Gå til innhold

G.E.M SKUES`S DICSIPLES - a union of new nymph fly "purists" !!


Sjølvaste Harrkongen

Anbefalte innlegg

HAHAHA  ;D ;D

Skjønner at du er fersk på dette Oddbjørn  ;D

Maggotimitasjonen skal kun festes i krokbøyen og ikke rundt selve kroken!!  ;)

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=13982.msg286072#msg286072

Se her Stian kan du lese litt om tsjekkere. Som du ser skal de faktisk imitere vårfluer og ikke maggot. De er nemlig forstadiet til disse herlige skapningene som kommer opp til overflaten og får tokilosen til å vake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Også her,har du litt å binde opp,og holde deg oppdatert på. :D

http://www.flyguysoutfitting.com/micronymphs.html

Og hvis du i tilegg bestiller Hends-boka,spørs det om ikke vinteren blir for kort. ;D

Willy

Nei, nå begynner det å likne på det stresset som puristene advarer mot. Blir vel snart til at jeg må kjøpe flere stenger så jeg kan ha en rigget for tsjekkisk fiske, en for polsk og en for fransk. Er det ikke noen som bare kan anbefale 3 tsjekkere, 3 langlinenymfer og 3 nymfer til å henge under tørrfluer. Trenger vel ikke være så komplisert for å være nymfepurist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Oddbjørn

Jeg har haft stort held & succes med Copper John nymfe som fiskes "the New Zealand way" - dvs under en stor tørflue !

De har været i str. 16-18 og givet mange harr (dejlig fisk !)  ;D ;D

Lyder spændende at du kaster dig over nymferne også.......gælder om at kunne det hele -holistisk fiske  ;)

Ha det

Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også her,har du litt å binde opp,og holde deg oppdatert på. :D

http://www.flyguysoutfitting.com/micronymphs.html

Og hvis du i tilegg bestiller Hends-boka,spørs det om ikke vinteren blir for kort. ;D

Willy

Nei, nå begynner det å likne på det stresset som puristene advarer mot. Blir vel snart til at jeg må kjøpe flere stenger så jeg kan ha en rigget for tsjekkisk fiske, en for polsk og en for fransk. Er det ikke noen som bare kan anbefale 3 tsjekkere, 3 langlinenymfer og 3 nymfer til å henge under tørrfluer. Trenger vel ikke være så komplisert for å være nymfepurist?

Slapp av det er lenge til våren . ;D

Regnet ifjor ut at hvis jeg bandt 4-5 fluer hver kveld(ikke så mye stress det  :rolleyes: ) i skal vi si ca 100 dager,eller drøye tre vintermåneder,ja da trengte jeg noen nye bokser. ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHA  ;D ;D

Skjønner at du er fersk på dette Oddbjørn  ;D

Maggotimitasjonen skal kun festes i krokbøyen og ikke rundt selve kroken!!  ;)

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=13982.msg286072#msg286072

Se her Stian kan du lese litt om tsjekkere. Som du ser skal de faktisk imitere vårfluer og ikke maggot. De er nemlig forstadiet til disse herlige skapningene som kommer opp til overflaten og får tokilosen til å vake.

Heheh...Jeg håper virkelig du forsto at jeg fleipet angående de maggot greiene. Selv om jeg ikke akkurat er konkurransefisker vet jeg faktisk hva disse skal imitere  ;D Maggot var bare en greie her i denne tråden fordi jeg liksom er antiSkues og anti undervannsfiske. Som igjen jeg kaller meiting, og meiting og maggot hører jo sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh...Jeg håper virkelig du forsto at jeg fleipet angående de maggot greiene. Selv om jeg ikke akkurat er konkurransefisker vet jeg faktisk hva disse skal imitere  ;D Maggot var bare en greie her i denne tråden fordi jeg liksom er antiSkues og anti undervannsfiske. Som igjen jeg kaller meiting, og meiting og maggot hører jo sammen ;)

Ahhhh, jeg trodde du var seriøs og faktisk trodde alle nymfefiskerne imiterte maggot. Så feil kan man ta  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Erik Eikre

Hentet litt fra en annen tråd jeg:

0.10 mm  bruker dimensjonen kun de gangene jeg fisker med mormyrska etter småabbor

0.12 mm  en skjelden gang og dersom fluene er små til ørretfiske

0.14  og 0.16  vanligste til ørretfiske når krokstørrelsen er 12 - 16

0.18 vårfluefortom eller for andre ørretfluer som fiskes med bevegelse + store døgnfluer + mindre reker i havet

0.20 store vårfluer og steinfluer

0.25 tynneste til streamer

0.28 - 0.30 streamer med fortynging som kulekjetting......

0.35 laveste dimensjon i havet på jakt etter annet ennn sjøørret

0.40 minste dim. til fiske etter andre arter på vest - trøndelag og nord-norge

0.45 - 0.50 et must når storseien er tilgjenglig  8 kg ++

det finnes intet som er viktigere i et fiske som fisken ofte blir satt tilbake at det blir fort landet, om man ikke kan klare å få fisken på forsvarlig fortom så gjør man ikke det........

Helt enig med gutta over her. Lær å bruke ulik fortomstykkelse etter forholdene. Ikke "lås" deg på en tykkelse. Ofte kan man fiske med tykkere en det man tror, men av og til må man helt over på "hyssing" for at fisken skal ta flua. Uansett ikke gå lenger ned i tykkelse enn det du klarer å mestre under kjøring av fisk. Hyppig fortomsbrudd er ikke ønskelig for å si det sånn...

i elver med reglement som rena / hemsil burde man satt minstetykkelse og laveste klasse på stang som et kreterie......sunes at en #3 skulle vært streng forbudt i Rena, det er bare lek og har selvsagt observert mange langtekkelige kjøringer.....to minutter pr. kilo sa Ake Rosen.....

Dette er tull. Som en grov regel under laksefiske i stor elv - harling med skje eller wobbler, eller kastesluk, mark osv. - passer det bra, men på lettere flueutstyr er det selvsagt flere forhold som bestemmer. Stor eller liten vannføring, stri eller rolig strøm, fluestørrelsen og fortomtykkelsen. Jada, fisken sitter gjerne like godt på små fluer, men fortommen står gjerne i forhold...

Og har vi endelig en fin og etterlengtet fisk på kroken, så kjører de fleste fisken med visse marginer - det gjør iallfall jeg...

tippet-sizes.jpg?w=400&h=315

Som dere kan se er det altså viktig å bruke så tykk fortom som mulig for å få fisken inn så raskt som mulig. Spesielt om man skal slippe den fri etterpå. Dessuten er det dessverre mange fisk som svømmer rundt med kroker i kjeften pga alt fort tynne fortommer. Enkelte ganger (ganske ofte i bla Hemsil) må man ty til 6x eller 7x for å få fisken til å ta tørrflua. Dermed kan man bare glemme to-minutter-regelen! De første 4-5 minuttene av kjøring av en 2-kilos av rette slaget kan fort bli bare løping etter rusende fisk og et håp om å få se noe annet enn backing. Man må jo selvsagt stille snella akkurat slik at man ikke får overløp med slik fortom. Mer enn det og sjansen er stor for at fisken får beholde flua. Så hva kan man gjøre for å ta vare på "fiskens interesser" på best mulig måte?

Vel, løsningen er logisk og svært enkel, men ubehagelig for mange. Og alle som tenker over saken uten å legge et milligram vekt på egne behov vil se denne løsningen:

[move]FORBY TØRRFLUEFISKE![/move]

:P :P :P :P :P;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, men Erik: Nå kaster du vel ut ungen med badevannet?  ;D

For da må man jo i samme slengen forby nymfefiske med tynne fortomsspisser. 0,10-0,12mm må jo der også regnes som like uforsvarlig  :)

PS. Og har man kommet fram til en slik personlig logisk slutning som du har gjort her nå, så vil det jo være direkte umoralsk og ikke følge opp dette selv, ikke sant?   ;D

Det er jo selvsagt sånn at man ikke kan pålegge egen moralsk erkjennelse på andre - for moralen er subjektiv, men i samme åndedrag, så forplikter man seg selv, hvis man regner seg selv som moralsk person, å følge opp sine egne moralske slutninger som man har erkjent. Men det skal gå bra skal du se, Erik-0-18mm-Eikre  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virket så seriøst det innlegget ditt Erik når jeg leste de første linjene, men du tok deg heldigvis inn igjen  ;D

Men sånn for å være litt seriøs likevel så tror jeg ikke en fisk med en flue i kjeften har det ubehaget særlig lenge. For det første så fisker vi jo uten mothake så kroken er veldig lett å få ut igjen. Selv med mothake viser jo eksperimenter på dette at fisken klarer å kvitte seg med kroken. Er jo også som regel ved veldig små fluer man går ned i 7x og 6x så da blir ubehaget enda mindre. Synes faktisk det i teorien er bedre å ryke en fisk i ny og ne enn å kjøre den for lenge. Men dersom en 7x fortom fører til at man kjører fisken uten bøy på stanga, bør man holde seg unna slike fortommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

He he, men Erik: Nå kaster du vel ut ungen med badevannet?  ;D

For da må man jo i samme slengen forby nymfefiske med tynne fortomsspisser. 0,10-0,12mm må jo der også regnes som like uforsvarlig  :)

PS. Og har man kommet fram til en slik personlig logisk slutning som du har gjort her nå, så vil det jo være direkte umoralsk og ikke følge opp dette selv, ikke sant?   ;D

Det er jo selvsagt sånn at man ikke kan pålegge egen moralsk erkjennelse på andre - for moralen er subjektiv, men i samme åndedrag, så forplikter man seg selv, hvis man regner seg selv som moralsk person, å følge opp sine egne moralske slutninger som man har erkjent. Men det skal gå bra skal du se, Erik-0-18mm-Eikre  ;D

Gjelder selvsagt ikke meg ettersom jeg så og si aldri får fisk over 1 kg (Hvor mange bilder har du sett av meg med fisk? Og i så fall, hvor store var den/de?) Så 2 minutter er null problem nesten uansett fortomstykkelse. Dette gjelder altså der hvor man kan få stor fisk og de som faktisk får det. Og skulle jeg også mått gjøre det samme, so be it. En ting er i alle fall sikkert: Jeg gidder ikke forby meg selv så lenge jeg blir alene om det. Som sagt så er det jo ikke meg som er farlig for fisken. Du derimot burde jo blitt forbudt på alle måter. Ta så mye stort da gitt! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Virket så seriøst det innlegget ditt Erik når jeg leste de første linjene, men du tok deg heldigvis inn igjen  ;D

Men sånn for å være litt seriøs likevel så tror jeg ikke en fisk med en flue i kjeften har det ubehaget særlig lenge. For det første så fisker vi jo uten mothake så kroken er veldig lett å få ut igjen. Selv med mothake viser jo eksperimenter på dette at fisken klarer å kvitte seg med kroken. Er jo også som regel ved veldig små fluer man går ned i 7x og 6x så da blir ubehaget enda mindre. Synes faktisk det i teorien er bedre å ryke en fisk i ny og ne enn å kjøre den for lenge. Men dersom en 7x fortom fører til at man kjører fisken uten bøy på stanga, bør man holde seg unna slike fortommer.

Hmm... jeg har da fått en del 300-grammere med flue i kjeften jeg da. De større vet jeg som sagt lite om...  :-X

;D

Seriøst: Det er i tilslaget og ved håven de fleste ryker. Og ja, jeg har fått en del fisk med flue® i kjeften. Også uten mothake faktisk.(!)

Du er også herved invitert til å sitte sammen med meg og se på folk kjøre fisk i Hemsil. Et tips: Glem klokka.

Gjelder selvsagt ikke alle, men litt for mange. Det er sjeldnere at det er fortommen som skremmer fisken fra å ta enn det de fleste tror, men det er liksom løsningen på alt det (som avgifter). Brukte ikke 0.10 i det hele tatt i Hemsil i sommer jeg. Brukte mest 0.15. Fikk mange på 300 gram (og litt over) for det.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Dryflyslut

Jeg fant tilfeldigvis det samme bildet av G.E.M. Skues som var postet i første delen av tråden her, men jeg fant det i farger. Tenkte dere ville finne det interessant..

[attachimg=1]

post-0-13949883917541_thumb.jpg

post-0-1394988396565_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Du har selvsagt rett Erik. Men i år følte jeg ikke behov for tynnere enn 0,15 før høstturen til nettopp Hemsila. Men kunne sikkert fortsatt klart meg med 0,15 om jeg var litt bedre til å kaste.

Haha, tror nok du er en del bedre til å kaste enn meg.  :)

Det handler utrolig nok mer om posisjonering, presentasjon og drift enn fortom. Jeg vil faktisk være så frekk at jeg påstår at svært tynne fortommer ofte bare er et middel til å dekke over andre "småfeil". Men enkelte ganger er det selvsagt slik at det ikke nytter uten de tynneste fortommene. Spørsmålet er da om det ikke er like greit å gå videre. Fisken er antagelig kanskje allerede lei av å bli tatt bilde av... Så hvorfor ikke fiske etter de virkelig vanskelige og med god fortom? Altså med nymfe og etter de som ikke alle fisker på. Jeg synes i alle fall det er de som nesten aldri vaker som er mest interesante i Hemsil. De er ikke så lette å finne heller, så da blir det litt jakt også. ;)

Misforstå meg rett nå da. Jeg gjør akkurat de samme feila sjøl. Alt for ofte.  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler utrolig nok mer om posisjonering, presentasjon og drift enn fortom.

Jo, men noen ganger må man være utrolig god til å kaste for å posisjonere flua og fortom riktig for å få stripefri flyt og få flua til å komme før fortommen. Ikke god til å kaste langt, men god til å kaste kort.

Beklager forøvrig tendensen til seriøsitet, skal ikke gjenta seg for ofte  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Spørsmålet er da om det ikke er like greit å gå videre. Fisken er antagelig kanskje allerede lei av å bli tatt bilde av...

Er det fisk som ikke vaker du refererer til her? Det er i hvert fall slik jeg ser på det når fisken ikke vaker  ;D

Å nei du. Er nok ikke alltid slik serru. Jeg kan garrantere deg at all fisk som vaker på et visst strekke i Hemsil har vært i hendene på en eller flere fiskere. Og de blir verre og verre å lure. Dermed er det mange som tyr til hva jeg mener er for tynne spisser for å klare å lure dem.

:)

Beklager forøvrig tendensen til seriøsitet, skal ikke gjenta seg for ofte  ;D

Samme her.  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler utrolig nok mer om posisjonering, presentasjon og drift enn fortom.

Jo, men noen ganger må man være utrolig god til å kaste for å posisjonere flua og fortom riktig for å få stripefri flyt og få flua til å komme før fortommen. Ikke god til å kaste langt, men god til å kaste kort.

Dette med posisjonering osv er lettere sagt enn gjort enkelte steder confused0006.gif

I hemsil man sørge for å få ut flua fortere enn svint på vakende fisk, hvis ikke kommer noen andre å gjør det, så der rekker man ikke å legge noen strategi.

I rena har man bare to varianter å forholde seg til : oppstrøms eller nedstrøms happy0040.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Pokker også, nå ble jeg seriøs. Og når jeg først er det så kan jeg også komme med et par tanker. Om det er riktig for dere er det bare dere som kan svare på, men slik tenker altså jeg:

Tynne lange spisser er verre å strekke skikkelig. Det motsatte er tilfelle med kortere og tykkere. Lengre og spesielt tynnere spisser vil altså ikke strekke seg like lett og spisen blir liggende i siksak eller i krøll. Jo tynnere, jo mer siksak eller krøll. OG: Jo bedre drift kan vi få! Jo mer strekk vi får, jo oftere vil vi få mikrostriping eller kraftigere. Dermed får vi kanskje plutselig en fisk vi ikke klarte å lure med tykkere spiss når vi setter på en tynnere og tror det er hele løsningen. Men min erfaring er at det ikke nødvendigvis er derfor. Så mitt råd er: Sett heller på lengre spiss enn tynnere!

Å få flua frem til fisken før fortommen handler om posisjonering og også noen ganger teknikk. Men uten kunnskap om strøm og lesing av den er det stort sett bare flaks om det blir riktig. Eller svært rolige og jevne forhold. Og nettopp lesing av strøm er ofte nymfefiskerens store styrke. Så der fikk dere den også på kjøpet.

Dette er mine tanker og trenger ikke være riktig for alle. Så hiv dere gjerne over mine "påstander" og riv dem i filler. Samme for meg. Kan til og med hende jeg lærer noe av det. ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynne lange spisser er verre å strekke skikkelig. Det motsatte er tilfelle med kortere og tykkere. Lengre og spesielt tynnere spisser vil altså ikke strekke seg like lett og spisen blir liggende i siksak eller i krøll. Jo tynnere, jo mer siksak eller krøll. OG: Jo bedre drift kan vi få! Jo mer strekk vi får, jo oftere vil vi få mikrostriping eller kraftigere. Dermed får vi kanskje plutselig en fisk vi ikke klarte å lure med tykkere spiss når vi setter på en tynnere og tror det er hele løsningen. Men min erfaring er at det ikke nødvendigvis er derfor. Så mitt råd er: Sett heller på lengre spiss enn tynnere!

Helt enig, Erik  ;) Dette prøvde jeg også å si for et par år siden her inne på forumet, men fikk "massiv motstand"  ;D (Ikke av deg altså). Ikke at jeg brydde meg så mye om at folk var uenige heller altså  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...