Gå til innhold
  • 0

Nybegynnerstang!?


Kim W

Spørsmål

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Veldig godt spørsmål! Jeg har lurt på dette mange ganger. Jeg har inntrykk av at stenger med den beskrivelsen er generelt sett er stive, og billige. Jeg skjønner for så vidt hvorfor de skal være billige, men hvorfor skal det være så stive? Er det ikke enklere å lære teknikken med en mykere aksjon?

Min første stang var en Redington RS4. Den var stiv den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En som aldri har fisket med flue før trekkes sikkert lettere mot en reklame der produktet er navnet med nybegynner og lettkastet. Men er en lettkastet stang til 500,- så mye enklere å håndere enn en dypere medium rask stang i 2-3000 klassen!?

Gunnen til funderingen på dette er av personlig erfaring der jeg fikk prøve dyrer og proffere stenger, som ikke har dette nybegnnerstempelet. Og disse stengene er jo en drøm å kaste med i forhold. Har ikke kastet i mange år selv, kun de to siste åra har vært fluedominert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er "lettere" å kaste med ei medium-rask stang. Kommer jo an på om stanga er veldig toppa, eller om den jobber litt nedover i ryggen...De er ikke like sære på riktig akselerasjon, kontant stopp, og ikke minst dobbelttrekket.

Jeg føler iallefall at det er mer teknisk krevende å kaste med de dypere stengene!

Personlig foretrekker jeg de litt dypere stengene... og innimellom finner jeg det uhyre morsomt å kaste med de virkelig bløte slaskeraiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg liker, som nevnt i en annen tråd, heller ikke den benevnelsen. Er veldig stigmatiserende, og en beskjed om at "joda du har fått deg fluestang, men ikke noen ordentlig fluestang". Selv kjører jeg rundt i en Polo (som jeg egentlig kjøpte til min vakre kone). En typisk nybegynnerbil...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg liker, som nevnt i en annen tråd, heller ikke den benevnelsen. Er veldig stigmatiserende, og en beskjed om at "joda du har fått deg fluestang, men ikke noen ordentlig fluestang". Selv kjører jeg rundt i en Polo (som jeg egentlig kjøpte til min vakre kone). En typisk nybegynnerbil...!

Hhhehe.. godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er vel en lettkastet og billig stang. Interesse kommer med følelsen av å mestre vet du. Også er det vel et triks at med en gang man begynner å føle seg brukbar vil man ikke gå rundt med en stang det står "Flystarter" på.. Ikke vet jeg, men det øker jo rekrutteringen. Jeg hadde ikke begynt med dette hvis jeg måtte ut med 4-5000 for en pakke med stang og snelle.. Ga vel 2000 for mitt første sett, en Guideline ProCast ettellerannet på XXL, og de fleste jeg kjenner begynte like billig eller billigere. Kjent gjerning i alle hobbyer å begynne billig, i tilfelle man ikke liker det..

Også hadde jeg jo sett Bård og Lars utallige ganger på tv når jeg var mindre da, og har alltid hatt lyst til å begynne med fluefiske.. I tillegg vokste jeg jo opp med fisketurer hver helg med gamlingen på sommeren, så det satt jo litt der og. (Og nå har han begynt med fluefiske igjen, etter mange år.. Tørrfluepurist sådan! Så ProCasten er flittig brukt enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

En nybegynnerstang skal være dyp !

Grunnen er at første utfordring er "timingen" av kastet.  en dyp stang har et mye større "vindu" tidsmessig.

Senere, når man er noe øvet, kan en noe raskere stang oppleves enklere å få til fine bukter.

(Dette er midlertidig, fortsett og øve !)

Et fellestrekk for kastere  som har lagt stadiet "øvet" bak seg er at de raskeste stengene blir satt vekk til fordel for dypere roligere stenger. Altså ringen sluttes..

Konklusjon, litt fritt, en stang for de virkelige kaste-nerdne er ofte en utmerket nybegynnerstang !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En nybegynnerstang skal være dyp !

Grunnen er at første utfordring er "timingen" av kastet.  en dyp stang har et mye større "vindu" tidsmessig.

Senere, når man er noe øvet, kan en noe raskere stang oppleves enklere å få til fine bukter.

(Dette er midlertidig, fortsett og øve !)

Et fellestrekk for kastere  som har lagt stadiet "øvet" bak seg er at de raskeste stengene blir satt vekk til fordel for dypere roligere stenger. Altså ringen sluttes..

Konklusjon, litt fritt, en stang for de virkelige kaste-nerdne er ofte en utmerket nybegynnerstang !

Flott Fredrik !

En "langsommere"stang er letter å rette opp evt. feil med.

PS.En billigstang har ofte andre svakheter enn blanksen,stangemnet,Som ofte holder grei kvalitet,men ringer,snellefeste,kork og finnish er det ofte spart på.

Drit i Polo'en det var bare tull ! (Det er lørdag.) ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Ser ofte at varianter av fluestenger betegnes som gode nybegynnerstenger. Dette får meg til å lure, hvilke egenskaper har en stang som gjør at den er en lettkastet nybegynnerstang?

:rolleyes:

9 fot klasse 5, karbon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Svaret er enkelt - og kan beskrives med ett ord:  Stiv

Det vil jeg like å se at du får støtte på.....

At en stiv kjepp er et godt utgangspunkt for en nybegynner skulle være lite kontroversiellt.

Min erfaring er helt klart at nybegynnere sliter mere med en kjapp stang. DEt er ikke dermed sagt at en kjapp stang er uegnet, men en dypere stang fungerer mest effektivt for nybegynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Min erfaring er helt klart at nybegynnere sliter mere med en kjapp stang. DEt er ikke dermed sagt at en kjapp stang er uegnet, men en dypere stang fungerer mest effektivt for nybegynnere.

Jeg nevnte ikke aksjonen.  Jeg sa "Stiv".

Resultatet er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Min erfaring er helt klart at nybegynnere sliter mere med en kjapp stang. DEt er ikke dermed sagt at en kjapp stang er uegnet, men en dypere stang fungerer mest effektivt for nybegynnere.

Jeg nevnte ikke aksjonen.  Jeg sa "Stiv".

Resultatet er det samme.

Nei.  Du kan godt ha en stiv stang med relativt dyp aksjon.  Fin for en nybegynner - som du sier.  Vi er enige der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg startet med en såkalt nybegynnerstang, og kastet med denne i mange år uten å prøve noe annet. Siden jeg ikke hadde noe særlig annet forhold til andre stenger så ante jeg ikke om denne var stiv eller myk, rask eller dyp osv(har fortsatt ikke det i dag)...

Så kom den dagen jeg kjøpte meg ny stang, en loop multi, og som jeg såvidt husker ikke var betegnet som noe spesielt dyp. den var sånn midt på treet, og jeg ante at den var i samme gata som min gamle vangen stang, i tillegg kjøpte jeg et presentation snøre...

Det var den dagen jeg fant ut hva slags oppsett gamlestanga hadde  :P meget rask, med et relativt framtungt snøre(ikke noe presentationsnøre i alle fall). resultatet var at jeg sto der med min nye(og relativt sett dyre) stang og greide ikke å kaste ??? ???

uansett... poenget mitt er at man tilpasser seg hva man i utgangspunktet har, og har man lyst nok til å lære seg å fiske med flue, tror jeg det spiller liten rolle hva man i utgangspunktet begynner med, man er like håpløs i begynnelsen uansett  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...