Gå til innhold

Hønenakke vs. Hanenakke


Maяɪus_A_Book

Anbefalte innlegg

Hei

Sikkert vært oppe før, men syntes det kunne vært artig å hørt litt om hva folk bruker til hva når det gjelder høne og hanenakker.

Hva bruker du hønenakker til, og hva bruker du hanenakker til? Og hva er fordelen med å bruke det på akkuratt dette?

Tror jeg fint kunne greid meg kun med hønenakker til fluebindinga til de litt større fluene. Hvordan er f.eks hønenakkene fra whiting, er de brukbare også til små fluer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibrene i hønsefjæra er generelt mykere og tettere enn i hanefjæra. Fjærstrålene fra høne vil være mere bevegelige og pulserende enn fibrene fra hanefjær både under og over vann. Bruker mest hønefjær på nymfer og våtfluer. På tørrfluer vil du gjerne at flua flyter og at fjærfibrene er med på å holde flua oppe på vannfilmen. Men, ingen regel uten unntak. Vera er et eksempel på dette.  I denne flua bruker Erik Eikre både høne og hanefjær og det er ikke tilfeldig.

Vera er forresten en flue alle bør ha i flueboksen. Den finnes i mange konkurranse fiskere sin. Men du bør vite når du skal bruke den :) Rette mann til å forklare det er Erik eikre selv, det var han som kom med mønsteret.

Bindebeskrivelse finner du her:

http://eikre-fly.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=77&Itemid=115〈=en

Varianter av Vera finner du her:

http://eikre-fly.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=52&Itemid=87〈=en

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal binde Søfluer bør du iallefall ikke bruke hanenakke.

Jeg bruker ofte hønenakke til litt store tørrfluer så de ikke roterer like lett.  :D

ellers kan det være lurt å bruke høne til fluer unner vann og hane til fluer over  ;D

Vel dette er en sannhet med store modifikasjoner. Hva angår "undervannsfluer" syns jeg hanehackel generelt sett er bedre på fluer som skal benyttes i sterk strøm, da høne har en tendens til bare å klistre seg inntil kroppen under slike forhold. Hønehackle ser riktignok penere ut og benytter dette mye på laks/sø fluer som jeg fisker i dauere deler av elvene. Når det gjelder fluer til saltvann finnes det også mange typer mykere hanehackle, som gir mye liv samtidig som en beholder den fine lengden til kroppshackle osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De senere åra har jeg begynt å bruke jønefjær på endel tørrfluer også, nettopp på grunn av at de er myke og bevegelige. Mange moderne syntetiske fluer, gjerne med cdc, flyter så godt impregnert at et genetisk hanehackel ikke trengs. Da kan slike fibre "fiske bedre". For eksempel på vårfluer, klekkere mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...