Gå til innhold

KAN MAN BRUKE POLYGARN SOM VINGER PÅ SPENT SPINNER?


Fluejoakim

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Styr unna polygarn i vingen på spente spinnere, det suger til seg vann som en svamp.

Terje

Da er vi uenige. ELLER en av oss har anderledes polygarn :) Min erfaring er nemlig at polygarn er noe av det beste man kan bruke på spente spinnere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke forsøkt meg med polygarn i vinger på spent, men har brukt det som stående vinge i døgnfluer, og har samme erfaring som Terje. Blir kliss bløtt etter bare noen kast, og det selv om jeg impregnerer. Har inntrykk av at det er fordi, iallefall det garnet jeg har, er så tett at jeg ikke får impregnert "gjennom", om dere forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Styr unna polygarn i vingen på spente spinnere, det suger til seg vann som en svamp.

Terje

Da er vi uenige. ELLER en av oss har anderledes polygarn :) Min erfaring er nemlig at polygarn er noe av det beste man kan bruke på spente spinnere.....

La oss rett og slet være uenige :D

Jeg får bare ikke polygarn til funke sånn jeg ønsker i en spent spinner :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAN MAN BRUKE POLYGARN SOM VINGER PÅ SPENT SPINNER?

Jepp, det kan man gjøre. Men vil jeg ikke anbefale det da det er mange andre materialer som etter mitt skjønn fungerer bedre :)

Stort mer politisk korrekt enn dette kan det vel ikke sies ;D

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Selv bruker jeg enten Antron eller Hacklefiber. Begge flyter rått.

Jeg har oppfattningen att antron synker som stein.. Er jeg på bærtur?

Ja det skal du se at jeg har blitt lura! Men det er nok heller det at fisken tar fluene mine før de rekker å trekke for mye vann slik at de synker  ;D

Neida, jeg har ikke det inntrykket i alle fall. Jeg bruker det som heter Antron Body-Wool fra Lureflash. Har brukt det til vinger på spent spinner og parachutes. Aldri opplevd det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde nettopp et empirisk forsøk på dette med såkalt "polypropylene floating yarn". Etter en kjapp test med neddykking holder vel reklamen ("floating") så vidt stikk. Slapp garnet ut på bunnen av et desilitermål etter å ha klemt lufta ut av det etter beste evne. For ordens skyld: jeg brukte en ca 1.5 cm lang bit. Garnbiten steg så sakte mot overflaten at jeg knapt gadd vente. Men opp kom den. Klarte dog ikke trenge gjennom vannfilmen. Impregnering av ett eller annet slag ville nok ikke hjulpet ved oppstingning, hvis man først har smekket flua under vann. Men vil sikkert gjort det vanskeligere for garnet å trenge igjennom vannfilmen slik at den sank.

Tar jeg ikke feil har garnet lavere tetthet enn vann, men ikke så mye at det popper over vannfilmen selv. Men det har ikke hackle heller antar jeg, selv om det er mitt foretrukne valg til slike fluer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke akkurat det som er meninga med materialer at de skal ha lavere egenvekt enn vann. Poenget er å gi en overflate som bærer på vannhinna. Både polygarn og polydubbing må impregneres for at de skal flyte. TMC drydip vil gjennom impregnere det og det vil flyte bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg ikke feil har garnet lavere tetthet enn vann, men ikke så mye at det popper over vannfilmen selv. Men det har ikke hackle heller antar jeg, selv om det er mitt foretrukne valg til slike fluer. 

 

Polygarn, som jeg kjenner, er laget av PP (polypropylen). PP har egenvekt på 0,90 - 0,91. Det er ikke hydroskopiskt = trekker ikke til seg vann(lavt vannopptak). Overflatestruktur kan samle vann og forurensing/fett fra fingre etc. vil redusere flytegenskapene.

PP er en av de letteste kommersielle termoplaster  vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Man må altså ikke forveksle "trekke vann" med "holde på vann" mht. flyteevne. Lett imp. så ei runde i ristepulver så skal du se man må ut å hoppe på flua med PP i vingen for at den skal gå under :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må altså ikke forveksle "trekke vann" med "holde på vann" mht. flyteevne. Lett imp. så ei runde i ristepulver så skal du se man må ut å hoppe på flua med PP i vingen for at den skal gå under :)

Helt korrekt. Et gammelt triks går jo ut på å få et barberblad til å flyte og stål har som kjent en egenvekt på ca 7,5 og alt med egenfekt over 1,0 skal jo i teorien synke. Så lenge flua får ligge stille og flyte går det vel bra, men med en gang den blir satt i bevegelse, vil den bryte overflatehinna og oppføre seg som en druknet katt. Så for stille flyt og godt med impregnering kan det kanskje funke, men det finnes da andre og bedre materialer som vingemateriale.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å antakelig være en av de første spinnerne du lager, syns jeg den var ganske bra, jeg.

Etter hvert som du får litt bedre trening, lærer du å spinne litt mindre dubbing på tråden, så den ser litt tettere ut. Og får du tak i hvite hacklefibre er det lettere å se flua, dessuten er den mer etter normen :)  Men du får nok fisk på den der i elva utafor døra di ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hår og hackle gir vel de peneste vingene. Men jeg gidder sjelden å lage spent- spinnerne mine slik. Har brukt poly-garn i 25 år uten noen problemer. Har prøvd forskjellige typer og synes det stort sett funker likt. Litt sparsomt, og impregnering, og det flyter som en kork. Tenk på Rackelhanen, flyter godt den, og består egentlig kun av poly-garn.

Men skal du binde fluer for ditt eget øye, og skryteboksen, da er det mange alternativer som ser bedre ut. Men fisken tror jeg like godt liker en halvdrukna polyvinga spent. Husk at forbilde også er halvdrukna og dau, sitter ikke høyt og fjærlett på vannflata en spent-spinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...