Gå til innhold

Hardy Zenith 9 fot #5


Lillevann

Anbefalte innlegg

Proxsis finnes bare i 9' (bortsett i fra stengene som ikke kan deles som er 8'10")

Det er mulig å få ekstremt høy snørehastighet med denne stanga så den håndter nok vind og store fluer bedre enn de meste i sin klasse.

Det kan nok hende at de som ikke er tilhengere av de aller raskeste stengene vil trives bedre med en Zenith med et litt tungt snøre enn med Proaxis. Med ei treg stang trenger jeg en stol slik at jeg kan sette meg og vente mens snøret retter seg ut ;D har ikke tålmodighet og lynne til langsomme stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 213
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Proxsis finnes bare i 9' (bortsett i fra stengene som ikke kan deles som er 8'10")

Det er mulig å få ekstremt høy snørehastighet med denne stanga så den håndter nok vind og store fluer bedre enn de meste i sin klasse.

Det kan nok hende at de som ikke er tilhengere av de aller raskeste stengene vil trives bedre med en Zenith med et litt tungt snøre enn med Proaxis. Med ei treg stang trenger jeg en stol slik at jeg kan sette meg og vente mens snøret retter seg ut ;D har ikke tålmodighet og lynne til langsomme stenger.

okei...  :) skal se om æ får testet proaxis før æ bestemmer mæ for ny stang..

men liker zenithen kjempe bra å....  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Her er noen data for Hardy Zenith Sintrix 9`#5:

  ERN = 6,2

  AA = 70

  NF = 3,197hz

  Vekt =n 88,6 gram

  Tom.

Takk Tom! Det er de første tallene jeg har sett på Zenith.  :)

Skal bli spennende å se hva den nye Sage One har for tall. Den tar over etter Z-Axis fra i høst. Regner med å ha en i hendene om kort tid.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Skal bli spennende å se hva den nye Sage One har for tall. Den tar over etter Z-Axis fra i høst. Regner med å ha en i hendene om kort tid.  ;)

Fortell !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke spesielt stiv sammenlignet med mange andre stenger. Litt stivere enn Z-axis som har ERN på 6.05, men mykere enn både Helios Tip Flex og LPXe. TCX ligger ei hel klasse over Zenith.

Alle stengene nevnt over unntatt LPXe har høyere AA enn Zenith.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

  Her er noen data for Hardy Zenith Sintrix 9`#5:

  ERN = 6,2

  AA = 70

  NF = 3,197hz

  Vekt =n 88,6 gram

  Tom.

Ser med engang at dette definitivt ikke er en stang for meg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

  Oki Doki.

  Tenker du på aksjonsvinkel eller frekvensen?

  Tom.

Tenker på begge, må nok mykere og roligere saker til for at jeg skal like den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke spesielt stiv sammenlignet med mange andre stenger. Litt stivere enn Z-axis som har ERN på 6.05, men mykere enn både Helios Tip Flex og LPXe. TCX ligger ei hel klasse over Zenith.

Alle stengene nevnt over unntatt LPXe har høyere AA enn Zenith.

Nå er det jo ikke hvilke som helst stenger du sammenligner med.  I spørsmålet om Zenithen er å betrakte som stiv og rask kan man vel ikke helt se bort i fra at den faktisk har nøkkeltallene 6,2 og 70?  Mange ville vel da sagt at det er en relativt stiv og rask stang?  Helt uavhengig av om det faktisk finnes stenger som er både stivere og raskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er dette gode tall for allround, litt "hard-core" fiske. De fleste stengene som jeg bruker mest ligger rundt der. Allsidig for det fisket JEG driver med ihvertfall.

Jeg liker selvfølgelig mykere stenger også. Helt ned til Paradigm typ stenger. Alt til sin tid. Men min "AK-47" er gjerne stenger rundt de tallene.

Fredrik, Sage One: De har visstnok jobbet intenst med nye resins og produksjonsmetoder. De skal være latterlig lette og tynne i diameter. De er selvfølgelig raske. Sort klinge. De få som har sett den og testet den har vært positive. Det skal være en på vei til meg, men dessverre er jeg i Norge når den kommer. Så må vente til august med å få testet den. Altså, jeg er ikke lei meg for at jeg er i Norge, men....ja, du skjønner.  ;D

Det kommer forøvrig en stangserie for tsjekkisk også. 10 fot i klassene 2-5 som heter ESN (European Style Nymphing). Jeg syntes ikke de traff så godt med "99" serien, så jeg har vel ikke all verdens forventninger til den. Uten at jeg er noe god på den type fiske. Har mer tro på Eikre sine stenger der.

Så er Bass serien oppgradert, visstnok. Ikke særlig aktuelt for meg heller. Båtstenger på 7'11" fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

  Her er noen data for Hardy Zenith Sintrix 9`#5:

  ERN = 6,2

  AA = 70

  NF = 3,197hz

  Vekt =n 88,6 gram

  Tom.

Ser med engang at dette definitivt ikke er en stang for meg ;D

Råder deg til å drite i de talla å prøve sjæl :) Evt. gå opp en vektklasse for å "roe" stanga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Helt enig med Pål her.Ikke døm stanga ene og alene på grunnlag

av tallene.

Det som kanskje kunne bli det optimale for deg er å prøve

firer`n med et femmersnøre. :)

Stanga er faktisk nydelig å kaste med. :)

Tom.

Der er jeg enig med deg, bruker ofte en vektklasse over det som står på stanga. Har jeg mulighet til å prøve en Zenith i 4, skal jeg nok prøve med en 5'er line. Men å gå til innkjøp av en, da er det mye annet som frister mere må jeg ærlig innrømme. Er nok en god stang, men det finnes mange andre gode stenger også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kastet Zenith #5 med 4Cast, GPX, High Water og Outbound (F/S1) i #5 og GPX og Outbound (F/S1) i #6. Stanga har et stort register og kaster godt med alle disse snørene. Med et tyngre snøre skifter stanga selvsagt karakter og blir dypere og roligere.

Jeg kaster lengst med Outbound #5, fulgt av Outbound #6 og så High Water #5. Jeg trives absolutt best med GPX #5. Stanga lader godt bare med få meter av GPX ute, med eksemplevis High Water trengs mer snøre ute for å få samme føleslse.

Mitt tips er å først prøve stanga med GPX i samme klasse, før en prøver tyngre snører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Pål her.Ikke døm stanga ene og alene på grunnlag

av tallene.

Det som kanskje kunne bli det optimale for deg er å prøve

firer`n med et femmersnøre. :)

Stanga er faktisk nydelig å kaste med. :)

Tom.

Der er jeg enig med deg, bruker ofte en vektklasse over det som står på stanga. Har jeg mulighet til å prøve en Zenith i 4, skal jeg nok prøve med en 5'er line. Men å gå til innkjøp av en, da er det mye annet som frister mere må jeg ærlig innrømme. Er nok en god stang, men det finnes mange andre gode stenger også :)

Noe off topic,men skitt au.Det der med at stanga er merket med et tall gjør mye med mange av oss.

Tenk på Shimano Freestone 806 stanga som er noe særdeles helt for seg selv.

At det står #5 på stanga og at ERN er 2.00,AA er 66 og NF er 2.72hz sier veldig mye om

personlige preferanser.

Vel,bruker du et femmersnøre på den stanga.så vil jeg si du er utpreget opptatt av at stanga skal være

myk.

Så CCS og de to tallene sier oss svært mye. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...