Gå til innhold

Den stOOOORe BARISTA (kaffe)-tråden


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Fniiis....tjiihii... :)

SÅ; Det har seg slik at du liker kaffi, huH? Så hva mener du med det, huH?

Er du en som bare BÆLMER kaffe fra kaffi-automaten på jobben, setter på trakter'n

hjemme og ikke tenker mer over den s(m)aken. Så "stay put", og lær!

Eller er du en "fineschmekker", hvor kaffesmaken avgjøres mye av lukten før den første slurken, osv...

At du er den som "veit" at du får dårlig kaffe borte, ALLTID! Da er du som meg. Kaffe er VIN! Det er dette tråden handler om! Jeg selv verdsetter "god kaffe" veldig HØYT, men jeg får det bare hjemme hos meg selv.

Jeg har dukki kaffi i....skal vi se....40 ÅR! Men jeg "lærte" ikke "kaffe" før etter fyldte 49!

I dag er kaffe for meg like stor ekspimentering og smaksviktig som VIN og BRØDBAKING

(for de som følger brødbakertråden min). DERFOR:

Kom med tips om fremgangsmåter, både tilberedning og type kaffebønner / merker.

Dere KVERNER vel for faen kaffebønna sjøl?? Selvfølgelig...... :D;D

NB: Jeg vil IKKE HA en tråd som diskuterer hvilken ESPRESSO-MASKIN som er best

selv om det i høyeste grad også er interessant!! Da får du starte din egen tråd. Her diskuterer vi KAFFE!

Er du forresten klar over at det er forskjell på presskannekaffe og PRESSKANNEKAFFE??

Forskjellen er ENORM!

Håper det "lugger" litt i "skråtten" nå....

Comon'e fishingfriends.... ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke noe som slår god vel avstemt traktekaffe  :)

Det kommer vel kanskje av at dette er eneste slaget tilbredning hvor kaffen faktisk får lov til å utvikle aromaen over noen minutter.

Eneste som slår dette er kokekaffe/ bålkaffe på fisketur, som Ruffen sier  :) Men det kommer vel antagelig like så mye av stemningen rundt som kaffeen  :)

Instant kaffe - i alle former - er noe drit.

Ja, jeg ser det ryker, fræser, ser imponerende showaktig fancy shmancy ut, men smaker kattepiss  ;D Hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke noe som slår god vel avstemt traktekaffe  :)

Det kommer vel kanskje av at dette er eneste slaget tilbredning hvor kaffen faktisk får lov til å utvikle aromaen over noen minutter.

Eneste som slår dette er kokekaffe/ bålkaffe på fisketur, som Ruffen sier  :) Men det kommer vel antagelig like så mye av stemningen rundt som kaffeen  :)

Instant kaffe - i alle former - er noe drit.

Ja, jeg ser det ryker, fræser, ser imponerende showaktig fancy shmancy ut, men smaker kattepiss  ;D Hver gang.

Vel, well...

Da må jeg si her og nå, at tråden gjelder IKKE BÅLKAFFI! Hvorfor??

Fordi den SLÅR ALT ned i støvla! INGENTING kan konk'e med kaffi'n stekt eller

kokt på BÅL, etter en knall fiskeperiode på ca 3-10 timma. PERIOD!

Tråden handler om HIMEKAFFI, besøkskaffi, eller JOBBkaffi.... Gliser

Hei Brun.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel si at jeg lot meg rive med på den store baristabølgen da jeg flyttet til tigerstaden for 6-7 år siden. Utrolig mye god kaffe der ute, men må ærlig innrømme at jeg har falt rimelig av lasset etterhvert. Faktisk så er jeg møkklei jålete kaffe, håndkværner og melkesteaming. Har faktisk en del pakker med bønner liggende i en skuff her, men for meg så ble prosessen for tilgjort og tidkrevende. Nei, INGENTING slår bålkaffen, men siden dette ikke handler om den, så vil jeg faktisk slå et slag for min Moccamaster som jeg kjøpte i fjor. Endelig tilbake til det enkle. Skulle jeg ønske en espresso så setter jeg kokern på plata, men det er noe med "keep it simple stupid". Men det er nå meg... Tåler kanskje ikke ting som blir for komplisert? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle at det IKKE er vilkårlig hvordan kaffi'n tilberedes.

Alt handler om temperaturer og tid. Deretter kommer type kaffebønner

og malningsgrad osv....

Jeg har faktisk klart å få "FRIILE" kaffe fra remma'n til å smake fortreffelig,

bare ved å behandle den riktig.....

MEN; Når det kommer til VIRKELIG kaffearoma! Vi snakker VIN, kånnjakk,

skinkesteik og faens oldemor! Daaa...er vi på en hEEEElt anna kaffiplanet!

Sitter å drekker en bedre "columbia" nå, sjølkværna, presskanne, all bitterhet borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel si at jeg lot meg rive med på den store baristabølgen da jeg flyttet til tigerstaden for 6-7 år siden. Utrolig mye god kaffe der ute, men må ærlig innrømme at jeg har falt rimelig av lasset etterhvert. Faktisk så er jeg møkklei jålete kaffe, håndkværner og melkesteaming. Har faktisk en del pakker med bønner liggende i en skuff her, men for meg så ble prosessen for tilgjort og tidkrevende. Nei,

Enig med deg, men det er allikevel utrooooolig deilig å virkelig jobbe med

kaffismaken en gang i blandt..... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe er godt. Men mest av alt trivelig. Jeg hater for sterk bålkaffe. Bålkaffe skal også være perfekt.

Når det gjelder traktekaffe, så er det to ting jeg vil bemerke.

1) Rent utstyr....yberviktig

2) Kaffen blir mye renere og bedre (faktisk varmere utgangspunkt også) hvis man bruker grovere kvernt kaffe i filteret. Finkvernet traktekaffe gir dårligere resultat enn kokemalt kaffe i filteret. Det kreves bare en anelse mere kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe er godt. Men mest av alt trivelig. Jeg hater for sterk bålkaffe. Bålkaffe skal også være perfekt.

Når det gjelder traktekaffe, så er det to ting jeg vil bemerke.

1) Rent utstyr....yberviktig

2) Kaffen blir mye renere og bedre (faktisk varmere utgangspunkt også) hvis man bruker grovere kvernt kaffe i filteret. Finkvernet traktekaffe gir dårligere resultat enn kokemalt kaffe i filteret. Det kreves bare en anelse mere kaffe.

Dette har du helt rett i, Bjørnar  :) Kokemalt er fint å bruke, og som du sier, litt mer for å få samme styrke.

Det var fatter som lærte meg dette en gang, for han er så standhaftig på det med kokemalt - i filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hytta har jeg ordnet meg med en filterkopp. Jeg koker vann i kaffekjele. Heller kokende vann i en termos. Plasserer filterkoppen med filter og kokemalt kaffe i filteret over kjelen. Så heller jeg det kokende vannet tilbake gjennom dette inn i kjelen igjen. Makan til god kaffe skal du lete lenge etter!

Problemet på landet der jeg bor er utvalget på kaffe. Jeg benytter sjansen når jeg besøker steder utenfor grisgrendte strøk, men vil gjerne ha tips på god kaffe.

God kaffe skal bare ha smak i seg...ikke kaffe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det jeg savnet mest i Norge var skikkelig kaffe. Ikke vet jeg HVA som skal til for å lage den, men jeg vet hva jeg foretrekker. Og det er kaffe laget av trenede baristas. Filterkaffe suger uansett hvordan den blir laget. Jeg tar imot pga det sosiale. Bålkaffe er godt pga settingen, men hadde neppe smakt bedre enn vanlig instant kaffe hjemme i stua. Jeg foretrekker faktisk Nescafe sin "dark roast", i dobbel dose, fremfor en hvilken som helst traktekaffe.

Heldigvis finnes det god kaffe på hvert hjørne her nede - Starbucks, Columbos (favoritten!!), Robert Harris, +++.

I tillegg har jeg en (billig) espressomaskin som jeg har fått dreisen på slik at den lager OK flat white, med riktig konsistens på melken osv. Før det hadde jeg en sånn sak du setter rett på plata. Det er bare utrolig godt, og er for meg en viktig ingrediens for trivsel i hverdagen. Har også funnet ut at jeg har negativt koffein-nivå i blodet. Først etter en dobbel dose espresso er jeg mitt egentlige jeg.

"Plunger" lager forresten perfekt melk for "melkekaffe" (flat white, latte, osv). Varm den i micron til rett under kokepunktet, hell den i plunger'n og pump opp og ned i passe tempo. Du ser den ekspanderer, og etter ca et halvt minutt er den perfekt.

Vet det er mange som sliter med å få melken perfekt. Jeg har lært meg "surf the hole" trikset. Du holder tuten slik at det blir et lite hull, og konser på å holde det konstant til du har fått den ekspansjonen du skal ha. deretter stikkes tuten dypt til du får rett temperatur.

Som sagt ingen kaffe ekspert, men vet nøyaktig hvordan JEG vil ha den. Og det er enten hos en barista eller hjemme. Når det er sagt så drikker jeg all "drit" jeg får servert, med et smil. Er sær nok med det jeg er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hytta har jeg ordnet meg med en filterkopp. Jeg koker vann i kaffekjele. Heller kokende vann i en termos. Plasserer filterkoppen med filter og kokemalt kaffe i filteret over kjelen. Så heller jeg det kokende vannet tilbake gjennom dette inn i kjelen igjen. Makan til god kaffe skal du lete lenge etter!

Problemet på landet der jeg bor er utvalget på kaffe. Jeg benytter sjansen når jeg besøker steder utenfor grisgrendte strøk, men vil gjerne ha tips på god kaffe.

God kaffe skal bare ha smak i seg...ikke kaffe!

Omtrent slik anbefalte en barista jeg så på tv`n å gjøre det.

Med èn kopp av gangen.

Selvfølgelig kverna typen bønnene selv, like før, og veide dem, med dog.

PS: Et jækla godt(tror jeg da) tips vedkommende ga:

"Husk å skyll gjennom filteret med vann først. Da får man en mye mindre bitter kaffe!"

Sånn ellers må jeg si at med en helt ren Moccamaster, og god kaffe, så overlever jeg greit.

Men har kaffen stått på plata mer enn fem minutter, da tar jeg meg like gjerne en Espresso av Nescafè-pulver...

For de som bor i Oslo, anbefaler jeg en ekte italiensk pizza, på Pizza De Mimmo, ledsaget av et par Blåstripe-øl, etterfulgt av den knallgode espresso`n de serverer der!

Bellissimo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...