Gå til innhold

Noen som har prøvd etter SØ i Rogaland? Tråd kun for Rogaland..


Stian F

Anbefalte innlegg

Jeg kan jo begyynne med å si gratulere med endeli god utelling. kjenner det begynner å klø en smule i kaste armen. Godt jeg har en ny #7'er på vei. skal ankomme i morgen! :) men de fiskene dere har tatt her er på høle, utfor ånå? vet ikke om dere er klar over det men høle ånå er registrert som lakseførende, å d skal være en frednings sone på 100 meter. fikk det nettop bekreftet av en snill herre hos fylkesmannen

vis dere vil ha det svart på hvit, så kan dere gå inn på: http://www.temakart-rogaland.no/default.aspx?gui=1〈=3 trykk så på "hydrografi" på venstre side, å huk så av "lakseførende del av vassdrag". Det kommer da et kart der lakseførende elver er lilla.

§ 6. Fiske etter innlandsfisk i vatn med laks eller sjøaure

      I Rogaland er det i vatn med laks eller sjøaure tillate å fiske innlandsfisk med stong og handsnøre heile året. Det er ikkje tillate å fiske etter ål. Utanom fisketida for laks og sjøaure er det ikkje tillate å fiske nærare elveos enn 100 m. Laks eller sjøaure fanga utanom sesongen skal straks settast ut at mest mogleg uskadd.

og i og med at det aldri er sesong i høle ånå så gjelder fredningen året rundt.

ser at det hele ble litt uoversiktelig, men jeg kan avslutte med å si at jeg er på ingen måte ute etter å lage kvalm eller henge ut noen, men vet selv at det er mangel på informasjon om emnet.. (har selv fisket der ved flere anledninger, men det begynner å bli en stund siden nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 233
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

ah. var vell egentlig det jeg og jeg så for meg at du mente. så liksom ikke hva mitt innlegg hadde med bensin å diesel å gjør. :P men det må de nok få svare for selv. Jeg vet fint lite, for alt jeg vet så har de meget gunstige arbeids tider, noe jeg også gjerne skulle hatt. Jeg tenkte bare jeg skulle infomere litt om frednings sonen på høle, i og med at det ikke står skilt eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah. var vell egentlig det jeg og jeg så for meg at du mente. så liksom ikke hva mitt innlegg hadde med bensin å diesel å gjør. :P men det må de nok få svare for selv. Jeg vet fint lite, for alt jeg vet så har de meget gunstige arbeids tider, noe jeg også gjerne skulle hatt. Jeg tenkte bare jeg skulle infomere litt om frednings sonen på høle, i og med at det ikke står skilt eller noe.

Var ikke deg spesielt jeg hadde i tankene. Som du sier gunstige arbeidstider er jo ikke feil ;)

Fredningssone. Er ikke det 500m fra utløp eller noe i den duren da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei gunstige arbeids tider er absolutt ikke å forakte nei. :D ifølge han jeg snakket med hos fylkesmannen i rogaland, så er frednings sonen på 100m viss ikke annet er oppgit. på ims er det 300m å sele opperer vell med 200m? (den siste er jeg ikke helt sikker på, men føler å huske det var 200m det sto på skiltet der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halla! goe gang på tråden nå! det er bra! :)

Leoto: bra inlegg og informasjon om høle! ja det er der vi har fisket! 100 meters grensa fra elva blir (nesten) holdt! for dem beste plassene etter sø'en der på denne tiden av året ligger ca 100 meter fra elve utløpet! jeg har ikke målt i meter men er relativt sikker på at det er 100 meter på øyemålet :)

Nå skall det være sagt at ifjor en Sommerdag jeg var inne å fisket på høle møtte jeg en mann som var borti elva å sullet.. jeg ble nysjerrig på va denne karen holdt på med så jeg jikk bort for å snakke med han.. Han jobbet for n.i.n.a forsknings stasjon på ims å hadde i oppdrag om å sjekke PH verdiene i elven! jeg grep sjangsen å spurte han ang frednings sonene til elva å det han fortelte meg var at det ikke var noe frednings sone på grunn av at elva/bekken (som han sa) ikke var registrert som lakseførende elv! men han sa også at di jobbet med å forske på elva om den skulle bli registrert eller ikke! så mitt neste spørrsmål var Hvordan kan jeg finne ut når denne blir registret eller ikke!?!

Han kunne forsikkre meg om at det kom til å komme skilt om denne elven ble registrert som lakseførende!

så jeg har egentlig gått å ventet på at det skulle komme et skilt. men siden det verken er skilt eller at noen sier noe på at vi fisker der så har jeg gått ut fra at det er ok!

jeg vet at enhver fisker har selv ansvar for å sette seg inn i hvor og når det er lovt å fiske! men det blir litt tungvint å motte søke nette opp og ner for hver dag vi skall fiske :P spessielt siden det nesten er hver dag ;) men nå skall jeg i fremtiden passe på at 100 meters grensa blir holdt! :) så takk for info på at det har blitt lakseførende!

Sigve: jeg jobber på fiskebåt og når vi er ute blir det gjerne 2 mnd i slengen så nor jeg kommer hjem og går på fri så fisker jeg så mye som mulig før neste 2 mnd ute på havet kommer igjen :) som en ihugga sport fisker er det egentlig drømmejobben med tanke på at vi somregel har fri fra mai til august er fri (uten om noen uker i juni/juli :)

kult at det ikke bare er meg å stian som bruker tråden for denne tråden er mer enn bare en srøytetråd tips, skrøyt, regler, diskusjoner og til og med gammle jøpelendinger er gode greier her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 meters generell fredningssone utenom sesongen gjelder for ALLE elver/bekker med anadrom fisk som drenerer til sjøen! Skal altså ikke måtte være registrert som lakseførende vassdrag for at fredningssone skal gjelde, ørsmå gytebekker for sjøørret gjelder på lik linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om den var ment til oss som at vi fisket innenfor den lovligge grense men som jeg skrev så holdt vi 100 meters grensa! men reiner med at det var en opplysning til oss alle at 100 meters grensa gjelder enten om at elva/bekken er registrert eller ikke registrert.

jeg tenker på folk som ikke er ihugga sports fiskere.. det er ikke lett for dem å vite hvor og når man kan fiske!? husker for omtrent 5 år siden når jeg begynte å fiske aktivt.. følte meg ganske tafatt om hva som var lovt og hva som ikke var lovt.. man lærer så lenge man lever å det er en stor takk til nettsteder som denne! skulle ønske jeg viste om slike nettsteder for 5 år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han på nina kan ikke ha hatt peiling på hva han drev med. for ifølge "fylkesmannen" (ja det ble i "" men det er bare fordi jeg ikke tar igjen navnet på han jeg snakket med) så har "høle ånå" vert registrert som lakeseførende vassdrag i ganske mange år nå, men du kan ikke klandres for hans uvitenhet. :) hadde vel egentlig også stolt på et sånn utsang ifra en representant fra nina (Norsk Institutt for Naturforskning) er jo tross alt deres arbeids området det..

men ellers så må jeg nesten støtte Spenolsen i hans utsang:

"Uansett langt ifra stuereint å stå i elveutløp å fiske på denne årstiden!"

har jo noen fine plasser på andre siden av fjorden. ligger en liten holme med noen hytter på å der har me tatt en del "sjøaure" året rundt. faktisk et meget kurant belly sted å du sleppe alt som hette nord/nordvest vind. viss eg ikkje tar feil så hette de skjegrei holmane eller noe i den duren.

må igjen bare understreke at jeg på ingen måte er ute etter å lage kvalm eller hange ut noen. så til slutt Shit fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet hvor du mener med di holmene! vika innenfor di holmene heter engavika å det er en magisk plass om våren og sommer.. spessielt våren når børstemarken svermer! har persen min der inne 2,005 kilo! haha viktigt å få me dem siste 5 grammene ;) det var en fisk som tydelig hadde vert oppe å gytt å akkuratt hadde kommet ut i sjøen ijen! kan bare tenke meg hvor tung den var om den hadde vert i perfeckt stand  :o den fikk sef friheten tilbake etter den hadde låvet meg å bite på ijen neste vår :)gleder meg til våren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det ja. det er en awsome plass fatisk.  8) men vi har hatt godt fiske der på høst og vinteren også. må vell nesten ha belly/potong eller vanli båt for å nå de beste plassene rundt holmen. jeg støtter den 2,005kg. Da er jo tross alt ikke bare den magiske 2kg grensa nådd, men sprengt med hele 0,005kg :) har dere prøvd dere i dirdal å omeng? har selv ikke fått fisket noe de siste mndene. (hadde et uhell som resulterte i knukket stang) men venter ny stang imorgen. så det blir nok en tur til helga.. får håpe vær å fiske gudene er på min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten gyter om høsten/tidlig vinter. Ikke våren ;)

vist du leser inlegget mitt så ser du jeg sier at jeg FIKK fisken om våren ETTER den hadde vert oppi elva å gytt.. bra du vet når sø'en gyter sigve! Men fisken bærer tydelige tegn langt ut på våren! har til og med fott sø ut i mai som bærer tegn etter gyting! fikk den 2 kg fisken i april og den var lang å tynn å enda et lite brunskjær i fargen.. altså tydeligge tegn på gytefisk! det er en stor påkjenning å fisken lever på fettreservene når den gyter.. å det tar litt tid for fisken etter den har kommet seg tilbake i sjøen før den er i topp konsisjon igjen! ;) ;) ;)

Det er meldt kaldere vær til ikveld og til helga :( hvor har du tengt å fiske ihelga lepto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser diskusjonen om elveosen er et hett tema, men så lenge det ikke er skiltet er regelen at du kan stå helt kloss i elva å fiska "rett frem" ellers er det 100 meter utifra hvor elva renner ut, så lenge elva ikke er registrert lakseførende, er det derimot registrert som lakseførende elv er det 300 meter utifra elvemunningen!

Og Høle bekken (elva) er vel ikke som jeg kjenner til registrert lakse elv!!

men er jo alltid noen bønder og grunneiere som skal lage kvalm!! Vi er og sportsfiskere som bryr oss om fisken og verner om den, og tar sjelden fisk med oss hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om den var ment til oss som at vi fisket innenfor den lovligge grense men som jeg skrev så holdt vi 100 meters grensa! men reiner med at det var en opplysning til oss alle at 100 meters grensa gjelder enten om at elva/bekken er registrert eller ikke registrert.

Var bare opplysning ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christoffer: nei jeg vet ikke helt hvor jeg tar turen, må nesten se an vind å vær. vis vær gudene er med meg så blir det nok dirdals området. liker meg godt der inne. jærstrendene er heller ikke å forakte, men ofte værhardt der.

zeiter222: vis du har lest mine tidligere innleg så er det utdrag ifra "innlands fiske loven" (vet at det ikke er helt det den heter, men dere forstår hvor jeg vil)  paragraf 6 faktisk har også vert i kontakt med en reprensetant ifra fylkesmanne i rogalnd å fikk der bekreftet det jeg viste ifra før. viss du ikke tror meg så gå tilbake en side å les det jeg skrev der. det ligger der en link til et kart og forklaring på hvordan du får opp oversikten over lakseførende vassdrag i rogaland, å beklager, men høle åna er oppført der. å den normale frednings sonen er på 100m om ikke annet er oppgitt for vassdraget. jeg snakker nå om i rogaland, vet ikke hvordan stua er i resten av landet.

jeg er verken en bonde eller en grunneier som er ute etter å lage kvalm, men syns bare det er viktig å videreformiddle de regler som er der for å holdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge det ikke er skiltet er regelen at du kan stå helt kloss i elva å fiska "rett frem" ellers er det 100 meter utifra hvor elva renner ut

??? Så du tror du kan stå og fiske inntil utløpet så lenge du ikke plasserer fluen din diagonalt over selve oset?

ellers er det 100 meter utifra hvor elva renner ut, så lenge elva ikke er registrert lakseførende, er det derimot registrert som lakseførende elv er det 300 meter utifra elvemunningen!

Kilder plz...flere registrerste lakseførende elver som ikke har 300meters fredningssone. Mange har individuelle fredningssoner, og har aldri hørt om noe slikt som at fredningssonen ellers generelt strekker seg 300m fra elv/sjø.  

Står litt om noen fredningssoner for vassdrag i mitt område nedpå siden her:

http://lovdata.no/for/lf/fv/xv-19970623-0734.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christoffer: nei jeg vet ikke helt hvor jeg tar turen, må nesten se an vind å vær. vis vær gudene er med meg så blir det nok dirdals området. liker meg godt der inne. jærstrendene er heller ikke å forakte, men ofte værhardt der.

Har en kammerat som ofte fisker sø der! jeg har bare fisket laks et par ganger i elva men forstår på kammeraten min at det er gode sjøørret plasser der! må få en raport her etterpå da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo begyynne med å si gratulere med endeli god utelling. kjenner det begynner å klø en smule i kaste armen. Godt jeg har en ny #7'er på vei. skal ankomme i morgen! :) men de fiskene dere har tatt her er på høle, utfor ånå? vet ikke om dere er klar over det men høle ånå er registrert som lakseførende, å d skal være en frednings sone på 100 meter. fikk det nettop bekreftet av en snill herre hos fylkesmannen

vis dere vil ha det svart på hvit, så kan dere gå inn på: http://www.temakart-rogaland.no/default.aspx?gui=1〈=3 trykk så på "hydrografi" på venstre side, å huk så av "lakseførende del av vassdrag". Det kommer da et kart der lakseførende elver er lilla.

OIOIOI. Ser det at det er mange som tror vi står midt i eleveosen og fisker her tydeligvis.. DET KAN JEG MED 110%ÆRLIGHET SI AT IKKE FORKOMMER NÅR VI STÅR DER UTE, bare så det er sagt!! (Er jo ikke vits i og jukse )

Men det skal og sies at det hadde nok vært nødvendig med ett skilt der ute som opplyser om fredningsgrensen pga. det har hendt mange mange mange ganger at vi har kommet ut dit og det står folk og fisker ca 20m fra elveoset, og selv om vi har gitt beskjed videre så sier der bare *det står ikke noe skilt her*.

Håper ikke dette nå får en negativ vending mot Rogaland tråden nå, og at folk tror at vi står og 'tjuvfisker' for det er så absolutt IKKE riktig!!

Mvh Stian Finnestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oioi! tror du har misforstått meningen med innlegget mitt. beklager for det. Men jeg har aldri sagt at dere står midt i osen eller at dere "tjuvfisker" , men tenkte som så. at siden det ikke er noen form for skilt eller anne info å finne. så kunne jeg bidra litt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...