Gå til innhold

"Lakselordtilstander" i alle ørretelver snart?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

Dere som godtar økte kortpriser hvis pengene går tilbake til elva, hva slags kultivering ønsker dere i ørretelvene?

Tja, jeg ønsker ihvertfall regler som begrenser uttaket av fisk av en bestemt størrelse.

For en del regulerte elver ønsker jeg særlig krav om minstevannsføring . . . Alle som har sett hvordan bla tisleia tørrlegges i lange perioder skjønner at dette ikke er bra for livet i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Blir dyre kort hvis en skal erstatte bortfall av kraftproduksjon ;D

Innføring av nye regler er vel tilnærmet gratis når nye kort skal trykkes, så det ikke noe som forsvarer økte priser hvis prinsippet er at pengene skal komme elva til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hadde de slutte å eksportere all kraft hadde vi ikke trengt å bygge ut kraftverk. Kraftmarkedet og kraftsituasjonen i Norge er jo helt løpsk. Ja, den er rett og slett på børs og burde vært ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de slutte å eksportere all kraft hadde vi ikke trengt å bygge ut kraftverk. Kraftmarkedet og kraftsituasjonen i Norge er jo helt løpsk. Ja, den er rett og slett på børs og burde vært ulovlig.

indeed, de kjører nidelva som besatte nå. og gnir hendene med tanke på alle de penger de tjener nå og kommer til å tjene i vinter, når vannlagrene har blitt tomme grunnet "lite" nedbør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig mange elver og vann i Norge, og så utrolig få fluefiskere at det faktum at det blir kø-tilstander ved enkelte elver viser at forvaltningen er helt og totalt på bærtur! Norge er og vil alltid forbli et u-land når det gjelder forvaltning så lenge den eneste motivasjonen er penger og/eller fryseboks.

Det er frustrerende å være fluefisker i Norge... :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarpen: Fornuftige priser og allmen tillgang er musikk i ørene mine.

Det Minde representerer har jeg mindre sansen for.

Da har vi samme syn på den saken :)

Men det er synd så mange har negative tanker om Morten, det eneste han har gjort er jo faktisk og få grunneierene til og tillate bellyfiske 2-3 ganger i løpet av året. Morten verken leier eller har annen makt over dette vannet. Det at det ikke er lov og fiske med belly er det grunneierne som har bestemt.

Fiskekort kan kjøpes på vanlig måte, men det er kun lov og fiske fra land.

Pengene på disse treffene går til utsetting av fisk.

Jeg kan ikke skjønne at noen synes dette er så fryktelig negativt, og jeg skulle gjerne høre hva du har så lite sansen for ved Morten`s prosjekt

Ingen blir da diskriminert eller holdt utenfor dette vannet!!

Ola

Jeg er mer i retning av at innlandsfiske skal være for allmuen og at det skal være billig. Så billig at man ikke har noen betenkeligheter med å drive med det. Så billig at man kan ta seg råd til å kjøre et stykke og til og med stoppe på veien og stille sulten med en burger ;) Man burde faktisk og kunne kjøpe seg noe fint utstyr.

Det å kunne loffe rundt litt etter vær og vind og ikke minst klekkinger er en frihet jeg håper jeg forsatt kan drive med.

Jeg synes slike treff som Minde promoterer etter beste evne er en start på det mosatte. At man skal betale en god sum for å bruke belly er jeg i mot. Ikke sterkt imot men jeg liker ikke tanken. Og hvordan er det nå for de lokale og prøve og endre på reglene? Jeg ser jo dere stort sett fisker i fra belly i stille vann på bildene dere legger ut så jeg regner med dere liker dette fisket. Det er det flere som gjør. Tenker litt utenfor Hadeland og. Jeg er ikke lysten på at slike tanker skal bli normalt. Selv om flere her mener det motsatte.

Morten Minde fronter og promoterer disse treffene på flere arenaer. Og det er bare han som gjør det etter hva jeg har sett.

Hvis man da ikke liker tanken på dette og tør å si det så er det slett ikke unaturlig å nevne dette treffet og han.

Så alle pengene går til innkjøp av fisk? Si det kommer 15 på alle treffene og at de betaler 500 i snitt, noen får jo rabbat. Det blir jo over 2000 fisk hvis man betaler en tier for fisken. Jeg har ikke peiling på hvort stort område de setter ut fisk i så det stemmer nok sikkert siden dere sier det. Uannsett, det er egentlig ikke grunnen til at jeg ikke liker dette. Grunnen er at jeg ikke liker tanken på hvor dette kan bære i vei med den tross alt lempelige praksisen vi har her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig mange elver og vann i Norge, og så utrolig få fluefiskere at det faktum at det blir kø-tilstander ved enkelte elver viser at forvaltningen er helt og totalt på bærtur! Norge er og vil alltid forbli et u-land når det gjelder forvaltning så lenge den eneste motivasjonen er penger og/eller fryseboks.

Det er frustrerende å være fluefisker i Norge... :-\

Jeg synes ikke det er så værst jeg. Det kommer litt an på hvor man legger lista da selvfølgelig.

Problemet mitt er i grunnen får tid til å prøve meg på alle plassene jeg ønsker.

Vi må da ikke late som ting er værre en de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig mange elver og vann i Norge, og så utrolig få fluefiskere at det faktum at det blir kø-tilstander ved enkelte elver viser at forvaltningen er helt og totalt på bærtur! Norge er og vil alltid forbli et u-land når det gjelder forvaltning så lenge den eneste motivasjonen er penger og/eller fryseboks.

Det er frustrerende å være fluefisker i Norge... :-\

Jeg synes ikke det er så værst jeg. Det kommer litt an på hvor man legger lista da selvfølgelig.

Problemet mitt er i grunnen får tid til å prøve meg på alle plassene jeg ønsker.

Vi må da ikke late som ting er værre en de er.

Nei, men hvis vi går tilbake til utgangspunktet i tråden, og ditt utsagn: "Jeg er mer i retning av at innlandsfiske skal være for allmuen og at det skal være billig," så ser vi at det er en aldri så liten utvikling her som er i direkte konflikt med dine tanker.

Så lenge det ikke finnes noen sentral styring så vil det være markedskreftene som rår. Og det betyr at de som er villig til å betale mer får bedre kvalitet. Og det er ikke en tanke jeg personlig er imot. Spesielt ikke i et så rikt land som Norge, hvor alle har flust med penger. Ihvertfall hvis man skal tro det som står i avisene.

De ytterst få fluefiskerne som IKKE har masse penger kan da fiske tusenbrødre i naboelva. Og trenger sikkert fisken til mat. WINNING!  :D8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig mange elver og vann i Norge, og så utrolig få fluefiskere at det faktum at det blir kø-tilstander ved enkelte elver viser at forvaltningen er helt og totalt på bærtur! Norge er og vil alltid forbli et u-land når det gjelder forvaltning så lenge den eneste motivasjonen er penger og/eller fryseboks.

Det er frustrerende å være fluefisker i Norge... :-\

Er ikke så sikker på om køene kommer av mislykket forvaltning, kan jo være at det kommer av en saueflokkmentalitet hos en del fluefiskere ;D

Hilsen en som garantert ikke kommer til å sette sine ben i eller ved Hemsila eller andre av de mest hypede elvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig mange elver og vann i Norge, og så utrolig få fluefiskere at det faktum at det blir kø-tilstander ved enkelte elver viser at forvaltningen er helt og totalt på bærtur! Norge er og vil alltid forbli et u-land når det gjelder forvaltning så lenge den eneste motivasjonen er penger og/eller fryseboks.

Det er frustrerende å være fluefisker i Norge... :-\

Jeg synes ikke det er så værst jeg. Det kommer litt an på hvor man legger lista da selvfølgelig.

Problemet mitt er i grunnen får tid til å prøve meg på alle plassene jeg ønsker.

Vi må da ikke late som ting er værre en de er.

Nei, men hvis vi går tilbake til utgangspunktet i tråden, og ditt utsagn: "Jeg er mer i retning av at innlandsfiske skal være for allmuen og at det skal være billig," så ser vi at det er en aldri så liten utvikling her som er i direkte konflikt med dine tanker.

Så lenge det ikke finnes noen sentral styring så vil det være markedskreftene som rår. Og det betyr at de som er villig til å betale mer får bedre kvalitet. Og det er ikke en tanke jeg personlig er imot. Spesielt ikke i et så rikt land som Norge, hvor alle har flust med penger. Ihvertfall hvis man skal tro det som står i avisene.

De ytterst få fluefiskerne som IKKE har masse penger kan da fiske tusenbrødre i naboelva. Og trenger sikkert fisken til mat. WINNING!  :D8)

Hehe joda det er vanskelig å motsi deg i disse argumentene. Men jeg (altså jeg!) er rimelig overbevist om at man kommer mye lengre en der vi gennerelt er i dag med økt kunskap, ikke minst lokalkunskap. Og en god porsjon entusiasme. Og trenger ikke være økonomisk motivert.

Kultivering er ikke altid så enkelt. Masse faktorer og hensyn å ta. Vi skal sette ut fisk i noen vann her nå og i det ene er det et problem at en grunneier setter garn. Nå gjelder det at han forstår det at det ikke er noe videre greit at foreningen skal koste fisk for allmenheten hvis han drar de opp med garn. Jeg tipper det løser seg for alt, er at vannet hans blir fisketomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dyre kort hvis en skal erstatte bortfall av kraftproduksjon ;D

Innføring av nye regler er vel tilnærmet gratis når nye kort skal trykkes, så det ikke noe som forsvarer økte priser hvis prinsippet er at pengene skal komme elva til gode.

Nei, alle skjønner at man ikke kan forvente stabil, fin vannføring i ei regulert elv.

Men det nytter ihvertfall ikke å sitte på ræva og tro at grunneiere skal skal kaste seg rundt og forvalte elvene sine uten å få noe igjen for det, annet enn søppel etter fiskere.

I slike tilfelle kreves det evt at noen iherdige ildsjeler med tilhørighet til elva tar ansvar, og det er ingen selvfølge noe sted.

Jeg sliter med å skjønne at det skal være helt ok å betale 6.000kr for ei fluestang som det koster 50kr å produsere, mens når det kommer til fiske (som de fleste av oss skal bruke fluestanga til), så skal det helst ikke koste noe  ???

Når du skriver "Dere som godtar økte kortpriser om pengene går tilbake til elva . . . " ; Betyr det at du ikke ville godtatt noe slikt selv ?

Er du likeglad med hvor dårlig stilt elvene du besøker er, bare du slipper å betale mer enn ei pølse koster på Shell for å fiske ?

Selvfølgelig kan man mene at 25kr pr døgn er riktig pris å betale for et døgns fiske i ei ørretelv, men da bør man ihvertfall ikke klage høylytt over manglende kultivering fra de som styrer med elva.

Jeg er fullstendig klar over at få elver på østlandet har de samme forutsetningene fra naturens side som hemsil, men du verden så mange elver vi har som har potensiale til å huse langt sterkere bestand av ørret enn hva som er tilfelle pr dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man egentlig pålegge en grunneier å bry seg om noe fisk som svømmer rundt i elva hans i det hele tatt?

Har inntrykk av at det er jakt som betyr noe når man kommer ut på prærien.

Hva er akseptabel pris da dere? 50 kr dagen er greit for meg sånn generelt. 500 for en sessong hadde gått bra.

Det koster vel 250 her i området for en hel masse vann.

Reiser jeg et sted tenker jeg mindre over kortprisen. Da kan 100 være ok hvis det er fint der.

Dette synes jeg er priser som ikke hindrer folk i å fiske.

Men husk hvis man er flere. Kona og et par unger over 16. 400 kr dagen er tross alt litt penger hvis man gjør dette litt ofte. 1200kr helga bare for kortet. Hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man egentlig pålegge en grunneier å bry seg om noe fisk som svømmer rundt i elva hans i det hele tatt?

Hva er akseptabel pris da dere? 50 kr dagen er greit for meg sånn generelt. 500 for en sessong hadde gått bra.

Det koster vel 250 her i området for en hel masse vann.

Enig med du, Ruffen . . . 50kr syntes jeg faktisk man bør forvente å måtte betale for å få fiske et døgn i ei ørretelv.

I noen tilfeller både mer og mindre også  ;)

Det finnes overraskende mange sportsfiskere som mener 50kr pr døgn er uakseptabelt dyrt for å fiske ørret.

Det jeg sikter til i mine innlegg gjelder først og fremst veinære, kjente elver med et visst fisketrykk, som feks tisleia og begna.

Dette er elver med potensiale til å bli såpass bra at de ville tiltrekke seg endel fiskere, og dermed penger i kassa til de som styrer med dem.

Elver som ligger godt utenfor allfarvei er sjelden utsatt for fiskepress av betydning, og om forutsetningene er der så er slike elver ofte enten veldig bra, eller de er proppfulle av tusenbrødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjør jeg noe som jeg vanligvis holder meg unna, men greier ikke å dy meg.

Å fiske er ikke en allemansrett, det er en grunneiers rett, derfor har vi fiske kort.

Jeg forstår at mange reagerer når kortpriser og regler forandrer seg i deres lokal område. Der syntes jeg at grunneieren skal vurdere å gi de lokale fiskerne rimeligere tilgang til fiske. Dette p.g.a dugnadshjelp, ny rekrutering, ivareta kultur og skaffe en resursperson som kan hvis ønskelig starte guide tjenester på elven ( en etterspørsel som kommer på en god elv). De fleste elver vil kunne tåle fisketrykket fra lokale fiskere.

Det som kalles utenbygds fiskere er alle fiskere som kommer utenfra, norsk eller utenlands. Disse benytter seg av en lokal resurs, og bør etter min mening betale for det. Dette kan være en kamel å svelge for mange, men da har den norske stat mange vann der alle som bor i Norge har fri tilgang for en rimelig peng.

De fleste her på FFS ønsker respekt og toleranse for måten man velger å utøve sin hobby på, vis den samme respekten og toleransen for de som har rettighetene også ( både grunneiere og de som etter avtale forvalter dems resurs). Når alt kommer til alt så er det en resurs de eier og er i sin fulle rett til å tjene det de kan på den, det er tross alt dere som kunder som styrer prisen de kan få.

Jeg er ikke en grunneier selv, men respekterer og applauderer de grunneierene som tar tak for å øke kvaliteten på sin resurs. Tro det eller ei men det koster faktisk penger.

Espen A. Eilertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjør jeg noe som jeg vanligvis holder meg unna, men greier ikke å dy meg.

Å fiske er ikke en allemansrett, det er en grunneiers rett, derfor har vi fiske kort.

Jeg forstår at mange reagerer når kortpriser og regler forandrer seg i deres lokal område. Der syntes jeg at grunneieren skal vurdere å gi de lokale fiskerne rimeligere tilgang til fiske. Dette p.g.a dugnadshjelp, ny rekrutering, ivareta kultur og skaffe en resursperson som kan hvis ønskelig starte guide tjenester på elven ( en etterspørsel som kommer på en god elv). De fleste elver vil kunne tåle fisketrykket fra lokale fiskere.

Det som kalles utenbygds fiskere er alle fiskere som kommer utenfra, norsk eller utenlands. Disse benytter seg av en lokal resurs, og bør etter min mening betale for det. Dette kan være en kamel å svelge for mange, men da har den norske stat mange vann der alle som bor i Norge har fri tilgang for en rimelig peng.

De fleste her på FFS ønsker respekt og toleranse for måten man velger å utøve sin hobby på, vis den samme respekten og toleransen for de som har rettighetene også ( både grunneiere og de som etter avtale forvalter dems resurs). Når alt kommer til alt så er det en resurs de eier og er i sin fulle rett til å tjene det de kan på den, det er tross alt dere som kunder som styrer prisen de kan få.

Jeg er ikke en grunneier selv, men respekterer og applauderer de grunneierene som tar tak for å øke kvaliteten på sin resurs. Tro det eller ei men det koster faktisk penger.

Espen A. Eilertsen

Jeg tenker to ting når jeg leser dette:

1. Du har rett, og jeg er enig i det meste (er ikke uten forbehold helt enig i det du sier om lokale vs utenbygds, men pytt).

2. Herregud så glad jeg er for at størstedelen av Nord-Norge ikke er på private hender. Hurra for staten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er faktisk FOR dyrere fiskekort i mange ørretvassdrag, om pengene går tilbake til elva.

Da tenker jeg ikke hemsil-priser, men gjerne mer enn det som er vanlig å betale for å fiske ørret i dag.

Dyre fiskekort holder folk som kommer for å drive matauk unna, for de er sjelden interessert i å betale mer enn høyst nødvendig for å få fiske.

Jeg syntes faktisk ikke det er noen grunn til å sutre over å måtte betale mer enn 50kr for å få fiske et døgn i ei god ørretelv.

Begrenset kortsalg derimot, det håper jeg ikke blir en økende trend.

Nå består (heldigvis) ikke fiskermiljøet utelukkende av bemidlede menn over 40, men også en god porsjon barn, unge og studenter. Kanskje også noen i andre aldersgrupper med trange budsjetter. Snakk med enhver bransjemann, og han vil si det samme: det blir færre og færre unge mennesker som interesser seg for fluefiske (ta en telefon til Bjørnar i J&B fluefiske for eksempel). Miljøet trenger rekruttering for å skape interesser og engasejment rundt forvaltning. Dette oppnås neppe ved å skape en elite som tar seg råd til å fiske i gode ørretelver.

Vel, barn fisker heldigvis fortsatt gratis der de måtte ønske, og det håper jeg de vil få gjøre i all fremtid  :)

Og ja, det er så som så med rekruttering av unge fluefiskere, men (uten å være sikker) så vil jeg mene at det skyldes at det rett og slett ikke er særlig kult med fluefiske pr 2011.

Man finner da rimelig mange av disse unge i alpin-anleggene i hemsedal og andre steder vinterstid . . . Jeg har i det hele tatt inntrykk av at ungdom i dag har langt dyrere hobbyer enn fluefiske.

Og å skape en elite som tar seg råd til dyrt ørretfiske, det håper jeg det er veldig få som har interesse av.

Hadde dere vært villig til å betale la oss si 10,000 kr for ei uke her i norge for et fiske tilsvarende fiske på Kola?

Det hadde jeg nok kunne gjort, men så avgjort ikke hvert år  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alle skjønner at man ikke kan forvente stabil, fin vannføring i ei regulert elv.

Men det nytter ihvertfall ikke å sitte på ræva og tro at grunneiere skal skal kaste seg rundt og forvalte elvene sine uten å få noe igjen for det, annet enn søppel etter fiskere.

I slike tilfelle kreves det evt at noen iherdige ildsjeler med tilhørighet til elva tar ansvar, og det er ingen selvfølge noe sted.

Jeg er medlem av ei sportsfiskeforening som for tiden er svært aktiv når det gjelder reforhandling av konsesjonsvilkår for kraftverket i den viktigste elva i området.

Jeg sliter med å skjønne at det skal være helt ok å betale 6.000kr for ei fluestang som det koster 50kr å produsere, mens når det kommer til fiske (som de fleste av oss skal bruke fluestanga til), så skal det helst ikke koste noe  ???

Kan sikkert ha noe med at jeg ikke liker bønder 8) De hadde noen griske forfedre som for ikke alt for mange generasjoner klarte å stjele fiske og jaktrettene som etter gammel germansk rett har vært frie for alle som bodde i området. Så har vi født på dem i årevis med store landbrukssubsidier og dyr mat. De fleste hadde ikke hatt gårdene lenger hadde det ikke vært for støtten fra storsamfunnet, nå skal denne gjengen flå oss med dyre fiskekort.

Og uansett så betaler ikke jeg 6000kr for fiskestengene mine.

Når du skriver "Dere som godtar økte kortpriser om pengene går tilbake til elva . . . " ; Betyr det at du ikke ville godtatt noe slikt selv ?

Er du likeglad med hvor dårlig stilt elvene du besøker er, bare du slipper å betale mer enn ei pølse koster på Shell for å fiske ?

Selvfølgelig kan man mene at 25kr pr døgn er riktig pris å betale for et døgns fiske i ei ørretelv, men da bør man ihvertfall ikke klage høylytt over manglende kultivering fra de som styrer med elva.

Hvis pengene hadde blitt brukt til habitatsforbedring hadde jeg ikke hatt problemer med å betale mer for et fiskekort. Utsetting av fisk er et kultiveringstiltak som er i ferd med å gå ut på data. Utsetting av fisk forstyrrer den naturlige utvelgelsen i naturen og vil over tid påvirke fiskepopulasjonen negativt. Det er greit å sette ut fisk i vann for å bedre sportsfisket der hvor sannsynligheten er liten for at de vil gå i elva eller bekken for å gyte, men i elver bør det så langt som mulig satses på å forbedre gyte og oppvekstområder i stedet for fiskeutsetting. I tillegg bør det settes fornuftige fangstbegrensinger der dette er nødvendig.

En annen sak jeg aksepterer at pengene går til forbedret oppsyn, ikke til å sjekke fiskekort men å hindre direkte ulovlige aktiviteter. For en del år tilbake ble det diskutert å innføre fiskekort på en av de store innsjøene hvor det er fritt fiske. Grunneierene hadde nok tenkt å stikke disse pengene i egen lomme, da de forsto at pengene ville bli brukt til utbedring av gyteelver og oppsyn fikk pipa en annen lyd, da forsvant interessen for fiskekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, godt skrevet Scuirus, og vi er visst langt mer enige enn jeg fryktet  ;D

Likte spesielt godt siste del av innlegget ditt  :)

Grunneiere som de du nevner til slutt her er det nok desverre mange av, og dette er en av grunnene til at jeg ikke er alt for optimistisk med tanke på fornuftig forvaltning av vassdragene våre i fremtiden.

De fleste har vel ikke den kunnskapen/interessen som kreves for å få gjort noe i positiv forstand . . .

En annen ting er Ola Sportsfiskers mangel på måtehold . . .

Var det ikke for at de fleste av oss fortsatt anser en god fisk som en død fisk, spesiellt om den er stor,så ville vi neppe diskutert dette i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm....

Godt å se at dette skapte en relativt sunn debatt. For den er viktig!

Og vi står vel sånn ca. 50/50 om dette.

Altså, halvparten jubler over knallelver med høye priser, "fordi det har vi råd til", og resten synes vel allemansretten skulle vært statlig regulert. Eller noe sånt.

Det er ganske så enkelt å finne fasiten her;

Har noen overtatt ei elv i løpet av de siste åra som var skikkelig elendig?

Mnnnjei, de fant selvfølgelig ferdig pakke.

Edit: Noe ble noget repeterende, og noe litt krasst. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Å fiske er ikke en allemansrett, det er en grunneiers rett, derfor har vi fiske kort.

...

Og der ligger kjernen til hele problemstillingen. Det er altså arv som avgjør hvem som har "fiskerett." Det er opp til grunneier om han vil forvalte det til å bli Norges beste elv, og ta 10.000kr. uka for det (eller 120.000 hvis det er snakk om laks), eller om han vil fiske det helt tomt med garn.

For å være ærlig så er en slik totalt tilfeldig ordning altfor mye 1800-talls til at jeg kan slå meg til ro med at dette er den beste måten å forvalte en så viktig ressurs på (eller i det hele tatt en "akseptabel" måte). En ressurs JEG synes skal tilhøre "folket", og ikke grunneiere. (Nei, jeg er ikke kommunist. Ikke engang sosialist.  ;D)

For en ukes fjelltur i mitt favorittområde måtte jeg besøke et S-Lag og 3 gårder for å fiske lovlig. På en måneds rundtur med fluestanga svir du greit av et par lapper på fiskekort alene. Ofte mer. Hvis du i det hele tatt er så heldig å finne et kortutsalg. Fisker man i én elv hele sesongen, som mange gjør så er det sikkert helt greit slik det er. Men for de av oss som liker å flytte på oss litt så er det staten som gjelder.

Det er et uttrykk som heter "flogging a dead horse," og det er vel det jeg føler at jeg gjør når jeg deltar i slike diskusjoner i Norge.

Her nede diskuteres det også allemannsretten, og tilgang til elver. Men det er på stikk motsatt side av skalaen. Her snakkes det om tilgang MED FIREHJULSTREKKER!  ;D

Da har det selvfølgelig gått altfor langt. Men du verden for en luksus det er å kunne fiske nær sagt hvor jeg vil, etter en kort og som regel hyggelig samtale med grunneier, uten å tenke på å måtte punge ut i dyre dommer.

Helt urealistisk å få til i Norge selvsagt. Jeg tror Ruffen har mye rett i at det må ildsjeler til LOKALT. Og disse ildsjelene BØR bli med i den eneste store interesseorganisasjonen vi har i Norge NJFF, og prøve å påvirke ting fra innsiden. Og da gjelder det å komme på godfot med grunneierne før fluefiske-kapitalistene tar tak i dem!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere vært villig til å betale la oss si 10,000 kr for ei uke her i norge for et fiske tilsvarende fiske på Kola?

Uten tvil ja fra meg.

Jeg betaler mere for det vannet jeg leier i dag, og der er det langt fra noe kolafiske.

Ps Ruffen, jeg selger ikke fiskekort i det vannet, der får alle som spør meg fiske gratis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere vært villig til å betale la oss si 10,000 kr for ei uke her i norge for et fiske tilsvarende fiske på Kola?

Uten tvil ja fra meg.

Jeg betaler mere for det vannet jeg leier i dag, og der er det langt fra noe kolafiske.

Ps Ruffen, jeg selger ikke fiskekort i det vannet, der får alle som spør meg fiske gratis..

Ja, hvorfor ikke?

Finnes da nok av elver og vann, både sør og nord for Dovre til at noen kan settes under strengere forvaltning/kultivering med høyere priser og kvalitet som resultat. Og så vil det finnes nok av vann igjen der man kan kjøpe døgnkort for 25 kr i en rød kasse ved veien......Folk flest bruker da masse penger på andre fritidsaktiviteter i dette landet, hvorfor skal lystfiskeri på død og liv være så billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere vært villig til å betale la oss si 10,000 kr for ei uke her i norge for et fiske tilsvarende fiske på Kola?

Uten tvil ja fra meg.

Jeg betaler mere for det vannet jeg leier i dag, og der er det langt fra noe kolafiske.

Ps Ruffen, jeg selger ikke fiskekort i det vannet, der får alle som spør meg fiske gratis..

Ja, hvorfor ikke?

Finnes da nok av elver og vann, både sør og nord for Dovre til at noen kan settes under strengere forvaltning/kultivering med høyere priser og kvalitet som resultat. Og så vil det finnes nok av vann igjen der man kan kjøpe døgnkort for 25 kr i en rød kasse ved veien......Folk flest bruker da masse penger på andre fritidsaktiviteter i dette landet, hvorfor skal lystfiskeri på død og liv være så billig?

For meg personlig handler det ikke så mye om penger, på tross av at jeg er en fattig jazzmusiker (sugerøret i statskassa er faktisk bra mye trangere enn Frp vil ha dere til å tro;). Jeg er, i likhet med flere andre, mer opptatt av tilgjengelighet. Hvis fisket i de fleste brukbare elvene i Sør-Norge blir gjennomregulert, slik som f.eks. Vangrøfta, blir det vanskelig å loffe rundt og fiske der forholdene til enhver tid er bra. Selv fisker jeg så lite i Sør-Norge at det ikke utgjør noe stort problem, men jeg synes det er en uheldig utvikling, spesielt med tanke på rekruttering av nye fluefiskere (og der kommer også økonomien inn som en faktor). Og ytterligere forgubbing tror jeg ikke er bra for forvaltninga. Støtter forøvrig Eriks forslag om student- og honnørpris fullt ut.

Noen synes det er  helt på sin plass at man skal betale litt for å benytte ressursene i Norge, andre, deriblant undertegnede, mener at drømmen er et system ala NZ, men det er vel utenkelig (dessverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...