Gå til innhold

Kilosfisken 05


Anbefalte innlegg

Oppfordrer dere heldige som i år (05) har tatt fisk over kg til å bli med i denne eksklusive tråden, for litt skryt og for inspirasjon for oss andre..

Gjelder for ørret og røye

 

Regler i denne tråden :

det skal være bilde av fisk, og vekt. ( alt annet slettes ) utover det så sleng gjerne med litt info om hva som var av insekter og hva du tok den på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok denne fisken i et råk i et vann i Orkdal i April. Den tok på en montana, krok str 8. Faktisk min første fisk på fluestang. Blitt en del etter det, men ingen større. 49 cm. Har dersverre ikke vekta på fisken, men vil anslå den til rundt 1 kg.

 

orkdal.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Har fått to. Den første er ca kiloen, den andre var 1,45.

Kiloen tok på en gullhodenymfe, sort og gul med biotshale.

Den største tok på en stooor muddler stripet kraftig i overflaten.

Litt av et kick!

post-367-13949845519057_thumb.jpg

post-367-13949845519442_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisan!

 

Her kommer mitt bidrag (så langt........ :D ) til kilosfisken 2005. Røye på 1,1 kilo tatt på fiske sammen med Hermansen i en vakker liten tjønn utenfor Sveg i Sverige.

 

Kommer med en ørret på 2 kg + fra Fjellregionen i løpet av sommeren :D . Men ikke akkurat nå, da elvene er usedvanlig store! Mye klekkinger, men lite med vakende fisk :cry: .

post-176-13949845568251_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter en litt kald og treg start i Oslomarka klarte jeg ikke å dy

meg. Midten av Mai, ledige plasser på flyet til Dublin.

Mayflies on Logh Mask. Det ble en langweekend i ett av fluefiskets

mest tradisajonsrike vann.

Og Irland leverer som alltid ( eller hva Rune ).

Denne krabaten veide 4,1 pund.

Knall rød i kjøttet og fantastisk smak. ( det ble matfisken i år ).

Fisken tok en klekker (danica). Ellers tok vi mest fisk på

tradisjonelle irske fluer. ( Som fungerer som fy her hjemme også ).

Fisker med 2/3 fluer på fortommen hvor klekker eller Mask Mayfly

sitter i bunn. Dabblere på toppen.

Kaster og tar kun inn løsbukt evnt. litt bevegelse i flua.

Man ser all fisk tar og det smeller bra. ( lett å bomme for man ser fisken

så godt ). Godt fiske i litt vind. ( fungerer også bra i Norge!)

Legger ved bilde av fisk + fluer.

 

God sommer.

post-767-13949845583258_thumb.jpg

post-767-13949845583972_thumb.jpg

post-767-13949845584335_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse fiskene og 7 til i samme dimmen ble tatt på årets tur på Finnmarksvidda. Elva kan jeg kalle for mouchojokka i mangel av bedre navn. Denne skjeldenheten av en elv har bare to str fisk, stor og SVÆR. Ingen fisk under 1 kg ble landet. Elva er riktignok vanskelig tilgjenngelig og i 30 grader, vindstille, myggmengder typisk finnmark ble turen inn tøff. Belønningen i fiske opplevelser desto større når disse beista begynte å røre på seg opp mot strykene etter solneggang. Elva er pussig med godt med vårflueklekking men INGEN overflateaktivitet. Det tøyt yngel ut av kjeften på 1. fisken som ble landet og strategien ble imitasjon av disse med brune icedub marabou minilures og rubberleg grizzly marabou streamer. Disse ble svingt skrått nedstrøms og hugga var råe :P

(Nb det er IKKE garnmerker :evil: på denne ene lyse fisken)

 

Ellers har jeg satt pers på tsjekkisk nymfe laugh.png' alt=':lol:'> Jeg sto å nymfet etter sjørøya med min greyline 11 fot klasse 3 da det smalt på en laks på 7 kg på ankerflua, jeg brukte en tung mormyska som jeg hadde modifisert med marabouhale. Jeg sleit på droget i 30 min sålenge den sto stille, når den bestemte seg for rask tur oppstrøms med påfølgende hopp smalt 4x fluorcarbon naturlig nok av. Hvordan jeg VET at den var 7 kg? Jeg møtte en kar i elva to dager etter som akkurat hadde fått en fin laks på land, han veide og var ivrig i å fortelle om denne rare laksen som hadde fått med seg en rød mormyska i overkjeven i løpet av vinteren på isfiske. Jeg fortalte om min episode to dager tidligere og fikk ihvertfall ankret tilbake :D

post-368-13949845585064_thumb.jpg

post-368-13949845585443_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Så har endelig den første kilos-ørreten denne sesongen funnet veien inn i håvmaskene :D .

 

Fisken tok under tidlig morgenfiske i ei bitte lita elv her oppe for 4-5 dager siden. Jeg fant meg et rolig parti med en dyp renne hvor jeg observerte vaking. Spottet 5-6 fine fisker som sto og vaket relativt steady i toppen av renna. Vadet ut godt i overkant mellom noen trær for å prøve på fiskene nedstrøms (med noe h.....etes til mending :D ).

Vannfilmen var dekket av millioner av mygg, og ingenting annet. Gjorde mange forsøk med forskjellige myggimitasjoner og myggklekkere, men uten resultat. Tenkte jeg tilslutt skulle prøve en "multiflue" som jeg fikk av den italienske fluebinderen Gianluca Nocentini for et par år siden - og jammen ble det ikke fullt klaff på første flytet laugh.png' alt=':lol:'> .

Fisken tok kraftig, og det ble en heftig kamp med 0.11 fortomsspiss og en myk 3`er-stang ;) .

 

Du verden det var herlig!!!! Så nå er skuldrene der de skal være :) .

post-176-1394984563469_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert R

Har fått to fisk over kiloen, en på 52 cm uten vekt og den jeg fikk i natt var på 53 cm og veide 1.7kg. Fikk største fisk på tørt så det holdt i masse, makan til sipvak med bilringer har jeg aldri opplevd. Fikk den på en simulator inspirert av Eikre-fly.no.

post-0-13949845643615_thumb.jpg

post-0-13949845644086_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juniors første ørret.

Om man ser forholdet mellom fiskerens vekt og fiskes vekt, så skulle denne ørreten være tett på 2 kilo. ;)

 

Junior fikset alt selv, untatt utkastinga. Valg av flue til å ha bak duppen gjorde han selv. Det ble ei hareørenymfe. (for den var det gull på)

 

Han ville IKKE ha hjelp til å få den på land. Landing gikk greit ved at stanga ble plassert under arma, for så å rygge 4 meter bakover slik at fisken ble slept oppover berget. Etter at fisken var på land ble det lite fiske, det var mye bedre å se på alle prikkene på fisken. Siden den har røde prikker på, så konkluderer han med at det var en jentefisk.

 

Etter en stund får jeg spørsmålet: "koffer får ikkje han Markus ørret?" (storebror)

 

I oppdragelsens ånd så forteller jeg poden at storebror ikke får fisk fordi han fisker med mark. Vi som er skikkelige fiskere bruker flue. 3 sekunder seinere blir storebror forklart at fisken ikke liker mark, den spiser fluer som sitter på vannet. Storebror takker pent ja når han blir tilbudt å låne Otto Oter med dupp og flue. Det er tydelig at han ikke har tro på dette utstyret. I motsettning til storebroren, så er ikke 3-åringen det minste overrasket når det sitter fisk på aller første kastet. Det er ikke fritt for at pappaen og bestefaren humrer når de ser hvordan storebror missliker å bli belært slik.

post-599-13949845645302_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det heldigvis blitt ganske mange i denne kategorien denne sesongen :D Noen husker jeg godt andre ikke. Det er ikke den største som jeg husker best selv om den tok med seg sikkert 50 meter i første utraset og holdt meg på pinebenken i minst et kvarter.

 

Den jeg husker best er den jeg satt å kikket på når jeg var i Bosnia i mai. Fisken sto i kulpen på høyre siden ovenfor brua på fiskestrekket Martin Brod som er et kjent sted der nede. Det mest spennende var at fisken sto en meter fra land og der jeg satt. Den virkelige utfordringen var å ikke skremme fisken som gikk nesten helt inntil støvletuppen. På bildet bos2 ser du steinen foran meg, på bildet bos1 ser du det vesle "grønne" partiet foran der jeg sitter. Det var der fisken kom inn fra den harde elvestrømmen for å beite. Strømmen utenfor og nedover var nesten bare hvitt skum, jeg lo godt inni meg når jeg så for meg hva som ville skje. Jeg tok ingen sjansjer og satte på 0,18 spiss og et beist av ei steinfluenymfe.

 

Planen var å vente til fisken gikk ut i strømmen igjen før jeg la ut nymfa på bunnen. Det gjorde den, en mindre brunørret kom innom som like etterpå ble jaget vekk av en regnbue på et par kilo. Så kom ørreten tilbake. Nymfa mi lå på bunnen og stanga lå ved siden av meg inni buskaset, jeg ville ikke at stanga skulle peke utover kulpen. Jeg kunne telle prikkene på fisken i det klare vannet, jeg så at den tok en nymfe som kom drivende. Den sto parkert med hodet mot meg, jeg følte nesten at den sto å skulte litt på meg, "jeg ser deg nok, skjønner du" sto nesten skrevet i ansiktsutrykket på den. Etter en liten stund snudde den blikket ut mot strømmen hvor nymfa mi lå, akuratt i strømkanten som en ubåt å ventet. For å bevege nymfa måtte jeg holde i stangtuppen, resten av stanga hadde jeg tredd inn i buskaset bak meg. Jeg gjorde to vipp og så at fisken glefset i seg nymfa, gjorde tilslag med stangtuppen og heiv meg fram med stanga fra skjulestedet. Fisken kastet seg på hardstrømmen og stoppet bak en ødelagt bropillar. Gutta på brua gliste fårete, jeg hadde ikke helt trua på å lande den selv. Men etter noen minutter med stanga i fullt spenn fikk jeg dratt den inn til land og kjørt den i den lille kulpen.

 

Denne opplevelsen er den som sitter mest klistra sålangt i år. Bildet bos0 viser litt mer av elva. Ganske idyllisk :D

bos0.jpg

bos1.jpg

bos2.jpg

bos3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert R

Jeg var ute å fiske igjen og fikk denne ørreten på 1.1kg og 47 cm på en døgnflueimitasjon.

 

Det blir den tredje fisken over kiloen på noen uker.

post-0-13949845649966_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei !

 

Får slenge meg med jeg også. Fisken er ca 1.3 kg, tatt på Streaking Caddis # 12 presentert dødt. Fisken stod og vaket 15 meter fra meg. Den tok først på en superpuppe, men satt ikke. Jeg skiftet flue og ventet noen minutter. La et nytt kast, fisken tok men bommet. Ventet noen minutter til. Nok et kast, fisken tok voldsomt og satt. Så raste den et brutalt utras nedstrøms.....

Vakrere ørret har jeg ikke fått.

 

Stein

post-792-13949845661171_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig min første kilosfisk på tørt. Velfortjent vil jeg si, siden jeg sikkert har nærmere 100 turer på baken i år. 50 cm blank og sprek som juling. Sikkert rundt 1,2 kg. Tatt i bekmørket på en stripende vårflue. Fikk tilogmed lufta backingen. :D

post-526-13949845664695_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...