Gå til innhold

Kutiveringstråd


Ruffen

Anbefalte innlegg

Tenker litt. Huff ;D

Det er så alt for mange vann og elver som kunne vært bedre en det de er. Det er et faktum!

Jeg tør påstå ganske hardnakket at det ikke kommer av at folk kakker. Det gjelder noen plasser men langt i fra flertallet.  Det kommer av at folk ikke gidder å være med å bidra/dra i gang  kultiveringsarbeidet rundt forbi lengre. Hvis de er med så er det "der alle andre" kultiverer. Folk reiser heller til de plassene som er bra. De gidder ikke gjøre så alt for mye for nærområdet sitt. Heldigvis finnes det unntak :)

Ser bare hvor mye oppmerksomhet c&r debatter får i forhold til kultiveringstråder. C&r er jo for faen helt missforstått!!

Ufattelig mange plasser bør mest mulig drepes!

Tror vi må ta inn over oss at hvis vi skal få et bedre ørretfiske her i landet så må flere av oss være med.

Tror det er veldig mote å mene de riktige tingene uten å vite så alt for mye.....

Sånn generelt.

Ps: La til "med simms" for da leser folk tråden ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Enig med deg, noe må gjøres. Artig triks med trådtittel, forøvrig :)

I en ikke navngitt elv med minstemål, som jeg fisker i litt innimellom, kakker jeg nesten all fisk jeg får opp. Jeg mener, når jeg kan dra opp 50 stk 100grammere i løpet av 3 timer, så kan det da ikke skade å få ryddet litt ut? Vet også om flere andre steder der det gjerne skulle vært "ryddet" litt i bestanden.

I tillegg må jeg bare presisere at jeg er for Q&R, men det må være på riktige premisser. I sjøen f.eks, slipper jeg ut alt av fisk jeg får, stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Tenker litt. Huff ;D

Det er så alt for mange vann og elver som kunne vært bedre en det de er. Det er et faktum!

Jeg tør påstå ganske hardnakket at det ikke kommer av at folk kakker. Det gjelder noen plasser men langt i fra flertallet.  Det kommer av at folk ikke gidder å være med å bidra/dra i gang  kultiveringsarbeidet rundt forbi lengre. Hvis de er med så er det "der alle andre" kultiverer. Folk reiser heller til de plassene som er bra. De gidder ikke gjøre så alt for mye for nærområdet sitt. Heldigvis finnes det unntak :)

Ser bare hvor mye oppmerksomhet c&r debatter får i forhold til kultiveringstråder. C&r er jo for faen helt missforstått!!

Ufattelig mange plasser bør mest mulig drepes!

Tror vi må ta inn over oss at hvis vi skal få et bedre ørretfiske her i landet så må flere av oss være med.

Tror det er veldig mote å mene de riktige tingene uten å vite så alt for mye.....

Sånn generelt.

Ps: La til "med simms" for da leser folk tråden ;D

23.gif Skulle neimen ikke forundre meg om det er en av grunnene til at det er så dyrt å fiske i Hemsil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vi sier her på toten : Ingen Simms - Ingen kos  ;D

Neida, du har selvfølgelig helt rett, Ruffen . . . Vi har så avgjort ingen mangel på potensiellt gode ørretelver her til lands.

Problemet er bare at de fleste av dem trenger litt hjelp . . . hjelp som de ikke får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg får nesten litt dårlig samvittighet nå Ruffen. Jeg pleier jo å klage på Ringsaker jakt og fiskes kultiveringsprosjekter som i det store og hele går ut på å grave et 100 mål stort høl i bakken og fylle det med vann og noen trillioner toårige ørret av Brumundstammen som aldri blir større enn 200 gram på grunn av næringsforholdene i høla.

Poenget er jo at jeg ikke gjør en dritt sjøl, bare klager og syter over mitt eget nærområde og reiser til Glomma og Rena en times vei unna i steden. Det skal jeg, takket være deg Ruffen, pinadø gjøre noe med.

Kanskje vi skulle starte en kampanje ala VG sin antimobbing kampanje. 75 000 har nå meldt seg inn i FFS sin kampanje "Jeg skal bidra til et bedre fiske i mitt nærområde"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. For å motsi meg selv da så hadde vi ei veldig bra ørretelv her i sør som ble kakket i filler. Det er surt! Så regler må til men det må bli mer tillpasset vassdraget. Det er galt å kakke mange plasser men det er mer galt å ikke kakke de fleste plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg får nesten litt dårlig samvittighet nå Ruffen. Jeg pleier jo å klage på Ringsaker jakt og fiskes kultiveringsprosjekter som i det store og hele går ut på å grave et 100 mål stort høl i bakken og fylle det med vann og noen trillioner toårige ørret av Brumundstammen som aldri blir større enn 200 gram på grunn av næringsforholdene i høla.

Poenget er jo at jeg ikke gjør en dritt sjøl, bare klager og syter over mitt eget nærområde og reiser til Glomma og Rena en times vei unna i steden. Det skal jeg, takket være deg Ruffen, pinadø gjøre noe med.

Kanskje vi skulle starte en kampanje ala VG sin antimobbing kampanje. 75 000 har nå meldt seg inn i FFS sin kampanje "Jeg skal bidra til et bedre fiske i mitt nærområde"

Beste forslag så langt i kveld :D

Det skal som regel ikke mer til en at noen drar tingene i gang så kommer folk etter og hvis bare noen tar tak så tror jeg faktisk folk er villig til å bidra :)

Bare se på Hundselva med Lars og de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "mine" barndomsfjell, som har maaaange nydelige vann, har snittet på fisken gått betraktelig ned over lengere tid. Det gjelder selvfølgelig ikke alle vanna, men særlig de nærliggende som blei godt brukt av garnfiskere og mataukere før i tida. Her er forskjellen skremmende merkbar. Som du sier, folk gidder ikke lenger. Det er for mye småfisk og latskap til at folk gidder å bry seg. Ikek fordi jeg er så skinnhellig, men når jeg er på ferie der oppe løser jeg alltid fiskekort med rettighet til garnfiske, og prøver å bruke det flittig på de plassene jeg har mulighet. Ja til mer garnfiske og et kraftigere uttak der det trengs, og det er ikke få vann i detta landet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle goelva mi ved hønefoss ( Ådalselva) er innvadert av fryktinngytende stygge Gjedder , og hele elva er fucka opp , elva som leverte masse fin fisk og det vaket bra daglig igjennom sesongen , ja det har blitt ett Gjeddehotel.... 8)5 stjernes som sådan......

Jeg slutta å fiske der , men synd fordi dette har vært en bra elv , hørte gamlekara snakka o bøttevis med steikefisk langs kanten for mange år sia.....

Har noen gjort noe ? Nei-........finnes det penger til noe å gjøre ? sikkert ikke.....

Det er sikkert mye som kunne vært gjort bedre , men også mye bra er gjort , feks på Kvennan i Østerdalen , mht c&r og fluesoner.

tommelen opp for mer penger til ørret-kultivering enn til UD ;D

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "mine" barndomsfjell, som har maaaange nydelige vann, har snittet på fisken gått betraktelig ned over lengere tid. Det gjelder selvfølgelig ikke alle vanna, men særlig de nærliggende som blei godt brukt av garnfiskere og mataukere før i tida. Her er forskjellen skremmende merkbar. Som du sier, folk gidder ikke lenger. Det er for mye småfisk og latskap til at folk gidder å bry seg. Ikek fordi jeg er så skinnhellig, men når jeg er på ferie der oppe løser jeg alltid fiskekort med rettighet til garnfiske, og prøver å bruke det flittig på de plassene jeg har mulighet. Ja til mer garnfiske og et kraftigere uttak der det trengs, og det er ikke få vann i detta landet..

Her skriver du akkurat hva jeg mener :)

Og Eirik: Det kan du være sikker på ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle goelva mi ved hønefoss ( Ådalselva) er innvadert av fryktinngytende stygge Gjedder , og hele elva er fucka opp , elva som leverte masse fin fisk og det vaket bra daglig igjennom sesongen , ja det har blitt ett Gjeddehotel.... 8)5 stjernes som sådan......

Jeg slutta å fiske der , men synd fordi dette har vært en bra elv , hørte gamlekara snakka o bøttevis med steikefisk langs kanten for mange år sia.....

Har noen gjort noe ? Nei-........finnes det penger til noe å gjøre ? sikkert ikke.....

Det er sikkert mye som kunne vært gjort bedre , men også mye bra er gjort , feks på Kvennan i Østerdalen , mht c&r og fluesoner.

tommelen opp for mer penger til ørret-kultivering enn til UD ;D

Mvh Espen

Men trenger dere så mye penger for å gjøre noe? Må dere ha lønn av staten for å prøve å gjøre det bedre for dere selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei  men wobblere og slukutstyr er kostbare saker..... ;D ;D

Neida , jeg mener at ÅFA Ådal jeger og fisk burde ha gjort mer med saken , men det er ikke penger i sånt( bare arbe og utgifter) dermed ingen gevinst ingen innsats....

Jeg var tilreisende camper så jeg har lite muligheter til å holde på der oppe.....

vi sendte guttunga avgårde med wobblere ei stund , og de tok bra med gjedder....

når det er sagt ble ørretten større etter ett par år med gjedde der , men det ble også merkbart mindre fisk( og vaking)'

Hvorfor er det så himla dyrt blitt i Hemsila ?

Jeg har aldri fiska der jeg , så jeg kan ikke uttale3 meg om noe der oppe , bare lurer på hvorfor er det så dyrt....?

Mvh ES

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så var det hva en skulle gjøre da. Hvor finner man slik informasjon? Det er jo noen eksempler på kultivering som ikke akkurat har slått heldig ut. Tenker på utsettinger av Kanadisk Bekkerøye og Regnbueørret på 60-tallet. Tror det er viktig at man vet hva man gjør før man setter i gang med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredricoo

Tror dette er en greie som også de lokale, jeger og fiske foreningene skulle fått mer informasjon og kunnskap om.

Vet om en lokal forening her jeg bor som har noen vann de kultiverer og dette har de klart utrolig bra.

Tror dette er lettere å få gjenomført om man er fler som er med på det lokalt.

Kjør på med en kampanje, ruffen!

Fredrik N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Hermann , så bør elvelag og foreninger som har massive medlemstall stå sammen for å verne lokale vassdrag og vann , på den måten får man bedre oversikt , kan jobbe på hjemmebane , samt innehar lokalkunnskap.

Må vi kanskje se for oss vesentlig høyere fiskekortpriser slik som anadrom fisk i årene fremover også på Harr og ørret , for å få penger til å ta vare på vann og elver ?

Men først før pengespekulasjonene hadde det vært fint å vite om det skorter på det ene eller andre gjengs over....mht til innsats eller midler....eller kanskje muligheter?

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle goelva mi ved hønefoss ( Ådalselva) er innvadert av fryktinngytende stygge Gjedder , og hele elva er fucka opp , elva som leverte masse fin fisk og det vaket bra daglig igjennom sesongen , ja det har blitt ett Gjeddehotel.... 8)5 stjernes som sådan......

Jeg slutta å fiske der , men synd fordi dette har vært en bra elv , hørte gamlekara snakka o bøttevis med steikefisk langs kanten for mange år sia.....

Har noen gjort noe ? Nei-........finnes det penger til noe å gjøre ? sikkert ikke.....

Det er sikkert mye som kunne vært gjort bedre , men også mye bra er gjort , feks på Kvennan i Østerdalen , mht c&r og fluesoner.

tommelen opp for mer penger til ørret-kultivering enn til UD ;D

Mvh Espen

Syns jeg leste noe i Ringerikes Blad i sommer om å ta opp kampen mot gjedda.........

Om det er forseint ? Nei,det er ikke det skjønner du ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skuffende hvor lite som gjøres i Norge når det gjelder forvaltning av ørretvassdrag. Det meste forsvinner til laksen. Eller reparasjon av skadene som oppdrettsnæringen påfører (er mitt inntrykk). Men dette er ingen unnskyldning. Til syvende og sist kreves lokal innsats på dugnadsnivå hvis man ønsker å forbedre vassdragene. Og det skorter vel minst like mye på det som midler fra sentralt hold.

Noen lokale jeger-og fiskeforeninger gjør mye. Andre gjør lite eller ingenting. Jeg vet ikke om det finnes noen sentrel plan, eller kartleggelse over ørretvassdrag i Norge? Det burde være en start.

Nok en gang et eksempel fre down under: Fish & Game NZ.

"‘Fish and Game New Zealand’ is the collective brand name of the New Zealand Fish and Game Council and 12 regional Fish and Game Councils established in 1990 to represent the interests of anglers and hunters, and provides co-ordination of the management, enhancement, and maintenance of sports fish and game (Section 26B of the Conservation Act 1987). Fish and Game councils are the statutory managers of sports fish and game bird resources and their sustainable recreational use by anglers and hunters New Zealand wide, except in the Chatham Islands and for fishing in the Lake Taupo catchment where it is managed by the Department of Conservation."

Videre:

"The Fish & Game councils are Public Entities, established under the Conservation Act 1987. Although we report to the Minister of Conservation, we are not funded by taxpayers. Almost all Fish & Game money comes from the sale of fishing and hunting licences.

Fish & Game NZ is covered by the Official Information Act and must produce management plans."

Les mer her: http://fishandgame.org.nz/Site/Features/FeaturesaboutFG.aspx

Systemet fungerer helt utrolig bra! Er det noen god grunn til at noe tilsvarende ikke ville fungere i Norge??  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kun erfaring med kultivering fra hjemmeelva mi, hunnselva, men jeg kan ihvertfall si så mye som at det ikke nødvendigvis står på penger.

Vi har vært så heldige å få litt gravemaskinhjelp til å få bort mud fra elvebunnen enkelte steder, men stort sett er det en liten gjeng med ildsjeler som står bak det som er gjort.

I hunnselva går så godt som hver krone fra salg av fiskekort direkte tilbake til elva, og utover de midlene vi tar herfra får vi fint lite økonomisk støtte til kultivering.

Det meste vi gjør av kultivering krever mer vilje til å gjøre noe enn penger, og heldigvis er vi en gjeng her med et sterkt ønske om å ha ei frisk ørretelv "utenfor stuedøra".

Nå er hunnselva ei veldig lita elv, og det sier seg selv at det er lettere å kultivere med små midler her enn i større elver, men mer kunne uansett vært gjort for vassdragene våre.

Den gleden man opplever av å se positive resultater av arbeid man har gjort for å bedre vilkårene for fisken i ei elv man har et forhold til, den er helt ubeskrivelig  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle goelva mi ved hønefoss ( Ådalselva) er innvadert av fryktinngytende stygge Gjedder , og hele elva er fucka opp , elva som leverte masse fin fisk og det vaket bra daglig igjennom sesongen , ja det har blitt ett Gjeddehotel.... 8)5 stjernes som sådan......

Jeg slutta å fiske der , men synd fordi dette har vært en bra elv , hørte gamlekara snakka o bøttevis med steikefisk langs kanten for mange år sia.....

Har noen gjort noe ? Nei-........finnes det penger til noe å gjøre ? sikkert ikke.....

Det er sikkert mye som kunne vært gjort bedre , men også mye bra er gjort , feks på Kvennan i Østerdalen , mht c&r og fluesoner.

tommelen opp for mer penger til ørret-kultivering enn til UD ;D

Mvh Espen

Er født og oppvokst ved denne elven selv, så veit hva du mener.. Husker fortsatt tiden hvor elva var vannvittig bra  :)

Men det går fortsatt noen store svære ørretbeist uti der, det skal være sagt! Så ryggen på noen "delfiner" under en danicaklekking i fjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på å overse dette aktuelle temaet på grunn av det SIMM's vaset i headingen Ruffen :).

Forvaltning av vassdrag er egentlig et fryktelig spennende tema for alle fiskeinteresserte. Det en fort finner ut er at det nødvendigvis ikke er slik at det finnes en vidundermedisin som passer alle vann og vassdrag. Mye er imidlertid likt og kan "behandles" likt, men ofte så må en gruble litt over løsningene.

Vi har holdt på med Bandak\Tokkeåi i 1,5 år nå og vi er langt fra ferdige. Vi har ment at arbeidet som utføres der kan være av interesse for flere.

Derfor så blir det antageligvis denne måneden opprettet en egen portalside hvor du kan følge med på dette arbeidet og kan komme med innspill.

Typisk vil være hvordan foretas bunndyrundesøkelser og hvordan kan de tolkes. Hvordan utføres prøvefiske med garn etc. Her blir forvaltningspørsmål ønsket velkommen, men husk at det ikke alltid finnes en facit. Den må du finne selv i ditt vassdrag.

Prosjektet er finsansiert av Statkraft, NINA, grunneierlag, fiskere og kommunen. NINA, med blant annet Morten Kraabøl, skal stå for undersøkelsene som skal pågå i 3 år fremover.

Målsettingen vår er å tilbakeføre fisket i Bandak og Tokkeåi slik vi kan lese om i fangstrapporter fra 1850 årene. Prosessen dere kan følge med på vil avsløre om det er en realistisk målsetting. Vi får se.

Dette er i alle fall sikkert:

- Venter du på at offentlig forvaltning på eget initiativ skal bidra til at du får ditt drømmefiske, kan du risikere å vente leeeeenge.

- Tror du på NJFF innen innlandsfiske stell så er det bedre å tro på julenissen. (ok..., satt litt på spissen, men forbedringspotensialet er ENORMT)

Av og til kan det være ok å ta tak i ting selv. Du lærer masse. Du treffer utrolig mange trivelige og flinke mennesker. Du får blåst ut aggresjonen din så det holder av og til. Og ikke minst, kanskje du får til et trivelig fiske i nærmiljøet ditt.

Sett i gang!

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så var det hva en skulle gjøre da. Hvor finner man slik informasjon? Det er jo noen eksempler på kultivering som ikke akkurat har slått heldig ut. Tenker på utsettinger av Kanadisk Bekkerøye og Regnbueørret på 60-tallet. Tror det er viktig at man vet hva man gjør før man setter i gang med noe.

Som det er sagt så er njff ein god infobase. Start opp eit eige lokallag og hent ut info sentralt, ikkje la deg verta lokka inn i lakseapatien.

Kultivering av reine aurevatn er enkelt (stort sett), kultivering av fiskevatn med fleire artar er litt meir komplisert og ressurskrevande. På vestlandet er kultivering egentlig tynningsfiske. Det gjeld å ta opp like mykje fisk som det vert produsert. Boka "Praktisk fiskestell" av Bjørn Wegge , Landbruksforlaget er veldig god.

Eg har drive med tynningsfiske i det små rundt bergen. Det krev i utgangspunktet ikkej så veldig mykje ressursar å kultivera små fiskevatn. Eg har gått fram slik; finn små vatn dvs opp til 2 ha. Desse bør ligge litt utenfor sti og veg, men ikkje for langt vekke. Generelt produserast det ca 3-5 kg fisk pr ha, eg har funne at eg får resultat når uttaket passerar ca 3 kg pr ha. Dersom du då har eit vatn på ca 1 ha, og snittvekta ligg rundt 1 hg på fisken og eg må fiska ut ca 30 fisk i året, ingen stor utfordring. Kan og berre fiske ut meir til å begynne med. Slik kan ein fiske ut små vatn utan å bruke jekla mykje tid og utan å byrje med garn. I tillegg kan ein lage vandringshinder i gytebekken, feks rist eller terskel slik at fisken får redusert vandringhinder, er i utgangspunktet søknadspliktig... Ei natt med 2-3 garn ute gjer og underverker. Må då spørje grunneigar men i overbefolkavatn synes dei stort sett det er greit. Minuset er då at nokon veit du driv kultivering her. Må innrømma at eg har sett garn over ei natt slik utan løyve (men med fiskekort). Etter 1 år så aukar snittvekta på fisken opp til 3-4 hg, neste år er det enkelte fisk over 5 hg. Slik har eg enkelte småvatn som få fiskar i som er flotte å fiske i og der eg faktisk kan ta ut fin matfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...