Gå til innhold

Hardy Zenith 9 fot #5


Lillevann

Anbefalte innlegg

  • Svar 213
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  Når det er sagt,så er jeg også en som liker å "undeline".

  (Vel,undeline og undeline,kanskje ikke helt korrekt her,men dog....)

  Jeg bruker favorittsnøret mitt på denne stanga også.VED #5 :)

  Bare så forbasket synd at den gamle gode Vision Extreme Distance lina

  forsvant.

  Det er et de aller beste snørene jeg noensinne har kastet med.

  Jeg kjøpte en haug av dem i sin tid,men nå er det ikke så mange jeg har igjen. :'(

  Jeg skjønte aldri hvorfor Vision sluttet med den lina.

  Vel,det var vel noe med at skytelina var for tynn.

  Ikke kastemessig og overheng,men at den røk.

  Spør du meg så er det å være klønete. ;D

  Eller var det at de ikke solgte nok?

  Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Expert Distance #5? Jeg er ikke veldig glad i tunge snører, spesielt når jeg skal holde mye snøre i lufta. Både når det GPX og Supra foretrekker jeg 5'er i stedet for 6'er på Zenith'en.

Zenith'en har godt av litt tyngde.  Jeg har prøvd ED #5, ja - det fungerte fint, men byttet til #6.  Det fungerer optimalt, etter min oppfatning.  Jeg mener stanga er sterkt underklassifisert (til tross for målingene som ble presentert).  Jeg prøvde også GPX #7, og det gikk som juling.  En "normal" femmer fikser ikke GPX i #7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga kaster Coastal #6 så det suser også, kan tenke meg Coastal #5 hadde vært rimelig optimalt for meg. Skal ta meg en tur ut nå for å se hvordan Coastal #7 går.

Som jeg har skrevet tidligere så trives jeg bedre med 5'er enn 6'er av alle de 3 snørene jeg har prøvd i begge klasser.

CCS sin ERN forteller svært lite om hvordan de stengene som har høyere modulus karbon jo lenger ned i klingen en kommer vil fungere med et tyngre snøre. Tidligere ble stenger konstruert med et karbonmatriale i hele stanglengden, nå er det mer vanlig å variere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga kaster Coastal #7 (flyt) helt uanstrengt både for stanga og meg, snøret skyter ut til mer enn 30m.

Siden #7 gikk så bra, så satte jeg på samme type snøre i #8. Det fungerte også helt greit, kasta sikkert 28-29m uten at stanga bøyde seg veldig mye og jeg kunne holde overraskende høy snørehastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Stanga er på en måte både følsom og svært kraftfull, forskjellig fra alt annet jeg har prøvd.

Hvis du liker en litt dypere aksjon er det sannsynligvis lurt å gå for ei 4'er stang, men jeg trives absolutt best med 5'er snøre på 5'er stanga mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga er på en måte både følsom og svært kraftfull, forskjellig fra alt annet jeg har prøvd.

Hvis du liker en litt dypere aksjon er det sannsynligvis lurt å gå for ei 4'er stang, men jeg trives absolutt best med 5'er snøre på 5'er stanga mi.

Jaok ,ja liker det :) Spørst om jeg får våge meg på en 4er . . Da har jeg ei fet snelle som passer og snøre også:) selv om jeg sikkert burde velge ett annet snøre enn guide line presentation på denne? 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at du har ei LPXe #5. Zenith #5 er mykere enn denne, med litt mer toppaksjon. Hvis du liker LPXe med 5'er snøre vil du nok også like Zenith #5 med 5'er snøre.

Hva slags snøre du skal gå for kommer an på hva du skal bruke stanga til og hva slags kast du bruker, men 4Cast vil uansett være et godt valg som allroundsnøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd 9' utgavene av både Zenith #4 og #5.

Bruker svart Nautilus FWX 5/6 på min 5'er. Både ser bra ut og fungerer bra.

Jeg befinner meg for tiden ikke så langt fra der du bor, så det burde sikkert være mulig å få til testkasting med Zenith 9' #5 hvis du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd 9' utgavene av både Zenith #4 og #5.

Bruker svart Nautilus FWX 5/6 på min 5'er. Både ser bra ut og fungerer bra.

Jeg befinner meg for tiden ikke så langt fra der du bor, så det burde sikkert være mulig å få til testkasting med Zenith 9' #5 hvis du er interessert.

Har samma snella sjøl  :D

ahh det hadde vært kjempeflott om det hadde vært mulig og få til :D :D

95249850....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd 9' utgavene av både Zenith #4 og #5.

Bruker svart Nautilus FWX 5/6 på min 5'er. Både ser bra ut og fungerer bra.

Jeg befinner meg for tiden ikke så langt fra der du bor, så det burde sikkert være mulig å få til testkasting med Zenith 9' #5 hvis du er interessert.

er du fortsatt oppi her Scirius?  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er Hardystanga i hus  :D :D

såvidt plenkasta litt ute her i vinden ...ikke det mest gunstige kasteværet med en #4 8fot men ....med ett GL presentation snøre... :-\

Menne stanga virker lovende den :)...lyst på en 9fot #5er også for vindvær og for og få de ekstra meterne :)

men ett spm ,ERN for #5 9fot zenith har jeg , går det ann og regne seg fram til ERN på en #4 9fot da?  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kastet Zenith #5 med 4Cast, GPX, High Water og Outbound (F/S1) i #5 og GPX og Outbound (F/S1) i #6. Stanga har et stort register og kaster godt med alle disse snørene. Med et tyngre snøre skifter stanga selvsagt karakter og blir dypere og roligere.

Jeg kaster lengst med Outbound #5, fulgt av Outbound #6 og så High Water #5. Jeg trives absolutt best med GPX #5. Stanga lader godt bare med få meter av GPX ute, med eksemplevis High Water trengs mer snøre ute for å få samme føleslse.

Vet at dette er skrevet for en stund siden, men det er jo litt logisk det du skriver. Vet ikke om du helt kan tilskrive cred til stanga for at den lader godt tidlig med en gpx...Rocket taper.... Highwater - presentation taper.... Du vil få samme følelse med absolutt alle stenger i hele verden + kasting med stål og kosteskaft, Bare hender osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle stenger som funger suverent med Highwater #5 og Outbound #6, stor forskjell på disse. Svaret var skrevet til en som strevet med å finne et optimalt snøre til stanga.

I dag er faktisk 4Cast #5 favorittsnøret mitt til Zenith'en, Teeny LaFontaine Pro er jeg også godt fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle stenger som funger suverent med Highwater #5 og Outbound #6, stor forskjell på disse. Svaret var skrevet til en som strevet med å finne et optimalt snøre til stanga.

I dag er faktisk 4Cast #5 favorittsnøret mitt til Zenith'en, Teeny LaFontaine Pro er jeg også godt fornøyd med.

Det er klart det er stor forskjell. Det er stor forskjell på rocket taper og presentation taper

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle stenger som funger suverent med Highwater #5 og Outbound #6, stor forskjell på disse. Svaret var skrevet til en som strevet med å finne et optimalt snøre til stanga.

I dag er faktisk 4Cast #5 favorittsnøret mitt til Zenith'en, Teeny LaFontaine Pro er jeg også godt fornøyd med.

Mulig Kim også ville få frem at det det egentlig er snakk om er om kombinasjonen stang-snøre-fluekaster du forteller om, mens det kunne høres ut som om det er en fullstendig objektiv stang-snøre uttalelse. Det hevdes innimellom her på Fluefiskesiden at en stang krever et helt bestem snøre for å fungere optimalt. Min erfaring er at stenger svært sjelden krever kun et eller noen få snører for å fungere godt, derimot kan en fluefisker kreve et bestemt snøre for at komboen skal fungere optimalt. Det er selvfølgelig noen kombinasjoner som er betydelig lettere å beherske enn andre og som vil falle i smak hos en større andel fluefiskere, men når det gjelder hva som strikt passer sammen så er ofte den største variabelen oss fluefiskere med forskjellig kastestil, ferdighetsnivå (forskjellige tekniske styrker og svakheter), forskjellig erfaringsbakgrunn, fysikk og temperament.

Just my 0.02 $!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del 5'er stenger trives ikke noe særlig med et snøre som Outbound #5, det blir i tyngste laget. Det jeg prøvde å få fram var at Zenith har et stort register siden den også kaster et så tungt snøre som Outbound #6 suverent, samtidig som også presentasjonsnører i #5 fungerer meget bra. Har ikke veid Outbound #6, men etter hva jeg har forstått ligger den nærmere ATFM 8 enn 7.

Fullstendig klar over at forskjellige kastere foretrekker forskjellige snører på samme stang avhengig av kastestil og bruk, men jeg antar at de som kjøper ei stang som Zenith har visse fellestrekk i sine preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...