Gå til innhold

Fluestenger! Hva er det med dem og hvorfor blir noen bare bedre??


Sigve

Anbefalte innlegg

Jeg har i årenes løp (ca. 25) samlet opp et lite knippe med stenger. Det kunne vært skrekkelig mye mer ettersom jeg har solgt unna en del som jeg ikke ville bruke mer. Grunnen har vært ymse. Billigstengene har gått fordi de ikke stod i stil med Simms klærne jeg pakket på meg og andre bare fordi det knapt har vært brukenes til kattejager.

Jeg sitter tilbake med et par "juveler" hvor jeg til stadighet blir fasinert over hvor bra disse virkelig er. Ta feks Loop Yellowline 884. Den har rukket å bli den eldste stangen i sammlingen min ettersom Hardystangen min knakk i et lite uhell i fylla. Den har blitt syvende far i huset og henger i hornet på veggen. Der glittrer den gule stofftuben i mot meg hver gang jeg åpner døra til boden. Et fantastisk skue.... Det er i sånne øyeblikk jeg blir minnet på at skjønnheten kommer innenfra, og sann mine ord. Inni tuben finnes nemlig et prakteksemplar av gul vidunderlighet som ennå har mye å gi tross sin alder. "I dag skal du få bli med ut, gamle far." Syns sannelig jeg kan høre et svakt lite "Hhhhhææææ?"

Jeg gidder ikke dramatisere bevegelsene som i filmen fra nittenpilogbue. "Dette skjønner du når du kommer ut!"

Ute detter regnet tungt. Det stopper ikke meg i dag for jeg har en date med en gammel venn på brygga og vi skal øve på vannkast og andre finurlige greier.

Jeg blir stående i en time å bare nyte hvert et kast. Stangen lader og spenner seg som om jeg knapt har gjort noe annet de siste 10 årene. Fy faen for ei stang. Jeg skal ALDRI kvitte meg med deg min fantastiske lille gule venn.

En skulle tro at det ville dykke opp nye stenger som ville matche disse men det finner jeg ikke. Hvorfor?? Har ikke dagens teknologi og forståelse for carbon osv. kunnet gi oss et bedre emne til en stang over denne gamle helten?? Er det noen her som orker å forklare hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når sånne tråder dukker opp man skulle ønske man hadde et eksemplar eller to av stanga det snakkes om, og kanskje fått mulighet til å selge dem til det dobbelte av ny-pris  ;D

Også jeg som hadde reolen full av Yellowline-stenger fra #3 til #8 for noen år siden  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når sånne tråder dukker opp man skulle ønske man hadde et eksemplar eller to av stanga det snakkes om, og kanskje fått mulighet til å selge dem til det dobbelte av ny-pris  ;D

Også jeg som hadde reolen full av Yellowline-stenger fra #3 til #8 for noen år siden  :-\

Jeg føler jeg leser sarkasmen mellom linjene Lars :rolleyes:

uansett så er yellowline serien (Den gamle) nydelige stenger. Mener bestemt at jeg betalte rundt 2800,- for den ny. Selge den for det dobbelte er fremdeles uaktuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en flott stang du har Sigve. Angrer på at jeg ikke skaffet meg en slik når jeg hadde en fot innadørs. Har heldigvis en 12'6 YL #8 og den gir også de samme kasteopplevelsene bare med tohånds.

Ellers tror jeg nok ikke stengene blir dårligere, det er nok bare at her har du funnet en som passer deg perfekt og som du også har lært deg å like gjennom mange år. Kanskje får du samme forhold til Winston Boron IIx stanga di om 5 eller 10 år, hvem vet, hvis ikke får du selge den til meg  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når sånne tråder dukker opp man skulle ønske man hadde et eksemplar eller to av stanga det snakkes om, og kanskje fått mulighet til å selge dem til det dobbelte av ny-pris  ;D

Også jeg som hadde reolen full av Yellowline-stenger fra #3 til #8 for noen år siden  :-\

Jeg føler jeg leser sarkasmen mellom linjene Lars :rolleyes:

uansett så er yellowline serien (Den gamle) nydelige stenger. Mener bestemt at jeg betalte rundt 2800,- for den ny. Selge den for det dobbelte er fremdeles uaktuelt :)

Neida Sigve, det var ikke slik ment, selv om jeg ser at det kunne virke slik  ;)

Yellowline er virkelig gode stenger, ihvertfall til underhåndskast, og jeg angrer meg for at jeg kvittet meg med alle jeg hadde.

8,8 fot'ern i #4 har en kompis tatt over, og han er veldig begeistret for den  :)

Det med å selge til det dobbelte av ny-pris var veldig satt på spissen, men jeg siktet til div Diamondback-stenger solgt på forumet her  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tror jeg nok ikke stengene blir dårligere, det er nok bare at her har du funnet en som passer deg perfekt og som du også har lært deg å like gjennom mange år. 

Nettopp!

Nja. Jeg har nesten ikke rørt denne stangen de siste 2 årene. Blir uansett mye mer turer på den i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tror jeg nok ikke stengene blir dårligere, det er nok bare at her har du funnet en som passer deg perfekt og som du også har lært deg å like gjennom mange år.  

Nettopp!

Nja. Jeg har nesten ikke rørt denne stangen de siste 2 årene. Blir uansett mye mer turer på den i nærmeste fremtid.

Da har du vel brukt mye annet, og ikke slått deg til ro. En stang trenger minimum fire-fem sesonger før den begynner å virke skikkelig!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hadde alle hatt en stang (og en i reserve) så hadde dette aldri vært et problem.

Folk skifter mellom stenger hele tiden, og "slår seg ikke til ro" med noen ting. Hadde du brukt Yellowlinen hele tiden, hadde du antagelig ikke vurdert om den ikke var god nok en gang. Du hadde bare fisket med den, ferdig butikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket sykt mye med Z axis siden 2007 eller når den var ny på markedet. Denne sesongen har jeg knapt rørt den. Jeg vil bestemt mene at en ikke blir dårligere å kaste om en bytter litt på stenger. Føler jeg igrunn har god kontroll på selve overhodet kast. For meg er snøret nesten viktigere enn selve stangen. I går kastet jeg med GL presentation #4. Jeg har aldri i hele mitt liv tatt i et Presentation i #4. Ikke det at jeg tror det er så stor forskjell på 4rer eller 5er snøret av samme merke, men..... Det var dette snøret jeg brukte i går på 884reren

Jeg er ingen ekspert på å beskrive aksjoner. Jeg liker hva jeg liker enten den er slow eller fast. Merker med årene at medium raske stenger passer meg best. Av snører liker jeg korte klumper på et sted mellom 8-11 m. Sikkert derfor Loop Stillwater og GL presentation passer meg godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kverrulerer du igjen! ;D Man blir ikke dårligere til å kaste om man bytter stenger. Det jeg sier er at fisker du mye med en stang (som meg - ok, et par faste da), så er alt annet uvant og ikke fullt så bra. I hvert fall ikke med en gang! Dette utelukker selvsagt ikke at det finnes bedre stenger på markedet, og at man ville kastet og fisket enda bedre med disse etter en tids tilvenning. Er man en god kaster bruker man sikkert ikke så lang tid på å omstille seg heller. Men for meg er det forskjell på å teste en stang, og synes at "den var jammen god", til faktisk å fiske med den med den selvtillit som er nødvendig for å presetere på mitt nivå.  ;D PS! Her kan det nevnes en ytterst relevant parallell: En undersøkelse (hørte den referert på Radio Norge, innimellom all drittmusikken til Queen) som ble gjennomført for kort stund tilbake avdekket at menn mente de hadde best Sæks med sin faste partner, og ikke med tilfeldige partnere som kanskje fristet mer der og da. Ha det i mente når du reiser på tur med Henning til Rena. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Nå kverrulerer du igjen! ;D Man blir ikke dårligere til å kaste om man bytter stenger. Det jeg sier er at fisker du mye med en stang (som meg - ok, et par faste da), så er alt annet uvant og ikke fullt så bra. I hvert fall ikke med en gang! Dette utelukker selvsagt ikke at det finnes bedre stenger på markedet, og at man ville kastet og fisket enda bedre med disse etter en tids tilvenning. Er man en god kaster bruker man sikkert ikke så lang tid på å omstille seg heller. Men for meg er det forskjell på å teste en stang, og synes at "den var jammen god", til faktisk å fiske med den med den selvtillit som er nødvendig for å presetere på mitt nivå.  ;D PS! Her kan det nevnes en ytterst relevant parallell: En undersøkelse (hørte den referert på Radio Norge, innimellom all drittmusikken til Queen) som ble gjennomført for kort stund tilbake avdekket at menn mente de hadde best Sæks med sin faste partner, og ikke med tilfeldige partnere som kanskje fristet mer der og da. Ha det i mente når du reiser på tur med Henning til Rena. ;D

Dama di sier no HELT annet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kverrulerer du igjen! ;D Man blir ikke dårligere til å kaste om man bytter stenger. Det jeg sier er at fisker du mye med en stang (som meg - ok, et par faste da), så er alt annet uvant og ikke fullt så bra. I hvert fall ikke med en gang! Dette utelukker selvsagt ikke at det finnes bedre stenger på markedet, og at man ville kastet og fisket enda bedre med disse etter en tids tilvenning. Er man en god kaster bruker man sikkert ikke så lang tid på å omstille seg heller. Men for meg er det forskjell på å teste en stang, og synes at "den var jammen god", til faktisk å fiske med den med den selvtillit som er nødvendig for å presetere på mitt nivå.  ;D PS! Her kan det nevnes en ytterst relevant parallell: En undersøkelse (hørte den referert på Radio Norge, innimellom all drittmusikken til Queen) som ble gjennomført for kort stund tilbake avdekket at menn mente de hadde best Sæks med sin faste partner, og ikke med tilfeldige partnere som kanskje fristet mer der og da. Ha det i mente når du reiser på tur med Henning til Rena. ;D

Dama di sier no HELT annet.....

HVA? Vel, tja, det er mulig jeg ikke presterer helt på toppnivå lenger. Har jo mye annet å tenke på; f.eks. om jeg skal gå over til 103 BL permanent på døgnfluer i størrelse 15 og 17 pga krokingsegenskapene.  fffishing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kverrulerer du igjen! ;D Man blir ikke dårligere til å kaste om man bytter stenger. Det jeg sier er at fisker du mye med en stang (som meg - ok, et par faste da), så er alt annet uvant og ikke fullt så bra. I hvert fall ikke med en gang! Dette utelukker selvsagt ikke at det finnes bedre stenger på markedet, og at man ville kastet og fisket enda bedre med disse etter en tids tilvenning. Er man en god kaster bruker man sikkert ikke så lang tid på å omstille seg heller. Men for meg er det forskjell på å teste en stang, og synes at "den var jammen god", til faktisk å fiske med den med den selvtillit som er nødvendig for å presetere på mitt nivå.  ;D PS! Her kan det nevnes en ytterst relevant parallell: En undersøkelse (hørte den referert på Radio Norge, innimellom all drittmusikken til Queen) som ble gjennomført for kort stund tilbake avdekket at menn mente de hadde best Sæks med sin faste partner, og ikke med tilfeldige partnere som kanskje fristet mer der og da. Ha det i mente når du reiser på tur med Henning til Rena. ;D

Dama di sier no HELT annet.....

HVA? Vel, tja, det er mulig jeg ikke presterer helt på toppnivå lenger. Har jo mye annet å tenke på; f.eks. om jeg skal gå over til 103 BL permanent på døgnfluer i størrelse 15 og 17 pga krokingsegenskapene.  fffishing

Du har ikke hatt noe trøbbel med 103 BL? Jeg har brukket et par kroker jeg.... under fluebinding faktisk! Syns de virker puslete, men... Jeg har fiska litt med dem, og har ikke hatt noe trøbbel med det.... enda ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at de virker spinkle. Har ikke brukt dem mye, og har ingen erfaring mht bruddstyrke. Tror de skal holde for den size'n jeg pleier å dra opp, og jeg synes de kroker veldig bra. Hadde sesongplanene inkludert Kola, ville jeg kanskje tenkt annerledes...    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kverrulerer du igjen! ;D Man blir ikke dårligere til å kaste om man bytter stenger. Det jeg sier er at fisker du mye med en stang (som meg - ok, et par faste da), så er alt annet uvant og ikke fullt så bra. I hvert fall ikke med en gang! Dette utelukker selvsagt ikke at det finnes bedre stenger på markedet, og at man ville kastet og fisket enda bedre med disse etter en tids tilvenning. Er man en god kaster bruker man sikkert ikke så lang tid på å omstille seg heller. Men for meg er det forskjell på å teste en stang, og synes at "den var jammen god", til faktisk å fiske med den med den selvtillit som er nødvendig for å presetere på mitt nivå.  ;D PS! Her kan det nevnes en ytterst relevant parallell: En undersøkelse (hørte den referert på Radio Norge, innimellom all drittmusikken til Queen) som ble gjennomført for kort stund tilbake avdekket at menn mente de hadde best Sæks med sin faste partner, og ikke med tilfeldige partnere som kanskje fristet mer der og da. Ha det i mente når du reiser på tur med Henning til Rena. ;D

Ehhhh Damer?? Hvis du er et lite multitalent som meg både i sæksens verden (ref. your mum) og fluefiske, i allefall å snakke om det. Så skjønner du hvor jeg vil henn ;D

Men seriøst. Jeg skjønner at du blir godt kjent med ei stang og noen stenger er lettere å bli godt kjent med. feks Fario. Den etterlater seg ingen overraskelser. Den er veldig lettkastelig og uten å ta for mye i vil jeg si jeg kjenner den godt selv etter kun få turer. Winston Boron IIx som er mitt nye vidunder har mer over seg når det gjelder kasteegenskaper enn Fario og har alltid noe på lur der oppi emnet. Missforstå meg riktig. Jeg liker Farioen også, men den er mer som ei blond dame. What you see is what you get! Mørke damer derimot har noe over seg du ikke alltid blir helt klok på og derfor vil ha mer. Nå sporet jeg jo rett over på sæks igjen.... Viser atter en gang likhetstrekkene mellom disse 2 onder :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle andre som ikke har Loop Yellowline ( ja jeg har kastet med de , og de er fantastiske)

Så finnes det muligheter , dog i noe høyere prisklasse, faktisk enda bedre å kastemed også ,. vil enkelte hevde.

SCOTT F2 fibertouch...... glassfiber.

dette er virkelig ei nydelig fiskestang

Min er en 7,7 ft #4 , helt rå finish , og flotte kasteegenskaper , testet både DT og WF , jeg er tilhenger av sistnevnte , men det kan godt hende at andre vil foretrekke DT  line på denne stanga.

Ellers er jeg enig med trådstarter at Loop yellowline er en fantastisk stang å kaste med , lettkastet så det holder.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...