Gå til innhold

Rena 2011


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Jeg kuppa denne jeg, det fordi at det kan se ut for at sesongen og døgnfluene vil komme igang rekordtidelig, det vil denne sesongen klekke endel aurivilli før st-hans. St. hans vil være toppen......... i sørvendte varme hellinger fortelles det om museører på bjørka allerede før 20 april på indre østland, nesten en måned før vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 493
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg kuppa denne jeg, det fordi at det kan se ut for at sesongen og døgnfluene vil komme igang rekordtidelig, det vil denne sesongen klekke endel aurivilli før st-hans. St. hans vil være toppen......... i sørvendte varme hellinger fortelles det om museører på bjørka allerede før 20 april på indre østland, nesten en måned før vanlig.

Vi får bare håpe at denna latterlig lave vannføringa dem har kjørt flere ganger i det siste ikke har tatt livet av så altfor mange av insektene! I deler av elva, strøk det nok med et stygt antall......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si sånt Staffan. Vi var jo enige her tidliggere om at det skulle ta av for alvor 27 juni. Men jeg ser dine argumenter. Veldig lite snø også igjen samt meldt veldig varmt nå i langtidsperioden. Blir mai i tillegg varmt kan det nok bli veldig tidlige klekkinger.

Men at bjørka allerede har museører hørtes mest ut som en god løgn (Her trengs i såfall bildebevis), har jo vært en kald vinter på østlandet og her i Stavanger er ikke bjørka kommet så langt enda og vi pleier da være godt før østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det passer JÆVLI dårlig. Jeg kommer meg ikke opp før etter så det får bare se til å snø eller fryse på noe sykt for dette finner jeg meg ikke i >:(

Slapp av, Monsen :) Er de beste døgnflueklekkingene over, er vårfluene rett rundt hjørnet ;D

Om natta når vårfluene klekker er Sigve opptatt av å drikke øl og sloss med Henning  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Glem nå ikke at Rena er spesiell da den har "varm" vannføring om vinteren og "kald" vannføring om sommeren.

Det skal bli virkelig varmt for at Renaelva skal nå 10-12 grader før st.hans så dette bekymrer meg ikke så mye.

Tror vi vi får en helt normal sesong og at det starter når det skal, det vil si rundt st.hans og fremover.

Det som er virkelig bekymringsfullt er nedtappingene som Tor Arne påpeker og som har foregått de siste ukene. Dette foregår med politikerenes velsignelse, og det er helt på trynet :o :o

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det passer JÆVLI dårlig. Jeg kommer meg ikke opp før etter så det får bare se til å snø eller fryse på noe sykt for dette finner jeg meg ikke i >:(

Slapp av, Monsen :) Er de beste døgnflueklekkingene over, er vårfluene rett rundt hjørnet ;D

Om natta når vårfluene klekker er Sigve opptatt av å drikke øl og sloss med Henning  ;D

h

Ha ha. Vi får bare drikke øl på dagen i stedet. Må da være litt løsningsorienterte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er virkelig bekymringsfullt er nedtappingene som Tor Arne påpeker og som har foregått de siste ukene. Dette foregår med politikerenes velsignelse, og det er helt på trynet :o :o

Hvordan har de kjørt dette, har det vært mye opp og ned med raske svingninger eller har de brukt mer tid på endringene? For døgnfluenymfene er det vel ikke så stor skade før de kjører under normal vinterlavvann, men for vårfluene som beveger seg mer kan jo hurtige endringer skape skikkelig massedød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det som er virkelig bekymringsfullt er nedtappingene som Tor Arne påpeker og som har foregått de siste ukene. Dette foregår med politikerenes velsignelse, og det er helt på trynet :o :o

Hvordan har de kjørt dette, har det vært mye opp og ned med raske svingninger eller har de brukt mer tid på endringene? For døgnfluenymfene er det vel ikke så stor skade før de kjører under normal vinterlavvann, men for vårfluene som beveger seg mer kan jo hurtige endringer skape skikkelig massedød.

Sånn jeg har skjønt det så tappes elva atter en gang ned alt for fort med et negativt resultat for innsekter og annet liv i elva.

Dette gjentar seg gang på gang på gang.

Kraftprodusenten viser bare til konsesjonskravene og at de holder seg innenfor disse, noe som i og for seg er korrekt.

Problemet er egentlig ikke kraftprodusenten men politierene som har satt en alt for lav minstevannføring i forhold til antall kubikk vann som må gå i elva, slik at kraftprodusenten kan strupe vannføringa sånn det passer dem. De folka har ikke mye fokus på biologien i elva. Så igjen er det våre kjære politikere som må ta størstedelen av ansvaret for denne faunakriminaliteten.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dette er vestandssamfunnet på det værste........ nedtapping bør komme like sakte som en tørkeperiode, alt vi gjør er for raskt uansett for insektene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... elva var endel mindre den 04.04 enn den 05.04... regulanten påstod dem kjørte minstevannføring begge dagene, men dette er BARE piss fra ende til annen!!

Målerstanden stod på det samme begge dagene, noe som tilsa NORMAL vannføring...

Å tappe ned er èn ting... men det er snakk om en tapping på IALLEFALL 50 cm...... På noen få timer.....?!

Sier seg sjøl at dette vil få konsekvenser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er vestandssamfunnet på det værste........ nedtapping bør komme like sakte som en tørkeperiode, alt vi gjør er for raskt uansett for insektene

dette er ikke velstandsamfunnet sin skyld, men oss som velger inn feil politikere som lar seg bruke av grådige krafteiere. det samme skjer i oppdrettsnæringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket senest i går formiddag hvor langt bjørkeløvet er kommet her i Lillestrøm. Gikk på flomvollen mellom jernbanen og gamle strømsveien, og der var det grønne tupper på 2 til 3 millimeter. Så jeg har vanskelig for å tro at det er musører oppe i Renatraktene enda.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er vestandssamfunnet på det værste........ nedtapping bør komme like sakte som en tørkeperiode, alt vi gjør er for raskt uansett for insektene

dette er ikke velstandsamfunnet sin skyld, men oss som velger inn feil politikere som lar seg bruke av grådige krafteiere. det samme skjer i oppdrettsnæringa.

Velgerne er vel en del av velstandssamfunnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er vestandssamfunnet på det værste........ nedtapping bør komme like sakte som en tørkeperiode, alt vi gjør er for raskt uansett for insektene

dette er ikke velstandsamfunnet sin skyld, men oss som velger inn feil politikere som lar seg bruke av grådige krafteiere. det samme skjer i oppdrettsnæringa.

Velgerne er vel en del av velstandssamfunnet...

det er nettopp det som er poenget - velferdsamfunnet er oss - og vi velger dette?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er ihvertfall sikkert og det er at hverken vær eller kraftregulant skal få ødelegge for at det skal bli en fin tid ved Rena i år også. Jeg er 100% sikker på at vi skal få se på døgnfluer som klekker og kilosørret som vaker, så er det bare opp til oss hva vi gjør ut av det. Kose oss på tur skal vi åkke som  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...