Gå til innhold

Hjelp til valg av speilreflekskamera med HD filmopptak


Waksvik

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg vet det er mange brukere her inne med en hel mengder av informasjon og kunnskap om dette emnet så håper jeg kan få litt hjelp.

Kriteriene mine:

- Jeg er veldig glad i canon da jeg har brukt dette en liten periode så kameravalget vil falle på et canon.

- HD video-opptak

- evt mulighet til å få mic på kamera.

Og valg av linse.... Om det er kun èn linse man bør velge til bl.a. stillbilder.. Hva er det man bør velge da??

-

Jeg har sett for meg en pris opp mot en 5-7 tusen kroner, men om noen har formeninger om noe annet blir jeg meget takknemlig for forslag.

gjerne med bilder og evt nettsider:)

På forhånd takk for hjelpen!!

Waksvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bla litt her da Wax.

Ser ut som 550 eller 600D er den som faller innenfor med optikk i prisen,hvis ikke er jo 60D et bra kamera,men da må du vel ha 2 budsjetter,et for kamera og et for optikk.

http://produkt.akam.no/vis_kategori.php?cat_id=54&manufacturer_id%5B%5D=32&tc%5B5766%5D=bool&tv%5B5766%5D=&tc%5B759%5D=checkbox&tv%5B759%5D%5B%5D=&tc%5B770%5D=gt&tv%5B770%5D=&tc%5B751%5D=checkbox&tv%5B751%5D%5B%5D=&sortering=min_price&ppp=25&searchFilter=Begrens+s%F8ket+her&sortering=min_price

Det hadde kanskje hjulpet med linken. ;D

Hvis du trykker deg inn på et kamera,dukker det opp en liten en til å trykke på,som heter "Flere detaljer",der finner du ut hvilke kameraer som har mikktilkobling. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke det dummeste av valg dette. Jeg har ennå ikke testet D5100, men har testet storebror D7000, og forgjengeren D5000. Irritasjonen min er at det mangler et rullehjul på disse kameraene, sammenlignet med de større modellene. Men hvis du er vant med Canon vil du nok ikke savne noe. Uansett er det nok absolutt et av de beste videokameraene du kan få til den summen. Sammen med Nikon sin nye batteriløse mikrofon er det nok et ganske safe valg. Den mikrofonen skal jeg faktisk kjøpe meg i løpet av sommeren tenkte jeg. Har en Sennheiser-mic nå, men batteriavhengighet er en irritasjon. Tenkte derfor å teste Nikon-miccen.

Uansett D5100 eller EOS 600D så får du et vanvittig godt kamera i forhold til hvor lite man egentlig må ut med. Videre er det mye å gå på optikk og slikt, men det avhenger jo helt av hvor hekta man eventuelt blir. Jeg holder en knapp på førstnevnte, men jeg har aldri eid andre kamera enn Nikon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke det dummeste av valg dette. Jeg har ennå ikke testet D5100, men har testet storebror D7000, og forgjengeren D5000. Irritasjonen min er at det mangler et rullehjul på disse kameraene, sammenlignet med de større modellene. Men hvis du er vant med Canon vil du nok ikke savne noe.

Hei. Bjørn Erik har et godt poeng her med hjul, både foran og på baksiden. Når jeg filmer bruker jeg det hele tiden. For å justere iso, lukker, blender, eksponeringskompensasjon etc. Nikon har mange "spaker og hjul" - Nikon er litt sånn mannfolk-mekanisk laget, og det digger jeg, for det går kjapt å bruke. Men det er ikke nødvendig altså. Greia er vel bare at det går litt kjappere i hektiske situasjoner.

Uansett er det nok absolutt et av de beste videokameraene du kan få til den summen. Sammen med Nikon sin nye batteriløse mikrofon er det nok et ganske safe valg. Den mikrofonen skal jeg faktisk kjøpe meg i løpet av sommeren tenkte jeg. Har en Sennheiser-mic nå, men batteriavhengighet er en irritasjon. Tenkte derfor å teste Nikon-miccen.

Når det gjelder mikrofoner så har jeg litt erfaring. Og bruker disse to på bildet under her selv når vi filmer.

Sennheiser 112P G3-D er superbra trådløs mic, og med ME 2- micen tar den også opp "rundt" i tillegg, i motsetning til ME4 micen. Som elvesus og fuglekvitter i tillegg. Har brukt en Sony-trådløs en hel del også, som tar opp mye "smalere", men "vidt" er bedre på alle måter. Røde Stero Mic'n er veldig bra til å ta opp omkringliggende lyd i stereo. Det er nesten som man er der. Bakdelen med den, og som gjør at man trenger en tilleggsmic, er at den tar opp veldig vidt. Og en "dead kitten" er god å ha rundt begge om det er litt vind.

Micene våre.

5714036802_40d77c3c48_b.jpg

Filmklipp-bilde rett fra kamera fra i dag, torsdag formiddag  :) Godt å våkne med en kopp kaffe til vakende fisk langs elva :) Er på vestlandet i samme elva som Eivind  :)

5714138844_7ca5b705f5_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er overveldende bra informasjon alle sammen :) Og dere ligger langt foran meg på teknikk. Men micen du presenterer her brun ble jeg meget nysgjerrige på!!

Hva ligger et slik sett ,som vist på bildet, i pris?? Og ser en bort i fra nettet, er det noen gode kjøpmenn der ute som virkelig er verdt å ta turen til:)??

Er disse micene mulig på både nikon og canon??

Men trådløs mic, krever vel en eller annen funksjon i kameraet??

Er absolutt åpen for å bytte fra canon til nikon, men noen som kan komme med noen spesifikke kameraer som er kompatible med ekstern trådløs mic og hd video. Er helt i startfasen..

Linser er det sikkert mange som har formening om... men

jeg kommer til å prioritere portrettbilder.. noe naturbilder... muligheter til å ta nærbilder (flue) om mulig KUN for å illustrere noe fluer i ny og ne..

skjønner at to linser er kanskje tingen da..

Jeg er glad i noe spesifikt om noen har gode tips :)

Takk for gode svar!

mvh

Waksvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har et godt linse alternativ? portrett, nærbilder.

Har litt sansen for vidvinkel.. føler det gir et tøft bildeintrykk!! Hvordan er dette å bruke som filmobjektiv også ??

hvilke zoom alternativer bør en forholde seg til om en ønsker en linse som takler stort sett det meste ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Canon 60D nå, og synes det funker bra. Er veldig likt 600D, men har et par finesser ekstra.

D5100 ser veldig bra ut, tror det er hipp som happ hva man velger.

Når det gjelder lyd kan det være nyttig å vite at lydkvaliteten blir alvorlig mye bedre hvis du har en ekstern forforsterker. Da får du gainet opp signalet, og slipper den hvite støyen som kommer fra de ekstremt dårlige forforsterkerne som sitter i speilreflekskameraene.  Juicedlink er veldig bra, men den koster endel og er ganske stor.

PS! Kjøpte nylig et Fader ND-filter på Fotovideo. Fantastisk nyttig, siden man da trinnløst kan velge hvor mye lys man vil slippe inn, og dermed kan justere dybdeskarpheten som man vil, selv i sterkt lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Noen som har et godt linse alternativ? portrett, nærbilder.

Har litt sansen for vidvinkel.. føler det gir et tøft bildeintrykk!! Hvordan er dette å bruke som filmobjektiv også ??

hvilke zoom alternativer bør en forholde seg til om en ønsker en linse som takler stort sett det meste ??

Canon EF-S 10-22 med polafilter :) Zomm: 70-200 L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har et godt linse alternativ? portrett, nærbilder.

Har litt sansen for vidvinkel.. føler det gir et tøft bildeintrykk!! Hvordan er dette å bruke som filmobjektiv også ??

hvilke zoom alternativer bør en forholde seg til om en ønsker en linse som takler stort sett det meste ??

Canon EF-S 10-22 med polafilter :) Zomm: 70-200 L

Vel,begge disse er zoom da,10-22 er en utmerket vidvinkel,og 70-200 seff en veldig god en i tele-enden.

Seriøse butikker ?

Fotovideo og JapanPhoto.

Også har vi bruktmarkedet der Stavanger Foto er skikkelig bra,garantier og god oppfølging på brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har et godt linse alternativ? portrett, nærbilder.

Har litt sansen for vidvinkel.. føler det gir et tøft bildeintrykk!! Hvordan er dette å bruke som filmobjektiv også ??

hvilke zoom alternativer bør en forholde seg til om en ønsker en linse som takler stort sett det meste ??

Portrettlinse til D5100 eller 600D: Uansett hvilket merke du velger, så mener jeg en rimelig 50mm (f1.8 eller f1.4, produsert av Nikon eller Canon) er noe av det beste du kan dra med deg av optikk. Ihvertfall med tanke på pris.

Og de linsene er fantastisk morsomme å filme med, selv om du har fast brennvidde.

Vidvinkel aner jeg ikke hva som er bra og ikke. Eneste vidvinkel-linsen jeg har benyttet meg av er nikons 14-24mm, og den koster godt over 10 lapper.. Den er fantastisk tho. Vet ikke hva som er bra i consumersjiktet dessverre. Men det er helt greit å filme med vidvinkel. Jeg holder meg mest mellom 14 og 70 mm når jeg filmer, litt ut i fra hvilke linser jeg bruker eller har tilgang til.. Eventuelt benytter jeg 70-200 hvis det er noe som er langt unna som skal dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er overveldende bra informasjon alle sammen :) Og dere ligger langt foran meg på teknikk. Men micen du presenterer her brun ble jeg meget nysgjerrige på!!

Hva ligger et slik sett ,som vist på bildet, i pris?? Og ser en bort i fra nettet, er det noen gode kjøpmenn der ute som virkelig er verdt å ta turen til:)??

Er disse micene mulig på både nikon og canon??

Men trådløs mic, krever vel en eller annen funksjon i kameraet??

mvh

Waksvik

Hei. Waksvik. Hvis det var den trådløse micen du mente, så selges den for 7000.- hos FotoVideo og rundt 6500.- hos Japan Photo. Litt dyre, men god og crisp lyd uten noe støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er overveldende bra informasjon alle sammen :) Og dere ligger langt foran meg på teknikk. Men micen du presenterer her brun ble jeg meget nysgjerrige på!!

Hva ligger et slik sett ,som vist på bildet, i pris?? Og ser en bort i fra nettet, er det noen gode kjøpmenn der ute som virkelig er verdt å ta turen til:)??

Er disse micene mulig på både nikon og canon??

Men trådløs mic, krever vel en eller annen funksjon i kameraet??

mvh

Waksvik

Hei. Waksvik. Hvis det var den trådløse micen du mente, så selges den for 7000.- hos FotoVideo og rundt 6500.- hos Japan Photo. Litt dyre, men god og crisp lyd uten noe støy.

Som sagt er jeg helt i startfasen innenfor dette segmentet... men ambisjoner har jeg hørt rykter om er en fin ting og må si at dette vekket absolutt nysgjerrigheten min.. Brukte vel godt over 3 timer i går kveld før jeg var skikkelig frustrert og en smule mindre klokere uten noe resultat, men finnes det noe på markede som er av rimeligere alternativ?? Noe for en førstegangsbruker av slik utstyr??

Takk for overraskende gode svar her inne alle sammen:)

er VIRKELIG til hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har et godt linse alternativ? portrett, nærbilder.

Har litt sansen for vidvinkel.. føler det gir et tøft bildeintrykk!! Hvordan er dette å bruke som filmobjektiv også ??

hvilke zoom alternativer bør en forholde seg til om en ønsker en linse som takler stort sett det meste ??

Canon EF-S 10-22 med polafilter :) Zomm: 70-200 L

Takk pål:) men jeg ble en smule forvirret her.. men nå mener du 2 linser sant??

og bør vel kanskje ha det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er av den oppfatningen at kamerahuset ikke trenger å være av det aller ypperste, men at objektivet er heller viktigere å legge litt penger i?!

Men noen som har erfaring med linse som ikke har fast brennvidde?? ser jo for meg en linse med 14-85 eller t.o.m. opp mot 125 mm zoom!! dette må være linser med et stort bruksområdet??

Kamerahuset bør vel ha bildestabilisator?? eller bør en ha B.S. både i linsen og huset??

Takker for knallsvar her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,begge disse er zoom da,10-22 er en utmerket vidvinkel,og 70-200 seff en veldig god en i tele-enden.

Seriøse butikker ?

Fotovideo og JapanPhoto.

Også har vi bruktmarkedet der Stavanger Foto er skikkelig bra,garantier og god oppfølging på brukt.

Hvordan fungerer 10-22 til bilder av fluer og fluebinding?? KUN til illustrasjonsbilder... ikke PROFF bilder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler www.prisjakt.no

Fotovideo.no og japanfoto.no er billige på mange områder, men kan også være svindyre på andre... Og hvilke områder det er aner du ikke før du har sjekka! ;)

Kjipt å betale 2000,- i "japanfotogebyr" når mpx.no har det billigere. Har kjøpt en god del av fotoutstyret mitt på helt andre steder enn fotovideo og japanfoto. Mpx.no og komplett.no er totalt enere på service og reklamasjon. DustinHome er også en ny butikk som begynner å bli veldig gode.

Pixmania.no anbefaller jeg ALLE å ligge unna. Disse ligger på klagetoppen i Norge, og sender varene fra Tyskland. De driter i norsk kjøpslov og ler av deg når du ringer de for support. TV2 hjelper deg har vel også tatt tak i disse, uten at de bedrer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,begge disse er zoom da,10-22 er en utmerket vidvinkel,og 70-200 seff en veldig god en i tele-enden.

Seriøse butikker ?

Fotovideo og JapanPhoto.

Også har vi bruktmarkedet der Stavanger Foto er skikkelig bra,garantier og god oppfølging på brukt.

Hvordan fungerer 10-22 til bilder av fluer og fluebinding?? KUN til illustrasjonsbilder... ikke PROFF bilder??

Jeg har kjøpt alt foto/videoutstyr mitt hos japanfoto, og kan trykt anbefale disse. De har vært best på pris på alt jeg har kjøpt iallefall.(og det er ganske mye ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt alt foto/videoutstyr mitt hos japanfoto, og kan trykt anbefale disse. De har vært best på pris på alt jeg har kjøpt iallefall.(og det er ganske mye ;))

Bombesikker på det? :P

http://www.prisjakt.no/product.php?p=538598

http://www.prisjakt.no/product.php?p=116852

http://www.prisjakt.no/product.php?p=479161

Nå har vi spart nesten 2000,- bare på disse tre produktene jeg tok helt tilfeldig. Det er to B+W filtere det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, sist jeg kjøpte noe var d7000-huset, det kostet noen hundre kroner mindre på fotovideo enn komplett og mpx. I tillegg fikk jeg faktura uten noe pes. Fin ordning og raskere betjening enn hos flere av konkurrentene.

I forhold til mikrofon så kan jeg opplyse at Nikon sin batteriløse "zoom mikrofon" koster rundt 1200kroner hvis du skulle vurdere det. Ellers kan jeg trygt anbefale Sennheiser MKE400, den er en del dyrere og bruker batteri, men leverer flott lyd. Av hensyn til praktiske behov vil jeg vurdere å teste nikon-miccen selv i løpet av sommeren. Det er nemmelig ingen lydindikasjon på DSLR'ene(såvidt jeg vet), derfor vet du ikke om en mic dør midt i opptak, bortsett fra at et lite lys du aldri følger med slutter å lyse :)

Bildestab i hus eller linse har ikke så mye å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt alt foto/videoutstyr mitt hos japanfoto, og kan trykt anbefale disse. De har vært best på pris på alt jeg har kjøpt iallefall.(og det er ganske mye ;))

Bombesikker på det? :P

http://www.prisjakt.no/product.php?p=538598

http://www.prisjakt.no/product.php?p=116852

http://www.prisjakt.no/product.php?p=479161

Nå har vi spart nesten 2000,- bare på disse tre produktene jeg tok helt tilfeldig. Det er to B+W filtere det :D

Det er klart,hvis du regner på den måten så............ :rolleyes:

Også kan du prøve å dukke opp på mpx og få reparert fotoutstyret på rappen. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...