Gå til innhold
  • 0

Kan du starte og fiske med en gang elva er åpen?


Jostein

Spørsmål

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Vi har ei lita elv nedenfor som begynner og åpne seg. er det noe lurt og gå nedi elva og prøve med en gang isen har gått? og åssen fluer burde jeg bruke da? ;D

Mvh Jostein ;)

Hei, Jostein. Godt spørsmål i grunnen det.

Tja, jeg som person ville ha lurt meg ut mot kanten, sett om det var noen vak, og brukt god tid, og forflytta meg til svært "lokale" forhold- litt opp og ned rundt neste sving for å se om det var noe "lokalt", og om det vaka, satsa på små svarte fjærmygg hvis det vaket. Eller små svarte tunge fjærmygg hvis det ikke vaket. Det er nesten bankers på denne tiden av året. Som to av de midterste micronymfene her På denne tiden av året vil jeg personlig helst se et vak, og kan fjerne jobbe lenge for det, så jeg bruker mye tid på det. Andre bruker mye tid på å fiske vått, og det er bare noe du må bestemme selv. Alt er like bra fluefiskemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skulle vel anta at hos deg på Sokna,så kan du det,vet ingenting om fredning,men kan ikke tenke meg at det eksisterer i de småelvene rundt deg.Hvis du kan spørre noen(sportsbutikk eller nabo'n eller no' ;D ) så er det jo best å få det bekreftet,men i elver som ingen tar seg av(er vel heller ingen kortordning kanskje,da må du vel lengre inn i skogen),ville jeg heller prøvd til jeg eventuelt ble tilsnakket. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Min erfaring er at det vil enten være fjærmygg eller steinfluer som gjelder så tidlig på året under elvefiske. Dersom du er heldig, så får du noen fine fjærmyggklekkinger (ofte ganske store fjærmygg-arter). Da kan du oppleve steady vakende fisk.

I de elvene jeg fisker såpass tidlig på året, så er det stort sett steinfluene som klekker i stort antall. Dessverre så virker det ikke som om fisken er så veldig gira på å ta disse på overflaten, selv om det til tider kan falle ganske mange individer ned på vannet.

Derimot så har jeg fanget noen elvefisker på denne tiden av året med magen og kjeften full av steinfluenymfer. Fisken er vel, i likhet med oss, oppmerksom på den til dels store driften av steinfluenymfer i perioden etter at isen har gått. Dermed kan det virke som den blir selektiv på nymfene som kommer drivende, og ikke bryr seg noe særlig om de voksne individene som flakser rundt på overflaten.

Jeg foreslår derfor at dersom du har en ren elv der steinfluene trives, så bør du legge bort den edle puristtanken og grave deg ned i nymfeboksen. Der bør du kanskje plukke frem noen godt fortyngede nymfer, knyte dem på fortommen og dead drifte dem nedover kulper i elva som ligger nedenfor strykpartier (steinfluer liker nemlig litt strøm).

Hvis du derimot ser vak, så bør du drite i alt jeg har sagt, finne ut hva fisken spiser, og fiske med det ;D

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

PS! Hvis du absolutt vil fiske med tørr steinflue, så foreslår jeg at du binder opp noen Airheads i ulike størrelser og prøver dem.

PS!! Det bruker stort sett å bli min taktikk, etter 45 minutter med drittkjedelig nymfefisking (pga. mye vann, lite å se, svart hav)... :rolleyes: Når jeg knyter på Airhead`en, så blir jeg nemlig ivrig igjen. Og så ender det med at jeg subber rundt snusblid og med vårsommerfugler i magen resten av dagen. For nå kan jeg i det minste se flua... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...