Gå til innhold

G.E.M SKUES`S DICSIPLES - a union of new nymph fly "purists" !!


Sjølvaste Harrkongen

Anbefalte innlegg

Pokker også, nå ble jeg seriøs. Og når jeg først er det så kan jeg også komme med et par tanker. Om det er riktig for dere er det bare dere som kan svare på, men slik tenker altså jeg:

Tynne lange spisser er verre å strekke skikkelig. Det motsatte er tilfelle med kortere og tykkere. Lengre og spesielt tynnere spisser vil altså ikke strekke seg like lett og spisen blir liggende i siksak eller i krøll. Jo tynnere, jo mer siksak eller krøll. OG: Jo bedre drift kan vi få! Jo mer strekk vi får, jo oftere vil vi få mikrostriping eller kraftigere. Dermed får vi kanskje plutselig en fisk vi ikke klarte å lure med tykkere spiss når vi setter på en tynnere og tror det er hele løsningen. Men min erfaring er at det ikke nødvendigvis er derfor. Så mitt råd er: Sett heller på lengre spiss enn tynnere!

Helt enig. Husker en artikkel fra Fly fishing & fly Tying fra noen år tilbake der det ble gjennomført et interessant eksperiment på dette i de engelske kalkstrømmene. Tørrflua ble bundet til en fot med fortom av varierende tykkelse og så sluppet fritt drivende nedover elva mot de vakende ørretene. Jeg mener å huske at konklusjonen ble at fortomstykkelsen spilte null rolle helt opp til 0.40 eller deromkring.

(Det ville selvsagt blitt et helt annet resultat dersom flua faktisk var forbundet med stang og snøre. En 0.40 fortomsspiss striper nok ganske fort i forhold til en 0.12.).

Men dette sammenfaller jo med det du sier, Erik - at det ikke er fortomstykkelsen som sådan, men stripingen forårsaket av en tykk (og kort) fortom  som er problemet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest fredrik hoffmann

Jeg fant tilfeldigvis det samme bildet av G.E.M. Skues som var postet i første delen av tråden her, men jeg fant det i farger. Tenkte dere ville finne det interessant..

[attachimg=1]

G.E.M Skues som drag queen ?

Ja det er vel i din ånd    :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker også, nå ble jeg seriøs. Og når jeg først er det så kan jeg også komme med et par tanker. Om det er riktig for dere er det bare dere som kan svare på, men slik tenker altså jeg:

Tynne lange spisser er verre å strekke skikkelig. Det motsatte er tilfelle med kortere og tykkere. Lengre og spesielt tynnere spisser vil altså ikke strekke seg like lett og spisen blir liggende i siksak eller i krøll. Jo tynnere, jo mer siksak eller krøll. OG: Jo bedre drift kan vi få! Jo mer strekk vi får, jo oftere vil vi få mikrostriping eller kraftigere. Dermed får vi kanskje plutselig en fisk vi ikke klarte å lure med tykkere spiss når vi setter på en tynnere og tror det er hele løsningen. Men min erfaring er at det ikke nødvendigvis er derfor. Så mitt råd er: Sett heller på lengre spiss enn tynnere!

Kloke ord Erik. Har aldri reflektert over dette selv, men når du skriver det ble det jo plutselig "dette burde jeg ha sett/visst/skjønt".  :)

Burde kanskje kopiert og forstørret dette. Og satt det opp som plakater langs Hemsila  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord Erik. Har jo reflektert litt over dette selv også, men min mening er at fortommen må ikke være for lang heller. Har man null kontroll på hvordan fluen lander i forhold til fortommen hjelper det ikke om det er mye slakk. Så en gylden middelvei er vel å foretrekke. Lang nok til at det ikke blir full strekk og kort nok til at man fortsatt har kontroll. Blåser det i tillegg oppstrøms så er det ikke akkurat lett å få en 10 meter lang fortom til å lande slik man ønsker det.

Siden vi først er i det seriøse hjørnet, hva er deres erfaringer med at fortommen kommer før fluen over fisken? Dette blir jo ofte tilfellet når man kaster oppstrøms på fisk og ikke er god nok til å kurvekaste. Tenker da ikke på fisk i mørke elver som Rena, men litt mer sky fisk i klare elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...