Gå til innhold

Klarer ørreten å kvitte seg med fluer?


Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

når du får en flis i fingeren så får du en betennelse og flisa kommer ut av deg sjøl fordi at kroppen vil frigjøre seg med fremmedlegemet...... det skjer det samme med fisken kroppet frastøter seg fremmedlegemet,,,,,håper baret at kroken satt i vitale organer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tidsperspektivet kan det vel bare gjettes på, men fisken om den ikke er kroket annet sted enn i yttre munn fortone seg for fisken, det er alltid fare for fiskeplaging ved fiske, derfor er det viktig å bruke fortommer som holder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med på den. Men det kan ta veldig lang tid på oss mennesker. Mega stor flis i kjeften hadde plaga meg!!!

håper det går fort med fisken. Har hørt at den kvitter seg med kroken i løpet av noe dager!

håper

Joachim

Du får se på det som en piercing ;)

Seriøst så mener jeg at fisken ikke plages av en liten ørretkrok i kjeften. Sitter kroken derimot bak i svelget eller i verste fall i gjellene er det verre. Da overlever den neppe.

Fra gamle dager ble det ofte tatt laks med store "danske" lineangler i kjeften. Dette var i den tida linefiske etter laks ved Færøyene var tillatt. Så fisken hadde gått i minst et par måneder med en 5/0 i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du treng ikkje ha dårlig samvitighet Joachim :) Fisken kvitter seg fort med kroken. Viss den henger i munnviken, så vil fisken kjenne på denne som ei flis " Som det blir nevnt her " Og på samme måte som oss, så gjør den det den må for og bli kvitt denne lille iritasjonen :)

Dette har tilogmd blitt filmet, der fisken går ned i vegitasjonen og rettogslett blir kvitt den på best mulig måte :) Då dei  tilogmed river den løs :)

Men viss me skal gjøre vårt beste for og hjelpe under slike situvasjoner, så håper eg du fisker med mottakerløse kroker ;) Og dessuten med all den sure nedbøren, så ruster kroken vekk alikevell ;)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ryker ikke fisk ;)

Plaget meg mye i fjor når jeg røyk en stor fisk, men det jeg fikk høre er at sånt noe går stort sett bra om kroken ikke er for dyp eller i f.eks gjeller. Dette er en del av fisket og kan skje alle tørr jeg påstå. Krysser fingerene for at fisken din kommer godt ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett to ganger relativt stor ørret som har flue sittende pent i kjeven fra året før. Dette kan jeg si da jeg nok var en av de første på stedet dette året, samt at kroken var skikkelig korrodert og bøyd. Det KAN med andre ord ta rimelig lang tid før den støter fra seg kroken. Har ikke anelse på hvor fort det vanligvis tar.

At kroken ruster skal få det til å gå fortere tviler jeg sterkt på. Rusten skaper bare mer friksjon, og det tar flere år før en krok smuldrer bort i ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett to ganger relativt stor ørret som har flue sittende pent i kjeven fra året før. Dette kan jeg si da jeg nok var en av de første på stedet dette året, samt at kroken var skikkelig korrodert og bøyd. Det KAN med andre ord ta rimelig lang tid før den støter fra seg kroken. Har ikke anelse på hvor fort det vanligvis tar.

At kroken ruster skal få det til å gå fortere tviler jeg sterkt på. Rusten skaper bare mer friksjon, og det tar flere år før en krok smuldrer bort i ferskvann.

Enig, har opplevd det samme.

Rett etter isgang i fjor satte jeg f.eks. fri en 55 cm lang ørret som hadde vært på kroken siden høsten 2009. Jeg så noe som plasket voldsomt 10 meter ut i fjellvannet, vasset ut og fant en svært medtatt ørret.  Fisken hadde en markkrok i munnvika og slepte på 20 meter multifilament som hadde surret seg inn mellom noen steiner, slik at fisken satt fast. Fisken, som var var veldig tynn, hadde et stort og veldig stygt sår i munnvika pga forsøkene på å kvitte seg med kroken, men kroken satt fortsatt temmelig godt, til tross for at den ikke satt i spesielt langt inn i kjeften.  Så jeg synes dette er et vanskelig spørsmål. Noen fluer ramler nok ut rimelig kjapt, men jeg tror dessverre også det forekommer at fisken får seg en skikkelig langvarig piercing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre sånt som kan skje i dette gamet. Allikevel får man jo erfaring etter man har røket en fisk, man må jo da finne ut hva som gikk galt. Hva som gikk galt pleier å være din egen feil, så med andre ord noe som kan fikses. Skal være ærlig å si at jeg røyk fisk i fjor fordi jeg hadde slurvet med en knute fordi jeg var så ivrig etter å få kastet. Har lært av det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at mottaker løse kroker vil være enklere for fisken å kvitte seg med en de med mottaker. Som sagt, en rein antakelse, har ikke lest eller forsket noe på dette. At kroker ruster er vel også en fordel for fisken. slik sett burde rustfrie kroker også tas bort fra markedet.

Jeg ser egentlig bare fordeler med å bruke mottaker løse kroker og går 100% over til disse etterhvert.

1. Krokfjerningsprosessen blir langt mer skånsom for fisken ved C&R

2. Faktisk er krokfjerningsprosessen også mere skånsom mot flua di, den varer lengre

3. Skulle du være uheldig å kroke deg selv er det mye enklere å fjerne kroken

4. Formen på nye mottakerløse kroker fra Hends, Hanak, TMC er såpass bra at du mister ikke mye mere fisk

5. Er du dyktig til å fiske og kjøre fisk så vil du ikke miste mye mer enn før

Egentlig bare tull å bruke kroker med mottaker (Huff da,  nå provoserer jeg sikkert mange  ;D ;D ;D)

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg 100%, bjorni. Jeg har kommet til samme konklusjon. Starta å bruke Tiemco103BL i fjor, og blei imponert. Utrolig lett og fin krok, perfekt for nohackle. Jeg syntes den kroket veldig bra. Noen sier denne kroken er litt spinkel, og den anbefales derfor ikke til stor ørret. Jeg ser virkelig frem til den dagen dette skal bli et problem!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at mottaker løse kroker vil være enklere for fisken å kvitte seg med en de med mottaker. Som sagt, en rein antakelse, har ikke lest eller forsket noe på dette. At kroker ruster er vel også en fordel for fisken. slik sett burde rustfrie kroker også tas bort fra markedet.

Jeg ser egentlig bare fordeler med å bruke mottaker løse kroker og går 100% over til disse etterhvert.

1. Krokfjerningsprosessen blir langt mer skånsom for fisken ved C&R

2. Faktisk er krokfjerningsprosessen også mere skånsom mot flua di, den varer lengre

3. Skulle du være uheldig å kroke deg selv er det mye enklere å fjerne kroken

4. Formen på nye mottakerløse kroker fra Hends, Hanak, TMC er såpass bra at du mister ikke mye mere fisk

5. Er du dyktig til å fiske og kjøre fisk så vil du ikke miste mye mer enn før

Egentlig bare tull å bruke kroker med mottaker (Huff da,  nå provoserer jeg sikkert mange  ;D ;D ;D)

:) :)

bjorni

Absolutt enig Bjorni ;D ;D

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det så mange skrekkhistorier om fisk med krok at jeg mister nesten lysten på å fiske....

Da er det på tide med en solskinnshistorie, fra et par år tibake.

Er forresten enig med provokatøren fra Ulefoss (Bjorni), det er nok litt greiere både for oss og fisken med mothakeløst.

Forresten en litt artig episode som skjedde i går. Jeg hadde fått fisk og glemte å sjekke fortommen etterpå. Kaster på en ny fisk som tar umiddelbart, kjører litt og spjong, fortommen ryker. Ser at spissen er helt fliset opp der den røyk. 10 minutter senere ser jeg noe som ligner veldig på flua mi, padler bort og joda helt riktig, det var den flua jeg mistet.

Denne var mothakeløs og laget av foam. Snakker om flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd å få fisk med årsgammel flue i munnvika.

Hvis disse sitter ytterst i munnen tror jeg ikke det plager fisken nevneverdig. Jeg fikk en gang en fin ørret på litt over kiloen. Denne hadde to ferske fluer i kjeften. Den ene hadde kompisen min røket kun en halvtime før jeg fikk fisken. Altså ga fisken langt efff i vedhenget. Den sto og vaket som ingenting hadde hendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det greieste er å akseptere at man herjer med livene til levende vesner. På linje med at koteletter ikke kommer ut av en maskin.

Når det er sagt skal man ha respekt for det man gjør og yte mest mulig skånsomhet.

Har fått storørret med ei gammel oterflue i munnvika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...