikring..

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=canon%20550d&id=138758

Så kjøper du et hakket bedre objektiv til..

En meget god innstegsmodell. Ellers er 550d hakket hvassere, spesielt på HD-biten.

Vær imidlertid obs på at fokus under video-opptak er kontrastbasert og dermed krever brukbart lys/ lyssterk optikk (allikevel blant de beste i klassen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er helt nybegynner på foto, ville jeg heller vurdert et bra kompaktkamera. Mange tror at speilrefleks er nøkkelen til gode bilder, men det trenger ikke være sånn. Det kameraet du tar best bilder med, er det du har med deg! Ikke det som ligger hjemme i skuffen.

Kompaktkameraene er glimrende på makrofotografering av insekter, mens for et speilrefleks må du ha eget makroobjektiv (en del tusen kroner), eventuelt mellomringer (billigere). Tele var et minus på kompaktkameraene, men nå får du også bra tele med ok optikk på disse. Jeg har både bra speilrefleks og kompaktkamera, men det er kompaktkameraet jeg bruker (Panasonic TZ7). Det er stort sett kun på action-foto jeg savner speilrefleksen. Skal du ta bra vakbilder bør du nok ha speilrefleks fordi andre kamera stort sett blir for treige.

Med speilrefleks er jeg på fototur, og mye annet utstyr må vike på grunn av vekt og volum. Med kompaktkamera er jeg på tur, med kamera.

Eksempel på bilde tatt med mitt lille kompaktkamera med bra zoom:

http://www.dyvik.net/NATUR/2010/Vikafjellet%2001012010/Rype-P1020100c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Her er jeg enig, veldig enig Geir.....valget ditt er da også særdeles bra, det kommer til å bli med på alle fisketurer + butikkturer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er helt nybegynner på foto, ville jeg heller vurdert et bra kompaktkamera. Mange tror at speilrefleks er nøkkelen til gode bilder, men det trenger ikke være sånn. Det kameraet du tar best bilder med, er det du har med deg! Ikke det som ligger hjemme i skuffen.

Kompaktkameraene er glimrende på makrofotografering av insekter, mens for et speilrefleks må du ha eget makroobjektiv (en del tusen kroner), eventuelt mellomringer (billigere). Tele var et minus på kompaktkameraene, men nå får du også bra tele med ok optikk på disse. Jeg har både bra speilrefleks og kompaktkamera, men det er kompaktkameraet jeg bruker (Panasonic TZ7). Det er stort sett kun på action-foto jeg savner speilrefleksen. Skal du ta bra vakbilder bør du nok ha speilrefleks fordi andre kamera stort sett blir for treige.

Med speilrefleks er jeg på fototur, og mye annet utstyr må vike på grunn av vekt og volum. Med kompaktkamera er jeg på tur, med kamera.

Eksempel på bilde tatt med mitt lille kompaktkamera med bra zoom:

http://www.dyvik.net/NATUR/2010/Vikafjellet%2001012010/Rype-P1020100c.jpg

Enig i at det nødvendigvis ikke er slik at speilrefleks er nøkkelen til gode bilder. Klart man må øve, men ville langt i fra bedt en nybegynner kjøpe kompakt bare fordi det er en utfordring med speilrefleks og at man knapt får brukt det. Er litt som å si at en slukfisker som vil begynne med flue egentlig bør holde seg til det enklere alternativet. Lite plass tar det også. Kun en teleskopstang og en liten slukboks med Sølvkroken spesial  ;) SÅ vanskelig er det ikke å ta bedre bilder med speilrefleks enn med kompakt, selv om det er mange travbaner frem til Mr. Brun, Lars Mathisen og andre her inne på forumet. Kan jeg velge så ser jeg heller kompaktkameraet forsvinnet på havet enn speilrefleksen :)

Når det gjelder trådstarters spørsmål om HD filming så vil jeg vel heller anbefale et eget filmkamera. Speilrefleksen er ikke lett å bruke som et fullgodt filmkamera, selv om kvaliteten isolert sett er meget god. Skal man bruke det til et fullgodt filmkamera så må man kjøpe inn viewfinder, z-cage, skulderstøtte m.m. Ergo blir det et spørsmål om pris (eller tålmodighet) :) Men som kamera fungerer speilrefleksene upåklagelig (selv om de veier litt og tar mye plass). Vel, det er nå i allefall mitt synspunkt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mats - du spurte om speilrefleks, og jeg spora litt av. Hvis du vil satse på foto, så er jo det en flott hobby!

Tror ikke du kan gjøre så mye feil ved kjøp av EOS 500d, eller 550. Men om ikke filming er viktig kan du kanskje klare deg med enda eldre og billigere kamera, så du har mere penger til optikk. 10-12 megapixel-kamera er ofte nok. Skal du virkelig utnytte ei bildebrikke med mange megapixel bør du også ha ganske god optikk, og da blir det fort dyrt.

Jeg har prøvd meg litt med speilrefleks, men har ikke fått helt taket på det. Fordi jeg har kjøpt for dyrt og avansert og brukt det for lite (må skjerpe meg). Det er ganske mye å sette seg inn i, og så mange instillinger at man skal knipse en del for å få det i fingrene. Er du teknofreak så hjelper det. De billigere speilreflekskameraene har program-automatikk som forenkler mye. Sport, Landskap, Portrett osv.

Etterbehandling av bilder er viktig, og du bør lære deg et bildebehandlingsprogram godt. Beskjæring og justeringer. Mye å hente her.

Det finnes andre bra produsenter som Pentax og Sony, men fordelen med Canon (og Nikon) er at der er det masse brukt optikk tilgjengelig til alle prisnivåer. Skal du ha speilrefleks, er den utbyttbare optikken noe av poenget. En kamerat som er dyktig naturfotograf sier at det er tre ting som er viktig når han fotograferer: 1: Stativ, 2: Stativ og 3: Stativ! ;) En annen nautrfotograf jeg kjenner bruker et stativ som veier over 20 kilo for å få maksimalt skarpe bilder!

Det er lett å tenke at man oppnår bedre resultater med dyrt og avansert utstyr. Jeg tar meg selv ofte å tenke sånn både med fotoutstyr og fluestenger. Men det er til syvende og sist mannen bak som teller.

Det var noen av mine tanker og erfaringer. Lykke til!

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg få takke alle som har svart, for suverene svar! Greit at du sporet litt av Geir, for jeg har vært innom tanken selv, viktig å tenkte gjennom alle elementer når man skal investere i noe dyrt ;) og et viktig poeng da, er om man faktisk trenger det og om det kommer til å bli brukt...

Når det gjelder filming med speilrefleks, viste jeg ikke at det var så vanskelig. men det sier seg sikkert selv, at et filmkamera ER bedre :) tanken var å slippe å ta med seg både speilrefleks, filmkarera og "undervannskamera" når man er på tur :)

må nok være innstilt på det Lars T nevner, at med speilrefleks på tur, så er man på fototur.. hadde det litt i sommer med noen kompiser, da vi hadde bestemt oss for å filme så mye som mulig fra hele turen.. blei noen dager å bare traske med filmkamera til kompisen min, litt frustrerende når kilos på kilos blir funnet og fisket på ;) men oppdaget at det var nesten like mye kick å stå og filme som å fiske :)

har fortsatt ikke bestemt meg for hva jeg kommer til å velge, evt vente til jul og "spleise" med julegavekjøperne =) 

det er fortsatt bare å poste tips og kommentarer om det er noen som skulle komme på noe nyttig/smart jeg burde tenke på...

-mats-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt et nytt speilrefleks i dag uten videomulighet ihvertfall. Greit nok det stiller visse krav, og uten skulderstøtte er du avhengig av stativ, men så blir til gjengjeld opptakene mye bedre enn med et billig videokamera i forbrukerklassen.

Kommer du over et billig kamera på bruktmarkedet er det anderledes, da kan du kanskje gå opp en klasse og få et mer robust kamera. Kan anbefale Eos 40D som jeg bruker selv og som du sikkert kan finne for 2-3000 på foto.no, da har du jo litt penger igjen til optikk. Er noen gode kjøpt på Nikon også, men hvilke modeller du bør se etter får andre komme med anbefalinger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg alltid har lurt på, men ikke satt meg noe inn i: hva står alle disse talla for i navnet til kameraene, som feks, d90, 40d, 5d, 450d osv... er det sånn at jo lavere tall jo bedre kamera? sikkert et skikkelig nybegynner spm, men så er jeg jo det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg alltid har lurt på, men ikke satt meg noe inn i: hva står alle disse talla for i navnet til kameraene, som feks, d90, 40d, 5d, 450d osv... er det sånn at jo lavere tall jo bedre kamera? sikkert et skikkelig nybegynner spm, men så er jeg jo det ;)

Tallene i seg selv står ikke for noe, men slik som Canon har 5 serier:

EOS 1000D billigste budsjett kamera

EOS 300D, 350D, 400D, 450D, 500D, 550D konsumentklassen. Høyeste nummer er nyeste og siste i rekka.

EOS 10D, 20D, 30D, 40D, 50D, 60D hobbyfotograf klassen. Høyeste nummer er nyeste og siste i rekka.

EOS 5D, 5D II, 7D Semiproffklassen (5D er fullformat, 7D aps format)

EOS 1D, 1DS Proffklassen. Nyeste modeller har III (mark 3) og IV (mark 4) etter modellnavn (1DS er fullformat, 1D er APS-H)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg alltid har lurt på, men ikke satt meg noe inn i: hva står alle disse talla for i navnet til kameraene, som feks, d90, 40d, 5d, 450d osv... er det sånn at jo lavere tall jo bedre kamera? sikkert et skikkelig nybegynner spm, men så er jeg jo det ;)

Tallene i seg selv står ikke for noe, men slik som Canon har 5 serier:

EOS 1000D billigste budsjett kamera

EOS 300D, 350D, 400D, 450D, 500D, 550D konsumentklassen. Høyeste nummer er nyeste og siste i rekka.

EOS 10D, 20D, 30D, 40D, 50D, 60D hobbyfotograf klassen. Høyeste nummer er nyeste og siste i rekka.

EOS 5D, 5D II, 7D Semiproffklassen (5D er fullformat, 7D aps format)

EOS 1D, 1DS Proffklassen. Nyeste modeller har III (mark 3) og IV (mark 4) etter modellnavn (1DS er fullformat, 1D er APS-H)

takk for godt svar igjen oddbjørn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kameraet er val kanskje ikke så værst da?

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&id=138965

canon 50d til 4000, med 351 eksponeringer..

eller er jeg helt på jordet der?

Ja, det er et bra kamera. Jeg har som sagt forgjengeren selv og er veldig godt fornøyd. Har ikke fulgt med på prisene på dette kameraet, så tørr ikke si hvor billig det er, men mener huske det ble solgt for 5-6000 nytt for noen måneder siden når de tømte lagrene før 60D ble lansert. Med så få eksponeringer gjør du uansett ikke et dårlig kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

kjøpte meg selv en canon 550d for ca 2 uker siden no. kan ikke si noe annet enn at eg e strålende fornøyd sjøl det bitte lille eg har fått prøvd det.. jobber på båt og selv om vi kun har lugget til kai denne perioden så e det mørkt ute når eg har fri. så har bare blitt noen bilder inne og ett par ute i mørket. men inntrykket mitt hittil e vertfall bra. eneste eg savner er en vidvinkel objektiv og telelinse og en macrolinse. men det er vell sann som kommer etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norumen: Gratulerer med kamera :-)

takk takk!! eneste som var kjipt, var at jeg hadde tenkt å kjøpe det i romjula. for så nemlig at det stod til 4990 på elkjop.no.. dagen etter da jeg satt meg ned for å kjøpe, var det satt opp til 5999 igjen :/ sikkert en feil, så var rimelig forbanna over at jeg ikke kjøpte med en gang jeg så det...

Helt vannvittig fisking og filming i det klippet du la ut lassekr!!

Helt fantastisk ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det absolutt fineste jeg har sett av fiskefilm er filma i helhet med Canon 5D. Noe å strebe etter..

Å satan, der kom fiskesuget..... for en filsnutt!!  :o

De er nok hakket vassere enn meg til å håndtere en speilrefleks disse gutta her... ;D

Gutta skriver :

All shot on DSLRs (Canon 7D & 5DII) + Canon L lenses & Zeiss primes and GoPros. Also: bars, poles, steady cam and rigs to stabilize and change angles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...