Gå til innhold

Gjør vi det for vanskelig?


.JB

Anbefalte innlegg

En liten refleksjon: Jeg sitter og binder fluer etter gamle mønstre, og hvor utfallet ikke bare avhenger av om man gjør ting riktig, men om man faktisk er i stand til å plukke ut riktige bestanddeler av riktige materialer... Dernest sitter jeg og skriver i en tråd hvor svært drevne konkurransefiskere og die-hard-fluefiskere, bl.a en bosatt i NZ..., deler sine erfaringer. Alt er berikende for meg, men jeg tenker med meg selv: Dette er ikke akkurat noe bidrag til rekrutteringen av nye fluefiskere. Fy fader for noen terskler jeg er med på å bygge opp... Gjør vi nok på den allmenne fronten? Klekkekart er ikke akkurat greia, for å si det sånn...  Burde vi samlet oss og godt litt i bresjen for å innvie flere i denne sporten, uten å grave oss så fordømrande langt ned i hva som er det ultraoptimale i spesifikt angitte fiskesituasjoner? Litt sånn som Lars & Bård gjorde det for noen år siden. Vi trenger den typen der også! Og jada, det er et ambivalent forhold jeg har til dette. Jeg vil egentlig ikke ha så mange flere til de stedene hvor jeg fisker - men jeg vil samtidige ha flere fluefiskere! Et samfunn hvor flere trives langs elver og vann med fluestang er den eneste garantien vi har for at de stedene og forholdene vi er opptatt av også blir ivaretatt i fremtiden. Kanskje kan vi få flere perleelver og gullvann mot noen kroner, men jeg tror vi alle ville satt pris på det! At Hemsedal Fiskeforening sprer sine engasjementer viser et potensial for å ta dette videre, og Norge er da så langt mer enn Østlandselver. Dessuten vil vi fortsatt ha alle hemmelighetene for oss selv, de aller fleste av oss. Dette var bare en liten og positiv refleksjon med en etterlysning: Kan vi gjøre noe mer for å markedsføre fluefiske til massene? Alle gutta her som selger utstyr, fluebinderkurs og turopplevelser må jo også ha en kjempeinteresse av dette!

PS! Jøsses, det var da svært så positiv og fremtidsrettet jeg var i kveld. Må gå over drikkekartet en gang til. Dette må gjentas.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får orientert deg i riktig retning på drikkekartet,men nå syns jo jeg at du har vært svært så godt orientert i det siste. ;)

Men hvor starter det ?

For min del startet det med ei slukstang til 10-årsdagen.Vel syns jeg det var spennende å være med på fisketur der jeg oppholdt meg om sommeren til vanlig,men det begrenset seg til "litt spennende" med bånnsnører og torsk og makrell.Den slukstanga endret alt,og siden (i 45 år!) har det balla på seg,og idag bruker jeg "svepe" til så og si alt mitt fiske,selv om jeg savner markpøsen og bambusen etter abbor en gang i mellom. :) (Men,så vet jeg hvor jeg skal få skikkelig abbor,og da.)

Så jeg sier:Hos slukfiskerne. Enten så har du det,eller ikke!

Men i bunnen bør det ligge en genuin interesse for å fiske,oppleve spenningen,og å utvikle fisket sitt.

Ta "Nybegynnerstang-tråden" feks. Hvor mange nybegynnere tror du henger med der nå ?

Bare ett eksempel på at vi "kan" for mye,noen.......?

Og sjekk hvor mange det er som leser i trådene....uten at de kanskje syns de har så mye å bidra med......? MEN,hvis de leser,kanskje de plukker opp ett og annet som de kan bruke i sitt fiske,og gjerne for meg,men tror vi skal holde nybegynnertråden på et nybegynnerstadium,hvis ikke blir de hekta av før de kanskje får svar på det de spør om.

Personlig erfaring tilsier at det ikke går an å dytte dette på noen,men at det går an å få noen som allerede er interessert i fiske til å prøve flua,det har jeg tro på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefisket er mer komplekst enn direkte vanskelig. Hadde det vært lettere tilnærmelig er jeg sikker på at det heller ikke hadde fenget så intenst som det gjør. Rekruteringen er helt ok. Heldigvis er ikke alle skapt til å være fluefiskere.  

En tulling som prøver å leve av det, gjør det i utgangspunktet ikke for å tjene gode penger. De som lever av det, innser ofte at de har mistet "noe vesentlig" på veien.

At en annen luring flytter til NZ bare for å få fiske mer, forteller egentlig sitt om hvor alvolig dette kan bli. Men er også veldig inspirerende.

Hvis du har problemer med å kjøre en bil med automatgir, ¨så tar du bussen istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Problemet kjære JB er at det er enkelt å gjøre det vanskelig og vanskelig å gjøre det enkelt.

Og vis aldri en mulig fluefisker hvor mange fluer du har, men ha én boks som viser det lille han trenger. Liten vits å vise hvor mange penger og tid han kommer til å bruke fremover om han skulle la seg lure inn på denne brokete, men akk så fantastiske veien...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke til å komme forbi at mange tråder her, uansett utgangspunkt, har en tendens til å utvikle seg til å bli for viderekomne.

At det ofte diskuteres på et slikt nivå at det for en nybegynner kan virke som om det å få fisk på flue krever inngående studie i alt fra utstyr til fluer og kasteferdigheter, det tror jeg nok.

Heldigvis er ikke disse fiskene vi jakter på så veldig smarte, så alle som greier å få litt snøre utenfor toppringen, med ei nogenlunde gangbar flue på en nogenlunde gangbar fortom, har en fair sjanse til å få fisk  :)

Vi har jo en tendens til å gi fisken en overdreven intelligens også, sikkert for å gjøre det litt mer interessant for oss selv.

Å komme igang med fluefiske krever ikke så mye mer enn en god dose lidenskap for fiske.

Den nok ligge i bunn for at man skal ha forutsetning for å ta det første steget inn i fluefiskeverden.

De første fiskene jeg fikk på flue var resultat av tilfeldigheter, og det gjelder vel for de fleste. Heldigvis er det fortsatt fullt mulig å få fisk uten å ha fulgt en nøye gjennomtenkt plan i forkant.

Om interessen for fluefiske opprettholdes så er det naturlig at man etterhvert utvikler seg til å få fisk utenom tilfeldigheter også, og derfra er det opp til enhver hvor mye man ønsker å legge i det.

Også vi som har holdt på med fluefiske en stund har ofte helt ulik tilnærming til det, noe som også kommer svært tydelig frem i mange diskusjoner.

Nå er det vel slik at langt de fleste av oss her på ffs har en over gjennomsnittlig interesse for dette, og her ligger vel årsaken til at nybegynner-trådene ofte utvikler seg som de gjør. I iveren etter å dele sine erfaringer er det fort gjort å glemme at ting som er en selvfølge for deg kanskje ikke er det for alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er mer komplisert enn det bør være, for man må ha næring til bålet. Hvis alt var lett, ville det bli slukfiske og dermed mer allemannssport, tror jeg. Er helt enig i at det som skjer i enkelte tråder er mer til å skremme enn å lokke, men samtidig må det jo være fascinerende for en nykommer å lese om forskjellige "SPISSE" temaer, der strikken strekkes litt. For å bruke en metafor, hvis jeg skulle startet med tennis, så er det begrenset hvor lenge jeg hadde holdt på hvis jeg skulle spillt med en bensinstasjonsracket, og en dårlig opptygd hundeball. Uten poeng, med lillesøstra mi. Blir du hekta, så er veien uansett kort til å kjøpe noe bedre og se om det blir mer gøy osv osv. Og det blir det jo, hvis du har det i deg, hvis ikke så fisker du videre med Snoopystanga og aner fred og ingen fare. Du hadde det rett og slett ikke i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg tror det beste en kan gjøre er å spørre seg selv om en er den rette til å svare en nybegynner.

Jeg tror også det nest beste en kan gjøre for nybegynneren er å zippe igjen kjeften og låse tastaturet når en annen med litt vett og kunnskap har svart en nybegynner. Selv om man er uenig. Forvirring er uansett verre.

Men jeg er antagelig heller ikke den rette til å svare og zipper og låser her.  :-X

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er antagelig heller ikke den rette til å svare og zipper og låser her.  :-X

:)

Jeg vil mene at du så avgjort er den rette til å svare på de aller fleste fluefiskerelaterte spørsmål  :)

Men jeg er helt enig i at desto flere kokker, desto mere søl når det gjelder mange av disse nybegynner spørsmålene.

Noen og enhver kan faktisk bli rimelig forvirret når mange nok har kommet med sprikende svar . . .

Men det er mye sterke meninger der ute, og da blir det vel vanskelig å holde kjeft om man er sterkt uenig  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at det er noe problem at et tema på FFS utvikler seg til å bli for viderekommende. Det er fluefiske vi snakker om og ikke rakettforskning, og det er fullt mulig for en nybegynner å følge med i timen selv og læringskurven blir bratt.

Er man interressert i faget, blir man også god, uten å jobbe så fryktelig mye for det.

Fluefiske er ikke en lagidrett, og etterhvert vil man finne sin nisje i sin egen verden av vrangforestillinger.

At enkelte lokale guruer lider av et eller annet Jesussyndrom. Og ynder å ha en gjeng med nyklekkede disipler rundt seg til enhver tid, er noe jeg er mer skeptisk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en interesant tråd. Problemet er at fluefiske har så mange subjektive komponenter i seg at alle kan ha foskjellig oppfattninger om nesten alt. Det finnes rett og slett ingen fasit her.

For å bruke en metafor, hvis jeg skulle startet med tennis, så er det begrenset hvor lenge jeg hadde holdt på hvis jeg skulle spillt med en bensinstasjonsracket, og en dårlig opptygd hundeball.

En interesant metafore men:

Ville du oppleve diskusjoner om hvor stor en bane skal vere? Vekten på ballen er bestemt av regler. Man greier seg med en racket, kansje to, da identiske for å ha en i reserve. Du ville neppe på tennisfora (om det finnes) oppleve å få spørsmål som: Jeg har kjøpt en ny racket, hvilken ball skal jeg bruke? Og i svaret oppleve tildels motstridende svar, samt ufine hentydninger  :P

En tenkt diskusjon om tennisballer ala FFS  ;D:

Spørsmål: Hvilken ball skal jeg bruke?

Svar 1. Bruk en du liker.

Svar 2. Kjøp for gud's skyld amerikanske tennisballer, østenproduserte er bare dritt.

Svar 3. Her kommer det et krast svar til nr. 2, østenproduserte er like bra (kjenner importøren)

Svar 4. Ikke tenk på det, du greier deg like bra uten tennisballer.

Svar 5. Munnhuggeri om nødvendigheten av tennisballer.

Svar 6. På ei messe hadde en prøvd noen nye tennisballer, nano selvsagt.

Svar 7. Feilen med dagens tennisballerene er at de er runde, kan med fordel være ovale, bedere å serve.

Svar 8. OSV

Og slik fortsetter det  ;D ;D

Forskjellen her er at regler er definert på forhånd. Det er det ikke i fluefiske. Hvor langt man er villig til å gå må være opp til den enkelte.

Og om du er novise eller expert får man trøste seg med at det til spørsmål kan være mange svar. Og alle er sansynelig like riktige.

For egen del holder jeg meg bare unna tråder jeg ikke liker, og det er tråder som enten handler om kasting, nymfefiske eller konkurransefiske  ;D Lever godt med det.

De trådene jeg liker å lese er JB's subtile refleksjoner, fluebinding og GPP tråder. Utstyr og lingnende er ganske uinteresant, har ikke skjedd noe særlig på utstyrsfronten de siste 20 årene i det hele tatt. blitt bare mere av det samme.

Og i den postmoderne tid vi lever i er et av kjennetegnene at ekspertenes tid er over, vi gjør som vi vill  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke problemet ligger i utstyret i det hele tatt.

Er du ung "pjokk" med en lidenskap for fluefiske, så fisker du omså med en gamal haspelstang, med et vilkårlig fluesnøre på. Funnet i tilbudskurven på supern.

Eller binder fluene dine med hjelp av en nebbtang og noen strips som stikke, mors sytråd og noen måsefjær.

Begge eksemplene er reelle og tilhører meget flinke fluefiskere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne tråden burde ligget under "Nybegynner" ?

........eller lage en tilsvarende tråd der,kanskje man som fersk fluefisker har noen tanker vi har glemt at vi hadde ?

(bortsett fra å få bøyd stanga så ofte  som mulig med en spennende fisk i andre enden av snøret, det husker jeg!).....fremdeles.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

men tror vi skal holde nybegynnertråden på et nybegynnerstadium,hvis ikke blir de hekta av før de kanskje får svar på det de spør om.

;D ;D ;D ;D ;D

Trur ikkje at dokker skal undervurdere nybegynneran.

Manga av dem e kanskje erfarne sportsfiskera og når dæm får dreis på fluestanga kan det fort hende at dem fiske ræva av dokker!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men tror vi skal holde nybegynnertråden på et nybegynnerstadium,hvis ikke blir de hekta av før de kanskje får svar på det de spør om.

;D ;D ;D ;D ;D

;D ;D ;D

Bare strø salt i såret du!  :-*;D

men tror vi skal holde nybegynnertråden på et nybegynnerstadium,hvis ikke blir de hekta av før de kanskje får svar på det de spør om.

;D ;D ;D ;D ;D

Trur ikkje at dokker skal undervurdere nybegynneran.

Manga av dem e kanskje erfarne sportsfiskera og når dæm får dreis på fluestanga kan det fort hende at dem fiske ræva av dokker!  :D

He he,tanken var at vi skulle snakke så de ferskeste av oss forstår det vi sier,og her har jeg overgått meg selv. ;D

Og en ting kan jeg  love deg:når jeg opplever å "bli fiska ræva av" av en nybegynner,og det hender faktisk,siden de hører på det jeg sier,mens jeg ignorerer meg selv og går bom,så er det en sann fornøyelse.Ingenting gleder meg mer !  Helt sant !

Dessuten,konkuransefiske er en egen gren,og dreier seg om noe helt annet for det meste.

Selv har jeg vært så heldig å få fiske sammen med noen av Norges beste,og da er det også greit å "bli fiska ræva av". ;D

PS. Forresten greit å bli satt litt på plass,men gjør gjerne det i andre tråder også,hvis dere syns det tar for mye av. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og en ting kan jeg  love deg:når jeg opplever å "bli fiska ræva av" av en nybegynner,og det hender faktisk,siden de hører på det jeg sier,mens jeg ignorerer meg selv og går bom,så er det en sann fornøyelse.Ingenting gleder meg mer !  Helt sant !"

Tror du tar feil her - Swingers.

Eh,beklager,den tok jeg ikke ! :)

Ellers ikke uvanlig at jeg tar feil....flue og sånt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner. Det som egentlig skjer er følgende:

Rodswingers gir nybegynneren instrukser. Nybegynneren skjønner ikke en d.r.i.t. ....men nikker høflig ja og grynter noe som kan tokes som en muntlig aksept.

Nybegynneren gjør alt feil, men prøver så godt som overhodet mulig å få det til å ligne det mesteren har sagt.

Rodswinger tenker at dette ser da langt fra bra ut, men pytt pytt, nybegynneren prøver i hvertfall.

Resultat:

Nybegynneren med en helt ny og revolusjonerende teknikk(går ut ifra at det er nymfe det i dette tilfellet fiskes med) banker "gammer'n" med sin stilrene og nøye innøvde(over lang tid) metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner. Det som egentlig skjer er følgende:

Rodswingers gir nybegynneren instrukser. Nybegynneren skjønner ikke en d.r.i.t. ....men nikker høflig ja og grynter noe som kan tokes som en muntlig aksept.

Nybegynneren gjør alt feil, men prøver så godt som overhodet mulig å få det til å ligne det mesteren har sagt.

Rodswinger tenker at dette ser da langt fra bra ut, men pytt pytt, nybegynneren prøver i hvertfall.

Resultat:

Nybegynneren med en helt ny og revolusjonerende teknikk(går ut ifra at det er nymfe det i dette tilfellet fiskes med) banker "gammer'n" med sin stilrene og nøye innøvde(over lang tid) metode.

;D ;D ;D

Ikke instrukser,råd.

Jeg driver ikke fluefiskeskole,men har innimellom gleden av å fiske med folk som er i ferd med å lære seg dette,de fleste kaster heldigvis brukbart,og da går det ofte ganske greit.

Og din beskrivelse av "gammer'n" er desverre helt på jordet. ;D

Neste sesong kommer det heldigvis endel nye helfrelste til elva jeg fisker mest i,som hadde sin første sesong ifjor.

Det ser ut som læringskurven har vært bratt,innen fluebinding,kasting og ikke minst fisking,så jeg gleder meg til muligens,igjen å "bli fiska ræva av". 8)

PS. Når man har holdt på så lenge som meg,blir'e mye mer kaffidrekking enn fiske i perioder. ;) Og ambisjonene om mye og stor fisk er heller ikke til stede i samme grad som for yngre/ivrigere fluefiskere.(Jeg husker jo.nesten ikke hva som er pers på flue,og ikke bruker jeg vekt lenger heller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke til å komme forbi at mange tråder her, uansett utgangspunkt, har en tendens til å utvikle seg til å bli for viderekomne.

At det ofte diskuteres på et slikt nivå at det for en nybegynner kan virke som om det å få fisk på flue krever inngående studie i alt fra utstyr til fluer og kasteferdigheter, det tror jeg nok.

Heldigvis er ikke disse fiskene vi jakter på så veldig smarte, så alle som greier å få litt snøre utenfor toppringen, med ei nogenlunde gangbar flue på en nogenlunde gangbar fortom, har en fair sjanse til å få fisk  :)

For min del prøvde jeg å lese litt rundt på forumet her da jeg var blodfersk, og det tok lang tid før jeg meldte meg inn. Årsaken var at det ble mye gresk her inne, og når jeg ikke skjønner det jeg leser, da mister jeg fort interessen.

Det ble langt mellom vært forumbesøk, men gleden i selve fiske raste oppover etterhvert som kodene ble knekt ute i felten. Det hjelper med en god kompis som ligger noen skritt foran i teori og praksis!! ;D

Etter å ha lest ett par fluefiskerelaterte bøker ga jeg forumet en sjangse igjen, og da ble ting lettere.

Mye av de greske innleggene lignet plutselig ett språk jeg begynte å skjønne litt av, og etter det ble jeg ffs-avhengig. ;D

Det hender jo at tråder drar litt ut av dimensjoner i tekninske forklaringer osv, men selv om jeg ikke skjønner mer enn en brøkdel liker jeg å lese det som skrives. Ikke alt er like interressant, men det viser meg en tekninsk side av fiske og utstyr jeg ikke kjenner til fra før. Mange syns kansje dette blir for tekninsk, men noen finner det også spennende, som meg selv.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke til å komme forbi at mange tråder her, uansett utgangspunkt, har en tendens til å utvikle seg til å bli for viderekomne.

At det ofte diskuteres på et slikt nivå at det for en nybegynner kan virke som om det å få fisk på flue krever inngående studie i alt fra utstyr til fluer og kasteferdigheter, det tror jeg nok.

Heldigvis er ikke disse fiskene vi jakter på så veldig smarte, så alle som greier å få litt snøre utenfor toppringen, med ei nogenlunde gangbar flue på en nogenlunde gangbar fortom, har en fair sjanse til å få fisk  :)

For min del prøvde jeg å lese litt rundt på forumet her da jeg var blodfersk, og det tok lang tid før jeg meldte meg inn. Årsaken var at det ble mye gresk her inne, og når jeg ikke skjønner det jeg leser, da mister jeg fort interessen.

Det ble langt mellom vært forumbesøk, men gleden i selve fiske raste oppover etterhvert som kodene ble knekt ute i felten. Det hjelper med en god kompis som ligger noen skritt foran i teori og praksis!! ;D

Etter å ha lest ett par fluefiskerelaterte bøker ga jeg forumet en sjangse igjen, og da ble ting lettere.

Mye av de greske innleggene lignet plutselig ett språk jeg begynte å skjønne litt av, og etter det ble jeg ffs-avhengig. ;D

Det hender jo at tråder drar litt ut av dimensjoner i tekninske forklaringer osv, men selv om jeg ikke skjønner mer enn en brøkdel liker jeg å lese det som skrives. Ikke alt er like interressant, men det viser meg en tekninsk side av fiske og utstyr jeg ikke kjenner til fra før. Mange syns kansje dette blir for tekninsk, men noen finner det også spennende, som meg selv.  :)

Ikke rart innleggende stoppet opp her. De fleste er høyst sannsynlig enig i alt du skriver og nikker "fornøyd" med det de leser og kjenner seg selv igjen.

Har selv vært på FFS i 1 1/2 år. Fikk en "treg" start, tilbakemelding om tema jeg tok opp hadde vært oppe maaange ganger før. Hjelper lite for en som brukte mange år på å skrive tekstmelding på mobilen, og har pr. dags dato ikke lagt bilder fra mobil til PC.

Kjøpte min første fluestang i 69, følte meg ganske utlært etter 40 år, men har fått mye info og hjelp her på FFS. Det vannskligste er å begrense kjøpelysten av utstyr. Det handler om å være på fisketur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke til å komme forbi at mange tråder her, uansett utgangspunkt, har en tendens til å utvikle seg til å bli for viderekomne.

At det ofte diskuteres på et slikt nivå at det for en nybegynner kan virke som om det å få fisk på flue krever inngående studie i alt fra utstyr til fluer og kasteferdigheter, det tror jeg nok.

Heldigvis er ikke disse fiskene vi jakter på så veldig smarte, så alle som greier å få litt snøre utenfor toppringen, med ei nogenlunde gangbar flue på en nogenlunde gangbar fortom, har en fair sjanse til å få fisk  :)

For min del prøvde jeg å lese litt rundt på forumet her da jeg var blodfersk, og det tok lang tid før jeg meldte meg inn. Årsaken var at det ble mye gresk her inne, og når jeg ikke skjønner det jeg leser, da mister jeg fort interessen.

Det ble langt mellom vært forumbesøk, men gleden i selve fiske raste oppover etterhvert som kodene ble knekt ute i felten. Det hjelper med en god kompis som ligger noen skritt foran i teori og praksis!! ;D

Etter å ha lest ett par fluefiskerelaterte bøker ga jeg forumet en sjangse igjen, og da ble ting lettere.

Mye av de greske innleggene lignet plutselig ett språk jeg begynte å skjønne litt av, og etter det ble jeg ffs-avhengig. ;D

Det hender jo at tråder drar litt ut av dimensjoner i tekninske forklaringer osv, men selv om jeg ikke skjønner mer enn en brøkdel liker jeg å lese det som skrives. Ikke alt er like interressant, men det viser meg en tekninsk side av fiske og utstyr jeg ikke kjenner til fra før. Mange syns kansje dette blir for tekninsk, men noen finner det også spennende, som meg selv.  :)

Ikke rart innleggende stoppet opp her. De fleste er høyst sannsynlig enig i alt du skriver og nikker "fornøyd" med det de leser og kjenner seg selv igjen.

Har selv vært på FFS i 1 1/2 år. Fikk en "treg" start, tilbakemelding om tema jeg tok opp hadde vært oppe maaange ganger før. Hjelper lite for en som brukte mange år på å skrive tekstmelding på mobilen, og har pr. dags dato ikke lagt bilder fra mobil til PC.

Kjøpte min første fluestang i 69, følte meg ganske utlært etter 40 år, men har fått mye info og hjelp her på FFS. Det vannskligste er å begrense kjøpelysten av utstyr. Det handler om å være på fisketur !

Er'e fremdeles noe du lurer på ? ;D

Du har selvfølgelig noen poenger her,som Waffer'n har det,ikke lett og henge med på alt som relativt erfarne skribenter (sier det jeg,siden du også har en viss erfaring,omtrent som meg  ;) )briljerer med terminologi og utrykk man nesten må ha liit kjennskap til for å plukke opp.

Mange tråder jeg bare lar fare(særlig utstyr)da min begrensede utstyrserfaring,gjør endel av temaene rett og slett uinterresante.

Men,jeg koser meg med det utstyret jeg har,fisker til tider mye,og er enda mer på tur.

Men er det noe jeg mener jeg kan bidra med,gjør jeg det gjerne,bare det ikke gjelder utstyr(herfra untatt utstyr til Canon foto,video her jeg ikke peiling på). 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, utvilsomt!

I ei fiskeguidebok for Nordhordaland som nyleg er komen så står det om fiskemetoder "Fluefiske er vanskelig og utstyret er dyrt", og det vert anbefalt å fiske med sluk og mark for hobbyfiskarar. Slike haldningar er det viktig å jage opp på mørkeloftet. Fluefiske er enkelt og utstyret er ikkje spesielt kostbart, ein treng stort sett berre ei stang og nokre floger + eit snøre. Fisken er tross alt nesten aldri selektiv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ja, utvilsomt!

I ei fiskeguidebok for Nordhordaland som nyleg er komen så står det om fiskemetoder "Fluefiske er vanskelig og utstyret er dyrt", og det vert anbefalt å fiske med sluk og mark for hobbyfiskarar. Slike haldningar er det viktig å jage opp på mørkeloftet. Fluefiske er enkelt og utstyret er ikkje spesielt kostbart, ein treng stort sett berre ei stang og nokre floger + eit snøre. Fisken er tross alt nesten aldri selektiv.

Nei vettu hva!?! Hva hadde vi drømt om hvis alle hadde hatt hver sin "Ferrari"?

Så fort noe blir "folkelig" så mister det mystikken og det unike som gjør det verdt å drømme om. Interessen daler og noe med mer status overtar...

"Fluefiske er vanskelig og utstyret er dyrt" er strålende oppsummert!

smiley_ironing.gif

Og for de som ikke skjønte det. Bildet kan oversettes med ironing.... ironi... eller, som sant er, at jeg bare tøyset.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...