Gå til innhold

Reidar's fluebinding 2011


Reidar

Anbefalte innlegg

Legger inn noen fluer jeg har bindt, trenger noen sensorer til å fortelle hva som er riktig, og hva som er feil :)

Binder og fisker stortsett alene, og trenger noen tilbakemeldinger på hva jeg gjør feil på fluene mine !!!

På forhånd takk :)

post-2765-13949884880471_thumb.jpg

post-2765-13949884881199_thumb.jpg

post-2765-13949884881909_thumb.jpg

post-2765-13949884882439_thumb.jpg

post-2765-13949884882919_thumb.jpg

post-2765-13949884883279_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo friste meg til noen synspunkter, selv om fluen absolutt er fiskbare.

Kommer med noen tips basert på egen smak.

Fallskjermflua er fin. Litt ugjevn bakkropp, En tanke for korte haletråder, liker ikke CDC i vingen på denne flua, men det funker greit. Anbefaler TMC sitt vingemateriale her.

Elkhaircaddis synes jeg kunne være litt mer lodden i kroppen og kanskje et turn ekstra med hackle på kroppen. Flua fisker fint uten hackle også, men jeg synes den da der kjip ut.

Daddy er fin.

Den klekkeren ser jeg ikke så mye av.

Spent spinneren er slank og fin men vingene en tanke lange. Kunne spandert litt mer organsa i vingene også.

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, fluene dine fanger nok fisk skal du se:)

Etter min smak:

Fallskjermflua gir Tørrbjørn en bra dom på, bortsett fra at jeg gjerne bruker CDC som ving, men da bruker jeg som reger ikke hacle... Da surrer jeg bare et lite fallskjermhacle av cdc. Fisker som bare pokker det!

Caddisen ville jeg ogå hatt litt tjukkere i kroppen, og dubba nesten helt frem til øyet. (Det ser ut som at fremkroppen på flua di er veldig tynn). Håra ville jeg klipt loddrett i front, bittelitt foran krokøyet.

Spinneren er slank og fin, litt lange vinger, og bruk enten litt fler fibre, eller du kan bruke en snau tykkelse Dry Ving eller lignende å spe inn noen Oreganza fibre, eller noe anna flash. Thorax ville jeg hatt litt mer loddent og rufsete. Det funker fint å bruke litt CDC og frisere til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Falskjermen er bundet med biot, ser på bildene at noe av bindetråden vises i bakkant, haletrådene er like lange som flua, er ikke dette riktig? (vises litt dårlig på bilde, må kanskje trene på å fotografere også  hehe)

Klekkeren er faktisk en cdc mygg (hvis jeg tørr skrive det) i krok 18, her også noe dårlig bilde!!!!!!!! Dette var den flua jeg tok flest fisk på i sommer da :) Sammen med hvitvingen....

Godt vingene var litt for lange på spinneren (letter å klippe enn å skjøte) bare dumt det skulle vært flere fibre ( dette er ikke så lett å binde inn nå)

Utrolig godt å få noen tilbakemeldinger og noe mer å jobbe utifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fiskbare fluer det der. Kan jo pirke litt jeg og, siden det er det du er ute etter med tråden. Med det sagt

er jeg ikke noen ekspert, men kan si hva jeg ville gjort annerledes. Den øverste ville jeg brukt to cdc fjær med god kvalitet. Din ser liksom litt tynn og pjuskete ut. Enig med de andre ellers her. Ville personlig valgt et annet matriale i vingene på spinneren. Organza har lett for å bli to streker hvis, og tilbringer lenger tid i pulverboksen enn på vannet. Personlig bruker jeg hacklefibre, litt kødd i starten men går som en drøm etterhvert. Stankelbeinen ville jeg brukt en kortskaftet krok på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror og mener følgende:

Alle de andre svarene er meget på kornet!- Spesielt den om at alle er fiskefangere.

Her er det som med så mye annet trening som gjelder. Husker hvor usannsynlig vannskelig jeg synes det var å få proposjoner fluene, uten at jeg viste på dette tidspunktet at det var det som var feilen, i starten. Alle fluene jeg bandt i starten var histen og pisten hva gjelder proposjoner, og dermed så de aldri helt slik ut som de skulle.

Mitt tips er følgende:

Dersom du f.eks har funnet deg en klekker du har troen på, og som du ønsker å lære deg å binde. Bind denne til den sitter som et skudd!

- Da vil du for det første lære deg denne fluen meget godt, samtidig som du blir mer kritisk ettersom fluene kommer ut av stikka. Dette vil igjen lære deg mye hva gjelder andre fluemønstere. Kan også være et tips å ha en flue som en kompis eller for den saks skyld en flue du har kjøpt som mal.

-Ikke minst, ta deg god tid og "tenk over hver eneste turn med tråden"(ikke bokstavelig talt, men tenk over hva du skal gjøre i neste steg).

-"Less is more" og i noen tilfeller er "more less" ;)

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for svar :)

Det var kritiske øyne jeg ville ha på fluene, dette er den eneste måten å bli bedre på :)

En del å hente på materialvalg, både type og kvalitet...

Hadde vært hyggelig med utdyping, hvilke matrialer ville du valgt, og hvorfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville prøvd å skaffe meg bibelen slik jeg ser det; Lennart Bergqvist- Flugbinding på mitt sätt

Der finner du riktig materialer og farger, høyde på vingen, lengde på halen og lengder for spent spinner. Tror forresten at så lite organza blir lite flytende, jeg ville gått kortere og med noe annet mer flytende materiale, evt sammen med organzaen.

Men, jeg er stort sett sikker på at du vil få fisk på alle, selvom du er litt ute og kjører på noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville prøvd å skaffe meg bibelen slik jeg ser det; Lennart Bergqvist- Flugbinding på mitt sätt

Der finner du riktig materialer og farger, høyde på vingen, lengde på halen og lengder for spent spinner. Tror forresten at så lite organza blir lite flytende, jeg ville gått kortere og med noe annet mer flytende materiale, evt sammen med organzaen.

Men, jeg er stort sett sikker på at du vil få fisk på alle, selvom du er litt ute og kjører på noen steder.

Lennart Bergqvist- Flugbinding på mitt sätt er vel nærmest en fluebinder bibel. Men, boka er noen år gammel nå, og det har kommet bedre materialer på markedet enn det Lennart bruker. Videre er Lennart litt for mye petimeter synes jeg.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville prøvd å skaffe meg bibelen slik jeg ser det; Lennart Bergqvist- Flugbinding på mitt sätt

Der finner du riktig materialer og farger, høyde på vingen, lengde på halen og lengder for spent spinner. Tror forresten at så lite organza blir lite flytende, jeg ville gått kortere og med noe annet mer flytende materiale, evt sammen med organzaen.

Men, jeg er stort sett sikker på at du vil få fisk på alle, selvom du er litt ute og kjører på noen steder.

Lennart Bergqvist- Flugbinding på mitt sätt er vel nærmest en fluebinder bibel. Men, boka er noen år gammel nå, og det har kommet bedre materialer på markedet enn det Lennart bruker. Videre er Lennart litt for mye petimeter synes jeg.

bjorni

Er nok enig med deg der, men i forhold til mål osv. tror jeg han er ganske så relevant. Jeg binder nok ikke helt som han foreskriver nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre er Lennart litt for mye petimeter synes jeg.

Petimeter eller ei, den boka står seg ennå  :D

Oh Yes, det gjør den, og antagelig til evig tid!

Bare husk at mye av bindematerialet kan erstattes med nyere materialer og at du ikke trenger å binde opp 32 fargenyanser av hver døgnfluestørrelse ;)

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder boka til Berquist,så kan du gjerne bruke andre materialer en det står i den,men bind gjerne fluene som Berquist gjør det. :D

Bruker endel av prinsippene hans i fluer bundet med nyere materialer,og det holder i lange baner.

Ellers syns jeg det er så mange bra tips og mønstre her på forumet,at man nesten ikke trenger stort annet,tilogmed en egen tråd for;hvordan ta bilder av fluene.  :D

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=14645.0

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Igjen takk for svar :)

Det var kritiske øyne jeg ville ha på fluene, dette er den eneste måten å bli bedre på :)

En del å hente på materialvalg, både type og kvalitet...

Hadde vært hyggelig med utdyping, hvilke matrialer ville du valgt, og hvorfor :)

Langt lerret å bleke :) Bare organza i vingene på en spent spinner funker dårlig, feks. polygarn ville være et bedre valg. Vingen på fallskjermfluen behøver ikke være et "flytende" materiale da denne er over vann. Lær deg å bruke hort/deer/elk som vinge på fallskjermflua først som sist (disse er jo forøvrig "flytende" uten at dette er negativt).

Velg skikkelig kvalitet hane til hackle på fallskjermfluer. Gir mye bedre stabilitet og fyteevne Etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for svar :)

Det var kritiske øyne jeg ville ha på fluene, dette er den eneste måten å bli bedre på :)

En del å hente på materialvalg, både type og kvalitet...

Hadde vært hyggelig med utdyping, hvilke matrialer ville du valgt, og hvorfor :)

Langt lerret å bleke :) Bare organza i vingene på en spent spinner funker dårlig, feks. polygarn ville være et bedre valg. Vingen på fallskjermfluen behøver ikke være et "flytende" materiale da denne er over vann. Lær deg å bruke hort/deer/elk som vinge på fallskjermflua først som sist (disse er jo forøvrig "flytende" uten at dette er negativt).

Velg skikkelig kvalitet hane til hackle på fallskjermfluer. Gir mye bedre stabilitet og fyteevne Etc.

Hvorfor det egentlig? Merker du noe forskjell på fiskbarheten? Det er jo noe jævla ræl å binde i stedet for andre materialer og det går lett i stykker.

Er det vekten eller at det ikke suger vann og fiskeslim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at mye av bindematerialet kan erstattes med nyere materialer og at du ikke trenger å binde opp 32 fargenyanser av hver døgnfluestørrelse ;)

:)

bjorni

Har regnet endel på det regnestykket der, for hvis du sier at du skal ha duns i noen fargevarianter av la oss si de 6-7 mest vanlige, samt klekkere og kanskje flymfer i tillegg til spent (strengt tatt så trenger du jo nymfene også hvis du fisker med sånt..). Og så binder du 10 av hver i 2-3 krokstørrelser for å dekke opp.... Badabing, du nærmer deg 1000 fluer ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja :)

Si at jeg da binder i snitt 3 fluer pr time, og binder i tre timer hver dag, så må jeg jo ha noen nympher og streamere også ( er ingen purist, iallefall ikke enda, selv om jeg foretrekker tørt) så er vi raskt oppe i 1200 fluer, da vill jeg binde i ca 133 dager i strekk.... Da er vi klar til junifisket... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja :)

Si at jeg da binder i snitt 3 fluer pr time, og binder i tre timer hver dag, så må jeg jo ha noen nympher og streamere også ( er ingen purist, iallefall ikke enda, selv om jeg foretrekker tørt) så er vi raskt oppe i 1200 fluer, da vill jeg binde i ca 133 dager i strekk.... Da er vi klar til junifisket... :)

Bind dem i riktig rekkefølge,suplér etterhvert som sommeren skrider frem,og du er klar til myggfisket i mars/april. ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Igjen takk for svar :)

Det var kritiske øyne jeg ville ha på fluene, dette er den eneste måten å bli bedre på :)

En del å hente på materialvalg, både type og kvalitet...

Hadde vært hyggelig med utdyping, hvilke matrialer ville du valgt, og hvorfor :)

Langt lerret å bleke :) Bare organza i vingene på en spent spinner funker dårlig, feks. polygarn ville være et bedre valg. Vingen på fallskjermfluen behøver ikke være et "flytende" materiale da denne er over vann. Lær deg å bruke hort/deer/elk som vinge på fallskjermflua først som sist (disse er jo forøvrig "flytende" uten at dette er negativt).

Velg skikkelig kvalitet hane til hackle på fallskjermfluer. Gir mye bedre stabilitet og fyteevne Etc.

Hvorfor det egentlig? Merker du noe forskjell på fiskbarheten? Det er jo noe jævla ræl å binde i stedet for andre materialer og det går lett i stykker.

Er det vekten eller at det ikke suger vann og fiskeslim?

Like greit å lære seg mønstre med hår fra hjortedyr først som sist. Utrolige fiskefangere disse mønsterne som inneholder nevnte. DET at håra ryker fort/er vanskelige henger sammen med materialvalg; tar du vanlig rådyr, overbleika Elk-hår etc. tåler hårene ingenting. Hvis du derimot velger riktige materialer vil du se at all din fluebinding vil øke i kvalitet.

Jeg har fallskjermfluer fra begynnelsen av 90 tallet som har fanget maaange fisk. Alle er bunder med deer i vingen. Hjortehår gir fallskjermfluer en balanse (hvis riktig bundet) som er helt overlegen. Denne balansen er spesielt viktig under massive klekkinger med selektiv fisk som krever at flua står "perfekt" på vannet. Hjortehår tvinner heller ikke fortommen. NO-hacle fluer bundet med "deer" er i en klasse for seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for svar :)

Det var kritiske øyne jeg ville ha på fluene, dette er den eneste måten å bli bedre på :)

En del å hente på materialvalg, både type og kvalitet...

Hadde vært hyggelig med utdyping, hvilke matrialer ville du valgt, og hvorfor :)

Langt lerret å bleke :) Bare organza i vingene på en spent spinner funker dårlig, feks. polygarn ville være et bedre valg. Vingen på fallskjermfluen behøver ikke være et "flytende" materiale da denne er over vann. Lær deg å bruke hort/deer/elk som vinge på fallskjermflua først som sist (disse er jo forøvrig "flytende" uten at dette er negativt).

Velg skikkelig kvalitet hane til hackle på fallskjermfluer. Gir mye bedre stabilitet og fyteevne Etc.

Hvorfor det egentlig? Merker du noe forskjell på fiskbarheten? Det er jo noe jævla ræl å binde i stedet for andre materialer og det går lett i stykker.

Er det vekten eller at det ikke suger vann og fiskeslim?

Like greit å lære seg mønstre med hår fra hjortedyr først som sist. Utrolige fiskefangere disse mønsterne som inneholder nevnte. DET at håra ryker fort/er vanskelige henger sammen med materialvalg; tar du vanlig rådyr, overbleika Elk-hår etc. tåler hårene ingenting. Hvis du derimot velger riktige materialer vil du se at all din fluebinding vil øke i kvalitet.

Jeg har fallskjermfluer fra begynnelsen av 90 tallet som har fanget maaange fisk. Alle er bunder med deer i vingen. Hjortehår gir fallskjermfluer en balanse (hvis riktig bundet) som er helt overlegen. Denne balansen er spesielt viktig under massive klekkinger med selektiv fisk som krever at flua står "perfekt" på vannet. Hjortehår tvinner heller ikke fortommen. NO-hacle fluer bundet med "deer" er i en klasse for seg :)

Hmmm, her har vi tydeligvis ulike erfaringer. Jeg bruker nesten aldri hjortehår i vingen på fallskjermfluer. Det er flere årsaker til det, blant annet så er de er klønete å binde og når de i tillegg velter....den opplagte løsningen er nok at jeg binder de feil, og det kan jeg sikkert jobbe med hvis jeg gidder. Det gjør jeg ikke, men binder glad og fornøyd fluer som jeg vet flyter riktig. Min anbefaling til en som er ny blir altså å velge safe materialer og safe mønstre som du vet fungerer og heller "eksperimentere" mer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Alt for enkel løsning å gå for det "lette" :) Man må uansett lære seg på sortere materialer før kjøp. Derfor er netthandel på fluebinding for meg utelukket. MÅ se materialene før innkjøp ....

"Deer" naturell vil jeg påstå er topp 5 av de viktigste materialene i mitt fluebindearsenal :)

Parachutes, streaking caddis, muddlere, goddard sedge, no-hackle etc. .. Du MÅ før eller siden mestre denne type® materiale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...