Gå til innhold

En kul filmsnutt av Steve Rajeff.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Artig med forskjellige stilarter. :)

Artig? Jasså, er det artig å se at en kar som kaster som en dass få fin ørret? Nei, GA-stilen burde vært påbudt, det og kun oppstrømsfiske. Vinglekastere og nedstrømsmendejævler har ingenting i våre elver å gjøre!  ;)

Jørn Fjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Artig med forskjellige stilarter. :)

Artig? Jasså, er det artig å se at en kar som kaster som en dass få fin ørret? Nei, GA-stilen burde vært påbudt, det og kun oppstrømsfiske. Vinglekastere og nedstrømsmendejævler har ingenting i våre elver å gjøre!  ;)

Jørn Fjell

Når du står opp i morgen og leser ditt eget innlegg,gidder du da å dra det videre? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bringes inn mye forskjellig i debatten her, jeg tror Tom tenker kasteteknikk i seg selv uavhengig av utstyr og fiskerelevans, Erik har alltid med fiskbarheten i sine innlegg, mens Tore framhever en stil kun Gøran Andersson, han selv og Erland Fjell behersker.  ;D Sorry, kunne ikke dy meg med den siste!  lllol

Til orientering, i begge de to siste postete klippene med Steve, så kaster han ikke med fiskeutstyr, heller ikke utstyr som vi bruker i fluekastekonkurransene i Norge, men castingens flue lengde enhånds der allt blir enda mer ekstremt. Steve kaster med en hurtigsynkende klump på noe over 15 meter og vekte i underkant av 38 gram på en spesialbygd stang. Med slikt utstyr pleier han å kaste mellom 60 og 70 meter avhrengig av vindforholdene.

<<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes at Rajeff ser relativt dust ut i siste trekk og utskyting? iiinnocent

Neida . . . Jeg kastet skjorta av fyren allerede ei uke etter at jeg anskaffet min første fluestang, og jeg tror de fleste i nabolaget her gjør det samme.

Fyren ser ut som han er mektig forbanna på fluestanga si, og jeg ville neppe lånt bort noen av mine til den karen  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Det bringes inn mye forskjellig i debatten her, jeg tror Tom tenker kasteteknikk i seg selv uavhengig av utstyr og fiskerelevans, Erik har alltid med fiskbarheten i sine innlegg, mens Tore framhever en stil kun Gøran Andersson, han selv og Erland Fjell behersker.  ;D Sorry, kunne ikke dy meg med den siste!  lllol

...

Frekkas!  ;D

Drugge er den som har perfeksjonert stilen som imponerer selv sjefen sjoel. Henrik Mortensen har "forbedret" den (yeah right!  :-\).

Men generelt, naar det gjelder "vanlige" fiskelengder (dvs. til du ser backingen paa et 27-meters snoere) saa skal det ikke rare bevegelsene til. Hastighet faar man med trekket.

Men det er ikke en teknikk for ekstreme lengder. Selv om det er ting der man kan med seg. Enig i at det er en fordel aa kunne beherske flere stiler.

Jeg har et gammelt klipp av Steve paa den gamle laptop'en. Skal se om jeg kan faa lastet det opp.

Finner ikke mange klipp av Drugge. Her er ett, men viser bare noen sekunder med enhaands. For meg er dette kunst!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

"GA-stilen" blir alt for statisk og "Nord-Koreansk" for meg. "Rajeff-stilen" er for brutal og "wrestling-aktig" for meg. Jeg liker liv, røre og variasjon. Det gjør fisken også. Kort sagt: Dersom man varierer vinkler, nedlegg osv. så øker sjansen for at man treffer riktig og får fisk. Hvis man treffer helt likt hver gang og fisken ikke tar første gangen så får man ikke på de neste hundre heller. Mest spøk, men dog ikke helt uten substans. Jeg er ikke like god til å kaste som Tom og de andre, men jeg kan nok til å variere stil som det passer meg. Og det skaffer meg mer fisk enn om jeg hadde perfeksjonert meg i en stil. Uansett er det lengre arbeidsvei og rolig fartsøkning som gir meg best kontroll på snøre, lengde, retning og hvor lett jeg vil at snøre skal legges ned. Så får andre se ut som om de kommer fra denne fabrikken:

north_korean_military.jpg

De er nok mer presise ja. Men hvor ble det av moroa?

Å ja, det var sant:  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med Erik, her.

Behold basisen i stilene for det effektive, løsriv deretter for det fleksible.

Få fiske- og kastesituasjoner er helt like. Mennesker er heller ikke helt like.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men faar aa bevisst kunne bruke noe som helst under fiske saa maa man mestre teknikkene foerst. Deretter er det opp til en selv hvordan og naar man bruker momentene fra forskjellige stiler.

Man trenger ikke aa kunne mye for aa faa fisk. Man boer ikke kunne kast i det hele tatt. Men hvor er moroa i det da...? Eller er det fortatt fluefiskere der ute som faktisk fisker med flue foerst og fremst for aa fa fisk?? 

Jeg er ikke en av dem.

Og saa synes jeg det er greit om det ser litt fint ut. Selv om disse gutta sikkert ogsaa har det goey er det ikke like imponerende aa se paa.  ;D

gress22.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Tenkte jeg ikke skulle blande meg inn i denne tråden her, men MÅ bare si at Tore sitt svar her var på grensen til fantastisk :D Der lo jeg godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Tror du hadde ledd deg skakk av de der jeg, tmags. Og da har du det vel gøy?  ;D

Det er denne nesegruse beundringa av enkeltpersoners stilarter jeg syns er helt borti natta. Flinke ja, men hallloooo?!? De er stort sett bare kastere og ikke fiskere. Og da kunne de like gjerne kastet med sluk for min del. Hvorfor i all verden skal disse "kasteguruene" dras frem hele tiden? For å vise "ferskinger" hvordan det skal gjøres? Så hvorfor da dra frem de som er aller aller aller vanskeligst å etterligne?? Er det kun for kastenerder så foreslår jeg seksiloops.com Jeg vil i alle fall alltid se på ffs.no som fluefiskerelatert og ikke kasterelatert. Hvis den blir det så er det bye bye fra meg i alle fall. Jeg "hater" nemlig supernerdete matematisk/teknisk tilnærming til noe som er så forskjellig fra person til person. Det ender bare med at de fleste mister motet, lysta eller bare går for seg selv. Vil vi det da?

Og tmags, jeg trenger ikke kunne kaste for å få fisk, men jeg trenger å kunne kaste for å få de jeg har lyst på. Jeg får ikke alle, men det hender jeg får flere enn de som er mer konsentrert om stilen enn hvordan vinden blåser, hvor trærne står, hvor kvisten bak er, hvordan strømmen går osv...  ;)

;D

Og ja, jeg kødder mest. Fordi elva er for stor for øyeblikket.  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enige med dere begge, Tore og Erik. Det er ikke for å være diplomatisk, men fordi jeg synes dere har gode poenger.

På min egen side skriver jeg:

Fluekastet er mer enn å "få ut flua"

Det er en teknisk disiplin på høyt nivå

Kast og kasteglede for rikere fluefiske

Personlig setter jeg selve fisket og selve kastet like høyt. Like høyt fordi jeg ved å fokusere på begge to får et ennå rikere fluefiske. Verken utfiskingen eller kastet er for meg en tilfeldighet, og det ligger så mye substans i begge disse to at vi kan snakke om livslang læring.

Fisket og kastet er en symbiose. At vi kan være bedre på det ene eller det andre, legge ned mer tid på det ene enn det andre, det er ganske normalt. Jeg har masse igjen å lære om fluekastet, et hav igjen å lære om fisket. Heldigvis.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ingen stiler er ”magiske”, derimot så har jeg sett en del fluekastere jeg synes er ”magiske”, men det mener jeg skyldes deres teknikk og fluekasteintelligens (1). Jeg synes Steve Rajeff, Gøran Andersson, Mattias Drugge eller Preben Anker alle kaster magisk. Selv om jeg ikke selv har sett alle disse variere mellom forskjellig utstyr og forskjellige kastemessige utfordringer , så mener jeg dette skyldes dem selv som kastere, deres teknikk og kasteintelligens, og ikke en stil de prediker eller ikke prediker. Jeg har ikke hatt gleden av å kaste sammen med Andersson eller Drugge, men kjenner dem kun fra video og beskrivelser fra dyktige folk som har kastet sammen med dem. Jeg har derimot sett denne egenskapen både hos Anker og Rajeff. Når man ser ekstremt dyktige fluekastere løse et kasteteknisk vanskelig problem på en enkel og kraftbesparende, men med vidt forskjellig stil, da synes jeg det er fryktelig vanskelig å tenke at det er stilen som er det avgjørende, enten det er Rajeff, Andersson, Drugge, Anker, Kreh, Lindstrøm eller Eikre som kaster.

(1) Med ’fluekasteintelligens’ mener jeg den egenskapen raskt å kunne tilpasse seg det utstyret og de forholdene man til enhver tid har. Det er slett ikke alle dyktige fluekastere som har denne evnen til å umiddelbart tilpasse kastingen til om du har kort lang stang, myk bambus/stiv karbonkjepp, klumplengde/taperinger/usmurt snøre vindforhold, vadedyp fysiske hindringer o.s.v. som gir utfordringer for kastet. I mine øyne er dette noe som kjennetegner de aller dyktigste fluekasterne – enten det gjelder å legge et maksimalkast i sidevind i konkurranse eller et tricky fiskekast der man ikke kan kaste stilisert men bruker alt det man kan for å plassere flua akkurat der du vil ha den for den sky storørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bra inlegg her naa. Enig med alle!!  <<l  ;D

Tom og Jan oppsummerer hele greia veldig fint her synes jeg (selv om jeg personlig aldri har opplevd "magikk". Sikkert flott... :D).

Erik og jeg har hatt mange samtaler om akkurat dette.  Kom vel ingen vei tror jeg, og det var vel ogsaa hele poenget.  ;D

Loerdags kveld her, og NZ har veldig godt oel. Need I say more...  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er sommerferie og agurktid, så tillater jeg meg å presentere et personlig synspunkt som ikke har med riktig og galt, mest effektivt eller ikke å gjøre, men bare egne høyst subjektive følelser.

Jeg bruker en litt lengre kastebevegelse, selv om jeg gjerne innrømmer at jeg synes det ser tøffere ut når jeg ser andre kaste med en kort og presis kastebevegelse. Noe av årsaken ligger i følelsen jeg søker på fisketur – å slappe mest mulig av. Jeg vil sammenlikne dette med å akeselerere en bil. I vanlige overhodekast akeselererer vi stangen fra vendepunktet til maksimal hastighet. Med kort og lang kastebevegelse sammenlikner jeg det med å akselerere en bil til 70 km/t over en avstand på 100 m eller 150 m. Om du skal akselerere bilen til 70 km/t over 100 m må du trå mye hardere på gassen enn om du skal gjøre det samme over 150 m. Når jeg er på søndagstur med kabrioleten (jeg ikke har) gjennom et sommerlig landskap, med fred i sinnet, Evert Taub på stereoen og duften av sommereng i nesen, da vil jeg helst akselerere til 70 km/t over 150 m! Overført til fluekastingen så gir det meg mer søndagsfølelse å akselerere stangen over en lengre strekning. Kastebevegelsen kan gjøres like enkelt og like riktig med en kortere bevegelse, og hva som føles best for hver og en av oss vil sikkert variere med utstyr, personlighet, stil, fysikk og sikkert flere andre ting, men for meg og med det utstyret jeg oftest fisker med føles det best for meg med en litt lengre bevegelse!  fffishing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Tom. <<l

Personlighet og valg av utstyr er som du sier veldig individuellt.

En ting som jeg synes er kult,er å variere. :)

For min egen del så vil jeg nok si at jeg vanligvis tilhører " a sprinter body type"

typen,men noen ganger tvinger jeg meg selv til å overline og leke med

veldig myke stenger.

De første kastene gir meg ofte tailing loops,og da er det

på tide å roe seg ned.

Jeg går ofte i den samme fella hver gang. ;D

Men det er gøy.Og lærerikt så det holder.

En kar som jeg typisk kaller Mr.Smooth er Bjørn Borgen.

Jeg husker så godt at jeg ved flere anledninger la spesiellt merke til de

trange,nydelige og flotte buktene til Bjørn når han kastet.

Det så forbasket enkelt ut når han gjorde det med stanga si,men jeg viste

med sikkerhet at jeg ikke ville ha klart det med den stanga han brukte.

I dette klippet med Tim Rajeff som handler om akkurat det med å ovelinine

og underline så er det ganske artig å se kroppspråket hans når han snakker

om "Let`s say you`re a kind of more gentler poetic guy,like my friend Todd Moen..."

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...