Gå til innhold

Der satt den!!


Kim W

Anbefalte innlegg

Endelig etter en lang vinter kan skuldrene returnere sin vante plass, noe nedenfor ørene. Tok med kjærring og barn på skogstur i romeriksåsen i går, og selv om disse turene mest dreier seg om lek er det alltid rom for fluestanga og noen kast. Etter en insektsmessig rolig start på dagen får jeg plutselig øye på ei døgnflue, for min del årets første!

Kort tid etter kryr det av marginata i lufta og ørreten gikk bananas!!

Lurte årets første aure på en svart klinkhammer, og gjett om følelsen er god!!

Seinere på kvelden, da ferden gikk til ett annet vann, uten barn og steinkasting, smalt det jaggu på en fin pinne på en cdc mygg også.

Fiskene var ikke store, men gleden og godfølelsen er stor. Endelig er ting i gang, og gjett om dette er savnet!!

Skulle gjerne hatt bilder av fiskene, men mobilen lå i sekken og med respekt for fiskene som skulle settes ut igjen ble heller c&r prossesen kort.

Kim W. :)

buvann.jpg

marginata.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker karer. Det er så lenge siden jeg så døgnflueklekking sist at jeg bare blei sittende med kaffekoppen og glo i nesten 2 timer før jeg satte på klinker'n. Det sto en del små i den vika jeg var i, men med gjevne mellomrom kom en kubbe på rundt 400g og slurpa i seg godsaker. Denne var tydelig mer sky for så fort unga plaska i vannet slutta den og vake.

Vannet ligger 260 moh.

Er nå endelig glad for den køen på xxl i ski-delen av butikken der jeg skulle kjøpe ski, men grunnet lang kø og ventetid ga jeg F og kjøote meg helsport telt i stedenfor.. ;D

Blir mange turer innover i år, glede seg!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange kosetimer ved det vannet ja. Men det er ca 40 år siden, så det er store endringer i områdetder siden den tid. Jenta og guttungen kranglet som bare det, for begge ville fiske på samme sted, og det gikk ikke helt lydløst for seg bestandig. Hadde med den grønne propankula og kokte både kaffe og middag på bergeknausen vi ser til venstre i bildet. Samt at jeg tok noen turer opp til innløpsosen.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noen få marginataer der på torsdag da jeg var der. Var på et annet vann som ligger litt høyere i dag uten å se noen døgnfluer. Ble et par småfisk, en på maur og en på hårmygg.  :)

Knallfin dag med fuglelyder og god varm skogslukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert, Kim. :) Har dem gjort kraftig innhogg i skauen baki der også eller? Etter utbygginga må jo vannstanden ha blitt heva med minimum en meter? forresten, istedenfor at du svarer på alle dissa spørsmåla så kan jeg heller ta meg en tur opp dit sjøl.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert, Kim. :) Har dem gjort kraftig innhogg i skauen baki der også eller? Etter utbygginga må jo vannstanden ha blitt heva med minimum en meter? forresten, istedenfor at du svarer på alle dissa spørsmåla så kan jeg heller ta meg en tur opp dit sjøl.. ;)

Fant igjen noen bilder fra en jeg tok opp til dette vannet 1. juni i 2008. Fælt som tiden flyr. jeg mente det var i fjor jeg var der oppe. Er hogd en god del siden da. Ser også ut til at de er tatt omtrent fra samme sted  som WAFFERN har tatt sine.

post-2187-13949887573872_thumb.jpg

post-2187-13949887574284_thumb.jpg

post-2187-13949887574665_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en ny tur til R-åsen i går, men denne gangen bytta jeg ut kjærring og unger mot en fiskegal kamerat. :) Før vi dro opp satte jeg meg på stikka og bandt opp noen klekkere i håp om å treffe på klekking innover.

rfa003.jpg

Vi gikk opp til Buvannet først, og fulgte videre innover til Prestefoss og langmyra. Etter den nye demninga har kommet har vannstanden i Buvannet økt med en meter og skauen er noe tynnet ut. Ny trapp for ørreten er også på plass, og denne er ett godt tilltak. De av dere som ikke har vært her på noen år hadde nok fått sjokk om dere kom opp i dag! :o

rfa007.jpg

rfa006.jpg

Det herlige med romeriksåsen er det varierte vann og elveleiet. En times gange byr fort på mange forskjellig situasjoner med rolige partier, stryk og spennede kulper.

rfa009.jpg

rfa010.jpg

rfa012.jpg

Denne dagen fikk vi ha fiskeplassene for oss selv, og jaggu ble det fisk på oss også. Olav H tok seiern med dagens største, men neste gang jevner jeg ut. :)

De store klekkingene uteble, selv om vi så ett par streifere av marginata da vi labbet gjennom blaut mose langs ett rolig myrparti.

Det ble en liten pinne på meg som lot seg friste av en montana nymfe. Fisken var liten, men nydelig. Flotte prikker gjør den til ett godt minne.

Takk for turen, Olav H. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye småfisk, men du kan være heldig å gå på fisk oppunder halvkiloen. Siste turen her om dagen var vi vitne til mange utrolig spenstige vak. Vi kunne ikke se noe spesielt på vannoverflaten, enda hoppet fisken en halvmeter over flata, og dette skjedde ofte på denne turen. Vi blei bare sittende å måpe samtidig som vi ikke skjønte hvorfor, fasinerende og frustrerende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen jeg fisket litt der oppe, rundt 1970, fikk jeg mest abbor. De ørretene jeg fikk lå vel på 250 til 300 gram, ingen storfisk akkurat. Men det er jo forbindelse til vatn med større fisk, så det skulle vel ikke være noen umulighet for å få pen fisk der også.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vært en tur i romeriksåsen i dag, og herregud for en eksplosjon av insekter det var i lufta der oppe! Registrerte flyvemaur på vei opp til vannet, og det første som lander på hånda mi ved ankomst var en liten lepto. Utpå vannet kommer en diger steinflue ploganes innover, og litt etterpå får jeg øye på en svær vårflue også. Foruten vårfluer og steinflueklekkinger var det mye øyenstikkere i forskjellige varianter i lufta, og mellomstore "long legs". Fjellkanten var full av stokkmaur, og en og annen svart bille tuslet rolig forbi.

Ble spesielt overrasket over størrelsen på flyvemaurene, de kjempene fikk en krok 12 til å se liten ut! Smiley

Må bare få si det : Juni er jaggu meg en deilig måned!!!

Det var så action i marka i dag at jeg dro like så greit tilbake etter å ha kjørt unger og kjærring hjem. Merka at flyvemaursverminga var over når jeg kom opp igjen, men istedenfor kom jeg rett inn i vulgataklekking. Herregud for en opplevelse! Dette er grunnen til at jeg driver med fluefiske, disse opplevelsene er helt sykt rått!!

Fisken var ikke så selektiv i dag akurat, tok på stor klinkhammer, vulgataklekker, st.caddis, lepto parachute og cdc mygg. Ørreten høgg på omtrent alt som rørte seg, helt til kvelden kom, da ble det værre. Fra rundt 22.00 og utover ville de ikke ha noe av det jeg serverte. Enda vakinga var helt ekstrem! Virka som fødesøket snudde seg over på noe konkret på minuttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vannet er mitt barndomsvann, og der jeg først, for 13 år siden ble introdusert for fluefiskets gleder.

Har det blitt bedre form og størrelse på fisken nå? Da jeg fisket var det stort sett småpinner, man kom sjelden over 4-500 g. Naturligvis utsatt av en overivrig fiskeforening hvis motto var: "Kvantitet over kvalitet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter den nye demninga har kommet har vannet blitt større og bedre, men det er stadig mye småfisk der, ja. Virker som snitten ligger på rundt 2-300g. Av de 7 ørretene jeg tok der i går var kun en av dem fin nok til å nevnes. Satte alt ut igjen, men burde egentlig bare knekt dem og gjort bestanden en tjeneste.

Vulgataklekkinga gå meg frysninger når jeg kom opp.

vulgata1.jpg

mobil007renamed28971.jpg

buvann.jpg

Hvor mye den veide? Tja, er ikke helt sikker, men den var ikke langt unna halvkiloen tror jeg.. ;D

rretm.jpg

Bildekvaliteten er laber grunnet nerver, kratt, våte hender og en mobil som suger uten dagslys. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er bare å kakke all denne småfisken,som du sier gjør du bestanden en tjeneste. Mange vann på Romeriksåsen har det blitt satt ut alt for mye fisk i lange tider.Samtidig er bekkene kalket og renset for oppgangshindrer som gjør saken enda verre. Nå ser jeg endelig at utsettingene avtar i Nittedal/Hakadal i hvert fall så det går fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig i siste taler.

Er det mye småfisk, så kakk over en lav sko  :)

Om det i tillegg har blitt utbedret gytemuligheter der (hvorfor har de gjort det? Ikke særlig klokt det da i et overbefolket vann :)  ) samt kalket grundig, så har de jo virkelig lagt til rette for et 1000-brødre-vann  :)

Kanskje det er det de vil ha?  :) Eller kanskje de ikke har peiling?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mangel av vulgata-duns måtte jeg titte litt på staffans døgnfluevideo der han binder store døgniser med rådyrvinge og antronkropp. I mangel av rådyrhår brukte jeg heller hjort, og kroppen ble surret av mørk grønn antron. Hadde heller ikke den celleplasten han bruker for å samle vingen, men en tynnskåret foamrems gjorde samme nytta.

Første kaste på ettermiddagen og vulgata imitasjonen forsvant kjapt inn i ett tungt vak. Rustne reflekser og grepa panikk dro flue rett ut av vakumet, og jeg blir så forbanna!! Dette gjorde jeg flere ganger på kvelden også, i ett annet vann. Så jævlig stressa vøtt, sitter ved myrkanten og glor lenge, og plutselig når det skjer så går kroppen inn i survivalmodus eller no og nøkker tell. Ene dagen full av glede, alt klaffer, neste dag går alt til helvete og kroppens hormoner pumper ut stoffer som gjør en vanligvis rolig kar til ett nervevrak og en hissigpropp..! ;D ;D

Mista en ørret ved sivkanten her og landa to borrer.. Det blei gårsdagens fangst. Next time salmo... next time!

tur009.jpg

Økt vannstand har gjort det kronglete å nå fisken i ett par av vikene, men det gjør ingenting. Ørreten trives godt rundt disse træra for det er mye aktivitet i beltet rett utafor bortover.

tur006.jpg

tur007.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott lesning Waffern! :)

Dette vannet kjenner jeg veldig godt :) Fisket mye i nærheten av dette vannet, og der er det større fisk :) Trenger ikke å gå langt for å komme dit heller, men er veldig kronglete og tungt med tanke på at man må tråkke seg gjennom myra! Men det er verdt det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...