Gå til innhold
  • 0

Nybegynnerstang!?


Kim W

Spørsmål

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg startet med en såkalt nybegynnerstang, og kastet med denne i mange år uten å prøve noe annet. Siden jeg ikke hadde noe særlig annet forhold til andre stenger så ante jeg ikke om denne var stiv eller myk, rask eller dyp osv(har fortsatt ikke det i dag)...

Så kom den dagen jeg kjøpte meg ny stang, en loop multi, og som jeg såvidt husker ikke var betegnet som noe spesielt dyp. den var sånn midt på treet, og jeg ante at den var i samme gata som min gamle vangen stang, i tillegg kjøpte jeg et presentation snøre...

Det var den dagen jeg fant ut hva slags oppsett gamlestanga hadde  :P meget rask, med et relativt framtungt snøre(ikke noe presentationsnøre i alle fall). resultatet var at jeg sto der med min nye(og relativt sett dyre) stang og greide ikke å kaste ??? ???

uansett... poenget mitt er at man tilpasser seg hva man i utgangspunktet har, og har man lyst nok til å lære seg å fiske med flue, tror jeg det spiller liten rolle hva man i utgangspunktet begynner med, man er like håpløs i begynnelsen uansett  ;)

Beklager avsporingen, men hvilken klasse var Loop Multi settet og hvordan fungerer denne kombinasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Man kan selvfølgelig lære seg å kaste med stive stenger også !

Men hvorfor er det lettere å lære med en snøreklasse tyngre på stanga ?

Jo av nettopp de grunnene jeg nevener.

Jeg har lært ganske mange å kaste, (på en faglig riktig måte)  å en rolig relativt dyp stang er det beste den første tiden.  Men som jeg skriver tidligere, man blir fort mere tifreds med en noe raskere mere progressiv stang !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

min første fluestang var en såkalt nybegynnerstang. coolwater(Guideline?) #5-6. kostet 500kr(ink snelle) med persrab på xxl. prøvde den igjen her om dagen - utrolig "tilgivende". Tror ikke jeg hadde fortsatt med fluefiske hvis jeg ikke følte at jeg mestret et overhodekast noenlunde(følelsen av det i allefall). Nybegynnerstenger: gatewaydrug!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg deler Morgan, Pål, og Staffans tanker. Det er åpenbart for meg at disse tre vet hva de tenker  :)

Tenk også over hvordan dette med linevekt, dybde og så videre faktisk får virkning for en nybegynner.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

- Jeg startet med fluekasting sist sommer. Kjøpte meg nytt utstyr, og i mangel på råd og henvisninger (var da ukjent med dette forum, og kjente ingen jeg ville spørre) leste jeg tester av stenger i klasse 5. Kjøpte ei stang med terningkast 6 i testen. Karakteristikk: "Ei stang det er lett å kaste langt med". Halvaksjon. Et sikkert valg...?  Etter å ha prøvd å lære å kaste - forholdsvis intensivt - i et halvt år, også med noe instruksjon, er jeg i ferd med å innse at denne stanga mestrer jeg ikke. Ikke enda. Nå nettopp var jeg så heldig å bli med i en fin gjeng av fluefiskere som driver med kastetrening her på stedet. Virkelig drevne og flinke kastere flere av dem. På de to kveldene jeg har vært med hittil har jeg også fått prøvd litt et par andre stenger. "For noen stive rare stenger - men så rolige i aksjonen" - var førsteintrykket mitt. Den ene - en Fluvius, den andre en Scott, som jeg ikke husker modellbetegnelsen på. Uten at jeg prøvde dette helt ut, med hva jeg kunne klare av kastelengder osv. ble jeg slått av hvor mye lettere det var å sette fine, trange snørebukter med disse stengene. Som føltes så stive og merkelige.

Mitt neste mål blir å prøve ut dette videre. Det hender at førsteinntrykket bedrar, men dette er noe jeg bare må finne ut av. Jeg ser for meg at jeg kanskje snart kommer ut med  ei ny stang med en helt annen og stivere aksjon en den jeg har nå.

Et tips - ut fra egne erfaringer: Prøv flere stenger med ulike aksjoner. Og om mulig, prøv omigjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg deler Morgan, Pål, og Staffans tanker. Det er åpenbart for meg at disse tre vet hva de tenker  :)

Tenk også over hvordan dette med linevekt, dybde og så videre faktisk får virkning for en nybegynner.

Mvh. Jan.

Jeg for min del får ikke så veldig dype refleksjoner ut av det Pål og Staffan påstår....

Men jeg er enig i det de sier.

Og de som nevnte at loop multi er en fin nybegynner stang mener jeg har helt rett :) Den type aksjon er lett og kaste med og du får den til en hyggelig pris. Noe som er veldig viktig før en vet at dette er riktig får deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Morgan sier: "relativt dyp".

Pål sier: "9 fot femmer".

Staffan sier: "den gulgrønne Sølvkrokenstanga".

De trenger ikke si noe mer. De sier nok til å forstå at de ønsker ei stang som bøyer en liten tanke. I egenskap av å være en femmer eller sekser så gjør de fleste det, i hvert fall tilstrekkelig til at en får føle på hva vi mener med fluekastets fysikk.

Hallo, Gary! Med din historie her over som nybegynner illustrerer du faktisk situasjonen ganske godt. Du oppfatter stengene som stive på nåværende tidspunkt, men faktisk tror jeg du vil oppleve etterhvert at når det snakkes om stivt blant alle oss er inne med svært ulikt erfaringsgrunnlag, så vil du se at det er subjektivt relatert til en rekke faktorer.

Ikke altfor stivt, ikke altfor mjukt, pleier jeg selv å si, for å gjøre det enkelt. Stivt eller mykt; den virkelige dybden i ei stang klarer en ikke å ta ut i starten uansett, og det er på dette tidspunkt heller ikke noe mål i seg selv å gjøre det. Kan en bare få tatt ut et lett spenn i topp og midtdel, så holder det. Tar stanga ut altfor stor dybde for tidlig synes jeg det er like feil som å kaste med en stokk i den sammenheng vi nå debatterer. Men så er jo saken også den at for at ei stang skal få ta ut sin dybde, så må vi kaste på en måte som gjør at den gjør det, selv en real djup mjukis. Stod det mellom en stokk og "en slik en", ville jeg nok for en nybegynner ha valgt "en slik en". Men igjen; jeg erfarer at en god kombinasjon er ei stang med litt fasthet ja (kan godt være forholdsvis rask, helt greit det), men som faktisk bøyer seg litt.

Smak og behag mellom oss fluekastere. Som lærer er det viktig at en gir eleven et godt læringsgrunnlag. Har selv hatt elever på kurs der de har kommet med kostestive åtterstenger. Heldigvis får jeg vel si, har jeg alltid med meg noen seksere som bøyer en tanke. Ja, jeg har hatt bruk for dem.

Mvh.  Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Jeg påstår.

Dersom man ikke har stått å instruert personer som aldri har kastet med flue, og dersom man vet hvordan man skal instruere, da kan man ikke fortelle hva som egner seg best for.

En stiv stang er en stiv stang, og forferdelig for en helt fersk kaster å ""treffe" timing-messig når du bare står der å "fekter" og ikke helt skjønner hva du skal gjøre.

(Da rigger man gjerne med en snøreklasse over for å få bedre tid på timingen, altså stanga jobber dypere) 

Når man har kommet over disse første to (?) timene, kan en beherske en noe raskere stang, men det er ikke ideellt ! 

Dersom vi mener at en relativt rask stang er en type som Scott S4, Sage Z-axis, Guideline LPXe  etc.

Da vil disse begyne å fungere for en nybegynner  etter de første timene med en rolig stang.

Sånn er det.

Jeg vil i farte sammenlikne det med badmington kontra tennis.  Prøv å henge med i tennis i begynnelsen, så ser dere hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Selv bynte jeg med en stiv #6 stang og jeg fikk ikke til. Hadde ingen til å lære meg men så masse filmer om kasting og leste en hel del. Etter ei stund gikk jeg å kjøpte meg ei #3/4 stang da jeg fant ut at #6 stanga va for powerfull til bekkørret opptil 5-600gr. men når jeg bynte med #3/4 stanga fikk jeg en aha opplevelse for da fikk jeg mere føling på hva som fåregikk under kastinga og timinga kom rimelig fort inn og jeg klarte å kaste lenger med #4 stanga på 7,6fot en hva jeg klarte med #6 stanga på 9 fot. Så jeg vil ambefale nybegynere å starte med en stang med dyp aksjon og med et snøre som nesten bunner stanga under kast. Dette har jeg trent opp to kompiser med. så det å starte med en stiv stang hvor nesten ikke føler hva som skjer virker etter min mening helt bak mål. Men som sakt så er vel dette en individuel sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Selv bynte jeg med en stiv #6 stang og jeg fikk ikke til. Hadde ingen til å lære meg men så masse filmer om kasting og leste en hel del. Etter ei stund gikk jeg å kjøpte meg ei #3/4 stang da jeg fant ut at #6 stanga va for powerfull til bekkørret opptil 5-600gr. men når jeg bynte med #3/4 stanga fikk jeg en aha opplevelse for da fikk jeg mere føling på hva som fåregikk under kastinga og timinga kom rimelig fort inn og jeg klarte å kaste lenger med #4 stanga på 7,6fot en hva jeg klarte med #6 stanga på 9 fot. Så jeg vil ambefale nybegynere å starte med en stang med dyp aksjon og med et snøre som nesten bunner stanga under kast. Dette har jeg trent opp to kompiser med. så det å starte med en stiv stang hvor nesten ikke føler hva som skjer virker etter min mening helt bak mål. Men som sakt så er vel dette en individuel sak.

Takk Glenners !

DEt blir sånn at man ikke tror sine egne ører når det blir påstått at en stiv stang er best for en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Etter jeg hadde fått inn timinga med denne bløte #4 stanga gikk jeg over til guideline AWM en stang som er lynkjapp med toppaksjon. Jeg fikk ikke til å kaste med den , men så kjøpte jeg et SA GPX som er en halv klasse opp og da blei alt bra igjen.

Denne stanga var så spenstig at den bunna ikke på et #5 snøre engang.

Etter denne AVM kjøpte jeg en Loop multi å satte på GPX snøre i god tro men hva skjedde, jo den bunna tvært og snøre var for tungt. Satte på et lettere #4 på loop stanga som har en dypere akjson en AWM og da var morra i gang , stanga jobba som den sku å kastne rullet så pent som de aldri har gjort før!

Nå er det en loop opti med opti stream snøre som skal følge meg gjennom denne sesongen.

legget til at jeg er på 3 sesongen nu med fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

DEt blir sånn at man ikke tror sine egne ører når det blir påstått at en stiv stang er best for en nybegynner.

Når man har kommet over disse første to (?) timene, kan en beherske en noe raskere stang, men det er ikke ideellt !  

Dersom vi mener at en relativt rask stang er en type som Scott S4, Sage Z-axis, Guideline LPXe  etc.

Da vil disse begyne å fungere for en nybegynner  etter de første timene med en rolig stang.

I og med at du definerer nybegynnerstadiet som "de 2 første timene", og at man deretter kan skifte til en relativt rask stang følger jeg ikke med lenger.  Man kjøper da ikke en stang for 2 timer? Det er ikke slik det fungerer.  Jeg tenker nybegynnerstadiet som de 2 første årene, og i et slikt perspektiv ville jeg helt klart anbefalt en rask/stiv stang - Z-axis er et godt valg.  Av den enkle grunn at dette er en enklere stang å venne seg til.  Dette er jo ikke noe å dalle med - de som er uenig i dette er enten kunnskapsløse eller ute etter å kverulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I grunnen sant det Jan. " kjøp ei 9 foter i klasse 5" "sølvkroken har ei billig og god ei". "har ikke butikken den så be han finne noe i den duren".

Er dette er greit råd eller skal vi raute om aksjoner og timing og det som værre er?

Jeg begynner å lure på hva du egentlig mener Morgan cane. Du er så jævlig kategorisk innen kasting at det er vanskelig å ta deg særiøst.

Du sitter kansje med fasiten på alt? Men ok, greit nok det.

En ting jeg lurer på er når en nybegynner ikke er en nybegynner lengre? Når begynner aksjonen i stanga og være avgjørende for en fin kastestil?

Det er jo ikke til å stikke undet en stol at det hender jeg treffer folk som kansje heller burde øve litt kastestil i stedet for å bytte utstyr...

Noen tar dette imponerende fort må jeg si. Husker hun Tina på koppantreffen. Hun hadde ikke drevet så lenge med dette men fy søren hvor flink hun var. Var bare og påstå at man hadde glemt stengene hjemme og sette seg skamfull i en krok og drikke øl. ;)

Nå er det så mye bra og billig på markedet at innfallvinkelen til fluefiske burde være enklere en noen gang. Nybegynnere slipper å slite med møkkastenger som før. Hvis man virkelig skal hjelpe folk i gang så mener jeg man bør råde de til noe som ikke er alt for dyrt og ikke stille opp med toppmodellen selv når du skal hjelpe dem. Bruk det samme som dem. Det blir fort at for høyt fokus på utstyret i læreprossesen.

Utstyret har fint lite og si til og begynne med hvis man kjøper noe av rimelig grei kvalitet. Hvis man sier til dem at det du har er greit nok for en nybegynner men  jeg bruker dette sår man tvil hos dem hvis de sliter.

Så hvis det sitter noen og leser dette og har lyst og starte med fluefiske så ikke bry dere en drit om alle påstandene i denne tråden.  :)

Gå til en butikk som selger fluefiskeutstyr og hvor betjeningen har litt peiling og be dem finne en stang til deg.

Hvis dere legger i et par tusen så får dere så godt utstyr at det ikke står på det!

Øvelse gjør mester ikke utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg påstår.

Dersom man ikke har stått å instruert personer som aldri har kastet med flue, og dersom man vet hvordan man skal instruere, da kan man ikke fortelle hva som egner seg best for.

En stiv stang er en stiv stang, og forferdelig for en helt fersk kaster å ""treffe" timing-messig når du bare står der å "fekter" og ikke helt skjønner hva du skal gjøre.

(Da rigger man gjerne med en snøreklasse over for å få bedre tid på timingen, altså stanga jobber dypere) 

Når man har kommet over disse første to (?) timene, kan en beherske en noe raskere stang, men det er ikke ideellt ! 

Dersom vi mener at en relativt rask stang er en type som Scott S4, Sage Z-axis, Guideline LPXe  etc.

Da vil disse begyne å fungere for en nybegynner  etter de første timene med en rolig stang.

Sånn er det.

Jeg vil i farte sammenlikne det med badmington kontra tennis.   Prøv å henge med i tennis i begynnelsen, så ser dere hva jeg mener.

Mener du dette særiøst? Har du egentlig lært folk å kaste med flue som du sier... Det er den "rareste" påstanden jeg noen gang har lest innen dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Ok, jeg skal ikke være frekk mot deg. Sorry for det.

Har jeg et poeng hvis hvis jeg sier at det ikke vil være så lett for en nybegynner å forstå hvis ikke folk med lang erfaring forstår deg?

Du ser poenget mitt.

Det er helt greit !

Jeg mente i mitt siste innlegg at jeg gidder ikke diskutere dette skriftlig på forumet.

Mine meninger er allment akseptert, trolig har jeg uttrykkt meg feil bare.

Skrev i et tidligere innlegg at stenger for nybegynnere har forskjellig karakter, ideelt sett, avhengig av stadium.

De fleste må likevel kompromisse, og må tvinge seg gjennom en fase av opplæringen med en ikke ideel stang.

Man kompenserer ofte for dette ved å sette på et en snøreklasse eller to over stangens klassifisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg tror at hvis man har skjønt prinsippene for hvordan et fluekast skal utføres, altså at man har skjønt teorien, så spiller det mindre rolle hvilken aksjon stanga har.

Om man rykker til i startfasen av kastet, fører stangtoppen i en halvsirkel osv, så blir det ikke noe greie på det, uansett hvilken stang man benytter.

De forskjellige Anders'ene i A. Fismen's film "Rett Linje" er eksempler på hva jeg mener . . .

Når ei stang får betegnelsen "nybegynnerstang" i dag så føler jeg at det utelukkende går på pris.

En Sage Launch feks er ikke noe mer ei nybegynnerstang enn Sage Zxl, annet enn at den er langt rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er selv ingen ekspertkaster, men har holdt kurs i regi av Larvikmarkas Fluefiskerforening i noen år, og erfaringene derfra er definitivt ikke at man bør begynne med en veldig dyp stang. I mine øyne, og i forhold til det jeg har sett, er det vesentlig vanskeligere for en nybegynner å mestre slike stenger. Mener heller ikke at man skal starte med det raskeste av det raske, men medium til raske stenger ville nå jeg anbefalt...

Men, jeg kan jo ha misforstått hele greia da, som jeg får inntrykk av i denne tråden  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...